2016-12-25, 21:56
Medlem
Colosss avatar
Teknisk fråga
-----------------------------
Bitcoin Armory på offline dator: Create Wallet. Resulterar i en bitcoin adress med privat nyckel.

Online dator: Söker på bitcoin adressen, den finns, inga bitcoins där ännu, privata nyckeln fungerar till adressen.

Slutsats: Bitcoin adressen fanns på blockkedjan från början.

Kan någon hjälpa mig förstå, hur hittades den privata nyckeln?

Skulle jag kunna välja vilken Bitcoin adress Armory(plånboksklienten) ska skapa åt mig, förstår ni problemet då?
Citera
2016-12-26, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Teknisk fråga
-----------------------------
Bitcoin Armory på offline dator: Create Wallet. Resulterar i en bitcoin adress med privat nyckel.

Online dator: Söker på bitcoin adressen, den finns, inga bitcoins där ännu, privata nyckeln fungerar till adressen.

Slutsats: Bitcoin adressen fanns på blockkedjan från början.

Kan någon hjälpa mig förstå, hur hittades den privata nyckeln?

Skulle jag kunna välja vilken Bitcoin adress Armory(plånboksklienten) ska skapa åt mig, förstår ni problemet då?

Kort svar:

Du kan inte välja vilken Bitcoin adress Armory skall skapa för dig.

Efterfrågar du att ha specifika tecken som bildar ord i din bitcoin adress, är det enda sättet att uppnå detta att helt enkelt testa att generera mängder med privata nycklar, för att tillslut lyckas generera en privat nyckel vars motsvarande adress har de tecken du efterfrågar.

Ett exempel på en sådan adress som har tecken som bildar ord i sig, är donations adressen till Dorian Nakamoto: 1Dorian4RoXcnBv9hnQ4Y2C1an6NJ4UrjX

Ju fler specifika tecken i adressen du efterfrågar, desto fler privata nycklar behöver testas. Detta gör att adresser med väldigt många specifika tecken i praktiken blir omöjliga att generera (exmpelvis 25 specifika tecken), eftersom chansen att hitta en privat nyckel vars motsvarande adress innehåller så många specifika tecken är extremt låg.

Förklarande svar:

En bitcoin adress är en hash av en publik nyckel. En publik nyckel är egentligen bara ett nummer inom en bestämd nummerserie (tänk t.ex. att om nummerserien är 3-17, så är 5 en giltig publik nyckel).

Eftersom alla bitcoin klienter (som exempelvis Bitcoin Armory), vet vilka regler som gäller för blockkedjan (exempelvis vilken nummerserien är för de publika nycklarna), kan därför alla bitcoin klienter se om den hash du söker på är en giltig bitcoin adress eller inte. Om hashen är en giltig adress, kommer klienten visa vilka transaktioner som skickats till adressen. Därmed visas även de bitcoins som skickats till adressen. Detta innebär även att en adress inte behöver ha några transaktioner skickade till sig för att klienten skall anse att den är giltig och visa upp den. Adressen behöver endast vara giltig enligt de regler som gäller för blockkedjan.

Notera nu att bara för att du kan ange en adress är giltig enligt bitcoin blockkedjans regler, innebär inte detta att någon någonsin har genererat en privat nyckeln som kan spendera de bitcoins som är skickade till adressen.

En privat nyckeln är också bara ett nummer. För bitcoin är privata nycklar ett nummer någonstans i nummerserien mellan 1 och strax under 2^256.

En privat nyckel har en motsvarande publik nyckel som i sin tur har en motsvarande bitcoin adress. Den publika nyckeln nås genom att köra en bestämd matematisk formel på den privata nyckeln. Därmed kan du bevisa att du äger de bitcoins som är skickade till en adress genom att visa en privat nyckel, som när den körs genom den bestämda matematiska formeln genererar en giltig publik nyckel vars hash är bitcoin adressen du försöker bevisa att du äger bitcoinsen för.

Slutligen:

Det är inte möjligt att gå från den publika nyckeln tillbaka till den privata nyckeln. De matematiska reglerna gör det endast möjligt att gå en väg: Från den privata nyckeln till den publika, och sedan räkna ut adressen genom att hasha den publika nyckeln. Av den här anledningen är det omöjligt att välja en bitcoin adress, och därefter räkna ut vilken den privata nyckeln är som kan spendera de bitcoins som skickas till den. Du kan som sagt bara gå åt andra hållet, genom att starta från den privata nyckeln.

