2016-11-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
P1 har ett arbetssätt som inte bara är lätt att identifiera som politiskt agendasättande, det är också lätt att se hur man rent praktiskt lägger upp arbetet i vissa avseenden. Och det är på måndagmorgonen man skall spetsa öronen för att förstå sammanhanget.

Ty, (nästan) varje måndag så presenterar man en "nyhet" (eller flera) som man sen har för avsikt att spinna lite på varje dag i 2-3 dagar. Undantagsvis hela veckan. Denna måndagmorgon finns två kandidater av lätt absurd karaktär:

Den första, citerat fritt ur minnet:

Det är "nyheten". Ingen vidare utveckling, fördjupning eller förklaring. Man liksom bara kände för att slänga ur sig denna mening. Jag tippar att det kommer uppföljning på detta imorgon eller kanske redan idag. Det gäller att hålla kulor i luften så att säga. Man måste spruta ur sig ett minimum av ord som "ensamkommande", "avvisas", "afghaner", o.s.v.

Den andra är att det larmas om att Kriminalvården använder ett "grepp" vid tvångsavvisningar som polisen slutat med och avråder ifrån, för det är "farligt". Ja, ni som inte lyssnar på P1, ni läste faktiskt rätt. Detta är en av P1:s stora nyheter på måndagmorgonen idag. Det blir uppföljning på detta i programmet Kaliber. https://www.google.se/amp/sverigesra...android-om-lge

Så till de frågor som jag med ovan som bakgrund vill återkomma till. Ja, de borde i en sådan här tråd vara stående "belysningspunkter" på alla absurditeter som refereras här.

Till vilka riktar sig egentligen denna slags journalistik? Och vilken effekt förväntar sig leverantörerna av den att journalistiken skall få?

Hur jag än vänder och vrider på detta, oavsett dagsform, så får jag det ta mig tusan inte att gå ihop.

Politik och journalistik har en viktig beröringspunkt i själva sina arbetsmetoder. Politiken har behjärtansvärda uppgifter att ta sig an. De är fler än medborgarnas skattemedel kan finansiera. Sålunda måste politiken prioritera vissa områden och uppgifter före andra. Politik handlar absolut om att ställa grupper mot varandra.
Journalistiken har exakt samma sak, fast där är frågan: vilka nyheter skall vi prioritera, när det totala antalet nyheter är för många för att skriva om eller sända dem alla?

Jag vill hävda att agendan drivs genom nyhetsprioritering i första hand. Vad och vad som inte rapporteras. Detta påverkar ett land mer än hur den faktiskt utvalda nyhetsrapporteringen sedan formuleras. Vi kan skydda oss mot de försåtliga formuleringarna och kritiskt granska vad som sägs och skrivs. Men vi kan inte reparera skadan som uppstår pga det vi aldrig fick ta del av.

För att knyta an till mina två absurda P1-exempel ovan, så skrattar nog mången åt själva deras innehåll, men förlusten av den friska nyhetsrapportering som de likt gökungar baxade ur boet, kan vi inte göra ogjord.

Den här nyhetsprioriteringsagendan, gäller i såväl utrikes- som inrikesrapporteringen.

Det fanns en tid då jag kände namnet på den högste politiske ledaren i Kina. Nu kan jag inte ens hans titel. Vem som är Indiens premiärminister är mig inte heller känt. Är militärdiktaturen kvar i Thailand? Hur fungerar japansk inrikespolitik? Vid sidan av Putin, vet jag namnet på Rysslands utrikesminister, men sen tar det stopp. T.o.m. vårt grannland Finland är mig ett svart hål, vid sidan av de vänsterns skönhetsfläckar som svensk media så gärna återkommer till - i princip Sannfinländarna och Soldiers of Odin. Jag skäms över min okunskap. Men samtidigt förstår jag varför det är så idag och jag har också minnen från en annan tid. All tid och all plats i eter och på papper, tas upp av en strid ström rapportering, ja närmast en rännskita, från Mellanöstern, EU-intriger och den del av amerikansk politik som kan ges ett romantiskt kampen-mot-storpotäterna-skimmer av vänsterjournalister. Det är mig ett sorgligt mörker alltihop.

