2012-07-19, 20:22
Medlem
Var nere en timme och chippade/pitchade och såg till att putta i bollarna också. Var faktsikt ytterst få chip/pitch 3 putt på en timme. Det är jag väldigt nöjd med. Lyckades dock slå bort en boll på chippinggreen, stabilt!
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Gå in i ett mantra;

Det finns inget vatten, det finns inget vatten.

Stå på ranchen och försök att hitta en feeling för dessa 125 - 145 meters slagen, hitta rätt klubba, hitta en rytm...och när du kommer till par 3:an då går tankarna tillbaka till ranchen:
Gör likadant som på ranchen

Jo, jag behöver nog träna lite på mina höga järn. Fast de går oftast som de ska på rangen... De tankarna är farliga, för min hjärna hör då bara fetmarkerat .

Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Vad är problemet? Du väljer fel klubba? Du träffar inte bollen rätt?

Att träna på just det slaget så du vet att det alltid sitter kan vara en väg att gå, att ta en klubba mer och slå en halvsving ett annat.

Oftast är vattenhinder psykologiska hinder och sällan direkt i spel, om vi inte pratar ö-greener och liknande. Ett vattenhinder framför green är ofta minst 20m kort mittpunkten på green. Positiva tankar och liknande.

Hålet jag tänker på är en förbannad ö-green och var 155m från backtee i 2-3 klubbors sned motvind.
Till saken hör väl att jag egentligen är för dålig för att inte ha katastrofhål under 18/36 hål slagtävling.

Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Se det som något utmanande och roligt istället. Du vet ju att du alltid misslyckas Så se det som att du bara kan göra något bra av det. Jag slår bättre med lite puls och lite adrenalinpåslag. Kanske du också

Istället för att göra situationen "mindre" genom att tänka det är ranchen du står på osv, Kan du testa att göra det viktigare än vad det är. Medvetet.

Nu låter det som att du verkligen gruvar dig för par 3or, istället så borde du bygga upp spänningen lite för att då ta bort den dåliga energin. Tänk att det är ett viktigt hål och allt du övat spelar roll just nu. Slå slaget utan rädsla för utgången eftersom du ändå alltid misslyckas. Slå helt utan några mentala blockeringar. Men tänk inte att det är ranchen du står på tänk att det är ett riktigt riktigt viktigt hål du ska spela.

Du har bara en chans på dig och det måste bli bra. Att tänka så utan att få prestationsångest är en häftig och befriande känsla när man lyckas.

Hoppas du förstår hur jag menar. Det är mer en känsla en något annat jag är ute efter att frammana
Jag tror du kan vara något på spåren där med den där positiva och utmanande känslan. Det hela är nog bara ett hjärnspöke. Får försöka tänka positivt nästa gång jag står där.

Jag vet att jag KAN spela par 3, gjorde två birdies, en bogie, en sjua och en åtta på de fem par 3 som finns på banan. Andra varvet var det två bogies, ett par, en dubbel och en nia. Sådär härligt jämnt och lätt att veta vad som skiljer sig... Tror egentligen att det var enbart psykiskt. Får helt enkelt försöka rycka upp mig och fokusera på rätt sak nästa gång.
Senast redigerad av Descending 2012-07-19 kl. 20:33.
Citera
2012-07-20, 03:16
Medlem
Hej.

Startade nyss med golf, och jag känner mig oseriös när jag går en runda med mina vänner i vanliga skor. Därför tänkte jag köpa ett par billiga skor.

Vad ska man kolla på? Vad utmärker en bra sko? Någon som har något tips i 300-600kr klassen? T.e.x rea? Gärna hel svarta.
Citera
2012-07-20, 05:27
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fawe17
Hej.

Startade nyss med golf, och jag känner mig oseriös när jag går en runda med mina vänner i vanliga skor. Därför tänkte jag köpa ett par billiga skor.

