2014-09-15, 12:28
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Hur går puttövningen med peggar till? Tänkte prova det.
Vilken av puttövningarna med peggar menar du? Alla jag har puttövningar jag har hört och sett använder peggar.
Citera
2014-09-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Vilken av puttövningarna med peggar menar du? Alla jag har puttövningar jag har hört och sett använder peggar.
Klockan hette visst en där man skulle sätta alla puttar och om man missade börja om. Finns det några grymma du har på lager?
Citera
2014-09-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Har du registrerat en rond där du gått under HCP så är det ända jag kan tänka mig att du har 37 i HCP och därför måste prata med din klubb.

Har du under 36 i HCP så finns det en till anledning jag kan gissa att det är. Om du inte registrerat mer än 3 (4?) rundor i år så kan det vara så att din sänkning inte är nog stor för att synas, då du inte har ett EGA (eller vad det nu heter) HCP. Har du inte EGA så visas ditt HCP avrundat till närmsta heltal vilket gör att en sänkning på 0,2 kanske inte syns. Jag vet inte om det funkar så men det är en möjlighet.

Har 4,5 i HCP och gjorde en 41 poängs runda. Men har dock inte 3 registrerade rundor i år men mitt HCP-status är EGA står det.
Citera
2014-09-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svalle
Har 4,5 i HCP och gjorde en 41 poängs runda. Men har dock inte 3 registrerade rundor i år men mitt HCP-status är EGA står det.
Kontakta kansliet eller Hcp-kommittén och fråga vad de sysslar med.
Citera
2014-09-15, 14:32
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Klockan hette visst en där man skulle sätta alla puttar och om man missade börja om. Finns det några grymma du har på lager?
Jag är alldeles för dålig på att träna putting för att ha några grymma på lager.

De enda övningarna jag kör, förutom att tävla mot mig själv , är "kreditkortet" och "stegen" (ingen aning vad andra kallar dessa övningar men jag gillar mina namn ). Stegen är i princip samma som klockan bara det att istället för att köra i en större och större cirkel så ökas avståndet på ett led, med ett par-tre decimeter i taget. Kreditkortet är när du sätter ett par peggar på en bolls bredd, med lite (några mm) extra avstånd, och sedan försöker putta mellan dem från ett par decimeter.

Jag brukar köra båda samtidigt ibland vilket är rätt skoj, och otroligt svårt. Du sätter ut "kreditkortet" och sätter sedan "stegen" en bit bakom, sen är det bara att försöka sätta bollen mellan peggarna från större och större avstånd. Det blir som klockan/stegen fast svårare då avståndet mellan peggarna är mindre än ett hål. Du kan inte heller komma in snett, som du kan på ett riktigt hål, så antingen sätter du upp det på en väldigt platt yta eller så gäller det att läsa green och sedan sätta upp stegen lite snett.
Citera
2014-09-15, 17:37
Medlem
nakkimakkaras avatar
Citat:

Anser mig själv vara ganska hyfsad på att läsa greener, men värdelös på längdkontroll. Såg ett klipp på youtube(hittar den inte nu) där man övar just på längkontroll.

Sätt ut säg 5bollar eller peggar med ca 1m mellanrum, på en rak linje. Du ska putta från samma ställe varje gång, typ 1m från första bollen/peggen. Du börjar med att putta förbi boll/pegg #1 ca 20cm, du ska putta längre! Sen samma sak på #2, #3 osv. Puttar du för kort eller för "långt" så börja om. Hoppas du fattar vad jag menar. Variera med att putta uppför/nedför/plant, börja på #5 till #1. Fantasin sätter gränser.

Har hjälpt mig otroligt mycket för att kontrollera längden på mina puttar.
Citera
2014-09-15, 18:17
Medlem
Tack för tipsen kollegor. Ska testa alla.
Citera
2014-09-15, 20:15
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svalle

Du kan bara sänka dig (och höja dig) under 4,5 på tävlingsronder.
Citera
2014-09-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Du kan bara sänka dig (och höja dig) under 4,5 på tävlingsronder.
Är inte det ändrat från och med iår?
Citera
2014-09-15, 22:19
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ändrat tillbaka sa dom på klubben.. Dock inte hittat någon "källa" till det..
Citera
2014-09-16, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Ändrat tillbaka sa dom på klubben.. Dock inte hittat någon "källa" till det..
Ok, det är ju bra isåfall. Blir inte så seriöst om man kan ändra hcp hur som helst.
Citera
2014-09-16, 20:06
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:

Nope, fortfarande 4.5 som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto