2016-11-30, 23:17
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Kan bara MRSI lite grovt men tar man verkligen och riktar om pjäsen, byter man inte laddning bara?

Fö så oavsett så att rikta om pjäsen om det nu behövs kan inte att ha med ev gungingar att göra eller?

Jag är sätt säker på att sensorerna och de anslutna datasystemet är den allra viktigaste funktionen för att få det att fungera.

Om den gungar så borde den vid någon av dessa svängningar "peka rätt" igen, det är då ska man skjuta!

dvs tricket är att veta hur den gungar, förutom sensorna som ska vara snabba så är det nog inte värre en att skjuta från ett fartyg.

Yes. Tror också att det handlar om att få pjäsdatorn att förstå hur pjäsen betér sig och rör sig vid olika skjutvinklar och elevering av eldröret och sedan kompensera för detta.

Sensorer bör kunna adderas till pjäsen som berättar för pjäsdatorn hur pjäsen rört sig sedan det sist avfyrade skottet; liksom om den fortfarande gungar av rekylen.

Och troligen behöver man skjuta en jävla massa för att få underlag för att skriva koden som hanterar alltsammans.

FMV konstaterar själva i ett datablad att det är work in progress:

”MRSI förmåga: Ja, i de flesta fall 4-6 granater
Antalet samtidiga skott i målet är starkt beroende av skjutavståndet samt åtskilliga andra parametrar. Inget exakt antal kan därför nämnas utan genomförd ballistikberäkning av det enskilda skjutfallet. Metoder för MRSI skjutning är under utveckling och kommer att ingå i ARCHER.”

Gissar att svängningen kan begränsa skjutavståndet för MRSI, liksom antal granater i målet samtidigt - men att man kan förfina pjäsdatorns precision med tiden.
Citera
2016-11-30, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Knepet med MRSI är att lobba granaten på ett sådant sätt att den första löper längst tid, den sista kortast, och alla skall landa samtidigt och i målet. Därför ändrar man laddningen och uppsättningen (elevationen), i idealfallet med sidriktningen orörlig. Ruskar då rekylen på pjäsen måste man positionera den igen, och då måste man veta alla parametrar för riktningen.

Sedan skiljer sig direktriktad eld (från ett fartyg - radarn ser ju målet, även om ögat inte gör det) och radarn bärs av pjäsen (allt i ett).

Att man kan låna massor för lägesbestämningen, absolut. Att skjuta i "rätt gung" måste vara lösningen, men jag vet inte om man kan få data från sensorer och behandla dem snabbt nog. (Därav säkert din kommentar om Kongsberg vs Trackfire, "Moores lag" gäller för försvaret och vapenteknologi också).

Landartilleri har flera osäkerheter, där läget för pjäsen bara är ett, läget för målet den andra, pjäsens inriktning den tredje. Dessutom är traditionell eldledning (skjut, observera, korrigera VERKANSELD!) helt ute idag, det skall bli rätt i första salvan, för sedan måste man dra direkt.

Det finns ju bra förklaringar till att artilleri har autonoma granater (Bonus, Excalibur, och Bofors har ju varit bra framme där.
Varför skulle fartyget vara annorlunda, det gungar och tom vrider sig och allt detta kompenserar man för.

Siktet behöver inte sitta på kanonen utan det lever ett eget liv på samma sätt som kanonen och skrovet.

Mores lag, nja militära system är inte så jättebra på att dra nytta av den lagen om vi uttrycker det milt.
Det som man konstruerar tar kanske 5-10 år att produktifiera, då byter man inte gärna så mycket saker mitt i den processen.

Men jag kan inget egentligen men ändå kan jag försöka.

Man startar systemet, kallibrerar sedan skjuter man ett skott, allt gungar till då måste man ha sensorer som mäter tex acceleration(kallas MEMS sensorer).
"siktet" skall sedan hålla kolla på när den gungar förbi nästa position och ge signal för att skjuta igen.

Vrider man på kanonen dvs ej eleverar så tillkommer en ny typ acceleration(vrid) med komplikationen att gungningen kan ske i fel riktning(det gamla skottets) riktning men det borde också gå att följa för att göra klart för att skjuta nästa salva.

Detta är säkert svårt men tex SAAB är som sagt en av de bättre på sikten och det är i grunden samma teknik egentligen som jag ser det.
Citera
2016-11-30, 23:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Jag ser inte heller någon nämnvärd fördel med lastväxlare för just dessa roller*.
Däremot så ser jag en fördel om man vid transport inte kan se skillnad
mellan en terränglastbil med spaningsradar,en terränglastbil med raketartilleripjäs,
en terränglastbil som är en rörlig eldenhet för långdistans pvrobot,
en terränglastbil med lastväxlarflak med bränsle,
eller en terränglastbil med lastvälarflak med jaktrobotar.