Vad ska man kolla på? Vad utmärker en bra sko? Någon som har något tips i 300-600kr klassen? T.e.x rea? Gärna hel svarta.

FootJoy, Nike, Callaway eller Ecco. Kika in på en Dormy-butik så brukar du kunna få ett par för runt 500lappen som är riktigt bra.
Citera
2012-07-20, 12:48
Medlem
Sådär nu har man fått hem ben hogans five lessons. Jävlar vad bra saker det står i den, bara börja nöta nu!
Citera
2012-07-21, 00:22
Medlem
Hur är dessa skor för en nybörjare?

http://www.dormy.se/golfskor-144/adi...510/svart-3306

Gillar priset iallafall.
Citera
2012-07-21, 11:51
Medlem
Hejsan! Jag tänkte köpa nya golfklubbor..
Funderar på att köpa dessa?
Jag har inget grönt kort, men spelar ändå ganska mycket ibland på korthålsbanor och längre banor med spelare som har grönt kort..
Är de ett bra eller dåligt/köp tycker ni?
http://www.xxl.se/golf-racket/golf/g...chWord=golfset
Ge mig gärna lite feedback och om ni har något annat bra golfset för en relativ nybörjare..
Citera
2012-07-21, 19:27
Medlem
Köpte ett 12 pack plastbollar idag får någon 20 lapp. Är detta ett bra sett att träna på? Då jag enkelt kan stå på gräsmattan hemma och öva?

Sådana här refererar jag till http://www.dimbo.se/sv/artiklar/tran...st-6-pack.html
Citera
2012-07-21, 20:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Köpte ett 12 pack plastbollar idag får någon 20 lapp. Är detta ett bra sett att träna på? Då jag enkelt kan stå på gräsmattan hemma och öva?

Sådana här refererar jag till http://www.dimbo.se/sv/artiklar/tran...st-6-pack.html

Jag har aldrig insett värdet av dessa bollar, du slår och bollfan går 5 meter.
Tiden är betydligt bättre nedlagd på att chippa vanliga bollar fram och tillbaka på din gräsmatta.
Citera
2012-07-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daol8710
Hejsan! Jag tänkte köpa nya golfklubbor..
Funderar på att köpa dessa?
Jag har inget grönt kort, men spelar ändå ganska mycket ibland på korthålsbanor och längre banor med spelare som har grönt kort..
Är de ett bra eller dåligt/köp tycker ni?
http://www.xxl.se/golf-racket/golf/g...chWord=golfset
Ge mig gärna lite feedback och om ni har något annat bra golfset för en relativ nybörjare..

De XXL jag var inne på hade detta och sen ett sett ifrån Top Flite som innehöll exakt samma sorts klubbor fast de kostade 2399:-, jag köpte det och är SUPERNÖJD än så länge. Tror inte de spelar så stor roll vilket sett du köper då de verkar vara i princip identiska och jag tror du kommer bli nöjd oavsett vilket sett du väljer.
Citera
2012-07-22, 14:20
Medlem
Axells avatar
Citat:

Håller verkligen med King-Nothing, har flertalet av dessa bollar hemma men de är totalt värdelösa. Särskilt om det blåser lite granna så tar vinden över bollen totalt. Som sagt ger det då antagligen mer att chippa lite hemma men även ta några turer till någon range eller ett stort öppet fält och träna långa slag.
Citera
2012-07-22, 18:27
Medlem
Någon här som kan tips om fina och roliga golfbanor i/i närheten av Gästrikland och Hälsingland?
Jag och en polare tänkte ta en tur i helgen
Citera
2012-07-22, 19:26
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
HCP 30.

Hej, har alltid använt en sönderslagen gammal driver som inte går att använda, därför tänker jag nu satsa på en driver för att få lite längd från tee. då jag känner mig ganska säker på fairway, men oftast ligger i ruffen/Skogen efter driven.

Vad tycker ni om denna?
http://www.drivers.se/drivers/titani...r-med-ping-g15

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in