Citat:
Förstår jag rätt med egenrörelse inom ramen för ... att du syftar på pipans rörelse när skottet gått men fortfarande befinner sig i pipan?Jag tror i stort sett på samma sätt som du, även om jag inte tror att man kan övervaka egenrörelsen dynamiskt särskilt enkelt. Kvarstående egenrörelser inom ramen för projektilens löptid i röret blir särskilt knepigt.
Lösningen är sannolikt helt efter din tanke, frågan är bara om tillgänglig teknologi klarar uppgiften.
Lösningen är sannolikt helt efter din tanke, frågan är bara om tillgänglig teknologi klarar uppgiften.
Om det är det du menar, varför skulle det vara svårare egentligen om man vid avfyringens ögonblick vet exakt vart pipan pekar samt hur den har rört sig tiden mellan förra salvan och denna?
Beträffande sensorer så vet jag för lite om vilka krav som gäller för detta men frekvensen i sig tror jag inte är ett problem den borde vara jättelåg tycker jag de stora frågan är accelerationen som salvan ger(rekylen), den är starkast sedan kommer archers eget svar på den som måste vara svagare.
MEMS sensorer utevecklas oerhört snabbt idag, dom sitter ialla telefoner och nintendo mfl.
En sak som är typisk de flesta sensorer är att noggranheten ofta är en faktor av det den maximalt kan registera, dvs en sensor som mäter bränsle 0-10 liter/t registrerar mindre enheter en den som mäter 0-100 liter/t.
Det gör flödesmätning lite svårare eftersom allt flöde måste alltid passera sensorerna, däremot tex accelerometrar är lätta att få täcka tex 0-30 G tex med bra rätt bra noggranhet, detta då man kan placera flera bredvid varandra där man finner det lämpligt, kanske lite över allt levett, chassis, stödben mm.
Dvs man sätter kanske en som mäter 0-1G en som mäter 0-5G en som mäter 0-30G och mäter allt parallellt.
Gyron kanske man behöver också såklart men ev inte.
En annan parameter som är viktig är hur ofta en sensor kan rapportera data, ju oftare desto bättre.