Således i största möjliga mån samma grundchassin för alla roller,
lastväxlarflak där så är praktiskt, fastbultat modul där så är nödvändigt,
om möjligt alltid en lådformad modul där bak, med samma grundmått
och så alltid lasten täckt med presenning och cameoflagenät,
vare sig denna last är en lastväxlarcontainer med skitiga kalsonger,
eller en fast monterad radarenhet.

Exempel på snarlik lösning med raketartilleri som vid transport sg ut som vanliga lastbilar,
hade man under det kalla kriget i Jugoslavien och Sydafrika.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Rocket_launcher_M-77_Oganj.JPEG/301px-Rocket_launcher_M-77_Oganj.JPEG
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d1/M77_Oganj_1.jpg/320px-M77_Oganj_1.jpg

Min tanke är alltså att samma lösning med ett teleskopiskt bågpaket,
som drar ut presenning+cameuflagenät skulle användas på alla terränglastbilar,
oavsett last och att man på alla fordon i första hand ska använda lastväxlarsystem,
i andra hand ett halvpermanent med ändå demonterbart system
(t.ex. bultat i varje hörn mot bilen)
och bara i nödfall ta till dedikerade fordon, med verkligt permanent last.
I det sistnämnda fallet, så ter sig haubits som det enda självklara systemet p.g.a. rekylen.

(*) Det är dock bra om t.ex. en radarmodul kan flyttas från ett fordon till ett annat,
om t.ex. lastbilen skulle drabbas av ett axelbrott vid terrängkörning.

En fördel med band vs. hjul, är att fordonet blir stumt om man låser pendelarmarna.
Med hjul, så kan däcken alltid fortsätta att fjädra, även om hjulupphängningen är låst.
Därtill så är Archer relativt smal och rekyllinjen är hög.

Man kan tänka sig att dumperns chassie är beräknat för krafter längs lodlinjen. Men med en haubits därbak så flexar nog chassiet på ett sätt som volvoingenjörerna nog inte räknade så speciellt mycket på.

https://i.ytimg.com/vi/Si7UVBdpc0g/hqdefault.jpg
Citera
2016-11-30, 23:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Varför skulle fartyget vara annorlunda, det gungar och tom vrider sig och allt detta kompenserar man för.

Fartyg med pjäser på 15-15,5cm kaliber har dock av hävd vägt 10'000 till 20'000 ton,
vilket har en radikalt annorlunda förmåga att absorbera rekyl än ett fordon på 40 ton.

Sjögången är också en mycket långsammare svängning
än den svängnng som en självgående pjäs utsätts för vid eldgivning.
Citera
2016-12-01, 00:36
Medlem
Kan någon förklara för en oinvigd hur archer ska kunna träffa ett rörligt mål på flera mils avstånd?
Jag förstår att det står en gubbe vid frontlinjen och ger koordinater men på ett rörligt mål blir ju koordinaterna ogiltiga i samma ögonblick som spaningsgubben försöker meddela dom?

Såg själv en bil köra förbi mitt fönster nu och undrade hur det skulle gått till om jag skulle ringa och ge måldata för den bilen till någon i luleå. "Jo nu är audin här utanför fönstret, skjut! - nej förresten nu försvann den i horisonten :-(" Det är ju helt omöjligt. Hur är det tänkt egentligen??

Eller är det bara till för stillastående mål? Känns ju som begränsad nytta i ett krig isf..

Fråga 2. Vad är nyttan med att kunna få många granater i målet samtidigt? Vore det inte bättre att sprida ut granaterna och få yttäckning?

Om första granaten spränger ryssens lastbil så ser jag ingen större mening med att det ska dimpa ner ytterligare 8 granater på samma söndersprängda lastbil. Man kan ju inte bli mer än död. onödigt att bli död-död, eller död-död-död-död-död.
Citera
2016-12-01, 04:21
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ser inte riktigt fördelen med lastväxlare för radar och för artilleripjäser. För lasten på flaket är ju väsentligt dyrare än lastbilen. Så då är det ju bättre att ha fast monterad utrustning. För ammunition och annat förbrukningsmaterial är det en helt annan historia såklart.

fördelen skulle kunna vara stabilare plattform billigare om man ställer ned flaket (men fortfarande påkrokat) för bruk och sedan hastigt och lustigt drar upp flaket och åker. Då behöver inte bilen tåla påfrestningar från vapnets rekyl t.ex. Och rekylen ger inte bilgungning som påverkar precisionen i följande skott.
Citera
2016-12-01, 06:07
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Kan någon förklara för en oinvigd hur archer ska kunna träffa ett rörligt mål på flera mils avstånd?
Jag förstår att det står en gubbe vid frontlinjen och ger koordinater men på ett rörligt mål blir ju koordinaterna ogiltiga i samma ögonblick som spaningsgubben försöker meddela dom?

