2017-01-19, 16:35
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Tänk lite! Vi har två killar som en av dem är diagnoserad och den andra är traumatiserad för att han blivit sexuell utnyttjad när han var barn utan att förövaren blev straffad!
Jaha? Och?

Jag kan bara sluta mig till att ditt FB-nick är ironiskt menat. För den logik som en matematiker har, den har inte du.
Citera
2017-01-19, 16:39
Medlem
Citat:
Tänk lite! Vi har två killar som en av dem är diagnoserad och den andra är traumatiserad för att han blivit sexuell utnyttjad när han var barn utan att förövaren blev straffad!
Jaså en av pundarna hade taskig barndom. Men varför skulle KG lida för detta?
Citera
2017-01-19, 19:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det utgår från vad man på objektiva grunder har att vara rädd för.. dvs objektiv/reell fara

Skulle man bedöma enbart från människors subjektiva upplevelser så skulle vi kunna slakta varandra hejvilt utan straff.
Jag kan ju vara skiträdd för halta tanter i 100 års åldern eller små bebisar .. det är min subjektiva känsla (och för mig då högst verklig). Vilken är självklart att skilja på om det objektivt kan sägas utgöra sådan fara för mig att jag har rätt att freda mig med våld från dem.

Det blir väl lite finlir här men en individs rädsla är i alla högsta grad en subjektiv erfarenhet. Jag blir skiträdd för något som du skrattar åt, en "objektiv grund" föreligger inte då nödvärnsrätten skall bedömas.
Citera
2017-01-19, 19:40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Ja men då så, i sådana fall så är det ju helt ok att de bryter sig in hos en gammal man för att slå ihjäl fanskapet. Fan, vad dum jag är.
Och i.o.m. det sexuella utnyttjandet så antar jag att det även är ok för honom att våldta barn?
Och den stackars diagnostiserade parveln, det måste ju innebära att stackaren måste kunna misshandla i stort sätt vem som helst, närhelst!
Citera
2017-01-19, 20:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det blir väl lite finlir här men en individs rädsla är i alla högsta grad en subjektiv erfarenhet. Jag blir skiträdd för något som du skrattar åt, en "objektiv grund" föreligger inte då nödvärnsrätten skall bedömas.
Jo, en objektiv bedömningsgrund föreligger - din rädsla och ditt agerande skall vara relevant till hotet...

Det räcker alltså inte att du är rädd för spädbarn för att få gå ut sticka kniven i spädbarn....
Citera
2017-01-19, 21:02
Medlem
LeeVans avatar
.

Kommer den här domen att vara fri från ”signalpolitik”? Jag hoppas så, men jag tvivlar starkt på det.

Det är inte ”buset” som makten fruktar - det är Svensson.
Citera
2017-01-19, 21:30
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, en objektiv bedömningsgrund föreligger - din rädsla och ditt agerande skall vara relevant till hotet...

Det räcker alltså inte att du är rädd för spädbarn för att få gå ut sticka kniven i spädbarn....

Våldet får inte vara uppenbarligen oförsvarligt, men min rädsla är och förblir en subjektiv känsla. Att i ett mål som handlar om brukandet av nödvärnsvåld inte elaborera våldsanvändarens rädsla är i mitt tycke synnerligen märkligt.

Accepterar domstolen att mannen kände allvarlig fruktan för sitt liv och hälsa så har åklagaren en väldigt tung bevisbörda?

Nu ser det ut som om en stängd dörr utgör någon form av gräns för rätten att känna fruktan för sitt liv och hälsa?

Kan en person innanför en skitdörr med ett ganska så stort fönster inte känna allvarligt fruktan för sitt liv och hälsa om två dårar står utanför och avser att med våld ta sig in och ha ihjäl mannen innanför dörren?

Först så skall fruktan för liv och hälsa konstateras och sedan om våldet inte var uppenbarligen oförsvarligt. Men i det här fallet så tycker jag att man bortsett från mannens eventuella rädsla och menat att våldet inte kunde vara.....vadå, inte en nödvärnssituation p.g.a. en dörr, eller vad?
Citera
2017-01-19, 22:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Våldet får inte vara uppenbarligen oförsvarligt, men min rädsla är och förblir en subjektiv känsla. Att i ett mål som handlar om brukandet av nödvärnsvåld inte elaborera våldsanvändarens rädsla är i mitt tycke synnerligen märkligt.
Det rätten tar hänsyn till är en kombination av det objektiva och det subjektiva .. men det finns inte att enbart subjektiv upplevelse får styra bedömningen .. för då skulle det vara fritt att slakta vem som helst för att man "kände sig rädd" ...

Citat:
Accepterar domstolen att mannen kände allvarlig fruktan för sitt liv och hälsa så har åklagaren en väldigt tung bevisbörda?
Ja, i den här situationen - men den bygger också på att det objektivt fanns skäl för en viss grad av rädsla .. och inte enbart på en personlig/subjektiv känsla...

Citat:
Nu ser det ut som om en stängd dörr utgör någon form av gräns för rätten att känna fruktan för sitt liv och hälsa?
Nej, det gör det inte alls. Det ser ut som om rätten insett att det inte handlar om ett pågående angrepp och inte handlar om en femåring utan erfarenhet utan en människa som både hanterat skjutvapen förut och haft erfarenhet med sig av att tidigare varit under hot och då kontaktat polisen..

