2016-11-28, 08:46
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Säger ganska mycket. Både om pappan och Viola.
Två år yngre än vad lillasystern var vid Violas försvinnande rymmer Viola. Var det här efter moderns död ?

Ja!
Citera
2016-11-28, 08:51
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Polisen checkade av kvinnan i Hägersten. Det var inte Viola. Och om Appelberg rymt med henne..hur skulle han kunnat hålla det hemligt? Skulle hans egen familj hållit tyst i alla år?

Kontrollerade polisen kvinnan som besökte butiken? Jag vet att Janne Sundin pratade med kvinnan som arbetade i butiken, hon var från Helgum.
Citera
2016-11-28, 10:15
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kontrollerade polisen kvinnan som besökte butiken? Jag vet att Janne Sundin pratade med kvinnan som arbetade i butiken, hon var från Helgum.

Ja i alla fall enligt Kohlström NK 2000
Citera
2016-11-28, 15:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev kvar någonstans i Holmstrand eller dess omedelbara närhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
[/b]

Oddsen att det skulle ha sprungit omkring främlingar vid den här tiden en söndagskväll i ett glesbygdsområde i Helgum är egentligen närmast obefintlig. De ökar emellertid av att det varit dans i en grannby och det lär ha varit flera än Rinaldo Edlund och Gudrun Tjärnberg som varit iväg på dansen från Violas hemby. Jag tror därför att den de såg antingen var Karl eller Viola Widegren - eller möjligen Agnes.

Det var mitt i natten och det de reagerade med all säkerhet främst på var att det var någon som var ute vid denna tid natten mot en måndag och en kommande arbetsdag. Åtminstone Gudrun Tjärnberg - grannflickan - hade garanterat känt igen både Karl och Viola - och Agnes också - om hon kunnat se personen i fråga ordentligt.

Om jag tillåter mig att spekulera lite - vilket vissa tydligen stör sig på nu - kan jag tänka mig att Viola kan ha varit vid liv runt midnatt men död före gryningen. Om jag hade velat undvika att frysa ihjäl i decembernatten men inte gå in i huset igen hade jag tagit min tillflykt till ladugården där det givetvis fanns en viss värme. Om den som sågs hade andra kläder än man förväntade sig när det gäller Viola kan det ändå ha varit hon. Om hon varit i ladugården fanns det säkert kläder upphängda på någon vägg där, kläder att dra på sig när man jobbade i ladugården. Där talar jag utifrån min egen uppväxt i en liknande by som denna. (Och för att skydda sina egna finkläder är det ju rätt troligt att hon i det läget drog på sig andra klädesplagg över dem om hon hittade några. Det kan ha haft en dubbelt funktion, nämligen just för att hålla värmen också.)

I ladugården kan alltså Viola ha hållit sig gömd och varm. Om Karl Widegren på egen hand eller tillsammans med sin fru gjort något som de lyckades dölja för polisen och alla andra behöver det inte ha skett i nära anslutning till det att hon anlände till hemmet. Det ha hänt under natten eller nästa dag också för den delen.

Det finns ju flera olika skeenden som varit möjliga. Men som som mer än en person skrivit - Viola lämnade med all säkerhet aldrig gården. Om hon tog livet av sig, dog genom en olycka eller genom någon annans hand kan det ha skett senare än den 5 december. Personen som sågs från grannhuset sågs ju den 6 december.

Att det var en utsocknes person som var ute den här natten då Viola försvann tror inte jag heller. Sedan beror det dock på vad man lägger in i ordet "utsocknes"? Rinaldo Edlund verkar ha varit bosatt i Sollefteå.

När man läser de uttalanden som Edlund gjorde, hittills tre olika, så skiljer de sig åt något. Jag tror dock mest på det han berättade i polisutredningen. Då hade han denna iakttagelse färsk i minnet och det var första gången han uttalade sig ang. "Midnattsmanen", eller kanske "MIdnattskvinnan".

Viola kan ha varit i livet runt 00.30-tiden men död före gryningen. Eftersom ingen av oss vet vad som hände så går inte heller den teorin att avfärda. Tyvärr är det många teorier som inte går att avfärda.

Om Viola kom att lämna gården vet vi inte men hon kan ha blivit kvar där - någonstans. Utan att jag på något sätt kan bevisa detta så är jag säker på (så säker man nu kan vara) att hon blev kvar i a f någonstans i Holmstrand eller i dess omedelbara närhet.
Citera
2016-11-28, 15:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det långa förhöret med Eva Marie 1948-12-14.