Så, tillbaka till mina frågor. Vem ser P1:s ledarskap som mottagare av tokerierna? Förväntar de sig att någon just alls, förutom svagbegåvade och rena stollar, skall omfamna sådan rapportering som jag återgett ovan? Om svaret på frågan faktiskt är ja, så måste man fråga sig hur tusan de kan vara så uthålliga i galenskapen? Ty sådan rapportering värvar inte nya anhängare till deras sak.
Återstår då möjligheten att de vill slippa rapportera om "riktiga" nyheter, såväl utrikes som inrikes, och på så sätt hålla medborgarna sovande. Men då skulle man lika gärna kunna rapportera om sådant om inte riskerar att väcka anstöt.

Som sagt, jag får det inte att gå ihop. Den momentana bilden är tokig - journallistiken är galen - å det må vara hänt. Men hur kan det vara ett så Gud förbannat uthålligt fenomen?

Och precis nu när jag tänker klicka på "skicka svar" så gör man reklam för kommande programmet Tendens, som kommer handla om "avvikande könsutveckling".

Av vem, för vem och hur länge till, kommer denna fars att kunna fortgå egentligen?

P1 förefaller rikta sig till pseudointellektuella känslostyrda personer. Dessvärre inte en obefintlig målgrupp.
Har någon ställt frågan om det är rimligt att bevilja psykiatrisk asyl? Jag gissar att så inte är fallet.
Citera
2016-11-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Medieforskaren Kari Andén-Papadopoulos - "Docent, fil dr i medie- och kommunikationsvetenskap Disputerade 2000-11-30 vid Stockholms universitet/JMK på avhandlingen Kameran i krig. Den fotografiska iscensättningen av Vietnamkriget i svensk press." länk - skrev efter Uppdrag Gransknings valstugereportage en kritisk bok om programmet: "I sanningens tjänst?" Bokus presenterar boken så här:

http://www.bokus.com/bok/97891705530...ingens-tjanst/

I DNs recension av boken finns följande passus:

http://www.dn.se/arkiv/kultur/report...ag-granskning/

Den sista meningen, som jag citerar, beskriver utmärkt dagens svenska journalistik:

I stället för fakta och analys anstränger sig svenska s.k. journalister att driva lyssnaren/läsaren/tittaren mot ett i förväg bestämt känslomässigt ställningstagande.

"Kommuner och landsting förbereder sig på att ta emot tusentals ensamkommande barn, ffa afghaner, med psykiska problem, som riskerar att avisas"

samt

"Kriminalvården använder ett "grepp" vid tvångsavvisningar som polisen slutat med och avråder ifrån, för det är "farligt"

är två berättelser, där syftet är att driva lyssnaren mot ett i förväg bestämt känslomässigt ställningstagande. Hygglige Svensson och inte minst fru och fröken Svensson ska känslomässigt reagera: Va' hemskt!! och sedan (rätt självklart) spontant

● tycka synd om de stackars afghanska s.k. "barnen" (dvs huvudsakligen afghanska, vuxna män i vapenför ålder med tveksamma eller obefintliga asylskäl) som har fått "psykiska problem" (dvs de "mår dåligt"), då de riskerar att avisas resp.

● tycka synd om de personer (bl.a. afghanska, vuxna män i vapenför ålder utan aylskäl) , som utsätts för farliga "grepp", när de själva brukar våld mot kriminalvårdens personal i samband med avvisningen.

Svenska s.k. journalister förutser vidare (att om det går som tänkt) så greppar förmodligen the usual suspects jämte en del (ff.a.) fru och fröken Svensson tangentbordet och kommunicerar via sociala media sitt känslomässiga ställningstagande: "Avvisningarna måste stoppas!".

Sveriges s.k. journalister kan därefter om ngn dag rapportera om att "allt fler röster höjs mot avvisningarna", "folkstorm på sociala media mot avvisningarna" m.fl. liknande formuleringar, vilket kompletteras med inslag i Studio Ett, SVT m.m.

Den svenska journalistkåren är politiserad och består därför till största av agenda-journalister (precis som du själv skriver). Svenska s.k. journalister har därför ersatt nyhetsförmedling, fakta och analys med berättelser "som berör". Dessa berättelser är avsedda att driva lyssnaren/läsaren/tittaren mot de i förväg bestämda känslomässiga ställningstaganden, som svenska s.k. journalister finner lämpliga.

