Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 17:54
  #2173
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det är inget förvånande. Det har ju hela tiden sedan förvinnandet publicerats artiklar och på så sätt hållit fallet "vid liv".

Jag minns artiklar om Viola-fallet under 1960-talet men det skrevs nog inte i samma omfattning då som det har gjorts t. ex. under 2000-talet.

Du har inga av dessa artiklar sparade någonstans? Å andra sidan, det framkommer nog inte så mycket nytt i dessa.
Citera
2017-09-13, 20:33
  #2174
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte direkt något nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Du har inga av dessa artiklar sparade någonstans? Å andra sidan, det framkommer nog inte så mycket nytt i dessa.

Tyvärr inte. Som jag minns det framkom inte direkt något nytt.
Citera
2017-12-29, 16:50
  #2175
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant och välskriven länk.

Intressant och välskriven länk publicerad den 3 maj 2017:

Flickan som försvann: Viola Widegren, 1948.

Citat:

"Det är vinter. Klockan är lite över halv sju på kvällen och i den lilla byn Västerbränna i Helgums socken i Ångermanland skiner ett varmt ljus ut genom fönstren i det lilla huset en bit från älven. Tystnaden ligger som en filt över nejden trots den ganska tidiga kvällstimman. Plötsligt bryts tystnaden av en dörr som smäller igen från det lilla huset vid älven och fotsteg som springer i snömodden. En skepnad rör sig ut mot mörkret och slukas till slut helt av det mörker som kännetecknar den norrländska vintern. Skepnaden som springer ut från huset och smäller igen dörren bakom sig heter Viola. Hon är 17 år gammal och har en anställning inne i stan. Hon har dessutom nyligen fått lön. Den har hon spenderat på dyra julklappar till sina nära och kära. Trots detta är det i vredesmod som hon lämnar föräldrahemmet den här kvällen den 5 december 1948. Mörkret som omsluter henne ska komma att fortsätta att omsluta henne, även såhär nästan 70 år senare…"
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-29 kl. 16:53.
Citera
2018-01-13, 21:57
  #2176
Medlem
Pajosvs avatar
Hej! Det var ett tag sedan jag skrev i tråden... (Första "Viola-inlägget" nådens år 2018)

Det här fotot har jag funderat lite över... Fotot är från tidningen Allers från 1983, sidan 9. Jag har mängder av bilder på Viola Widegren. Men föreställer fotot verkligen Viola? Är det egentligen inte hennes syster Eva-Marie? Jag ser inte Violas grop i hakan på bilden. Det verkar som om artikelförfattaren just här har blandat ihop personerna och bilderna.

Fotot kan knappast varit tagit vid tiden för Violas försvinnande utan bör varit tagit betydligt senare. Det finns knappt några bilder på Eva-Marie, förutom när hon pratar med Violas lärare.

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...fdu9c.png.html

Här är dock en bild från artikeln i Året Runt nr 5 1954 på Eva-Marie i ladugården.

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...ijyyw.png.html
Citera
2018-01-14, 05:18
  #2177
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Hej! Det var ett tag sedan jag skrev i tråden... (Första "Viola-inlägget" nådens år 2018)

Det här fotot har jag funderat lite över... Fotot är från tidningen Allers från 1983, sidan 9. Jag har mängder av bilder på Viola Widegren. Men föreställer fotot verkligen Viola? Är det egentligen inte hennes syster Eva-Marie? Jag ser inte Violas grop i hakan på bilden. Det verkar som om artikelförfattaren just här har blandat ihop personerna och bilderna.

Fotot kan knappast varit tagit vid tiden för Violas försvinnande utan bör varit tagit betydligt senare. Det finns knappt några bilder på Eva-Marie, förutom när hon pratar med Violas lärare.

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...fdu9c.png.html

Här är dock en bild från artikeln i Året Runt nr 5 1954 på Eva-Marie i ladugården.

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...ijyyw.png.html

Det är EM på båda bilderna.
Citera
2018-01-14, 13:35
  #2178
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eva Marie.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Hej! Det var ett tag sedan jag skrev i tråden... (Första "Viola-inlägget" nådens år 2018)

Det här fotot har jag funderat lite över... Fotot är från tidningen Allers från 1983, sidan 9. Jag har mängder av bilder på Viola Widegren. Men föreställer fotot verkligen Viola? Är det egentligen inte hennes syster Eva-Marie? Jag ser inte Violas grop i hakan på bilden. Det verkar som om artikelförfattaren just här har blandat ihop personerna och bilderna.