Ett längre förhör kom att göras med Eva Marie 1948-12-14. Detta hölls mellan kl. 15.25 - 16.40 och är på hela 13 sidor. Helt uppenbart så ansåg polisen den lilla flickan som en mycket viktig person.

Med blyerts står det skrivet att förhörsledare var Sundin (Janne). Vittnen var tre personer: H. Björne, kyrkoherde Sundin samt sjuksyster. Denna måste ha varit distriktsköterskan från Ramsele. Kan mycket väl vara det förhör som hölls i prästgården.

Längst upp i det vänstra hörnet står det med skrivmaskin "Koncept.".

Ingenstans står det att förhöret är med Eva Marie men man förstår det när man läser igenom vad som har skrivits. Detta framgår klart och tydligt.

Man märker också hur försiktig förhörsledaren Sundin är när han förhör henne. Mer som ett ordinärt samtal.

Man kan också utläsa att flickan hade varit observant den här kvällen. Man märker dock att hon är osäker på en hel del och svarar "Vet inte" men svarar ändå klart och tydligt vad man kan begära av ett barn på drygt 8 år.
Citera
2016-11-28, 18:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Polisen checkade av kvinnan i Hägersten. Det var inte Viola. Och om Appelberg rymt med henne..hur skulle han kunnat hålla det hemligt? Skulle hans egen familj hållit tyst i alla år?

Jag vet att polisen talat med Helgumskvinnan som arbetade i butiken och att signalementet var lite diffust.

Så här skriver Kohlström om händelsen:

I juli siktades nästa Viola. En dam, barnfödd i Västerbränna, var hemma på semester från sitt arbete i en livsmedelsbutik i Stockholm. Hon berättade för familjen Widegren, att hon två gånger sett en flicka handla i butiken, en flicka hon tyckt var slående lik Viola. Flickan hade haft hennarött, helt tydligt färgat hår, hade sett trött och luggsliten ut och uppträtt mycket skyggt. Hon hade ”vaktats” av en karl i 40-årsåldern som stått utanför. Kläderna hade stämt ganska bra överens med de Viola burit vid etterlysningen. Saken blev stort uppslagen.

Widegrens satte stort hopp till just denna iakttagelse och rasade mot att polisen tagit så lätt på saken. Emellertid kollade stockholmspolisen upp både detta och andra liknande tips och dessa var snart legio.

Från Svenska Dagbladet 9 juli 1949

"Landsfogde Rudström fick sent på kvällen rapport från överkonstapel Sundin. Det hade då visat sig, att fru Eriksson inte kunnat lämna ett signalement, som var användbart vid eventuella spaningar. Landsfogden beslöt också att inga spaningsåtgärder tills vidare skall vidtas av polisen."

Så du har helt rätt. Å andra sidan så sägs det att signalementet inte var användbart, det behöver inte betyda att det inte var Viola. Men vittnet i butiken blev all mer osäker. Men om polisen i Stockholm verkligen kunde identifiera denna Viola-liknande kvinna som en helt annan kvinna framgår inte helt tydligt. Men jag har ju inte läst polisutredningen...

Men det lär inte ha varit Viola.
Citera
2016-11-28, 18:54
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att det var en utsocknes person som var ute den här natten då Viola försvann tror inte jag heller. Sedan beror det dock på vad man lägger in i ordet "utsocknes"? Rinaldo Edlund verkar ha varit bosatt i Sollefteå.
Rinaldo kanske inte räknades som utsocknes om han nu "kilade stadigt" med Gudrun sedan en tid. Och Sollefteå kanske inte ansågs som "utsocknes".
Citat:
När man läser de uttalanden som Edlund gjorde, hittills tre olika, så skiljer de sig åt något. Jag tror dock mest på det han berättade i polisutredningen. Då hade han denna iakttagelse färsk i minnet och det var första gången han uttalade sig ang. "Midnattsmanen", eller kanske "MIdnattskvinnan".
Ja, de första uttalanden man gör brukar väl vara de mest korrekta?
Citat:
Viola kan ha varit i livet runt 00.30-tiden men död före gryningen. Eftersom ingen av oss vet vad som hände så går inte heller den teorin att avfärda. Tyvärr är det många teorier som inte går att avfärda.
Jag tror mer på att Viola antingen förlorade livet i nära anslutning till bråket tidsmässigt sett, eller så är hon inte kvar i närområdet. Om hon hamnat i Faxälven och sedan i Ångermanälven så är hon ju en bra bit bort från hemmet. Jag har svårt att se varför hon skulle ha varit i livet vid midnatt men död före gryningen.
Citat:
Om Viola kom att lämna gården vet vi inte men hon kan ha blivit kvar där - någonstans. Utan att jag på något sätt kan bevisa detta så är jag säker på (så säker man nu kan vara) att hon blev kvar i a f någonstans i Holmstrand eller i dess omedelbara närhet.