Det har ju uppmärksammats i tråden, att Jonathan Haidt har visat, att de, som själva identifierar sig som vänster/liberaler (i praktiken) blott har en (1) sträng på s.a.s. sin moraliska lyra: Care. Det är den enda strängen, som svenska s.k. journalister spelar på... varför du (och jag jämte de allra flesta av trådens övriga skribenten och läsare) finner melodin entonig, enformig och ointressant.

Jag reagerade också på detta. Varför i helvete ska personalen låta avvisade personer go bananas på flygplanen?
Intressant är att Jonas Leksell intevjuades...han var ju SVTs gullgosse för något decennium sedan.....kommer han att bli paria nu?
Citera
2016-11-29, 02:10
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
P1 har ett arbetssätt som inte bara är lätt att identifiera som politiskt agendasättande, det är också lätt att se hur man rent praktiskt lägger upp arbetet i vissa avseenden. Och det är på måndagmorgonen man skall spetsa öronen för att förstå sammanhanget.

Ty, (nästan) varje måndag så presenterar man en "nyhet" (eller flera) som man sen har för avsikt att spinna lite på varje dag i 2-3 dagar. Undantagsvis hela veckan. Denna måndagmorgon finns två kandidater av lätt absurd karaktär:

Den första, citerat fritt ur minnet:

Det är "nyheten". Ingen vidare utveckling, fördjupning eller förklaring. Man liksom bara kände för att slänga ur sig denna mening. Jag tippar att det kommer uppföljning på detta imorgon eller kanske redan idag. Det gäller att hålla kulor i luften så att säga. Man måste spruta ur sig ett minimum av ord som "ensamkommande", "avvisas", "afghaner", o.s.v.

Den andra är att det larmas om att Kriminalvården använder ett "grepp" vid tvångsavvisningar som polisen slutat med och avråder ifrån, för det är "farligt". Ja, ni som inte lyssnar på P1, ni läste faktiskt rätt. Detta är en av P1:s stora nyheter på måndagmorgonen idag. Det blir uppföljning på detta i programmet Kaliber. https://www.google.se/amp/sverigesra...android-om-lge

Till vilka riktar sig egentligen denna slags journalistik? Och vilken effekt förväntar sig leverantörerna av den att journalistiken skall få?

Hur jag än vänder och vrider på detta, oavsett dagsform, så får jag det ta mig tusan inte att gå ihop.
Angående "nyheten" att Kriminalvården använder ett "grepp" som polisen avråder från så är jag övertygad om att nyheten är tänkt att vara riktad direkt riktat till ett fåtal personer inom KVs ledning, hur sjukt det än må låta. Det här är ett exempel på, ja man kanske kan kalla det för uppmaningsjouranlistik, som jag har uppmärksammat i tanken tidigare.

Det är en journalistik som är litet speciell, minst sagt, eftersom den inte riktar sig till de som hör programmet - utan istället riktar den sig till några beslutsafattare, som oftast befinner sig i ledningsposition på myndigheter eller företag. Uppmaningsjournalistiken skjuter in sig på något särskilt kontroversiellt eller behjärtansvärt ämne - företrädesvis det som har med migration, mångkultur och rasism att göra eller som befiner sig i skärningspunkterna för dessa ämnen. Syftet är inte heller att informera, utan att få mottagaren att, oftast, sluta med det fenomen som det rapporteras om, och mer sällan, att ta upp ett fenomen som det rapporetras om. Kortfattat, KVs ledning ska veta att goda människor ser deras ondska, och om de inte tar bättring så kan obehagliga saker hända wink wink.