Såg själv en bil köra förbi mitt fönster nu och undrade hur det skulle gått till om jag skulle ringa och ge måldata för den bilen till någon i luleå. "Jo nu är audin här utanför fönstret, skjut! - nej förresten nu försvann den i horisonten :-(" Det är ju helt omöjligt. Hur är det tänkt egentligen??

Eller är det bara till för stillastående mål? Känns ju som begränsad nytta i ett krig isf..

Fråga 2. Vad är nyttan med att kunna få många granater i målet samtidigt? Vore det inte bättre att sprida ut granaterna och få yttäckning?

Om första granaten spränger ryssens lastbil så ser jag ingen större mening med att det ska dimpa ner ytterligare 8 granater på samma söndersprängda lastbil. Man kan ju inte bli mer än död. onödigt att bli död-död, eller död-död-död-död-död.

1) artilleri är yttäckande. Man siktar på ytan där bilen framförs eller ska framföras. Ett antal granater slår sedan ner på ytan och bilen (samt det omkring) är historia.

2) granaterna sprider ut sig kring målet pga små variationer i pjäsens skjutställning, granaterna etc. Pjäsgruppen skjuter inte ett skott utan flera för att täcka en yta.
Citera
2016-12-01, 07:43
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Så här:

1. Om rörliga mål:
Allt man vill skjuta mot i krig är ju inte i rörelse.
Vet vi att собственные маленькие мальчики Путина tänkte ta sig i land vid Apotekskajen i Slite, så är det ju väldigt lämpligt att ha kajens koordinater inmatade i pjäsdatorn. Liksom Fälten vid Fole som säkert redan är rekade för luftlandsättning. Och så vidare.
Vi kan lägga en eldledare i närheten som signalerar en hälsning till pjäsen att 'skummisarna passerar om X sekunder'.
Och vill vi vara riktigt jävliga så minerar vi en plats i förväg. Inget man gärna rullar igenom med full fart = ett bra tillfälle att ge dem lite bekymmer i hårbotten när de stannar för att röja.

So far gäller detta vanlig, korkad ammunition.
Rörliga mål kan vi skicka en BONUS-granat över. Eller en Excalibur. Båda typerna av ammunition kan ha fiendens fordon inprogrammerade i sin databas. Granatens sensorer scannar ett område i slutfasen och om det finns ett mål där som matchar, styrs granaten till att anfalla just detta.

Hur länge en artillerigranat är i luften varierar förstås med skjutavståndet. En Excalibur-granat har en bantid på uppåt tre minuter vid max skjutavstånd (50-60 km). Och den går högt, uppemot 15 000 meter. Kortare skjutavstånd ger förstås kortare bantider, men vi pratar ofta om minuter här. Vilket gör eldledarens roll helt central.

2. Om många granater i målet:
Håller Ivan på att dricka varm saft, samla ihop sina fallskärmar eller röja minor, så kan eldledaren be batterichefen att panga på i mängd. Och det är vid exakt sådana tillfällen som vi vill ha många granater i målet samtidigt.
När vi skjuter med ostyrd ammunition, så landar ju inte granaterna på en och samma fläck. De kommer att spridas något. En gammal sanning bland artillerister är att all eld måste finnas i målet inom 10 sekunder från första brisad. Tar det längre tid, så kan man räkna med att effektiviteten av eldgivningen gått ner 30 %.
För om det börjar braka ner granater så kan man räkna med att folk som befinner sig på platsen antingen tar skydd eller rör sig därifrån jävligt fort.

- - - -

En parentes apropå styrda, smarta granater:
Vi kommer inte att gödsla med Excalibur och liknande. En korkad granat kan kosta så lite som 15 000 SEK + tändrör (de tabeller jag sett brukar ge ett styckepris på runt 40 000 SEK per granat).
En Excalibur kostar i runda slängar 800 000 SEK (eller strax därunder). Å andra sidan räknade något ut, att det skulle gå åt 147 korkade granater för att nedkämpa vad 3 Excalibur kan fixa.
En bonuseffekt av Excalibur, är att risken för att slå ut egna förband med friendly fire minskar radikalt, liksom risken för civila offer.

Says Wikipedia: Då USA testade Excalibur så träffade man i snitt 1,6 meter från målet på skjutavstånd mellan 7 och 38 km.
Citera
2016-12-01, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Fartyg med pjäser på 15-15,5cm kaliber har dock av hävd vägt 10'000 till 20'000 ton,
vilket har en radikalt annorlunda förmåga att absorbera rekyl än ett fordon på 40 ton.