När jag har "plågat" nära och kära med historien om Viola så har flera sagt att hon mycket väl kan ha blivit påkörd i mörkret den aktuella kvällen och någon har gripits av panik och gömt kroppen väl någon annanstans. En teori som långtifrån bara kan avfärdas.
Citera
2016-11-28, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Påkörd av bilist?

Citat:
Rinaldo kanske inte räknades som utsocknes om han nu "kilade stadigt" med Gudrun sedan en tid. Och Sollefteå kanske inte ansågs som "utsocknes".

Ja, de första uttalanden man gör brukar väl vara de mest korrekta?

Jag tror mer på att Viola antingen förlorade livet i nära anslutning till bråket tidsmässigt sett, eller så är hon inte kvar i närområdet. Om hon hamnat i Faxälven och sedan i Ångermanälven så är hon ju en bra bit bort från hemmet. Jag har svårt att se varför hon skulle ha varit i livet vid midnatt men död före gryningen.

När jag har "plågat" nära och kära med historien om Viola så har flera sagt att hon mycket väl kan ha blivit påkörd i mörkret den aktuella kvällen och någon har gripits av panik och gömt kroppen väl någon annanstans. En teori som långtifrån bara kan avfärdas.

Det är mycket möjligt att Edlund inte sågs som "utsocknes". Kanske inte heller folk boende i Sollefteå inte sågs som utsocknes men det är inte så säkert. Detta var 1948.

Ja jag tror att hans första uttalande som han berättade för polisen var den rätta iakttagelsen.

Det kan ev. ha varit Viola som Edlund såg den 6 december kl. 00.30 men jag troligaste är nog att hon kom att avlida kort tid efter att hon gick ut genom dörren. Jag tror också att hon finns kvar än idag i dessa trakter. Hamnade hon i Faxälven så kom strömmarna att föra hennes kropp långt bort och befinner sig då inte i närheten av där hon en gång bodde.

Nej den teorin går inte heller att bara avföra. Det finns ett fall där man tror att just detta var orsaken till försvinnandet.

Härjedalen 1945.
Citera
2016-11-28, 23:54
Medlem
Citat:
Du menar Peter Hurkos? Mannen med "radar-hjärnan"? Han lär ha suttit på Hotell Appelberg i Sollefteå och styrkts sig med ett och annat för avfärden mot Helgum. En "radar-hjärna" kanske kräver lite drivmedel för att funka? Vad vet jag? Hur som helst så kom han inte fram till nåt konkret utan ändrade sina uppgifter flera gånger. Han kissade i byxorna och for hem.

Lustigt att det även fanns ett Hotell Appelberg. Anknytning till läkare Appelberg?

Viola hade ju stark ångest inför mötet med sin far, tänk om hon hade en medföljande stöttning i form av Gustaf Appelberg, som alldeles säkert hade tillgång till bil. De hade då inte möjlighet att färdas tillsammans till Helgum eftersom det inte hade sett bra ut.

Denne Appelberg som hon fått sitt kall från och som hon ofta pratade om, till faderns förtret. Nu visste Viola att hennes framtid i vården var i fara. Dessutom så var våld från fadern ett fullt möjligt alternativ.

Fadern ligger tillsynes oberörd i ottomanen och det märkliga är att Viola attackerar direkt, utan att ta av sig kappan och anmärkningsvärt frankt. Tänka: anfall är bästa försvar mot en som Karl W är inte smart, om hon nu inte ville ha det resultatet. Att hon skulle fly med sin kärlek.

Det innebär inte att Appelberg hyste sådana känslor, då han gifte sig något år innan. Det var kanske bara stark sympati och lite "välgörenhet".När Viola kom utspringandes blodig och förtvivlad så blev det en chock och han körde henne i säkerhet.

Sedan då? En ny identitet och vem är bättre skickad än en läkare, kanske en som arbetar på en kvinnoklinik, kanske Dr Gustaf Appelberg....
Citera
2016-11-29, 05:36
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Lustigt att det även fanns ett Hotell Appelberg. Anknytning till läkare Appelberg?

Viola hade ju stark ångest inför mötet med sin far, tänk om hon hade en medföljande stöttning i form av Gustaf Appelberg, som alldeles säkert hade tillgång till bil. De hade då inte möjlighet att färdas tillsammans till Helgum eftersom det inte hade sett bra ut.

