2016-12-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
I din tidigare uppgift så har du ingen potens på cosinus och sinus, detta skulle definitivt kunna fucka upp ditt gränsvärde, men av en slump så gjorde det inte det nu. Du kom också fram till ett gränsvärde som alltid var -1 oavsett θ. Så gränsvärdet hade varit detta om nu dina beräkningar hade varit rätt. I den uppgift du visar här har du däremot kommit fram, på ett korrekt sätt, att det är lika med cos³θ sinθ/(cos⁴θ + sin⁴θ). Här beror ju däremot värdet på vad θ är, vilket det inte gjorde tidigare. Alltså existerar inte gränsvärdet.

Om det hade varit så att på uppgift 1 att f(t, t) och f(t, 0) hade gått mot olika saker så hade du visat att gränsvärdet inte existerar. Det hade nog fungerat att byta till polära koordinater för att visa vad gränsvärdet är.

så jag är fucked....

har verkligen för mig att när vi har en funktion som INTE innehåller ngt j.vla r, när r ska gå emot ngt, så finns de inge gränsvärde. Precis som du sa att det beror på värdet på θ.

funktionen "abcd/fhjg" och ö ska gå emot oändligheten, man ba, ?Que? de finns inget Ö i funktionen ens................... finns de ju inget som den ska gå emot så man ba "null",..,,.,.,.
Senast redigerad av melyhna 2016-12-04 kl. 12:06.
Citera
2016-12-04, 12:05
Medlem
Citat:
g(x, y) = x⁴ + y⁴ - xy - 3 är inget bivillkor, menar du att bivillkoret är g(x, y) = 0? Om så är fallet så är f en kontinuerlig funktion och bivillkoret är en kompakt mängd. Därför existerar det ett maximum och en minimum för f på mängden.

ja, sorry, =0 .. Mmmkay.. Men hur löser man ut de där ekvationsystemet på ett smart sätt? Tycker man kan göra på tusen olika sätt beroende på vilken funtkion man har, tyckter att multiplicera (1) och (2) med x resp y och subtrahera, men får fel:
Citera
2016-12-04, 12:24
Medlem
Citat:
Testa att göra variabelbytet och se vad du får. Kommer du närmare derivatan för arctan?

Då får jag 1/(4 +4s^2) kan jag bryta ut 1/4? Jag har inte facit framför mig men vill minnas att svaret är dividerat med 2
Citera
2016-12-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
2. Men nu fick jag ju inget gränsvärde? När jag bytte till polära kordinater

Du får kvar något som innehåller vinkeln, vilket inte behöver vara fel. I ditt fall tar ju kvoten ut sig självt. Möjligen har du problem där du förkortar bort 0/0 som behöver undersökas försiktigare. Men antagligen har du räknefel på vägen dit så korrigera dom istället.
Citera
2016-12-04, 12:31
Medlem
inneskos avatar
Citat:
ja, sorry, =0 .. Mmmkay.. Men hur löser man ut de där ekvationsystemet på ett smart sätt? Tycker man kan göra på tusen olika sätt beroende på vilken funtkion man har, tyckter att multiplicera (1) och (2) med x resp y och subtrahera, men får fel:

Notera att dom inte frågar efter vad max/min är, så man behöver inte beräkna det.

Det stämmer att man gör på olika sätt beroende på funktionen, det är oftast så matematik fungerar på lite högre nivå, man har ofta inte något helt och hållet givet sätt att göra det på.

Men om man nu vill finna max/min ändå, så notera att du har skrivit lite olika funktioner i din uppgift. Jag antar att du vill definiera F som

F(x, y; λ) = x⁴ + y⁴ + xy - λ(x⁴ + y⁴ - xy - 3)

Nu är

∂F/∂x = 4x³ + y - λ(4x³ - y)
∂F/∂y = 4y³ + x - λ(4y³ - x)

Ska man nu lösa ekvationssytemet

4x³ + y - λ(4x³ - y) = 0,
4y³ + x - λ(4y³ - x) = 0,
x⁴ + y⁴ - xy = 3

Multiplicerar du (1) med x och (2) med y får du

4x⁴ + xy - λ(4x⁴ - xy) = 0,
4y⁴ + xy - λ(4y⁴ - xy) = 0

Subtraherar (2) från (1) så får man

4x⁴ - 4y⁴ - λ(4x⁴ - 4y⁴) = 0 ⇔
4(1 - λ)(x⁴ - y⁴) = 0

Notera nu att λ = 1 kan uteslutas eftersom detta leder till att x = y = 0. Så man får istället att x = ±y. Sätt in detta i (3) så får man

2x⁴ ∓ x² - 3 = 0

Fortsätt från detta och se om du kan lösa det.

Man skulle också kunna utnyttja att gradienten för f och g måste vara en linjär kombination av varandra och därför måste determinanten för [∇f; ∇g] vara noll, detta kan förenkla en del beräkningar ibland.
Citera
2016-12-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anutss
Jaha , tack!

