Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-30, 21:40
  #10321
Medlem
Abysmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Om varken tillgång eller efterfrågan ändras så är priset oförändrat. Däremot skapas det fortfarande nya bitcoin varje dag så om efterfrågan är den samma kommer priset att minska.
(När cappet är nått)
Citera
2016-12-30, 22:15
  #10322
Medlem
Tänker du på market cap eller att antalet bitcoin är max 21 miljoner? Varje bitcoin kan såklart vara värt hur mycket som helst så market cap har ingen gräns.

Jag menade att det skapas 12,5 BTC ca var tionde minut till ett värde av ca 110 000 kr. Nästan 16 miljoner kr behöver alltså investeras i Bitcoin varje dag bara för att värdet på en bitcoin ska vara oförändrad. Nu säljer ju inte grävarna hela dagens inkomst varje dag men det kan räknas som att grävaren själv investerar i det de sparar.
Citera
2016-12-30, 23:18
  #10323
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Jag menade att det skapas 12,5 BTC ca var tionde minut till ett värde av ca 110 000 kr. Nästan 16 miljoner kr behöver alltså investeras i Bitcoin varje dag bara för att värdet på en bitcoin ska vara oförändrad. Nu säljer ju inte grävarna hela dagens inkomst varje dag men det kan räknas som att grävaren själv investerar i det de sparar.
Det som ofta händer med bitcoin och andra kryptovalutor är att folk blir överentusiastiska och priset stiget till en nivå som inte är hållbar, man kanske skulle sälja lite nu? (har inga btc kvar så får bli negativ placering i så fall).

Bitfinex tillåter margin trading men endast i dollar, kanske är bättre att shorta mot euro eller CNY?
__________________
Senast redigerad av adolf512 2016-12-30 kl. 23:39.
Citera
2017-01-11, 15:21
  #10324
Avstängd
Har vi någon officiell chatt-tråd här?

Bitstamps hemsida är nere....

Edit: Tack smackbang
__________________
Senast redigerad av butterflykniv 2017-01-11 kl. 15:33.
Citera
2017-01-11, 15:27
  #10325
Medlem
Smackbangs avatar
Bitstamp fungerar normalt för mig.

Det är problem med DNS, det var problem i går som delvis löstes men det finns fortfarande vissa DNS servrar som har felaktiga adresser.

Som en tillfällig fix kan du ändra i dina inställningar för nätverkskortets DNS inställningar.
Byt DNS server..

Prova 8.8.8.8 det är googles publika DNS server.
Funkar inte den så får du prova någon annan...
Citera
2017-01-25, 07:11
  #10326
Medlem
Jag har en obekräftad transaktion. På blockchain står det ordagrant: "Obekräftade transaktion!" på en röd "knapp". På Electrum står det bara "pending". Hur uppkommer sådana här? Vad kan jag göra åt det? Vad ska jag göra åt min transaktion? Kan jag avbryta den på något sätt?

Mycket tacksam för hjälp!
__________________
Senast redigerad av gest 2017-01-25 kl. 07:13.
Citera
2017-01-25, 11:38
  #10327
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Här är ett läsvärt inlägg för de som vill fördjupa sig i farorna med för stora block.

https://petertodd.org/2016/block-pub...ves-for-miners
Citera
2017-01-25, 21:23
  #10328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Jag har en obekräftad transaktion. På blockchain står det ordagrant: "Obekräftade transaktion!" på en röd "knapp". På Electrum står det bara "pending". Hur uppkommer sådana här? Vad kan jag göra åt det? Vad ska jag göra åt min transaktion? Kan jag avbryta den på något sätt?