Denne Appelberg som hon fått sitt kall från och som hon ofta pratade om, till faderns förtret. Nu visste Viola att hennes framtid i vården var i fara. Dessutom så var våld från fadern ett fullt möjligt alternativ.

Fadern ligger tillsynes oberörd i ottomanen och det märkliga är att Viola attackerar direkt, utan att ta av sig kappan och anmärkningsvärt frankt. Tänka: anfall är bästa försvar mot en som Karl W är inte smart, om hon nu inte ville ha det resultatet. Att hon skulle fly med sin kärlek.

Det innebär inte att Appelberg hyste sådana känslor, då han gifte sig något år innan. Det var kanske bara stark sympati och lite "välgörenhet".När Viola kom utspringandes blodig och förtvivlad så blev det en chock och han körde henne i säkerhet.

Sedan då? En ny identitet och vem är bättre skickad än en läkare, kanske en som arbetar på en kvinnoklinik, kanske Dr Gustaf Appelberg....

Ja..jag reagerade också på detta. Hade doktorn nån "baksläkt" I Sollefteå?
Citera
2016-11-29, 05:43
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att Edlund inte sågs som "utsocknes". Kanske inte heller folk boende i Sollefteå inte sågs som utsocknes men det är inte så säkert. Detta var 1948.

Ja jag tror att hans första uttalande som han berättade för polisen var den rätta iakttagelsen.

Det kan ev. ha varit Viola som Edlund såg den 6 december kl. 00.30 men jag troligaste är nog att hon kom att avlida kort tid efter att hon gick ut genom dörren. Jag tror också att hon finns kvar än idag i dessa trakter. Hamnade hon i Faxälven så kom strömmarna att föra hennes kropp långt bort och befinner sig då inte i närheten av där hon en gång bodde.

Nej den teorin går inte heller att bara avföra. Det finns ett fall där man tror att just detta var orsaken till försvinnandet.

Härjedalen 1945.

Rinaldo Edlund flyttade sedan ned till Timrå där han gifte sig med en annan kvinna. Det blev inget mer med grann-dottern till Widegrens.
Citera
2016-11-29, 06:03
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Jag vet att polisen talat med Helgumskvinnan som arbetade i butiken och att signalementet var lite diffust.

Så här skriver Kohlström om händelsen:

I juli siktades nästa Viola. En dam, barnfödd i Västerbränna, var hemma på semester från sitt arbete i en livsmedelsbutik i Stockholm. Hon berättade för familjen Widegren, att hon två gånger sett en flicka handla i butiken, en flicka hon tyckt var slående lik Viola. Flickan hade haft hennarött, helt tydligt färgat hår, hade sett trött och luggsliten ut och uppträtt mycket skyggt. Hon hade ”vaktats” av en karl i 40-årsåldern som stått utanför. Kläderna hade stämt ganska bra överens med de Viola burit vid etterlysningen. Saken blev stort uppslagen.

Widegrens satte stort hopp till just denna iakttagelse och rasade mot att polisen tagit så lätt på saken. Emellertid kollade stockholmspolisen upp både detta och andra liknande tips och dessa var snart legio.

Från Svenska Dagbladet 9 juli 1949

"Landsfogde Rudström fick sent på kvällen rapport från överkonstapel Sundin. Det hade då visat sig, att fru Eriksson inte kunnat lämna ett signalement, som var användbart vid eventuella spaningar. Landsfogden beslöt också att inga spaningsåtgärder tills vidare skall vidtas av polisen."

Så du har helt rätt. Å andra sidan så sägs det att signalementet inte var användbart, det behöver inte betyda att det inte var Viola. Men vittnet i butiken blev all mer osäker. Men om polisen i Stockholm verkligen kunde identifiera denna Viola-liknande kvinna som en helt annan kvinna framgår inte helt tydligt. Men jag har ju inte läst polisutredningen...

Men det lär inte ha varit Viola.

I den del av utredningen som jag fick läsa stod inget om detta vittnesmål. Det kanske finns med i delarna som är belagda med sekretess. Å andra sidan finns det väl en del att ifrågasätta i kvinnans berättelse? Hur väl kände hon Viola? Varför tilltalade hon henne inte då i såna fall? Varför larmade hon inte polisen direkt i Stockholm? Utan väntade till hon träffade föräldrarna i Helgum? Viola var ju efterlyst i hela landet. Självfallet var det inte Viola och det var ju ingen av de övriga tipsen heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in