Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Ja, givet att dom avser att sälja av BTC så fort den mine:ats.
Jag syftade på det miners får i ersättning, i det ögonblicket dom får den. Det som ligger efter i tiden kan man bara spekulera om.
Visst kan det vara några miners som fick BTC 8 Nov förra året och nu ligger rejält back. Men det kan man inte veta. Därför är det värdet på ersättningen när den erhålls som är intressant.
Miners har också el och kapitalkostnad att betala.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Ju färre miners som anser det vara lönsamt att mine:a, desto lönsammare blir det för dom som mina:r
Det är självreglerande således.
Där har vi något jag inte beaktade.
Hur fungerar detta? Är det den som först löser problemet som får betalt. Och alla andra blir utan.
Och med färre miners så stiger iaf snitt-ersättningen?
En konsekvens blir kanske inte att transaktionerna kostar mer då?
Utan att man får vänta längre på att de blir gjord?
Men jag har ett svagt minne av att detta justeras med någon månads mellanrum. Dvs ersättningen till miners ökar och minskar över tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Nej. BTC används inte främst för transaktioner. Det använder man Lightning till (som är ett lager ovan på Bitcoin), alternativt någon annan av de tusentals kryptovalutorna som gör transaktioner bättre (snabbare/billigare).
BTC priset bestäms av klassisk utbud och efterfrågan. Ingen skillnad mot guldpriset (som ju har helt värdelösa transaktionskostnader i jämförelse mot BTC) eller något annat.
När uppstår transaktioner som kostar?
När man flyttar BTC mellan sin privata nyckel och den där man utför trading?
När man köper säljer BTC?
Växlar till/från USD?
Växlar till/från andra kryptovalutor?