2016-12-02, 00:02
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är inget som "hänt" med Archer. Det var ett riskprojekt från början och då är det inte ovanligt med förseningar och att man inte fullt ut når beställda prestanda. Jag tycker nog att Archer blev ganska bra ändå. Det finns exempel på försvarsindustriprojekt som lyckats över förväntan och det finns exempel på projekt som floppat helt. Archer ligger dock helt klart i plus-änden.

Visserligen blev det ordentligt försenat, men det tillskriver jag den "försvarspolitiska pausen" och inget annat.

NB. Både Sverige och Norge var risktagande parter i detta projekt och båda ländernas myndigheter var medvetna om tekniska och finansiella risker från första början. Därmed kan dessa länder inte komma och klaga. Vill man slippa risker så får man köpa materiel från hyllan - och det finns inte mer att säga om detta.

Har du sett avtalen från utvecklingstiden + avtalet mellan FMV o BAE Bofors?

Om inte, är det kanske lite vågat att berätta om vem har vilka ansvar o risker.
Citera
2016-12-02, 07:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu säljs ett antal lastbilsburnasystem med just den funktionaliteten både franska och israeliska etc. så hur går det till?

Jag tror inte att du begriper problemet.

Inom det tidsfönster som finns, för att skjuta en full MRSI-salva hinner inte kanonen stabiliseras tillräckligt på Archerns chassie. (Hur det fungerar på band- eller lastbilschassier av olika typer är ju inte relevant för Archer).

Tidsfönstret är längsta löptid-kortaste löptid, med antalet skott i salvan som en parameter och med tillgängliga gränsvärden för elevering och laddning som begränsare. Om kanonen rör sig utanför rimliga gränsvärden på okontrollerade sätt hinner man inte skjuta alla skotten inom tidsfönstret, även om laddningen hinner med.

Det som har påståtts är att kanonen rör sig okontrollerat och tar för lång tid på sig att svänga in i stabilt läge, särskilt i vissa relativa riktningar.
Citera
2016-12-02, 09:44
Medlem
Returpappers avatar
Tycker mig vid jämförelser med annat hjulförsedda artilleri som om Archers stödben är klena och ensidigt riktade bakåt. Gummihjulen bidrar knappas till annat är mer gung i sidled.
Föreslå fler stödben i 90 graders vinkel mot bakskoveln. Måste var svårt att hitta mark som inte ger efter en aning åt alla håll för det ynkliga benen. Total omkonstruktion av bakchassiet. Högre vikt sämre framkomlighet, alternativt nedläggning av hela projektet. Tror inte alls på att det går att datorstabilisera skjutningen. Särskilt inte som den kan vara beroende på den mark pjäsen står på.

FM får leva med en bristfällig produkt men man har ju dubbelt upp så med dubbla pjäser, dubbel bemanning etc. kan två pjäser säkert göra samma jobb som det var tänkt att en skulle klara. En eldledning två pjäser som skjuter simultant m.a.o.
Citera
2016-12-02, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Inom det tidsfönster som finns, för att skjuta en full MRSI-salva hinner inte kanonen stabiliseras tillräckligt på Archerns chassie. (Hur det fungerar på band- eller lastbilschassier av olika typer är ju inte relevant för Archer).

Tidsfönstret är längsta löptid-kortaste löptid, med antalet skott i salvan som en parameter och med tillgängliga gränsvärden för elevering och laddning som begränsare. Om kanonen rör sig utanför rimliga gränsvärden på okontrollerade sätt hinner man inte skjuta alla skotten inom tidsfönstret, även om laddningen hinner med.

Det som har påståtts är att kanonen rör sig okontrollerat och tar för lång tid på sig att svänga in i stabilt läge, särskilt i vissa relativa riktningar.

Vad är definitionen på ett stabilt läge, se även nedan?