Men nu fastnar jag på en annan ekvation med komplexa tal , nämligen w^2 + (4+6i)w - (21+0i) = 0
hur tusan löser jag den? Jag är med på att vi kan börja med att multiplicera in w , men sen?

Kvadratkomplettera ekvationen först så får du tillbaka något väldigt likt det du startade med:
(w + 2+3i)^2 - (2+3i)^2 - 21 = 0. Kalla w + 2 +3i för u så har du u^2 + konstant = 0. Sätt u = a+bi och gör som på förra och byt tillbaka sedan (w = u - 2 - 3i).
Citera
2016-12-04, 12:32
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Då får jag 1/(4 +4s^2) kan jag bryta ut 1/4? Jag har inte facit framför mig men vill minnas att svaret är dividerat med 2

Du kan bryta ut 1/4, men jag tror du har missat att du har 2ds = du, för den tvåan ser ut att ha fallit bort.
Citera
2016-12-04, 12:33
Medlem
Citat:
Du kan bryta ut 1/4, men jag tror du har missat att du har 2ds = du, för den tvåan ser ut att ha fallit bort.

Ah självklart blir det så. Tackar!
Citera
2016-12-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinhaus
Du får kvar något som innehåller vinkeln, vilket inte behöver vara fel. I ditt fall tar ju kvoten ut sig självt. Möjligen har du problem där du förkortar bort 0/0 som behöver undersökas försiktigare. Men antagligen har du räknefel på vägen dit så korrigera dom istället.

Som jag skrev t innesko,

har verkligen för mig att när vi har en funktion som INTE innehåller ngt j.vla r, när r ska gå emot ngt, så finns de inge gränsvärde. Precis som du sa att det beror på värdet på θ.

funktionen "abcd/fhjg" och ö ska gå emot oändligheten, man ba, ?Que? de finns inget Ö i funktionen ens................... finns de ju inget som den ska gå emot så man ba "null",..,,.,.,.

Det finns ju inget MF som ska gå emot ngt!! För vi bara har cos/sin kvar!
Citera
2016-12-04, 13:15
Medlem
Citat:
Som jag skrev t innesko,

Det finns ju inget MF som ska gå emot ngt!! För vi bara har cos/sin kvar!

I just detta fall verkar du ha räknat fel så det blir svårt att dra några generella slutsatser, men visst, har du kvar ett uttryck som är vinkelberoende (dvs inte går att skriva om som en konstant) och saknar r^(något positivt) så kommer inte gränsvärdet att finnas. Enklare i just denna uppgift är nog att fundera över hur funktionen beter sig. Du kan nog se att om du går mot noll längs x-axeln (så y = 0) så blir svaret 0. Om du går längs x=y blir det x^4/(x^4 + x^4) = 1/2, vilket inte är noll, så gränsvärde saknas. Börja alltid med att kika lite på hur funktionen beter sig längs enkla linjer/kurvor när du närmar dig punkten.
Citera
2016-12-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinhaus
I just detta fall verkar du ha räknat fel så det blir svårt att dra några generella slutsatser, men visst, har du kvar ett uttryck som är vinkelberoende (dvs inte går att skriva om som en konstant) och saknar r^(något positivt) så kommer inte gränsvärdet att finnas. Enklare i just denna uppgift är nog att fundera över hur funktionen beter sig. Du kan nog se att om du går mot noll längs x-axeln (så y = 0) så blir svaret 0. Om du går längs x=y blir det x^4/(x^4 + x^4) = 1/2, vilket inte är noll, så gränsvärde saknas. Börja alltid med att kika lite på hur funktionen beter sig längs enkla linjer/kurvor när du närmar dig punkten.

Vi hade (x⁶-x²y²+y⁶)/(x⁶+x²y²+y⁶) = /polära kordinater/ = (r⁶cos⁶θ-r²cosθsinθ+r⁶sin⁶θ)/(r⁶cos⁶θ-r²cosθsinθ+r⁶sin⁶θ)
= (r⁴(r²cos⁶θ+sinθcosθ+r²cos⁶θ)/(r⁴(r²sin⁶θ-sinθcosθ+r²cos⁶θ) = (r²cos⁶+sinθcosθ+r²cos⁶θ)/(r²sin⁶θ-sinθcosθ+r²cos⁶θ) då r->0 får vi: (0*cos⁶+sinθcosθ+0*sin⁶θ)/(0*cos⁶θ-sinθcosθ+0*sin⁶θ)= cosθsinθ/-cosθsinθ och r jäveln ska gå emot 0, men vi har ju inget R KVAR!!! Alltså tycker jag det är uppenbart att den saknar ett gränsvärde?
Citera
2016-12-04, 13:54
Medlem
Stockbrokerss avatar
∫(4e^-2x +2)dx, någon som kan hjälpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in