Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Vem var denne Erik Appelberg?
Lars Erik Appelberg 1842-1910, grundade hotellet 1882. Släkten verkar komma från södra Sverige. Finns det släktskap med Gustaf Appelberg är det på långt håll.
Citat:
Ursprungligen postat av
hanspippi
"Stark ångest" inför mötet med sin far. Hennes framtid inom vården, som är hennes dröm, kan vara på väg att haverera fullständigt för att han vill annorlunda. Dessutom så är risken överhängande att det hela ackompanjeras med stryk.
Jag anser att det är ett rimligt antagande i en annars väldigt spekulativ tråd. Är det inte det vi håller på med, spekulation? Skulle alla hålla sig till fakta enbart så hade det här dött ut för länge sedan. Vi baserar våra teorier på fakta.
Jag tycker att det är en intressant historia, speciellt eftersom det finns flera här som har gedigna kunskaper om detta gamla fall. Många av mina meningar avslutas med frågetecken, av den enkla anledningen att jag ställer frågor till de som har fakta.
Ibland kan en gammal tråd väckas till liv genom att en ny kommer in och ställer annorlunda frågor eller t. o. m kommer med egna teorier. Eller ska tråden inavlas och styras av snobbism?
Länken visar vårdens definition av ångest, inget tyder på att Viola led av dessa symtom, allra minst i stark form. Däremot var hon säkert arg och ledsen och orolig inför mötet med fadern.
http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Angest/?ar=True
Varför drar du in inavel och snobbism i ditt inlägg istället för att svara på de frågor jag ställde? Tycker du själv att det är rimligt att en ung läkare skulle äventyrat sitt äktenskap och sin sociala ställning för att köra i släptåg till Backebussen med Viola ombord? En söndagskväll, när han borde vara hemma med sin familj eller möjligen arbeta? Och hur skulle Viola fått tag i honom med kort varsel? Det finns inget vittnesmål att hon ringt efter en tilltänkt riddare.
Tanken att det fanns en bilburen mansperson i kulissen har diskuterats tidigare i tråden och det är svårt att förklara varför Viola då åkte buss, vilket finns vittnesmål att hon gjorde.
Och, som jag tidigare undrade, varför gjorde Karl fel som inte uppmuntrade dotterns påstådda förälskelse i en betydligt äldre man med familj? Jag hade inte uppmuntrat min dotter, hade du?
Var det fel att föräldrarna ville se sin dotter i hemmet ibland, att lillasyster fick träffa storasyster?