Citat:
Ursprungligen postat av
loklub
Började spela golf för första gången i somras och tog kort 10 juli. Spelade mycket under den sommaren, i princip 1 runda om dagen. Kom ner till 9.9 i handicap på 2,5 månad. Vet att det låter imponerade, men som sagt, jag spela VÄLDIGT mycket. Jag är 20 år gammal och vet att det är mycket svårt att bli väldigt duktig på något du kom igång med så sent som jag har. Dock har jag fortsatt spela nu under vintern, gått lektioner och övat så mycket jag kan, klämmer nog iaf in runt 20h/ veckan.
Min fråga är, är det möjligt att bli så bra så att man kan komma in på något golfuniversitet inom 2-3 år från när man börjat? Eller ska jag bara acceptera att det alltid bara kommer bli en hobby och inte slösa bort massa tid.
Har skrivit innan i denna tråden.. tyckte jag dock inte fick riktigt svar på min fråga.
Det krävs runt 10.000 timmar för att kunna ha chansen att utöva sport på proffsnivå enligt vissa studier, dock så krävs det att man besitter en viss talang utöver denna träning om du inte tränar 50% mer än alla andra.
Grunderna för sporten lägger man under de tidiga åren när man är ca 5-13, i den åldern så har man väldigt mycket lättare att lära sig nya saker samt förändra det man gör fel än i den åldern som du befinner dig i. Det betyder att du förmodligen behöver träna dubbelt så många timmar eller mer för att ha möjlighet att lära dig lika mycket som en ung människa gör på lika lång tid.
Jag tror inte du har möjlighet att bli bättre än spel på hobbynivå oavsett talang och träningstid i och med att du började så sent.