2017-05-15, 21:34
Medlem
det är olika intagningar, beroende på tid för kursstart, bara googla lokförare, Protrain har en utbildning samt TCC som finns på fler platser.

dom struntar fullkomligt i om du har en annan utbildning i något, jag själv är utbildad anläggningsingenjör, kan säga att mängden jobb va sådär när jag gick ut, så jag fick jobba med annat. men skolade efter några år som slaktare om mig till Lokförare.

Dom du söker via kan ge mer info om läkarundersökningen, men det är typ Capio eller Previa som passar bra, det finns vissa speciella saker man ska undersöka, ingen vanlig undersökning. om man ringer nåt av dom och säger att man behöver göra en läkarundersökning för lokförare så vet dom exakt vad som behöver kollas.
Citera
2017-05-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om något vilt djur springer upp på spåret, tvärbromsar man då eller kör man bara på det?

Lönlöst att bromsa, man hinner inte stanna ändå, stoppsträckan på ett godståg i 100 km/h är mellan 800-1000 meter.
Citera
2017-05-19, 14:58
Medlem
Micckkis avatar
Hej,

har fått inbjudan till Protrains förtest och såg här att någon hade skrivit att testet består mest av "matriser"??
Jag fick googla vad detta är...så nu är jag ännu mer nervös!
Vadå matriser? Jag har behörigheten som krävs - alltså Ma A och jag har inget som helst minne av att vi höll på med matriser i skolan?

Är det någon som vet mer angående detta?
Citera
2017-05-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micckki
Hej,

har fått inbjudan till Protrains förtest och såg här att någon hade skrivit att testet består mest av "matriser"??
Jag fick googla vad detta är...så nu är jag ännu mer nervös!
Vadå matriser? Jag har behörigheten som krävs - alltså Ma A och jag har inget som helst minne av att vi höll på med matriser i skolan?

Är det någon som vet mer angående detta?

Nej det är nog inget som du gjort i Ma A, men Ma A är ett av de ämnen som krävs för att söka högskolestudier. Matriser och det andra som ingår i tester och förtester testar logiskt tänkande och analysförmåga, samt simultankapacitet mm.
Alltså behöver du inte gjort något av detta tidigare, men har du mönstrat till värnplikt eller gjort officerstest så liknar de varandra.

Att du har behörighet att söka utbildningen är första steget, det är därefter urvalstesterna tar vid.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2017-05-20 kl. 19:43.
Citera
2017-05-22, 09:52
Medlem
Micckkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Nej det är nog inget som du gjort i Ma A, men Ma A är ett av de ämnen som krävs för att söka högskolestudier. Matriser och det andra som ingår i tester och förtester testar logiskt tänkande och analysförmåga, samt simultankapacitet mm.
Alltså behöver du inte gjort något av detta tidigare, men har du mönstrat till värnplikt eller gjort officerstest så liknar de varandra.

Att du har behörighet att söka utbildningen är första steget, det är därefter urvalstesterna tar vid.

Jag hade missförstått, fick detta förklarat för mig innan. När jag googlade på "matriser" så kom det upp matteberäkningar som tillhör "Matte F". Det var därför jag blev fundersam
Men jo, de här testen har jag gjort förut så ska bli spännande!
Citera
2017-05-22, 09:55
Medlem
Utbilda er till något bättre än lokförare. Ska ni verkligen vara på detta jord för att bara bli lokförare. Låt outvecklade människor göra jobbet.
Citera
2017-05-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Utbilda er till något bättre än lokförare. Ska ni verkligen vara på detta jord för att bara bli lokförare. Låt outvecklade människor göra jobbet.

Låter som en som inte klarat urvalsprovet
Citera
2017-05-22, 11:48
Medlem
Citat:
Låter som en som inte klarat urvalsprovet

Vad? Är utbildad inom IT redan. Fast skulle nog vara intressant att ha pluggat ekonomi istället.
Citera
2017-05-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Vad? Är utbildad inom IT redan. Fast skulle nog vara intressant att ha pluggat ekonomi istället.

Så bra, jag är nöjd med mitt yrkesval iallafall, men kanske hinner du byta till ekonomistudier istället.
Citera
2017-05-22, 17:29
Medlem
Citat:
Så bra, jag är nöjd med mitt yrkesval iallafall, men kanske hinner du byta till ekonomistudier istället.

JoyyeBoy. Hur ser du på framtiden som lokförare? Det känns som att det utbildas för många just nu? Eller är det bara en synvilla med tanke på alla lokförarutbildningar som körs?
Citera
2017-05-22, 21:16
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
JoyyeBoy. Hur ser du på framtiden som lokförare? Det känns som att det utbildas för många just nu? Eller är det bara en synvilla med tanke på alla lokförarutbildningar som körs?
Det är en stor brist på lokförare just nu. I alla delar av landet och i alla företag.
Citera
2017-05-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons

Det utbildas pga en enorm lokförarbrist (som man pratat om sedan jag pluggade till lokförare i början av 00-talet) och det hänger ihop med att ca 10% av sökande klarar alla urvalsprover, så det har varit svårt att fylla kurser trots många sökande, lokförarutbildningen är en av de populäraste yrkesutbildningarna för övrigt

När det kommer bli mer mättat med lokförare kommer ju inte utbildningsföretagen få pengar från YH-myndigheten längre och det blir färre utbildningsplatser som passar marknaden igen.

Är man senare intresserade av att avancera så finns goda möjligheter att bli körlärare, instruktör, driftledare, gruppchef mm mm. Själv är jag dock nöjd med att vara ute på tågen, det är nog lite av en livsstil. Tjänar så jag klarar mig och blir över varje månad och har råd med det mesta, får mycket tid över till min son i och med att jag kan jobba komprimerat i viss grad :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in