2016-12-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loklub
Började spela golf för första gången i somras och tog kort 10 juli. Spelade mycket under den sommaren, i princip 1 runda om dagen. Kom ner till 9.9 i handicap på 2,5 månad. Vet att det låter imponerade, men som sagt, jag spela VÄLDIGT mycket. Jag är 20 år gammal och vet att det är mycket svårt att bli väldigt duktig på något du kom igång med så sent som jag har. Dock har jag fortsatt spela nu under vintern, gått lektioner och övat så mycket jag kan, klämmer nog iaf in runt 20h/ veckan.

Min fråga är, är det möjligt att bli så bra så att man kan komma in på något golfuniversitet inom 2-3 år från när man börjat? Eller ska jag bara acceptera att det alltid bara kommer bli en hobby och inte slösa bort massa tid.

Har skrivit innan i denna tråden.. tyckte jag dock inte fick riktigt svar på min fråga.

Visst finns möjligheten men den är oerhört liten. Vet iaf ett proffs som började när han var 19. Har du rätt talang kan det gå. Men en på miljonen. Dessutom är det extremt stor skillnad på en 10 hcp:are och en 3 hcp:are. Så det blir nog svårare att gå från 10 till 3 än från 36 till 10.

Mvh
Citera
2016-12-27, 10:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafikkort
Dessutom är det extremt stor skillnad på en 10 hcp:are och en 3 hcp:are. Så det blir nog svårare att gå från 10 till 3 än från 36 till 10.

Mvh
Och det är ännu större skillnad på en med hcp 3 och ett proffs. Det är lätt att tro att scratch-spelarna är nära proffsnivå men det är dom inte.

Med det sagt så kan man ju också nämna att golf är en av dom sporterna där man kan fortsätta på toppnivå lite längre upp i åren så helt omöjligt är det inte.
Citera
2016-12-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och det är ännu större skillnad på en med hcp 3 och ett proffs. Det är lätt att tro att scratch-spelarna är nära proffsnivå men det är dom inte.

Med det sagt så kan man ju också nämna att golf är en av dom sporterna där man kan fortsätta på toppnivå lite längre upp i åren så helt omöjligt är det inte.

Så sant! Som stenson sa angående augusta eller kanske var en annan bana dom spelande. Om en bra svensk 5 hcp:are skulle spela där trodde inte han att den personen skulle gå under 100

Chansen finns men det är som sagt liten.

Mvh
Citera
2016-12-28, 11:42
Medlem
Gällande floridabollar.

Hur bra är A resp B klass?? Tänker framförallt ProV1x och liknade tourbollar. Spelar på 4 och ligger runt 270+ med drivern.

Var ska man köpa dom? njgolf? outofbounds?

Mvh
Citera
2016-12-28, 13:19
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Gällande floridabollar.

Hur bra är A resp B klass?? Tänker framförallt ProV1x och liknade tourbollar. Spelar på 4 och ligger runt 270+ med drivern.

Var ska man köpa dom? njgolf? outofbounds?

Mvh

OutofBounds B-klass kan ha kvar lite utsuddad färg från tidigare markering. Skillnaden mellan en A och en B-klass är oftast visuella "skador". En A-klass ska kunna kallas ny och en boll som har gammal touch på sig inte kan kallas ny och blir därför en B-klass. Så är det i alla fall jag har upplevt de bollar jag köpt av B-klass.
Citera
2016-12-29, 11:35
Medlem
magpies avatar
Citat:
Dessutom är det extremt stor skillnad på en 10 hcp:are och en 3 hcp:are. Så det blir nog svårare att gå från 10 till 3 än från 36 till 10.

Det svåraste lär vara att gå från 3 till +3 och därefter gå tre under par fyra dagar på raken i varje tävling (nåja).
Citera
2017-01-02, 14:52
Medlem
Hej
Är det någon av er som har handlat på njgolf.se? Funderar på att köpa 100 prov1x begagnade, alltså vattenbollar. Finns det någon risk att det är falska bollar? Gör njgolf någon koll för att sortera ut falska bollar, någon som vet?
Citera
2017-01-02, 16:08
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Hej
Är det någon av er som har handlat på njgolf.se? Funderar på att köpa 100 prov1x begagnade, alltså vattenbollar. Finns det någon risk att det är falska bollar? Gör njgolf någon koll för att sortera ut falska bollar, någon som vet?

Jag har köpt av grabbarna 4 år på rad, och aldrig blivit besviken.
Snabb leverans och mycket bra kvalitet på bollarna.
Citera
2017-01-02, 16:51
Medlem
Citat:
Hej

njgolf är super.
Jag har däremot inte köpt Prov1or och liknande utan håller mig nivån under, men det har gått snabbt och allt har sett fint ut (om man köper A eller B).
Köper du prov1x så hade jag gått på A klass.
Citera
2017-01-02, 22:43
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Hej

Jag brukar köpa Titleist ProV1X-bollar från NJgolf och har varit nöjd. C-klass brukar jag köpa och bollarna fungerar utmärkt för mig.
Citera
2017-01-03, 02:16
Medlem
Tack för snabba svar angående njgolf, blir till att beställa 100 prov1x.
Citera
2017-01-03, 22:38
Medlem
Itons avatar
Hej, en liten fråga om medlemskap;

i somras tog jag grönt kort och medlemskap i en golfklubb. Dock spelade jag rätt lite och helårsmedlemskapet lönade sig inte. Detta år lär jag ha än färre möjligheter till att spela pga vissa personliga omständigheter och vill undvika att slänga pengar i sjön.

Vid min golfklubb (i Tyskland) finns det en officiell 18-hålsbana och en 6-håls träningsbana. Rent generellt, i Sverige, måste man vara medlem även för att få spela på 6-håls träningsbanan? Kan alternativet vara att bli medlem vid någon svensk klubb (eftersom det lär kosta mindre) och då betala för exempelvis ett spelkort om 10 omgångar här? (Priset för en vilande/passiv medlem här är 200 EUR och 475 EUR för en distansmedlem)
Senast redigerad av Iton 2017-01-03 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in