Citat:
Ursprungligen postat av
Steinhaus
Saknar grv? Ifrån det ser det ut som grv är -1 (nämnare och täljare tar ju ut varandra). Om jag skulle misstänka att f(x,y) -> -1 då (x,y) -> 0 skulle jag undersöka |f(x,y) - (-1)| och visa att det beloppet går mot noll. Det brukar bli mest rätt då (och denna teknik anknyter direkt till definitionen av gränsvärde). Som innesko skrev är det nog min uppfattning också att du behöver gå tillbaka och läsa saker lite mer noggrant. Du kommar aldrig att kunna argumentera för en snällare bedömning med de brister du har.
Okej. Men om samma funktion får mot oändligheten... då ska rätt svar bli 1. Och jag satte f(t,t) & f(t,0) å fick gränsvärde 1 på bägge.
Då svarade ngn här att om man vet att det FINNS ett gränsvärde så kan man kolla VILKET det är mha f(t,t)
Men då undrar jag, varför kan man inte göra det med f(t,t)? för obviosly ger det ett gränsvärde??(om både f(t,t) = f(0,t) ger samma värde?) Varför måste man först kolla det med typ divison, polära kordinater osv?
Kan inte ngn ge typ ett ex på en funktion som saknar gränsvärde men som genom f(t,t) & f(t,0) får ett gränsvärde?????? Om det ska vara ngn skillnad - för stör mig fortf på att man man inte kan kolla en funktion så där.