2019-01-21, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaystation
Jaha nä till urvalstesterna vet jag att de inte går att plugga till. Tänkte mer senare under själva utbildningen när man får TTJ finns den i app format eller något data program som när man pluggade till körkort och hade 4 svarsalternativ. Tycker att de är ett skönt sätt att plugga på. Sen undrar jag även ifall de är mkt plugg på själva utbildningen.
Aha, inte vad jag vet. Eller vi körde typ som tävlingar i klassen med en app som heter Kahoot. Där finns det lite. Annars fick man gigantiska mängder övningsfrågor i pappersform i skolan, mycket bra!

Om det är mycket plugg beror på vilken ambitionsnivå man har. Det kan absolut gå att klara det genom att typ bara vara med på lektionerna. Jag pluggade mycket men ville också känna att jag verkligen kunde det ordentligt.
Citera
2019-01-21, 09:25
Medlem
Nej jag vet inte heller om det finns någon app för TTJ, det är ju ett ganske smalt ämne och har inte alls lika bred grupp som har användning för det. Men någon manad kan ju gärna göra en app! :-)

Däremot har en del företag sedan när du blir anställd små olika quiz som man kan öva på, lite olika frågor, men det är ju mer för att upprätthålla kompetensen och man behöver ju fortsätta nöta TTJ hela tiden eftersom man har prov i det årligen.
Men om ni är ett gäng som trivs ihop så gör som vi gjorde när jag pluggade, vi träffades hemma hos någon av oss och bakade scones och drack thé samt gjorde små memoryspel typ med SÄO-frågor (dåtidens TTJ).
Mycket trevligt och bra sätt att få in kunskapen.

Sedan det där med hur mycket man behöver plugga är ju från person till person, en del kan ju sitta och hänga med på lektionerna och klara sig medan andra måste anteckna och plugga mer, men så är det ju med alla utbildningar, man vet ju ofta själv om man haft lätt tidigare när man pluggat.
Jag pluggade mycket, för jag ville verkligen lära mig ordentligt och slippa omprov. Och det har gjort att jag känner att jag har en stabil grund än idag inför varje års skrivningar och uppföljningar av instruktör.

När man pluggar till lokförare är det en god idé redan från början att plugga för att lära sig yrket, inte bara plugga för att klara de olika tentorna.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-01-21 kl. 09:56.
Citera
2019-01-24, 19:32
Medlem
Hur brukar arbetstidsmodeller/schema osv se ut för lokförare? På ett ungefär.
Citera
2019-01-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Finns ju massa varianter..men rätt vanligt (tex jag själv):

Jobb varannan helg
Ledig någon dag mitt i veckan då man jobbar helg
Blandade tider, tidigast tex 04-12, senast 18-02 och sen allt däremellan. Brukar ha 2-3 tidiga pass i rad, sen vänder det om.

Sen får man önska en grupp varje år, man är ca 6 förare som rullar på samma schema, vissa vill ha tidiga pass hela tiden och vissa sena pass hela tiden. Många vill ha blandat, som jag tex.
Citera
2019-01-24, 23:54
Medlem
Tack för svaret!
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Finns ju massa varianter..men rätt vanligt (tex jag själv):

Jobb varannan helg
Ledig någon dag mitt i veckan då man jobbar helg
Blandade tider, tidigast tex 04-12, senast 18-02 och sen allt däremellan. Brukar ha 2-3 tidiga pass i rad, sen vänder det om.

Sen får man önska en grupp varje år, man är ca 6 förare som rullar på samma schema, vissa vill ha tidiga pass hela tiden och vissa sena pass hela tiden. Många vill ha blandat, som jag tex.
Citera
2019-01-25, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter

En del företag (främst bemanningspooler/bemanningsföretag) har även former av 7/7 eller 8/6, dvs man arbetar komprimerat när man arbetar för att få längre sammanhållande ledighet. Smidigt om man bor på annan ort än där man arbetar.

Passar kanske inte alla (som mig som har familj och arbetar där jag bor) men väldigt populärt brukar det vara att arbeta så, ett tag iallafall.

