2012-12-30, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olycka ute på isen?

Citat:
Ursprungligen postat av fyllenylle
jag är uppvuxen ett par km från där viola bodde. i och med att jag växte upp på 80-talet så har jag bara hört historier, berättelser och spekulationer som berättats av äldre som levde när detta utspelade sig. jag hade egentligen ingen egen uppfattning när det gäller vad som kan ha hänt, och hade aldrig haft det innan innan en dag för ett antal år sen. jag var ute i skogen och letade en fin julgran på ett hygge när jag plötsligt fick sådana olustkänslor att jag började vända mig om för att se om jag var ensam. jag skakade av mig känslan och fortsatte en liten bit tills dess att jag kom fram till ett träd som blivit lämnat. där fanns det namnet viola inristat på trädet. jag trodde att jag gjort en upptäckt av stora mått och återvände hem på en gång. det visade sig att detta träd, som än idag kallas violaträdet, redan var känt på byn och att det till och med hade rapporterats till polisen tidigare. den förklaring som givits var att det var två skogsarbetare som skämtat och ristat in viola på ett träd när det avverkade ett skifte i närheten av violas hem. som jag förstod det då så var det dock ingen som tagit på sig att ha ristat in detta.

efter denna händelse så har jag intresserat mig en aning mer när det gäller försvinnandet. jag har frågat lite folk på byn om vad de tror hände. de allra flesta är överens om att fadern inte var speciellt snäll med viola, men de trodde också att fadern skulle ha erkänt vid dödsbädden om det fanns något att erkänna.

vad jag tror? hade det inte varit för känslan jag hade den där dagen så hade jag förmodligen inte ens haft någon åsikt i frågan. jag skrattar normalt åt fåntrattarna på tv som jagar spöken eller försöker få kontakt med andevärlden på andra tider än bästa sändingstid. jag kommer dock ihåg den känslan än idag som om det vore igår. det enda jag kunde tänka på var att komma därifrån och jag kunde inte sluta att titta över axeln. jag tror att det av någon anledning blev bråk och att viola dog till följd av en olycka. om hon försökte springa över kanalen så är det väldigt starka strömmar i strömfåran och isen är svah, jag vet då jag själv nästan gått igenom. om hon sprang uppåt mot skogen så finns det flera sjöar eller myrar som hon kan gå ner sig i, men det är lite långt för att det ska vara troligt. hon kan dock ha sprungit upp mot skogen, ramlat och slagit huvudet för att sedan fadern hittat henne och dumpat kroppen i kanalen med eller utan vikter. man ska veta att kanalen är djup och svänger flera gånger så att det är fullt troligt att kropp kan fastna på vägen neråt även utan vikter.

trädet då? jag vet ärligt talat inte. för att det skulle ha något med historien att göra på allvar så skulle kroppen vara begravd i närheten av trädet eller att hon dött i närheten. jag tror att jag någon gång innan jag var ute och letade den där julgranen fått berättat att det fanns ett träd där namnet viola var inristat och att jag sedan glömt bort. olustkänslorna jag kände var mitt undermedvetna som påminde mig. som sagt, jag vet helt enkelt inte.

Tack för intressant information av en person som känner till dessa trakter.

Tyvärr kommer vi aldrig att få reda på vad som var orsaken till hennes permanenta försvinnande. Personligen tippar jag på att en lycka skedde ute på isen.
Citera
2013-02-09, 01:01
Medlem
jappanDA1337s avatar
Varför har man inte på senare år grävt upp ladugården?
Men å andra sidan, efter så lång tid, varför inte låta bli och hålla dörrarna öppna för att hon faktiskt rymt, även om chansen är liten..
Citera
2013-02-09, 19:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ladugårdsgolvet.

Citat:
Ursprungligen postat av jappanDA1337
Varför har man inte på senare år grävt upp ladugården?
Men å andra sidan, efter så lång tid, varför inte låta bli och hålla dörrarna öppna för att hon faktiskt rymt, även om chansen är liten..

Under senare år har det iaf inte blivit av att gräva upp ladugårdsgolvet. Kanske känns det hela ganska meningslöst efter att ha varit försvunnen i snart 65 år ur myndigheternas synvinkel?

Visst finns naturligtvis den möjligheten att hon kan ha rýmt, men som du själv skrev "även om chansen är liten".

Min personliga åsikt är att hon omkom genom olycka. Om nu denna kan vara riktig har jag naturligtvis ingen som helst aning om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-09 kl. 19:18.
Citera
2013-05-14, 13:12
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Under senare år har det iaf inte blivit av att gräva upp ladugårdsgolvet. Kanske känns det hela ganska meningslöst efter att ha varit försvunnen i snart 65 år ur myndigheternas synvinkel?