Mycket tacksam för hjälp!
Varje block i Bitcoins blockkedja är begränsad till 1 MB av Bitcoin Core som är den plånbok de flesta grävare använder sig av. Detta betyder att det finns en begränsad mängd transaktioner som kan bakas in i varje block. Nyligen hade vi en svårighetshöjning p.g.a. att mer beräkningskapacitet anslutit till nätverket vilket fick blocken att komma med ca 10 minuters mellanrum igen istället för 8,5 som det varit dagarna innan. Nu blir kön med transaktioner som vill in i nästa block allt längre och problemet kommer att bli större i framtiden om inte kapaciteten höjs eller Bitcoin blir mindre populärt.

Din transaktion kommer att ligga kvar hos grävarna i ett par dagar så du kan vänta och hoppas att du får plats i något block snart eller:

- Du kan prova att betala en högre transaktionsavgift nästa gång så att din transaktion kommer med i nästa block istället för någon annans. Använder du senaste versionen av Electrum? Senare versioner ska automatiskt lägga på en högre avgift.
- Du kan prova att anmäla din transaktion till ViaBTC:s Transaction Accelerator. De kommer då att ta med din transaktion i sitt nästa block även om din transaktionsavgift är mindre än andras men de har bara ca 6% av Bitcoins beräkningskapacitet så du kommer troligen ändå att få vänta en stund.
- Du kan sluta använda Bitcoin och istället gå över till en konkurrerande valuta.
Citera
2017-01-25, 23:42
  #10329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Varje block i Bitcoins blockkedja är begränsad till 1 MB av Bitcoin Core som är den plånbok de flesta grävare använder sig av. Detta betyder att det finns en begränsad mängd transaktioner som kan bakas in i varje block. Nyligen hade vi en svårighetshöjning p.g.a. att mer beräkningskapacitet anslutit till nätverket vilket fick blocken att komma med ca 10 minuters mellanrum igen istället för 8,5 som det varit dagarna innan. Nu blir kön med transaktioner som vill in i nästa block allt längre och problemet kommer att bli större i framtiden om inte kapaciteten höjs eller Bitcoin blir mindre populärt.

Din transaktion kommer att ligga kvar hos grävarna i ett par dagar så du kan vänta och hoppas att du får plats i något block snart eller:

- Du kan prova att betala en högre transaktionsavgift nästa gång så att din transaktion kommer med i nästa block istället för någon annans. Använder du senaste versionen av Electrum? Senare versioner ska automatiskt lägga på en högre avgift.
- Du kan prova att anmäla din transaktion till ViaBTC:s Transaction Accelerator. De kommer då att ta med din transaktion i sitt nästa block även om din transaktionsavgift är mindre än andras men de har bara ca 6% av Bitcoins beräkningskapacitet så du kommer troligen ändå att få vänta en stund.
- Du kan sluta använda Bitcoin och istället gå över till en konkurrerande valuta.

Stort tack! Betalningen gick i genom, men det tog flera timmar. Ja, man kanske ska byta valuta, men det är dessvärre inte så många som börjat använda sig av konkurrerande valutor än. Time to spread the word..?
Citera
2017-01-26, 00:15
  #10330
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
tröttnade lite på multibit och ville prova electrum. Men såg att man inte kan göra flera nya adresser likt man kunde på multibit, utan man har endast 1. Någon som vet hur man lägger till flera likt multibit?
Citera
2017-01-31, 01:41
  #10331
Medlem
raxmouses avatar
haha, wp https://www.youtube.com/watch?v=JAxqO-9xdgY ju


Fin kurva också sen jul, verkar vara en bra spread atm.
Citera
2017-02-01, 02:12
  #10332
Medlem
tehSecretzzzs avatar
Tjaaa haha, blir tvungen att lära mig bitcoins nu då en vän behöver ett par grejer.

Efter att ha skapat ett konto på localbitcoins, kan man handla bitcoins ifrån en annan sida och sedan få sina bc på local?
Därefter sätter man in sina bc på tex fs, med sin insättningsadress? (Som Fs automatiskt ger dig)

Rätta steg?
__________________
Senast redigerad av tehSecretzzz 2017-02-01 kl. 02:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback