2016-12-04, 14:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockbrokers
∫(4e^-2x +2)dx, någon som kan hjälpa?

Primitiv funktion till eᵃˣ är eᵃˣ/a för alla konstanter a. Primitiv funktion till en konstant c är cx.
Citera
2016-12-04, 14:01
Medlem
Hej. Nu har jag stött på en sak som jag funderar över i matteboken.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=21cypzp&s=9#.WEQSFObhBPY

På bilden ovan ser ni en figur. Sambandet mellan x och y är y = 3x som det står. Och det är framräknat genom yttervinkelsatsen vilket jag är med på. Men det jag undrar är vad är det som avgör vilka vinklar man ska summera för att få yttervinkeln y i det här fallet?

BDC = 2x eftersom DAB + ABD = 2x.
Om BDC = 2x är även BCD 2x eftersom BDC är en likbent triangel. Men när man räknat ut yttervinkeln y så har verkar man ha summerat ACB + BAC. Alltså yttervinkeln utifrån den stora triangeln ABC och inte den lilla BDC. Hur ska man veta vilken av dessa trianglar man ska utgå från? Vad är det som avgör?

Mvh
Citera
2016-12-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinhaus
I just detta fall verkar du ha räknat fel så det blir svårt att dra några generella slutsatser, men visst, har du kvar ett uttryck som är vinkelberoende (dvs inte går att skriva om som en konstant) och saknar r^(något positivt) så kommer inte gränsvärdet att finnas. Enklare i just denna uppgift är nog att fundera över hur funktionen beter sig. Du kan nog se att om du går mot noll längs x-axeln (så y = 0) så blir svaret 0. Om du går längs x=y blir det x^4/(x^4 + x^4) = 1/2, vilket inte är noll, så gränsvärde saknas. Börja alltid med att kika lite på hur funktionen beter sig längs enkla linjer/kurvor när du närmar dig punkten.

okej jag hittade felet, jag hade missat att x^2y^2 = r^4sin^4(fi)cos^4(fi) = men de blie ju ändå så att jag bryter ut r^4: här E en bättre uträkning; https://www.pixeltopic.com/image/zjslkdwvegaxjaq/?size=full

Är det där då mer acceptabelt att säga att de saknar gränsvärde än utan potenserna (som jag gjorde innan)
Citera
2016-12-04, 14:16
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Vi hade (x⁶-x²y²+y⁶)/(x⁶+x²y²+y⁶) = /polära kordinater/ = (r⁶cos⁶θ-r²cosθsinθ+r⁶sin⁶θ)/(r⁶cos⁶θ-r²cosθsinθ+r⁶sin⁶θ)
= (r⁴(r²cos⁶θ+sinθcosθ+r²cos⁶θ)/(r⁴(r²sin⁶θ-sinθcosθ+r²cos⁶θ) = (r²cos⁶+sinθcosθ+r²cos⁶θ)/(r²sin⁶θ-sinθcosθ+r²cos⁶θ) då r->0 får vi: (0*cos⁶+sinθcosθ+0*sin⁶θ)/(0*cos⁶θ-sinθcosθ+0*sin⁶θ)= cosθsinθ/-cosθsinθ och r jäveln ska gå emot 0, men vi har ju inget R KVAR!!! Alltså tycker jag det är uppenbart att den saknar ett gränsvärde?

Jag säger detta i all välmening, du har nog ingen aning om vad ett gränsvärde är. Du bör börja med att försöka förstå vad ett gränsvärde är, sedan kan du börja försöka inse hur man beräknar dom.
Citera
2016-12-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Jag säger detta i all välmening, du har nog ingen aning om vad ett gränsvärde är. Du bör börja med att försöka förstå vad ett gränsvärde är, sedan kan du börja försöka inse hur man beräknar dom.

Haha orkar inte....,......... men gillar att du är snäll
Citera
2016-12-04, 15:16
Medlem
Citat:
okej jag hittade felet, jag hade missat att x^2y^2 = r^4sin^4(fi)cos^4(fi) = men de blie ju ändå så att jag bryter ut r^4: här E en bättre uträkning; https://www.pixeltopic.com/image/zjslkdwvegaxjaq/?size=full

Är det där då mer acceptabelt att säga att de saknar gränsvärde än utan potenserna (som jag gjorde innan)

Saknar grv? Ifrån det ser det ut som grv är -1 (nämnare och täljare tar ju ut varandra). Om jag skulle misstänka att f(x,y) -> -1 då (x,y) -> 0 skulle jag undersöka |f(x,y) - (-1)| och visa att det beloppet går mot noll. Det brukar bli mest rätt då (och denna teknik anknyter direkt till definitionen av gränsvärde). Som innesko skrev är det nog min uppfattning också att du behöver gå tillbaka och läsa saker lite mer noggrant. Du kommar aldrig att kunna argumentera för en snällare bedömning med de brister du har.
Citera
2016-12-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinhaus
Saknar grv? Ifrån det ser det ut som grv är -1 (nämnare och täljare tar ju ut varandra). Om jag skulle misstänka att f(x,y) -> -1 då (x,y) -> 0 skulle jag undersöka |f(x,y) - (-1)| och visa att det beloppet går mot noll. Det brukar bli mest rätt då (och denna teknik anknyter direkt till definitionen av gränsvärde). Som innesko skrev är det nog min uppfattning också att du behöver gå tillbaka och läsa saker lite mer noggrant. Du kommar aldrig att kunna argumentera för en snällare bedömning med de brister du har.

Okej. Men om samma funktion får mot oändligheten... då ska rätt svar bli 1. Och jag satte f(t,t) & f(t,0) å fick gränsvärde 1 på bägge.
Då svarade ngn här att om man vet att det FINNS ett gränsvärde så kan man kolla VILKET det är mha f(t,t)

Men då undrar jag, varför kan man inte göra det med f(t,t)? för obviosly ger det ett gränsvärde??(om både f(t,t) = f(0,t) ger samma värde?) Varför måste man först kolla det med typ divison, polära kordinater osv?

Kan inte ngn ge typ ett ex på en funktion som saknar gränsvärde men som genom f(t,t) & f(t,0) får ett gränsvärde?????? Om det ska vara ngn skillnad - för stör mig fortf på att man man inte kan kolla en funktion så där.
Citera
2016-12-04, 17:51
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Okej. Men om samma funktion får mot oändligheten... då ska rätt svar bli 1. Och jag satte f(t,t) & f(t,0) å fick gränsvärde 1 på bägge.
Då svarade ngn här att om man vet att det FINNS ett gränsvärde så kan man kolla VILKET det är mha f(t,t)

Men då undrar jag, varför kan man inte göra det med f(t,t)? för obviosly ger det ett gränsvärde??(om både f(t,t) = f(0,t) ger samma värde?) Varför måste man först kolla det med typ divison, polära kordinater osv?

Kan inte ngn ge typ ett ex på en funktion som saknar gränsvärde men som genom f(t,t) & f(t,0) får ett gränsvärde?????? Om det ska vara ngn skillnad - för stör mig fortf på att man man inte kan kolla en funktion så där.

Låt f(x, y) = (x² + xy)/(x² + y²). Nu gäller det att f(t, 0) = t²/t² = 1 samt att f(t, t) = (t² + t²)/(t² + t²) = 1. Så både f(t, 0) → 1 och f(t, t) → 1 då t → ∞. Men notera nu att exempelvis f(0, t) = 0/t² = 0, så gränsvärdet kan inte existera.
Citera
2016-12-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Låt f(x, y) = (x² + xy)/(x² + y²). Nu gäller det att f(t, 0) = t²/t² = 1 samt att f(t, t) = (t² + t²)/(t² + t²) = 1. Så både f(t, 0) → 1 och f(t, t) → 1 då t → ∞. Men notera nu att exempelvis f(0, t) = 0/t² = 0, så gränsvärdet kan inte existera.

Jo jo det vet jag, men vad hade hänt om alla f(t,t),f(0,t) & f(t,0) går mot samma gränsvärde, låt säga 1. Alla ger gränsvärde 1. Men man fick ju inte göra så? Men tycker det är knäppt att man inte kan göra så?!
Citera
2016-12-04, 18:03
Medlem
Hej håller på med kemi 2 men behöver hjälp med en matematisk uträkning. Min ekvation ser ut såhär:

x^2/(0,5-x)^2=5,9

Hur räknar jag ut den?
Citera
2016-12-04, 18:13
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Jo jo det vet jag, men vad hade hänt om alla f(t,t),f(0,t) & f(t,0) går mot samma gränsvärde, låt säga 1. Alla ger gränsvärde 1. Men man fick ju inte göra så? Men tycker det är knäppt att man inte kan göra så?!

Då ger jag dig istället funktionen

f(x, y) = (x³ + x²y - xy² + y³)/(x³ + y³)

Detta ger att

f(t, 0) = t³/t³ = 1,
f(0, t) = t³/t³ = 1,
f(t, t) = 2t³/(2t³) = 1

Men om vi tar

f(2t, t) = 11/9

Så gränsvärdet existerar inte.
Citera
2016-12-04, 18:42
Medlem
Hej, jag har en uppgift som handlar om ytintegraler och jag förstår inte hur jag ska lösa den så skulle bli jätte tacksam om jag kunde få hjälp med den.

Beräkna ∫∫(x^2+y^4z)/(x^2+y^2+z^2) ds där Y är ytan x^2+y^2=1, -1<=z<=1

Jag tänker såhär:

∫∫F*N ds=(divergenssatsen)=∫∫∫ ∇F dxdydz och då räknar jag ut integralen dz först eftersom jag har gränserna för z och sen byta till polära koordinater och räkna ut den resterande dubbelintegralen. Men tänker jag rätt eller är det fel?

Tack på förhand!
Senast redigerad av quaresmask 2016-12-04 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in