Visst finns naturligtvis den möjligheten att hon kan ha rýmt, men som du själv skrev "även om chansen är liten".

Min personliga åsikt är att hon omkom genom olycka. Om nu denna kan vara riktig har jag naturligtvis ingen som helst aning om.

Fast om hon nu ligger under golvet så vore det ju intressant för alla vetande om detta fallet samt för mydigheter om man får ett svar på frågan, samt att hon kan få en värdig begravning.

Rymt kan ju ha hänt, men utan att ha blivit upptäckt elelr sedd någonstnas där efter låter för bra för att vara sant faktiskt.

Olycka är ju troligt, mörkt, kallt och troligen springades över isen så kan det ha hänt.

Synd på en mycket intressant historia att den har verkat fastnat här
Citera
2013-05-16, 14:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sveriges mest omskrivna försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Fast om hon nu ligger under golvet så vore det ju intressant för alla vetande om detta fallet samt för mydigheter om man får ett svar på frågan, samt att hon kan få en värdig begravning.

Rymt kan ju ha hänt, men utan att ha blivit upptäckt elelr sedd någonstnas där efter låter för bra för att vara sant faktiskt.

Olycka är ju troligt, mörkt, kallt och troligen springades över isen så kan det ha hänt.

Synd på en mycket intressant historia att den har verkat fastnat här

Det har du förstås rätt i. Frågan är vem som skulle betala för alla kostnader? Jag tror inte att någon vill göra detta. Jag tror också att intresset numera efter snart 65 år att få gåtan löst är ganska svalt faktiskt.

Olycksscenariot är det mest troliga. Ja det är synd att det hela fastnade och jag tror personligen att vi aldrig kommer att komma längre. Jag hoppas att jag har fel.

Utan tvivel är detta Sveriges genom tiderna mest omskrivna försvinnande.
Citera
2013-05-16, 17:58
Medlem
Crime-boys avatar
Man genomsökte marken och omgivningen kring huset med hundar från militären i Sollefteå. Om Viola låg nedgrävd i ladugården är det väl underligt att inte hundarna fick upp ett enda spår på henne? Om Widegrens egen hund hade fått leta efter henne hade han säkert hittat henne den kvällen hon försvann. Om vi antar att inget annat hänt..kanske jag ska tillägga.
Citera
2013-05-18, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen av hundarna kände någon lukt.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Man genomsökte marken och omgivningen kring huset med hundar från militären i Sollefteå. Om Viola låg nedgrävd i ladugården är det väl underligt att inte hundarna fick upp ett enda spår på henne? Om Widegrens egen hund hade fått leta efter henne hade han säkert hittat henne den kvällen hon försvann. Om vi antar att inget annat hänt..kanske jag ska tillägga.

Har ett minne av från någon artikel att fadern erbjöd polisen/militären att gräva.

Ja hundarna måste ha känt lukten om hon hade funnits nedgrävd i ladugården.

Jag vidhåller att den troligaste orsaken till hennes försvinnande kom att ske genom en olycka. Hamnade Viola i vattnet så kunde ingen av hundarna känna någon lukt.
Citera
2013-05-18, 22:08
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har ett minne av från någon artikel att fadern erbjöd polisen/militären att gräva.

Ja hundarna måste ha känt lukten om hon hade funnits nedgrävd i ladugården.

Jag vidhåller att den troligaste orsaken till hennes försvinnande kom att ske genom en olycka. Hamnade Viola i vattnet så kunde ingen av hundarna känna någon lukt.

Fadern krävde ersättning eftersom han i såna fall måste slakta djuren. Det fick han inte. Men jag tror att man grävde upp golvet senare i alla fall. Utan att hitta Viola naturligtvis.
Citera
2013-05-19, 09:02
Medlem
ReedMes avatar
Hej! Jag har läst det mesta i tråden, men har inte kunnat se vad det fanns för djur i ladugården. Någon som vet?
Citera
2013-05-19, 09:12
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hej! Jag har läst det mesta i tråden, men har inte kunnat se vad det fanns för djur i ladugården. Någon som vet?

Kor i första hand skulle jag tro. En del av grannarna brukade köpa mjölk av Widegrens.
Citera
2013-05-19, 09:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Kor i första hand skulle jag tro. En del av grannarna brukade köpa mjölk av Widegrens.

Tack! Inga grisar då? Grisar är som bekant allätare...
Citera
2013-05-19, 12:36
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack! Inga grisar då? Grisar är som bekant allätare...

Kan du utveckla tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in