2016-11-23, 11:35
Medlem
Johnnythefoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag ha inte druckit sedan juli i år. Jag kom till insikt att alkoholen var ingenting för mig, speciellt när vännerna sa att jag kunde dricka som svamp när de kom till alkoholen. De ha gått ca fyra månader och jag ångrar de inte ett dugg för de.

Bra jobbat Aharu och Thewiseone.
När tyckte du Thewise.... att suget efter en rejäl fylla började lägga sig ungefär? (Om det nu har gjort det)
4-5 dagar i veckan går smärtfritt för mig. Tänker nästan inte alls på alkohol då.
Har i bakhuvudet hela tiden minnesbilden att jag sitter och pimplar öl ensam framför datorn eller tvn.
Vilket är helt meningslöst.
Tog i går en tusenlapp som jag sparat tack vare nyktert leverne och köpte lite tränings grejor och en våg.
Nu har jag sikte inställt på två månader....
Citera
2016-11-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnythefox
När tyckte du Thewise.... att suget efter en rejäl fylla började lägga sig ungefär? (Om det nu har gjort det)
4-5 dagar i veckan går smärtfritt för mig. Tänker nästan inte alls på alkohol då.
Har i bakhuvudet hela tiden minnesbilden att jag sitter och pimplar öl ensam framför datorn eller tvn.
Tog i går en tusenlapp som jag sparat tack vare nyktert leverne och köpte lite tränings grejor och en våg.
Starkt jobbat!

Har själv inte druckit en droppe nu på 17 dygn Dock får jag extremt sug över att dricka lite ibland. Mest relaterat till att varva ner eller att jag känner mig uttråkad.

Men just nu fokus på att inte dricka något på ett tag. Får se vad som sker vid jul, men vill kontrollera det bättre än jag gjort hittills. Mest bakfyllorna och den tristessen morgonen efter jag kan känna som får det att spåra ur.

Vi får se hur framtiden blir helt enkelt!
Citera
2016-11-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnythefox

Allså jag kan berätta att jag hade självförnekat att alkoholen var bra för mig. T.e.x. varje fredag och lördag, kunde jag dricka två back av bärs och sen bärsen tog slut, då började jag supa vodka. Och detta varje fredag och lördag. När jag kom till i somras när jag besökte min far i Finland så satt jag på båtens bar och tog sånt erbjudande man tog bärs och en shot. Där efter så mådde jag dåligt eftersom jag sa till mig att detta var de sista jag drack. Tyvärr så trodde inte vissa vännerna om de, för alla ha ju fått den bilden av att jag är den galne finnen, att äsch du kan inte sluta supa eller sup i andra vänner. Men nej jag tappade helt för alkoholen, eftersom jag ha hamnat en massa skit för de. De värsta var när jag knockade två snubbar utanför den lokala baren här borta och blev livstids bannad.
Citera
2016-11-28, 16:38
Medlem
Johnnythefoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Allså jag kan berätta att jag hade självförnekat att alkoholen var bra för mig. T.e.x. varje fredag och lördag, kunde jag dricka två back av bärs och sen bärsen tog slut, då började jag supa vodka. Och detta varje fredag och lördag. När jag kom till i somras när jag besökte min far i Finland så satt jag på båtens bar och tog sånt erbjudande man tog bärs och en shot. Där efter så mådde jag dåligt eftersom jag sa till mig att detta var de sista jag drack. Tyvärr så trodde inte vissa vännerna om de, för alla ha ju fått den bilden av att jag är den galne finnen, att äsch du kan inte sluta supa eller sup i andra vänner. Men nej jag tappade helt för alkoholen, eftersom jag ha hamnat en massa skit för de. De värsta var när jag knockade två snubbar utanför den lokala baren här borta och blev livstids bannad.

Ja du Thewiseone, det där känner jag igen. Slagsmål på fyllan. Men mer i min ungdom då.
Har sviter och men utav det fortfarande. 32 år senare. Framtand tog min sträcksena i ena näven
2 veckor på sjukhus med blodförgiftning. Inte 100 % bra än.
Ofta vaknade man upp dagen efter och hoppades att den andra personen hade ondare än vad man själv hade. Än att man "vann" matchen på gatan.

50 dagar idag.
Har varit in på bolaget och handlat glögg, vin och bärs idag. Det ska vara till en liten fest på torsdagskvällen är det tänkt. (Till släkt och vänner)
Nu får man se hur stark/svag man är dom närmsta dagarna.
Var på ett 25 års kallas i lördags och det gick ju bra, än att det fanns mängder med dricka.
Kämpa på nu alla törstiga.
Senast redigerad av Johnnythefox 2016-11-28 kl. 16:39. Anledning: föklara
Citera
2016-11-28, 19:13
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perryskt
Har inget sånt mönster jag behöver bryta. Dricker knappt nu för tiden, fokuserar på träning och annat. Men när jag dricker blir jag riktigt full och tänker varje gång "jag skulle ha varit nykter". Så det borde väl egentligen räcka för att hålla sig borta från alkoholen..

Tack för tipsen. Det där med att folk ifrågasätter osv är helt sjukt, ja.
Att säga till någon som dricker alkoholfritt att "du kan väl dricka lite bara?" är ju helt galet. Man tänker inte så långt att det kanske finns en anledning till att den här personen inte dricker? Påverkar det dom så mycket att någon runt dom är helt nykter eller vad är problemet???

Tips till nån som hade samma problem om folk på krogen som hetsade om att jag skulle kröka(närmaste vännerna aka de på förfesten visste om mitt problem), är att beställa en Sprite och be bartendern lägga i is och en lime, sen ba säga till alla att det är nån drink. Det gjorde att många frågor försvann för mig.