Vart går gränsen i rörelsehastighet för att kunna skjuta ett skott, dvs måste den verkligen stå helt stilla och om inte hur snabbt och hur mycket får den maximalt röra sig annars?
Citera
2016-12-02, 14:44
Medlem
Nu är det väl inte fastslaget att det verkligen finns ett problem med MRSI, men om jag ska spekulera vilt, så kan väl en försvårande faktor vara att Archer är ledat? Ett oledat chassi borde ha liknande svängningar vid varje skjutning (vid samma underlag och vinkel). Jag gissar att Archer låser leden vid skjutning, men ledens vinkel påverkar gissningsvis svängningarna i chassit. Om man väntar till pipsvängningen minskar till noll innan nästa skott, borde det inte vara något som påverkar nämnvärt. Om man däremot skjuter under pipsvängning, blir beräkningsbördan för ballistikdatorn större. För att korta ned beräkningstiden använder man sig måhända av "genvägar" i programmet som ger en del förberäknad data för kombinationer av skottvinkel, drivmedelstemperatur, m.m. för att inte behöva tugga igenom absolut ALLT vid varenda skott. Hur pipsvängningen påverkas av, och hur chassit BÖR röra sig under olika förhållanden är data som vore trevligt att ha färdigberäknad för att dra ned på tiden. Att behöva beakta hur leden är positionerad och hur det påverkar chassirörelse, är en extra punkt som just nu behöver mer statistik från skottserier för att förbättras och snabbas upp. Archer behöver kanske "lära" sig mer om hur det fungerar genom att utforska sin kropp, som en kåt tonåring.

Som sagt, vilda , kanske aningen otydliga, spekulationer som förmodligen inte tillför så mycket.
Citera
2016-12-02, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Nu är det väl inte fastslaget att det verkligen finns ett problem med MRSI, men om jag ska spekulera vilt, så kan väl en försvårande faktor vara att Archer är ledat? Ett oledat chassi borde ha liknande svängningar vid varje skjutning (vid samma underlag och vinkel). Jag gissar att Archer låser leden vid skjutning, men ledens vinkel påverkar gissningsvis svängningarna i chassit. Om man väntar till pipsvängningen minskar till noll innan nästa skott, borde det inte vara något som påverkar nämnvärt. Om man däremot skjuter under pipsvängning, blir beräkningsbördan för ballistikdatorn större. För att korta ned beräkningstiden använder man sig måhända av "genvägar" i programmet som ger en del förberäknad data för kombinationer av skottvinkel, drivmedelstemperatur, m.m. för att inte behöva tugga igenom absolut ALLT vid varenda skott. Hur pipsvängningen påverkas av, och hur chassit BÖR röra sig under olika förhållanden är data som vore trevligt att ha färdigberäknad för att dra ned på tiden. Att behöva beakta hur leden är positionerad och hur det påverkar chassirörelse, är en extra punkt som just nu behöver mer statistik från skottserier för att förbättras och snabbas upp. Archer behöver kanske "lära" sig mer om hur det fungerar genom att utforska sin kropp, som en kåt tonåring.

Som sagt, vilda , kanske aningen otydliga, spekulationer som förmodligen inte tillför så mycket.
Jorå, iallafall tycker jag att det är riktigt intressant att diskutera detaljer som gör att man lär sig en del speciellt jämfört med att bara leta fel i det ena eller det andra eller för den delen bara hylla något F-35 tex

Det var exakt sådana funderingar som jag syftade på, allt går att räkna ut tror jag precis allt.

Däremot så ska man inte behöva fundera på beräkningskapacitet idag, den finns i överflöd(kanske inte i Archer idag) det kan jag nästan lova, men man måste välja rätt komponenter och systemera rätt och där tror jag att om MRSI inte fungerar som tänkt så har Kongsberg brustit där.

Beträffande leden, hur låser man den idag, är det vänster höger eller även vridnings rörelser?

Samt låser man hydraliskt eller mekaniskt?
Citera
2016-12-02, 17:26
Medlem
Bergakungens avatar
Ett av de inbyggda problemen med en dumper (alla hjulfordon) är att en stor del av fjädringsrörelsen sitter i däcken (som måste vara mjuka) och i chassiet, som inte kan byggas hur stumt som helst. Det finns ju en anledning att dumpern viker ner ett par stöddiga fötter i myllan då den skall skjuta.

Den här passusen om "att lära känna sin kropp" var rolig, och inte så dum (här kommer sensorer, programbehandling och mappning av egenskaper och beteenden in). Men allt som kan göras för att ta bort onödig rörlighet vid skjutning är förstås av godo.

