2013-02-24, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Sant att höga betyg inte skvallrar om din eventuella lämplighet som lokförare, men har man höga betyg och klarar alla tester måste man ju vara ännu lämpligare att antagas än en person med dåliga gymnasiebetyg, inte sant?
Jag är oerhört skeptiskt till det där!
Om jag nu får utgå ifrån mig själv så har jag långt ifrån bra betyg i skolan, men jag ser mig själv aom mer lämplig inom detta yrke än vad MVG-tönten har i min klass, som knappast aldrig har haft ett sommarjobb eller dylikt. I övrigt så brukar många MVG-töntar ha ett jävla lågt EQ, och lever i någon jävla låtsas värld. Dåliga betyg i skolan behöver inte i per automatik betyda att personen har svårt att lära sig in saker eller liknande.
Citera
2013-02-24, 19:20
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag är oerhört skeptiskt till det där!
Om jag nu får utgå ifrån mig själv så har jag långt ifrån bra betyg i skolan, men jag ser mig själv aom mer lämplig inom detta yrke än vad MVG-tönten har i min klass, som knappast aldrig har haft ett sommarjobb eller dylikt. I övrigt så brukar många MVG-töntar ha ett jävla lågt EQ, och lever i någon jävla låtsas värld. Dåliga betyg i skolan behöver inte i per automatik betyda att personen har svårt att lära sig in saker eller liknande.
Oj, nu är vi visst lite kategoriska!

Jag har t ex höga gymnasiebetyg och lever i allra högsta grad inte i någon låtsasvärld. Valde också persontrafik p g a att jag är en social och utåtriktad person.

Jag hävdar fortfarande att dåliga betyg i viss mån skvallrar om hur en person är.
Citera
2013-02-24, 19:24
Medlem
Leavess avatar
Citat:
Också sant, man behöver inte alls varit en slashas för att ha dåliga gymnasiebetyg, men det kan säga en del om personen ändå anser jag.

Jag jobbar, kör persontrafik och trivs jättebra med det på alla vis.

Vi hade en och annan med mindre goda gymnasiebetyg som kommit in genom branschvana när jag läste och dessa hade inte det särskilt lätt att förkovra sig under utbildningen alla gånger.

Glöm inte heller att det kan skilja mycket på utbildningarna beroende på var du läser.

Nej det säger inte ett dugg om personen. Det är bara fördomar och du verkar vara ganska trångsynt om du anser att betyg man fick när man var 18-19 säger något om en person.

Du måste ha läst i Ängelholm då med andra ord. Jag vet nämligen flera som har s.k. branschvana som sökt till de "vanliga" lokförarutbildningar och de har fan inte fått någon gräddfil utan fått samma chans som alla andra.

Alla är inte teoretiskt lagda och det är självklart att de kommer få kämpa mer med den biten. Men samtidigt så har man bara viljan så är det inte någon överdrivet svår utbildning. Det är mycket repetition och lugnt tempo, i alla fall är det så här i Mjölby. Man behöver inte stressa med att lära sig för man vet att det kommer igen.
Citera
2013-02-24, 23:21
Medlem
Jag fick uppfattningen att gymnasiala betyg spelar mindre roll, bara man har fullföljt kurserna med minst godkänt betyg.
När du har gjort datortesten tror jag att du är garanterad att få komma till nästa del av utgallringen.

Allting är relativt vad gäller svårighet, har man lätt att lagra information så kommer det inte vara så svårt, sedan gäller det att kunna applicera på verkliga scenarion också.
Citera
2013-02-25, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bushmaniac
Jag fick uppfattningen att gymnasiala betyg spelar mindre roll, bara man har fullföljt kurserna med minst godkänt betyg.
När du har gjort datortesten tror jag att du är garanterad att få komma till nästa del av utgallringen.

Allting är relativt vad gäller svårighet, har man lätt att lagra information så kommer det inte vara så svårt, sedan gäller det att kunna applicera på verkliga scenarion också.
Betyg spelar verkligen mindre roll, och ibland kan det t.om vara så att man gör undantag för dom som kanske inte har ett slutbetyg. det Kanske bra handlar om 50p mer i ig än vad som sägs att man får ha...
Citera
2013-02-26, 13:17
Medlem
Noxids avatar
Om man klarar webbtesterna men misslyckas på tex psykologsamtalet. Behöver man då göra om webbtestesterna igen vid nästa sökomgång?
Citera
2013-02-27, 09:42
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det där stämmer väl bara när det kommer till Ängelholm, och inte till YH-utbildningarna? Det är så jag har läst det till här i tråden

Det stämmer. Förutom att Ängelholm numera också är en YH-utbildning. Den är numera även på tre terminer, precis som på TCC's utbildningsorter.
Citera
2013-02-27, 10:52
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Det stämmer. Förutom att Ängelholm numera också är en YH-utbildning. Den är numera även på tre terminer, precis som på TCC's utbildningsorter.

Såg att någon annan redan påpekat exakt detta. My bad!
Citera
2013-02-27, 14:20
Medlem
Bakteriens avatar
Citat:
Jag hävdar fortfarande att dåliga betyg i viss mån skvallrar om hur en person är.

Men snälla!
Man kan va hur kass som helst i alla skolämnen, men ändå vara t.ex en talangfull snickare eller vad som helst. Folk har olika bra och dåliga sidor. Precis tvärt om också, du kan ha MVG i alla ämnen och ändå vara en totalt värdelös snickare.
Citera
2013-02-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Om man klarar webbtesterna men misslyckas på tex psykologsamtalet. Behöver man då göra om webbtestesterna igen vid nästa sökomgång?

Om du inte klarar psykologsamtalet som går ut på att se om du är lämplig som förare tror jag inte att du får söka flera gånger. Psykologsamtalet är till för att sålla ut de som kanske gör bra ifrån sig på logiska test men inte har resten. Ska du få söka igen bör du ha en väldigt bra ursäkt till varför du inte ansågs vara lämplig som förare första gången.
Citera
2013-03-05, 12:50
Medlem
Vilken tjänst inom lokförare yrket har man mer "normal" arbetsvecka? Tex AE, pendel eller persontåg på bestämd sträcka?
Citera
2013-03-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarkbait
Vilken tjänst inom lokförare yrket har man mer "normal" arbetsvecka? Tex AE, pendel eller persontåg på bestämd sträcka?

AEX är väl det företag där man har bäst chans att ha "normal" arbetstid (troligtvis det enda företaget där föraryrket känns mest som ett vanligt kontorsjobb). Dock får man i princip alltid räkna med helger och obekväm arbetstid, det ingår liksom i yrkesvalet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in