Man skulle också kunna se det som politisk aktivism, vilket det faktisk är. Det går ju inte ens att låtsas att syftet inte skulle vara att få KV att sluta med detta fasansfulla dödsgrepp, och inte att informera sina lyssnare om något. I det här exemplet blev det väldigt tydligt.
Citera
2016-11-29, 08:16
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Angående "nyheten" att Kriminalvården använder ett "grepp" som polisen avråder från så är jag övertygad om att nyheten är tänkt att vara riktad direkt riktat till ett fåtal personer inom KVs ledning, hur sjukt det än må låta.
...
Det är en journalistik som är litet speciell, minst sagt, eftersom den inte riktar sig till de som hör programmet - utan istället riktar den sig till några beslutsafattare, som oftast befinner sig i ledningsposition på myndigheter eller företag. Uppmaningsjournalistiken skjuter in sig på något särskilt kontroversiellt eller behjärtansvärt ämne
...
Man skulle också kunna se det som politisk aktivism, vilket det faktisk är.

Det är ett "grepp" som medierna använt mot politikerna med framgång. De gör inte programmen för konsumenterna utan för att styra politikerna. Journalistiken driver därmed politikerna framför sig, i fråga efter fråga.

Tredje statsmakten har tagit makten. Och den makten är inte demokratiskt vald utan har en politisk agenda som inte alltid går i svenska folkets intresse.

Det är också grundorsaken till varför medierna inte gilla populism=folkstyre för då tappar medierna makten att sätta agendan, dvs driva sin politik och driva politikern framför sig i de frågor medierna och mediernas ägare eftersträvar. Den agendasättande journalistiken är inget annat än politisk kontroll och övervakning av politikerna så de håller sig inom den åsiktskorridor medierna tolererar.
Politisk utpressning i klarspråk.

Att medierna nu kör samma sak mot Kriminalvården helt öppet är nog ett tecken på att journalisterna vet att det fungerar och är eller i alla fall varit en effektiv metod. De kör på som vanligt utan att tänka efter vems uppdrag man har.

Skräcken för tredje statsmakten är om det kommer en Trump liknande profil in i Svensk politik som helt enkelt ber MSM fara åt helvete. Det är anledningen till att de hatar populism. Det handlar om deras makt. Deras politiska makt.
Citera
2016-11-29, 09:20
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Angående "nyheten" att Kriminalvården använder ett "grepp" som polisen avråder från så är jag övertygad om att nyheten är tänkt att vara riktad direkt riktat till ett fåtal personer inom KVs ledning, hur sjukt det än må låta. Det här är ett exempel på, ja man kanske kan kalla det för uppmaningsjouranlistik, som jag har uppmärksammat i tanken tidigare.

Det är en journalistik som är litet speciell, minst sagt, eftersom den inte riktar sig till de som hör programmet - utan istället riktar den sig till några beslutsafattare, som oftast befinner sig i ledningsposition på myndigheter eller företag. Uppmaningsjournalistiken skjuter in sig på något särskilt kontroversiellt eller behjärtansvärt ämne - företrädesvis det som har med migration, mångkultur och rasism att göra eller som befiner sig i skärningspunkterna för dessa ämnen. Syftet är inte heller att informera, utan att få mottagaren att, oftast, sluta med det fenomen som det rapporteras om, och mer sällan, att ta upp ett fenomen som det rapporetras om. Kortfattat, KVs ledning ska veta att goda människor ser deras ondska, och om de inte tar bättring så kan obehagliga saker hända wink wink.

Man skulle också kunna se det som politisk aktivism, vilket det faktisk är. Det går ju inte ens att låtsas att syftet inte skulle vara att få KV att sluta med detta fasansfulla dödsgrepp, och inte att informera sina lyssnare om något. I det här exemplet blev det väldigt tydligt.

Det är nog inte utan sanning. Journalisten som verksam i maktens ankdam. En spelare isf granskare.

Men jag tror knappast det stannar där. Kanske är det kombon av det och den mer känslostyrda folkuppfostrningstanken, som gör miljön så fruktansvärd. För om man som journalist lever med självbilden att man är den som styr politiker och höga tjänstemän, så att de håller sig på, den av journalistiken bestämda, moraliska banan, är det kanske inte så långt till ett totalt delirium som bäst sammanfattas med: jag vet bäst, alltid.
Citera
2016-11-29, 17:15
Medlem
Vågskålens avatar
Migrationsforskaren Joakim Ruist, annars känd för en hyggligt ärlig syn på migration och dess kostnader, skriver nånting om hur man skall få till bättre Europasamarbete än det som vi hittills lyckats med. Lösningen är att från tidig skolålder berätta för barnen att de är européer eller till och med världsmedborgare snarare än svenskar, och att det alltid varit så.