Finns också 8/6 grupper att söka på vissa företag, men då ska man ha arbetat en del år för att komma in på dessa. En del nyanställda kan också få tillfälligt 8/6-schema med skubbturer, men vad jag hört kommer de inte få ha dessa scheman i flera år framåt, men något år eller så. Att tänka på är att det är långa arbetsdagar med knappt tid för annat än att sova och äta på dessa grupper. Man måste ju få ihop arbetstiden.

Men att arbeta som tidigare svarade passar mig, dvs varannan helg och ledig någon/några dagar i veckan passar mig bra.
Citera
2019-01-28, 23:38
Medlem
Hur ser "framtiden" ut för yrket? Vet att det är svårt att sia men någon som har lite koll? Automatisering? Konkurrens om jobben?
Citera
2019-01-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hur ser "framtiden" ut för yrket? Vet att det är svårt att sia men någon som har lite koll? Automatisering? Konkurrens om jobben?

Skrev i en annan tråd här nyss, men kopierar svaret här också:

Det kommer dröja länge innan lokförarna försvinner, när inte ens röda tunnelbanelinjen i Stockholm blir förarlös som det var tänkt så är det mycket mindre troligt att järnvägslinjerna ute i landet blir utan lokförare.

Några anledningar:

-Långa avstånd om någon behöver ut och återställa något tekniskt mm, se bara vilken tid det tar att få ut en ny lokförare att ta över ett tåg. Banan är dessutom inte inhägnad överallt och det finns järnvägsövergångar

-Om kontaktledningen ramlar ned behöver någon vara där för att göra en säker evakuering

-Om man kör på något behövs någon som kan laga/bedömma fortsatt färd

-Dyrt att tekniskt anpassa bana och fordon, ingenting är idag förberett för detta

-Även tekniken är inte 100%, vid systemfel behöver lokföraren kanske gå in och köra manuellt ändå via backup mode

Däremot kanske lokförarens arbete framöver blir mer av övervakande art, se att allt fungerar och övervaka driften från hytten. Men det är långt kvar och det saknas pengar för att investera ens i det dagliga järnvägsunderhållet, så det kommer inte bli förarlösa tåg på väldigt länge
Citera
2019-01-29, 17:42
Medlem
Nio utbildningar har fått klartecken för 2019/20:

Protrain:
Borlänge
Hässleholm
Mjölby
Stockholm

TCC:
Haninge
Göteborg
Hallsberg

MTR:
Stockholm
Citera
2019-02-01, 09:10
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Nio utbildningar har fått klartecken för 2019/20:

Protrain:
Borlänge
Hässleholm
Mjölby
Stockholm

TCC:
Haninge
Göteborg
Hallsberg

MTR:
Stockholm

Hade inte antagningskraven varit lika hårda som att komma in på utbildningen för jägarsoldat så hade jag absolut sökt Har tidigare sökte två gånger men faller direkt på testen som man gör hemma via datorn.
Citera
2019-02-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hade inte antagningskraven varit lika hårda som att komma in på utbildningen för jägarsoldat så hade jag absolut sökt Har tidigare sökte två gånger men faller direkt på testen som man gör hemma via datorn.

Vad är det för typ av frågor i testet?
Citera
2019-02-01, 19:31
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnkryssare
Vad är det för typ av frågor i testet?

Det är svenska test (klarar jag) och sedan ordförståelse typ. Ingen engelska för fem öre. Utan det är svenska och matematik man lägger vikten på. Matematiken då ska du kunna räkna ut tex.

1...8...22...33...?

Såna tal och det är väl en 25 på en sida.

Efter detta kommer det bilder på kvadrater och sånt där man vänder på dom och man ska klicka i vilken som är rätt etc. Det finns företag i Sverige (mängder) som använder exakt samma test som utbildningarna till lokförare och tränar man på det så klarar man testet till utbildningen för lokförare. Det handlar om logik helt enkelt. Är man är praktiker så klarar man inte testet. Slår du ihop en tvmöble från IKEA på 2 sekunder så ska du inte söka till utbildningen som lokförare. Du ska söka till utbildningen som lokförare om du är mer en teoretiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in