Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Våldet får inte vara uppenbarligen oförsvarligt, men min rädsla är och förblir en subjektiv känsla. Att i ett mål som handlar om brukandet av nödvärnsvåld inte elaborera våldsanvändarens rädsla är i mitt tycke synnerligen märkligt.
Det rätten tar hänsyn till är en kombination av det objektiva och det subjektiva .. men det finns inte att enbart subjektiv upplevelse får styra bedömningen .. för då skulle det vara fritt att slakta vem som helst för att man "kände sig rädd" ...
Citat:
Accepterar domstolen att mannen kände allvarlig fruktan för sitt liv och hälsa så har åklagaren en väldigt tung bevisbörda?
Ja, i den här situationen - men den bygger också på att det objektivt fanns skäl för en viss grad av rädsla .. och inte enbart på en personlig/subjektiv känsla...
Citat:
Nu ser det ut som om en stängd dörr utgör någon form av gräns för rätten att känna fruktan för sitt liv och hälsa?
Nej, det gör det inte alls. Det ser ut som om rätten insett att det inte handlar om ett pågående angrepp och inte handlar om en femåring utan erfarenhet utan en människa som både hanterat skjutvapen förut och haft erfarenhet med sig av att tidigare varit under hot och då kontaktat polisen..
Citat:
Kan en person innanför en skitdörr med ett ganska så stort fönster inte känna allvarligt fruktan för sitt liv och hälsa om två dårar står utanför och avser att med våld ta sig in och ha ihjäl mannen innanför dörren?
Kan en misshandlad kvinna inte känna fruktan för vad som händer när mannen vaknar -- och är det då okej som nödvärnsargument när hon slaktar honom?
Citat:
Först så skall fruktan för liv och hälsa konstateras
Det skall först konstateras att det ens finns skäl att överväga det - ja. Så du får inte slakta bebisar i vagnen och tro att du kan skydda dig från straff med hjälp av nödvärn -- inte ens om du har stark fobi för bebisar..
Citat:
och sedan om våldet inte var uppenbarligen oförsvarligt. Men i det här fallet så tycker jag att man bortsett från mannens eventuella rädsla och menat att våldet inte kunde vara.....vadå, inte en nödvärnssituation p.g.a. en dörr, eller vad?
P g a att det inte var en pågående attack direkt mot honom och att det fanns andra alternativ än att skjuta den ena i ryggen - ja.