Varpå jag undrar vad det skall vara bra för. Missade jag nånting? Läste en gång till, men är fortfarande inte säker. Kan det vara följande?

Citat:
De nationella identiteterna har gått från att vara inkluderande krafter, som fått smålänningar att känna solidaritet med värmlänningar fastän de aldrig träffat någon värmlänning, till att vara begränsande. Från att göra oss större och starkare till att göra oss mindre och svagare än vad vi kunnat vara utan dem.

Och det bevisas genom:

Citat:
Det senaste decenniets kriser i Europasamarbetet visar detta. De hade alla kunnat hanteras bättre, eller aldrig ens uppkommit, om den europeiska identiteten hade varit starkare och de nationella svagare.

Så... om vi hade känt större solidaritet med grekerna hade det varit enklare att omfördela våra resurser till dem. (Samma greker som vägrar reformera sin ekonomi.)

Och varför stoppa vid grekerna? Om vi kände större solidaritet med alla i världen hade det varit enklare att omfördela våra resurser till var och en som vill ta del av dem.

Det verkar inte som att Ruist har en aning om vad han har emot sig.

Majoriteten av den här tråden gör bäst i att ta en eller två omeprazol en halvtimme innan läsning.

http://www.svd.se/nationell-identite...esse/om/debatt
Citera
2016-11-29, 17:47
Medlem
orrtupps avatar
Här en lysande analys av SVD i allmänhet och en krönika av Gunilla von Hall i synnerhet.
https://detgodasamhallet.com/2016/11...dsklass-del-4/

Han börjar med att precis som det redan har gjorts i den här tråden konstatera att det verkar vara helt vattentäta skott mellan ledarskribenterna och journalisterna på SVD och han frågar sig om SVD anställer utifrån syn på migration.

Citat:
Här förfogar tidningen över en mängd skribenter som med jämna mellanrum och oftast till bildbylineackompanjemang publicerar svavelosande drapor av varierande retorisk-stilistisk kvalitet om Sveriges nuvarande omänskliga migrationspolitik. Den ideologiska endräkten bland dessa journalister är så stor att man – nästan – skulle kunna tro att tidningen anställer sina journalister utifrån ideologisk hemvist inom just migrationsfrågan.

Sedan kommer en skicklig och noggrann demontering av Gunilla von Halls förvirrade krönika där hon blandar svenska gränskontroller och tyska gränsvakter(?) med kritik av EU:s omfördelningskvoter (Flyktingar bör givetvis få välja vilket land som ska försörja dem och deras släkt resten av livet) och hon varnar för "att allt detta kommer att ta en ände med förskräckelse".

Ulf Larsson avslutar sin recension på detta vis.

Citat:
Som de allra flesta artiklar inom denna subgenre erbjuder Gunilla von Halls text varken välgrundade argument, problematiseringar eller konsekvensanalyser, däremot gott om förenklingar, mer eller mindre anekdotiska bevis och faktaglidningar. Förutom att tydliggöra för läsaren att von Hall tycker att de svenska gränskontrollerna hotar asylrätten och att EU måste erbjuda migranter fler lagliga inresevägar, informerar texten egentligen inte om något substantiellt överhuvudtaget. Exakt på vilket vis de svenska gränskontrollerna skulle hota asylrätten – alltså vad rubriken påstår att texten ska handla om – lyckas åtminstone inte jag utröna.

Helt klart en text värd en bildbyline i en av Sveriges största dagstidningar.

Rekommenderar verkligen denna krönika i Det goda samhället!
Senast redigerad av orrtupp 2016-11-29 kl. 17:49.
Citera
2016-11-29, 17:51
Medlem
Som någon som har en viss insyn i ankdammen och som rör mig en del runt den typ av personer som tråden till stor del handlar om (mediala aktivister av olika slag, vänstern i mitt fall), måste jag säga att det är märkbart hur en känsla av trötthet och likgiltighet dragit över delar av kollektivet. Autopiloten är påslagen, man raljerar närmast nihilistiskt kring Trump, SD, Brexit, Le Pen osv utan att kunna uppbåda nån större ilska eller entusiasm.