Sjögången är också en mycket långsammare svängning
än den svängnng som en självgående pjäs utsätts för vid eldgivning.
Så långt är jag självklart med, men problematiken är densamma eller hur, du måste skjuta i rätt ögonblick.

Frekvensen på ev svängningar handlar iallafall som jag ser det om att ha rätt sensorer och självfallet rätt sikte som registerar svängningen.

Alla sikten är inte lika bra, samma sak här. Hur mycket kan Kongsberg om avancerade sikten jämför med tex SAAB?

Dom vart med all säkerhet inkvoterade i denna affär eftersom resten av Archer var svensk och något jobb ville dom få dvs en ren motköpts affär, du tänker jag inte påstå att jag vet att deras sikte är dåligt men ändå inte adekvat för uppgiften eller hur.

Lite rörigt med sikte och eldledningsdator i mitt resonemang kanske sorry.

Med sikte menar jag alla sensorer som används för att veta vart kanonen pekar, dvs ej peka mot målet med siktet.
Med eldledningsdator menar jag den enhet som vet vart målet är, mottager information om vart kanonen pekar vid varje bestämt tidsögonblick samt sköter laddning, avfyring.
Senast redigerad av sukhoi-t50 2016-12-01 kl. 09:03.
Citera
2016-12-01, 09:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Siktet behöver inte sitta på kanonen utan det lever ett eget liv på samma sätt som kanonen och skrovet.

Mores lag, nja militära system är inte så jättebra på att dra nytta av den lagen om vi uttrycker det milt.
Det som man konstruerar tar kanske 5-10 år att produktifiera, då byter man inte gärna så mycket saker mitt i den processen.

Men jag kan inget egentligen men ändå kan jag försöka.

Man startar systemet, kallibrerar sedan skjuter man ett skott, allt gungar till då måste man ha sensorer som mäter tex acceleration(kallas MEMS sensorer).
"siktet" skall sedan hålla kolla på när den gungar förbi nästa position och ge signal för att skjuta igen.

Vrider man på kanonen dvs ej eleverar så tillkommer en ny typ acceleration(vrid) med komplikationen att gungningen kan ske i fel riktning(det gamla skottets) riktning men det borde också gå att följa för att göra klart för att skjuta nästa salva.

Detta är säkert svårt men tex SAAB är som sagt en av de bättre på sikten och det är i grunden samma teknik egentligen som jag ser det.

Jag tror i stort sett på samma sätt som du, även om jag inte tror att man kan övervaka egenrörelsen dynamiskt särskilt enkelt. Kvarstående egenrörelser inom ramen för projektilens löptid i röret blir särskilt knepigt.

Lösningen är sannolikt helt efter din tanke, frågan är bara om tillgänglig teknologi klarar uppgiften.
Citera
2016-12-01, 09:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

När det gäller rörliga mål är det extra svårt, men med rätt ammunition går det. Läs på om Bonus så förstår du.

Annars är din tanke helt korrekt, man strävar efter att a) träffa en begränsad yta, till exempel vägkorsningen där idioterna stannat för att orientera sig (nidbild, men tänk "sprängd bro" eller "tillfällig trafikstockning") och sedan vill man dumpa 6-7 granater i stort sett samtidigt, för att öka effekten. Kommer det en enda granat först kommer den angripne att stänga in sig i vagnarna, kasta sig i diket och platta till sig efter förmåga, och då blir effekten inte så bra som om man får allt på en gång, utan förvarning. (Elakhet och ondska, javisst).
Citera
2016-12-01, 10:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En av de intressanta och önskade funktionerna för Archer var MRSI. En hypotes är att den relativt lätta och rörliga dumpern inte riktigt tillåter en bra sådan funktion (troligen rör sig hela pjäs/fordon för mycket) och då är ju antagligen pansrat bandartilleri en stabilare plattform. (MRSI: Hela salvan skjuts i snabb följd, med olika uppsättning och laddning - alla granater kommer samtidigt i målet. Mycket önskvärt om man är artillerist, mindre mysigt för uppluckade eller avsuttna förband. Det är MRSI-förmågan som gör att Archer (i nuläget, inte) motsvarar 3-6 dragna pjäser.

Om man då tänker 15 cm artilleri på något som liknar ett extrastarkt lastväxlarflak finns nog risken att det blir samma problem (eller andra) och om pjäsen inte sitter på sitt fordon blir det litet trögare att omgruppera, det vill man inte.
Då funkar inte MRSI för lastbilsmonterade pjäser heller uppenbarligen.

Tveksam till att MRSI inte skulle funka, alla band/hjulgående artilleripjäser gungar mer eller mindre kraftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in