Det är däremot möjligt att räkna ut och välja en adress som är giltig, utan att du för den delen har den privata nyckeln till adressen. Ett exempel på detta är följande adress:
1BitcoinEaterAddressDontSendf59kuE
Den adressen är giltig eftersom den uppfyller alla regler som ställs av bitcoin blockkedjan, men vi vet samtidigt att ingen någonsin har genererat den privata nyckeln som kan spendera de bitcoins som skickats till den. Anledningen till detta är att chansen att generera en privat nyckel vars motsvarande adress innehåller så många specifika tecken är så extremt liten, att det är i praktiken omöjligt. Detta innebär att alla bitcoins som skickas till den adressen, aldrig mer kommer att kunna spenderas.
Senast redigerad av tablemanic 2016-12-26 kl. 02:59.
Citera
2016-12-26, 21:52
Medlem
Colosss avatar
Nu förstår jag, tack 😊
Citera
2016-12-27, 08:15
Medlem
Ni som handlat med Bitcoin. Gör ni det som investering? Eller använder ni Bitcoin för handel på annat sätt, i så fall till vad?
Citera
2016-12-27, 18:00
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Ni som handlat med Bitcoin. Gör ni det som investering? Eller använder ni Bitcoin för handel på annat sätt, i så fall till vad?
Både och faktiskt.

Jag köpte lite bitcoin(s) för investering för snart ett år sedan och de ligger över +100% nu så det är ju bra avkastning hittills. Lite rädd för att det är en hausse-period just nu så det kan ju bli en dipp igen. Men långsiktiga trenden verkar ändå ljus.

Jag köper småsaker på internet för bitcoins varje gång det är möjligt eftersom det känns säkrare än kort och så. Det jag köpt med bitcoins är webbhotell, domäner och VPN. FlashbackVPN tar bitcoins. Så införskaffandet känns därmed samtidigt relativt anonymt.

Jag använder https://coinsbank.com/ för övrigt för att få ett debit-kort kopplat till bitcoinsen. Men det är mest för skojs skull.
Citera
2016-12-29, 02:20
Bannlyst
kommer ihåg när jag runt 2010 satt surfade droger, priser på skiten stod då i bitcoi , 1 bitcoin för lite heroin fan alltså, sa polaren dyyyyrt.

skulle man alltså haft kvar coinen sen då skulle man alltså haft 10x pengarna idag..

visar om inget annat qtt ekonomer är sliskiga as som bara putsar skit.

missförstå mig inte, drogar inte, har aldrig ägt ett endaste coin och tycker dem är bättre än andra valutor som styrs av skitmännen
Citera
2016-12-29, 10:03
Medlem
Någon som kan förklara dessa termer?

Bullish
Bearish
Market cap
Trade volume
Moon
Stop loss
Whales

Tack!
Citera
2016-12-29, 13:13
Medlem
adolf512s avatar
Verkar som jag sålde alldeles för tidigt(700$) kunde gjort mycket större vinst kan bli läge att shorta skiten kanske men är lite osäker, kan stiga betydligt mer.

Tänker att bitcoin bör gå ner när dollarn stärks, guld har fallit men btc har istället gått upp mer, finns en del tekniska frågetecken kring btc men det kanske blir löst nu?
Citera
2016-12-29, 20:33
Medlem
Abysmals avatar
Bitcoin har ett cap på 21 M. Om efterfrågan är den samma måste detta väl betyda att priset borde öka?
Citera
2016-12-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strigidae
Någon som kan förklara dessa termer?

Bullish
Bearish
Market cap
Trade volume
Moon
Stop loss
Whales

Tack!
Bullish - att vara optimistisk och tro att värdet kommer att öka.
Bearish - att vara pessimistisk och tro att värdet kommer att minska.
Market cap - det totala värdet på hela valutan. T.ex så finns det just nu 16 071 213 BTC och en bitcoin säljs för $960 = en market cap på $15 428 364 480.
Trade volume - mängden som sålts och köpts under en period. Här ser du att volymen på localbitcoins.com närmar sig $19 miljoner per vecka.
Moon - priset stiger till skyarna och högre ändå ända till månen
Stop loss - En automatisk säljorder som t.ex säljer dina bitcoin om värdet rasar 5% på en dag.
Whales - miljonärer som på egen hand kan påverka priset mycket uppåt eller neråt.
Citera
2016-12-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abysmal
Bitcoin har ett cap på 21 M. Om efterfrågan är den samma måste detta väl betyda att priset borde öka?
Om varken tillgång eller efterfrågan ändras så är priset oförändrat. Däremot skapas det fortfarande nya bitcoin varje dag så om efterfrågan är den samma kommer priset att minska.
Citera
2016-12-29, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Om varken tillgång eller efterfrågan ändras så är priset oförändrat. Däremot skapas det fortfarande nya bitcoin varje dag så om efterfrågan är den samma kommer priset att minska.

så finns inget cap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in