Citat:
Kan en person innanför en skitdörr med ett ganska så stort fönster inte känna allvarligt fruktan för sitt liv och hälsa om två dårar står utanför och avser att med våld ta sig in och ha ihjäl mannen innanför dörren?
Kan en misshandlad kvinna inte känna fruktan för vad som händer när mannen vaknar -- och är det då okej som nödvärnsargument när hon slaktar honom?

Citat:
Först så skall fruktan för liv och hälsa konstateras

Det skall först konstateras att det ens finns skäl att överväga det - ja. Så du får inte slakta bebisar i vagnen och tro att du kan skydda dig från straff med hjälp av nödvärn -- inte ens om du har stark fobi för bebisar..

Citat:
och sedan om våldet inte var uppenbarligen oförsvarligt. Men i det här fallet så tycker jag att man bortsett från mannens eventuella rädsla och menat att våldet inte kunde vara.....vadå, inte en nödvärnssituation p.g.a. en dörr, eller vad?
P g a att det inte var en pågående attack direkt mot honom och att det fanns andra alternativ än att skjuta den ena i ryggen - ja.
Senast redigerad av micro113 2017-01-19 kl. 22:14.
Citera
2017-01-19, 22:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det har du ingen aning om. Därom kan man bara spekulera. Däremot stöder den faktiska bevisningen i övrigt mannens utsaga.

Killarna har en mycket våldsam historia, vilket flera fått uppleva, t.o.m. poliser har vittnat om att de känt rädsla för åtminstone en av bröderna. De var bevisligen på mannens farstukvist beväpnade med tillhygge och kniv. Dessa omständigheter ger betydligt mer trovärdighet åt hans utsaga än ditt tyckande ger trovärdighet åt det motsatta.
Citat:
Det här var banne ett riktigt lågvattenmärke i tråden
Så om vi ska ta hänsyn till alla diagnosticerade och sexuellt utnyttjade så menar du att det är fritt fram att gå hem till en hjärtsjuk pensionär och vråla att dom ska döda honom, dessutom beväpnade med kniv och metallrör och slå sönder hans dörruta?

K-G gjorde samhället en stor tjänst som avslutade dom här dräggens liv och jag misstänker starkt att det är en hel del folk som har dragit en stor suck av lättnad när dom inte behöver vara rädda längre för vad dom här bröderna kunde ställa till med.
Citera
2017-01-19, 22:39
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Som jag skrev, man tänker sig in att om vem som helst hade fått uppleva samma sak, hade denna person blivit lika rädd?

Med "objektiv rädsla" menar jag då sådant som är normalt att bli rädd för. T.ex. pistoler, knivar, men också mer udda föremål såsom hundar, spindlar, ormar och sådant.

Det finns absolut inget som heter objektiv rädsla, inte ens hypotetiskt.
Och nej, inlevelseförmåga ingår inte heller här.

Det är tbh, inte ens vetenskapligt belagt. Det närmsta vi kan komma är via det biologiska, alltså adrenalin etc.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2017-01-19 kl. 22:41.
Citera
2017-01-20, 07:04
Medlem
Citat:
Det har du ingen aning om. Därom kan man bara spekulera. Däremot stöder den faktiska bevisningen i övrigt mannens utsaga.

Killarna har en mycket våldsam historia, vilket flera fått uppleva, t.o.m. poliser har vittnat om att de känt rädsla för åtminstone en av bröderna. De var bevisligen på mannens farstukvist beväpnade med tillhygge och kniv. Dessa omständigheter ger betydligt mer trovärdighet åt hans utsaga än ditt tyckande ger trovärdighet åt det motsatta.

Citat:

Citat:
Jaha? Och?

Jag kan bara sluta mig till att ditt FB-nick är ironiskt menat. För den logik som en matematiker har, den har inte du.
Jag svarade på ditt inlägg där du skrev att: "killarna har en mycket våldsam historia". Jag ville säga att "det var inte konstigt att de var konstiga!"
Senast redigerad av matematiker 2017-01-20 kl. 07:15.
Citera
2017-01-20, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Skall dessa två killar få göra som de vill med andra människors liv bara för de haft en taskig uppväxt?
Hur skulle vårat samhälle se ut då?

Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Jaså en av pundarna hade taskig barndom. Men varför skulle KG lida för detta?

Citat:
Ja men då så, i sådana fall så är det ju helt ok att de bryter sig in hos en gammal man för att slå ihjäl fanskapet. Fan, vad dum jag är.
Och i.o.m. det sexuella utnyttjandet så antar jag att det även är ok för honom att våldta barn?
Och den stackars diagnostiserade parveln, det måste ju innebära att stackaren måste kunna misshandla i stort sätt vem som helst, närhelst!

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det här var banne ett riktigt lågvattenmärke i tråden
Så om vi ska ta hänsyn till alla diagnosticerade och sexuellt utnyttjade så menar du att det är fritt fram att gå hem till en hjärtsjuk pensionär och vråla att dom ska döda honom, dessutom beväpnade med kniv och metallrör och slå sönder hans dörruta?

K-G gjorde samhället en stor tjänst som avslutade dom här dräggens liv och jag misstänker starkt att det är en hel del folk som har dragit en stor suck av lättnad när dom inte behöver vara rädda längre för vad dom här bröderna kunde ställa till med.
Var har jag skrivit att de (killarna/knäppskallar) får göra som de vill? Läs mitt svar till "plotuj"
Senast redigerad av matematiker 2017-01-20 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in