Efter vad jag inhämtat skall tydligen Archer vara tänkt att kunna skjuta sex projektiler, med nedslag samlat i tid och plats (MRSI). Då kan det vara så enkelt som att egensvängningar och överdriven rörlighet i ramen gör att man klarar bara två eller tre, och då är det ju ett "fel" om man har specat att sex skott är målet. Den andra parametern är vad som räknas "i målet" och bättre än pjäsens (och ammunitiuonens) egenspridning kan det ju ändå inte bli.

Här säger ryktet att bergfasta pjäser (KA)ter så gott som "hål i hål" - "vi träffar en eka, bara vi kan se den" och andra skepparhistorier.
Citera
2016-12-02, 17:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ett av de inbyggda problemen med en dumper (alla hjulfordon) är att en stor del av fjädringsrörelsen sitter i däcken (som måste vara mjuka) och i chassiet, som inte kan byggas hur stumt som helst. Det finns ju en anledning att dumpern viker ner ett par stöddiga fötter i myllan då den skall skjuta.

Den här passusen om "att lära känna sin kropp" var rolig, och inte så dum (här kommer sensorer, programbehandling och mappning av egenskaper och beteenden in). Men allt som kan göras för att ta bort onödig rörlighet vid skjutning är förstås av godo.

Efter vad jag inhämtat skall tydligen Archer vara tänkt att kunna skjuta sex projektiler, med nedslag samlat i tid och plats (MRSI). Då kan det vara så enkelt som att egensvängningar och överdriven rörlighet i ramen gör att man klarar bara två eller tre, och då är det ju ett "fel" om man har specat att sex skott är målet. Den andra parametern är vad som räknas "i målet" och bättre än pjäsens (och ammunitiuonens) egenspridning kan det ju ändå inte bli.

Här säger ryktet att bergfasta pjäser (KA)ter så gott som "hål i hål" - "vi träffar en eka, bara vi kan se den" och andra skepparhistorier.

Även FH77 behövde väl riktas om efter första skottet? Alltså förutom de normala korrektionerna under skjutning. Första skottet var ju sättningsskottet där underlavettens "plogar" gick ner i backen.
Citera
2016-12-02, 18:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Fast nu rör sig eldrören rätt rejält på alla typer av haubitsar, på Archer gungar den med men kommer i läge precis som den gör på franska och Israeliska och tyska.

Fransk

https://www.youtube.com/watch?v=wpBytJlQLnc

Svensk

https://www.youtube.com/watch?v=Idwwywx57l0

Israelisk

https://www.youtube.com/watch?v=5pTMS4VuRa0

Tysk

Gungar minst, men nog fan gungar den.

https://www.youtube.com/watch?v=K5wJToZ_ayw

Här har vi topp tio, det är ett gungande rakt igenom hela gänget.

https://www.youtube.com/watch?v=DZRuA57MHLo
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-12-02 kl. 18:47.
Citera
2016-12-02, 18:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Nu står Archer som resten av de jag räknat upp ex Israeliska och franska på stödben, titta på hur snabbt elrören slutar gunga.
Någon större skillnad går inte att finna, till och med den Sydkoreanska gungar flera sekunder före den är stabil igen.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-12-02 kl. 18:57.
Citera
2016-12-02, 18:55
Medlem
Är det fortfarande Kongsbergs vapenstation som skall sitta på Archer eller har man dumpat den skiten nu när Norge hoppat av och satt dit Saabs istället?
Citera
2016-12-02, 19:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu rör sig eldrören rätt rejält på alla typer av haubitsar, på Archer gungar den med men kommer i läge precis som den gör på franska och Israeliska och tyska.

Fransk

https://www.youtube.com/watch?v=wpBytJlQLnc

Svensk

https://www.youtube.com/watch?v=Idwwywx57l0

Israelisk

https://www.youtube.com/watch?v=5pTMS4VuRa0

Tysk

Gungar minst, men nog fan gungar den.

https://www.youtube.com/watch?v=K5wJToZ_ayw

Här har vi topp tio, det är ett gungande rakt igenom hela gänget.

https://www.youtube.com/watch?v=DZRuA57MHLo

För skojs skull (vad som är roligt kan ju variera) kollade jag upp vad man avsåg med MRSI-kapacitet, och det varierar en del, från tre skott till fem och i Archerns fall, tydligen sex skott. Givetvis kan man tycka att det är "bra nog" med tre skott i målet. Det beror ju på vad man (hehe...) siktar på...

Men nog framgår det att Archern rör sig en del i den sista filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in