Man vänder sig inåt, retirerar till de säkra och fredade rum som funnits i decennier i form av sekteristiska tidskrifter samt "separatistiska" grupper, nu förstås oftast på facebook. Där är man åtminstone överens om de universella sanningarna och man aktar sig noga för att gå utanför den enormt trånga åsiktskorridoren som råder där. De flesta vill bara vara en del av gemenskapen och finns därför i undergrupper som vänsterfeministiska litteratur-grupper, vänsterfeministiska popkultur-grupper, vänsterfeministiska hudvård- och smink-grupper, vänsterfeministiska meme-grupper med mera. Man orkar inte beblanda sig med oliktänkande, man är inte längre intresserad av att omvända dem, man vill bara vara ifred och slippa behöva uppröras av GPs hitleristiska tendenser och borgerlighetens normalisering av fascism. 90% av media ägs ju av högern och t o m Aftonbladet Kultur släpper igenom brun propaganda. Osv.

Samma personer som för bara några år sen tog varje tillfälle som gavs att i både mediala och personliga sammanhang högljutt argumentera för sin sak är i dag dödströtta. Man ljög så mycket och så hårt att man själv trodde på det, därför hade man inte några problem med att diskutera frågor kring mångkultur, high on their own supply som de var. Idag verkar godhetsknarket tappat i styrka, man orkar inte längre skriva sida upp och sida ner om hur fantastisk mångkulturen är utan man nöjer sig med att konstatera att motståndarna är faktaresistenta rasister och går sedan vidare med sitt liv.

Min uppfattning är att dagens kulturvänster inte bytt åsikt eller kommit till några nya insikter men att den är desillusionerad gällande mångkulturdebatten och är på god väg att brytas ned eller åtminstone gå tillbaka till något slags pre 2010-stadie. Hade varit intressant att höra hur andra som hänger dagligen med denna typ av människor upplever stämningarna.
Citera
2016-11-29, 17:59
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Migrationsforskaren Joakim Ruist, annars känd för en hyggligt ärlig syn på migration och dess kostnader, skriver nånting om hur man skall få till bättre Europasamarbete än det som vi hittills lyckats med. Lösningen är att från tidig skolålder berätta för barnen att de är européer eller till och med världsmedborgare snarare än svenskar, och att det alltid varit så.

Varpå jag undrar vad det skall vara bra för. Missade jag nånting? Läste en gång till, men är fortfarande inte säker. Kan det vara följande?

Och det bevisas genom:

Så... om vi hade känt större solidaritet med grekerna hade det varit enklare att omfördela våra resurser till dem. (Samma greker som vägrar reformera sin ekonomi.)

Och varför stoppa vid grekerna? Om vi kände större solidaritet med alla i världen hade det varit enklare att omfördela våra resurser till var och en som vill ta del av dem.

Majoriteten av den här tråden gör bäst i att ta en eller två omeprazol en halvtimme innan läsning.

http://www.svd.se/nationell-identite...esse/om/debatt

Omeprazolen behövs redan i ingressen:

Citat:
För att säkra dess [europasamarbetet] framtid behöver det europeiska projektet bli ett identitetsprojekt.

Syntetisk nationalism, sålunda. Tydligen ok bara man vidgar geografin lite.

Det här stycket är fascinerande:

Citat:
Men de europeiska nationella identiteterna har varit ganska konstanta under lång tid. På 1800-talet var de anmärkningsvärt stora, med tanke på hur lite utbyte människor i olika delar av dessa länder hade med varandra.

Nej. Nej. Nej. Ryssar, mongoler och kineser har under tusen år visat att människan var kapabel att upprätthålla sammanhängande riken med administration, beskattning och en i språket gemensam identitet. (Det senare kanske inte mongolerna, men skit samma). De europeiska identiteterna under 1800-talet är ju rena flugskitarna i en jämförelse. Såväl i numerär som areal.

