Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Problemet med en dubbelpipig hagelbrakare och två inkräktare som står och knackar entréruta är att matematiken inte går ihop. Det går inte att dra ett skott i luften och sedan oskadliggöra två personer. Man vet ju aldrig hur den sista oträffade reagerar, han kunde ju ha gått bärsärk. Jag hade inte tagit risken.
Lägger vi då till att han visste vilka personer det var som stod utanför dörren och som han mycket väl visste vilka det var och hade blivit varnad för av deras egen mor flera gånger.
Han visste mycket väl om deras långa brottsregister och hur farliga dom var för det hade deras mor berättat för honom.
Lägger vi till att han var livrädd och skakade som ett asplöv så är det svårt att ladda om snabbt om han skjuter ett varningsskott och dårarna ändå försöker ta sig in.
Det är väl känt att dom här två bröderna var våldsamma och inte riktigt kloka.
Hade han stått där med bara ett skott kvar... vem skulle han skjuta för att freda sig om dom ändå tog sig in? Brodern med kniven eller han med järnröret?
Ladda om snabbt med skakiga händer går inte och bröderna hade kunnat klättra in genom hålet i dörren mycket snabbt då dom båda var små och smidiga och fulla av raseri.
Jag blir lika arg varje gång jag ser rekonstruktionen
Ser man på hålen i gardinen så sitter skotten väldigt tätt, men i rekonstruktionen så svänger mannen med bössan så ett skott borde ha suttit uppe i högra hörnet av gardinen.
Ska dom göra en rekonstruktion så får dom väl för fan göra den rätt för det är ju den som rättens ledamöter ska se och göra sig en uppfattning från
K-G drog i panik av två skott i snabb följd så därför sitter träffbilden så tätt. Han har bara siktat på stället där han ser konturerna av bröderna genom gardinen.
Jag tror inte för ett ögonblick att K-G ens tänkte tanken att dom skulle dö, vilket bevisas av att han trodde att dom levde en timme senare när polisen kom och han inte vågade gå ut ur huset av rädsla för att dom var kvar och kunde skada honom.
Frikänns K-G inte så kan dom skippa lagen om nödvärn och nödvärnsexcess.
Jag hade gjort exakt som K-G om jag hade haft hans förutsättningar och jag tror att dom flesta hade gjort detsamma.