Edit: såg att nån annan svarat i princip samma sak, mod får gärna ta bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Inte alls skulle jag säga, men det är klart att jag som barn gillade godis. Sockerberoende känns som en kraftig överdrift.

Har dock från min mor fått höra att jag alltid har haft en "allt eller inget"- personlighet. Ända sedan jag var några år gammal och kunde fatta egna beslut.

Jag kommer ihåg en gång för många år sedan när min nuvarande fruga frågade min mor hur jag var som barn. Hon var tyst ett tag, sedan svarade hon med ett utmattad tonfall, "-Intensiv."

Den där allt eller inget personligheten stämmer väldigt väl in på mig också, sist jag la ner drickandet och började träna istället blev jag beroende av det istället, 2-3h träning varje dag, optimera varje måltid, alltid hålla stenhård koll på allt runt omkring det och aldrig aldrig missa ett pass även om jag fick gå 7km dit och 7km hem i snöstorm osv. Dock så var det förmodligen det bästa beroendet jag har haft. Har du, som verkar aningen äldre än mig, kommit på nåt sätt hur man bryter just det mönstret? Så att man kan göra saker i moderation alltså.
Senast redigerad av Brossy 2016-11-28 kl. 19:45.
Citera
2016-11-29, 22:59
Medlem
Två månader.
Citera
2016-11-29, 23:35
Medlem

Det är typisk missbrukarmentalitet att göra det man gör för tillfället till hundra procent. Det finns t ex ingen som stönar högre än missbrukaren på gymet. Han/hon kör stenhårt så länge inte Hr Alko slår till igen. Återfall får man för övrigt inte, dom tar man. Ofta är återfallen medvetet eller omedvetet välplanerade.
En nykter alkoholiserad bekant berättade att han vid ett tillfälle började få ett sånt jäkla alkoholsug att han bara gick och väntade på en anledning att ta ett återfall. Förevändningen som fick duga blev till slut att ett spårvagnskort (i styv papp på den tiden) vek sig när han skulle föra in kortet i biljettläsaren. Han klev av vagnen och gick till närmaste bolag, och där började en lång fylleperiod efter något års nykterhet.
Hr Alko är en sträng kamrat. Håll honom på armlängs avstånd, minst.
Citera
2016-11-29, 23:53
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aharu
Två månader.
Grattis och kämpa på nu, nog med återfall nu va!
Citera
2016-11-30, 13:07
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar

Det är typisk missbrukarmentalitet att göra det man gör för tillfället till hundra procent. Det finns t ex ingen som stönar högre än missbrukaren på gymet. Han/hon kör stenhårt så länge inte Hr Alko slår till igen. Återfall får man för övrigt inte, dom tar man. Ofta är återfallen medvetet eller omedvetet välplanerade.
En nykter alkoholiserad bekant berättade att han vid ett tillfälle började få ett sånt jäkla alkoholsug att han bara gick och väntade på en anledning att ta ett återfall. Förevändningen som fick duga blev till slut att ett spårvagnskort (i styv papp på den tiden) vek sig när han skulle föra in kortet i biljettläsaren. Han klev av vagnen och gick till närmaste bolag, och där började en lång fylleperiod efter något års nykterhet.
Hr Alko är en sträng kamrat. Håll honom på armlängs avstånd, minst.

Jo och Hr Alko har jag inget sug kvar efter längre utan nu är det e-sport som jag är beroende av istället, men frågan är hur man lär sig göra saker i moderation? Eller ska man bara välja något produktivt och försöka bli beroende av det? Typ spara i fonder eller något... För jag vet ju att slutar jag med detta beroendet kommer Alko tillbaka illa kvickt.
Citera
2016-11-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Jo och Hr Alko har jag inget sug kvar efter längre utan nu är det e-sport som jag är beroende av istället, men frågan är hur man lär sig göra saker i moderation? Eller ska man bara välja något produktivt och försöka bli beroende av det? Typ spara i fonder eller något... För jag vet ju att slutar jag med detta beroendet kommer Alko tillbaka illa kvickt.

Min åsikt är att det finns en särskild gen i nästan alla missbrukares dna. Man missbrukar nästan vad som helst, t ex alkohol, andra droger, sex, mat, träning, spel - you name it. Kanske om man träffar en partner som man verkligen älskar högt och rent kan relationen hålla missbrukarbeteendet i schack. Fast då finns ju å andra sidan sexet lätt tillgängligt ...
Ärligt talat Brossy, jag har stor respekt för att du låter bli att supa. Kanske kan du försöka späda ut e-sporten med en dos dagligt motionerande? Typ lite jogging, cykling eller bara långa promenader på mellan 30 och 60 minuter. Börjar du på gym kommer du troligen att stöna högst av alla, varje dag i veckan.
Jag önskar dig givetvis all lycka med ditt nya liv, utan en spritstinkande djävul som Hr Alko.
Citera
2016-12-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Grattis och kämpa på nu, nog med återfall nu va!

Tack, och ja, det får räcka nu.
Citera
2016-12-02, 22:11
Medlem
Johnnythefoxs avatar
Ja jag har brutit med min nykterhet
Så jag klarade inte 2 månader den här gången. Men jag är stolt över mig själv lik förbannat
Av någon konstig anledning fick jag aldrig någon harmoni i mitt nyktra leverne den här gången.
Förra gången minns jag att allt var så mycket lättare. Nu brottades jag med ångesten nästan varje dag en då.
Så lycka till alla ni som kämpar mot beroendet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in