Jag vill ange en fullständigt annorlunda bild än Ruist:

Vi lever i ett Europa och en värld, där såväl digitalt buren kultur i form av film, musik och litteratur, som människor, enkelt massdistribueras genom IT-teknik respektive flyg. Resultatet är en accelererad förändring av de små folkens kulturer och språk. För att undvika likriktning av den europeiska kulturens beståndsdelar - de europeiska folken - är det viktigare än någonsin tidigare att måna om respektive folk och deras kultur, för att på så sätt behålla sann kulturell mångfald.
Citera
2016-11-30, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen

Blir tillhörighetsbegreppet för stort, för allomfattande, så blir det också meningslöst. Dessutom kan gemensamhetsbeteckningar som 'Nationalitet' per definition inte innehålla grupperingar som vill mörda den berörda personen i fråga. Bögar kan ställa upp på 'Den Slutgiltiga Lösningen' lika lite som sekulära västerlänningar kan ställa upp på öppenhet gentemot Islam.
Vissa saker går helt enkelt inte att maskera utan fantasifulla kvantiteter av självsuggererad inbillning.
Citera
2016-11-30, 08:17
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitzcarraldo
Min uppfattning är att dagens kulturvänster inte bytt åsikt eller kommit till några nya insikter men att den är desillusionerad gällande mångkulturdebatten och är på god väg att brytas ned eller åtminstone gå tillbaka till något slags pre 2010-stadie. Hade varit intressant att höra hur andra som hänger dagligen med denna typ av människor upplever stämningarna.

Det har blivit tyst. Och de som aldrig hörts ett pip ifrån rör sig med rakare rygg och fastare blick. Vi är mitt i en polvändning, ingen vet vad som gäller.
Citera
2016-11-30, 11:00
Medlem
Hårbolls avatar
Är det någon som vet om trådkändisen, tillika hummerkniven, Svend Dahl fortfarande är gift med trådkändisen, tillika psykopaten, Isobel Hadley Kamptz? Då kanske stämnigen kring middagsbordet är lite frostig efter Dahls senaste krönika i Norran med rubriken ” Människor till höger har tröttnat på att beskrivas som onda”

Hela artikeln är en ogenerad halmgubbe på temat att återupprätta förtroendet för de nya moderaterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Svend Dahl
Det är inte Trump eller SD som inspirerar Moderaterna utan den danska borgerlighetens kamp mot kulturvänstern
Jag skriver halmgubbe för att jag är övertygad om att Dahl är väl medveten om att både Trump och SD är i sig en reaktion på att just de etablerade partierna till höger kapitulerat i kulturkampen mot vänstern. Cuckservatives helt enkelt. Sådana som får hummerknivar och får ligga med vänsterliberaler som Isobel Hadley Kamptz.

Citat:
Om man är aktiv i politiken eller samhällsdebatten på den högra planhalvan tvingas man ganska snabbt lära sig att leva med att ens åsikter regelmässigt blir betraktade som moraliska defekter.
Citat:
Det handlar med andra ord inte om moderater som plötsligt inspirerats av Sverigedemokraterna eller Donald Trump. Snarare påminner det om den värderingskamp Danmarks förre statsminister Anders Fogh Rasmussen gjorde till sitt politiska projekt.

För att kunna förändra samhället räckte det inte med reformpolitik. De “elitistiska smakdomarnas” tolkningsföreträde i debatten behövde brytas, menade liberalen Fogh Rasmussen och inledde ett arbete som kom att skaka om danskt kulturliv. Institutioner organiserades om, statligt stöd drogs in och en omfattande kulturkanon definierades till stort förtret för många i kulturvärlden.

När Moderaternas partisekreterare Tomas Tobé skriver i Expressen (16/11) om "politiska elitprojekt" och ett etablissemang som gjort "godhetssignalering till norm" pekar det i denna riktning.

Trots den blatanta förnekelsen om både Trumps och SDs ursprung i de egna tillkortakommandena i kulturkampen så uppskattar jag artikeln då den utan att skämmas placerar kampen mot kulturradikalernas progressiva vansinne som en kamp för Moderaterna att ta.

Med detta har Dahl implicit slagit fast att Miljöpartiet är den politiska motståndaren och att vägen till en återupprättad borgerlighet är att erkänna de som tog kampen mot kulturvänstern under tiden man själv var för feg och svag för att föra den.

Även om det innebär att man inte får ligga med känslostyrda vänsterliberaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in