Fotot kan knappast varit tagit vid tiden för Violas försvinnande utan bör varit tagit betydligt senare. Det finns knappt några bilder på Eva-Marie, förutom när hon pratar med Violas lärare.

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...fdu9c.png.html

Här är dock en bild från artikeln i Året Runt nr 5 1954 på Eva-Marie i ladugården.

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...ijyyw.png.html

Nej detta är definitivt inte Viola. Det är Eva Marie.

Har sett detta foto förut ett antal gånger men har faktiskt aldrig tänkt på detta tidigare.
Citera
2018-01-14, 13:35
  #2179
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det är EM på båda bilderna.

Ja, jag anade det. Tack!
Citera
2018-01-14, 13:36
  #2180
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej detta är definitivt inte Viola. Det är Eva Marie.

Har sett detta foto förut ett antal gånger men har faktiskt aldrig tänkt på detta tidigare.

Allers artikel var nog den första jag hittade, och jag har hela tiden undrat över just den bilden då hon inte liknar Viola. Allers kanske blandade ihop bilderna...
Citera
2018-01-14, 13:50
  #2181
Medlem
Skaraborg2s avatar
35 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Allers artikel var nog den första jag hittade, och jag har hela tiden undrat över just den bilden då hon inte liknar Viola. Allers kanske blandade ihop bilderna...

Allers måste ha blandat ihop fotona.

När fotot på EM publicerades som Viola så hade det gått 35 år sedan försvinnandet.
Citera
2018-02-05, 15:16
  #2182
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flickan som försvann för alltid.

Är osäker på om detta har länkats men det spelar ingen roll om det länkas ytterligare en gång med all intressant information.

Flickan som försvann, 1948.

Citat:

"Försvinnandet föregicks av en konflikt med föräldrarna. Viola ville fortsätta jobba och bo i stan, ett arrangemang som föräldrarna tidigare hade accepterat under förutsättning att Viola lovat att fullfölja sin studier, och att hon besökte föräldrarna ibland när hon var ledig.
Men efter ett missförstånd, eller en liten lögn från Viola? (se nedan), ville far och mor att hon skulle stanna hemma hos dem över vintern tills hennes studier var klara. Konflikten kulminerade när pappan örfilade Viola så att hon fick näsblod.
Hon lämnade då huset, kvar blev handväskan som innehöll en tredjedel av hennes första lön (det som var kvar efter att hon köpt ganska dyra julklappar till mor, far och lillasyster), och Viola hittades aldrig trots mycket omfattande sökinsatser."
Citera
2018-03-28, 06:56
  #2183
Medlem
Jag har inte hittat några inlägg av författaren B* R H*lmberg i denna tråd:

"Jag har ett gammalt brev som är ställt till min mormor. Brevet är undertecknat Vivi. Hennes rätta namn var Viola Videgren. Lite mer än fem månader efter hon skrivit brevet försvinner Viola spårlöst."

Ur ett fem-minuters ljudklipp: http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/6418760.mp3

De två har tydligen lärt känna varandra som inneliggande patienter på sjukhus och brevet sägs vara fyra tiätt handskrivna sidor från Vivi i sjuksängen sedan Bos mormor fått åka hem.

"Man förundras över hur moget denna 17-åring skriver och att hon saknar vänrelationen med min 50+ mormor"

Har det framkommit att (och varför) Viola varit inlagd på sjukhus?
Citera
2018-03-28, 15:48
  #2184
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag har inte hittat några inlägg av författaren B* R H*lmberg i denna tråd:

"Jag har ett gammalt brev som är ställt till min mormor. Brevet är undertecknat Vivi. Hennes rätta namn var Viola Videgren. Lite mer än fem månader efter hon skrivit brevet försvinner Viola spårlöst."

Ur ett fem-minuters ljudklipp: http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/6418760.mp3

De två har tydligen lärt känna varandra som inneliggande patienter på sjukhus och brevet sägs vara fyra tätt handskrivna sidor från Vivi i sjuksängen sedan Bos mormor fått åka hem.

"Man förundras över hur moget denna 17-åring skriver och att hon saknar vänrelationen med min 50+ mormor"

Har det framkommit att (och varför) Viola varit inlagd på sjukhus?

Citat från bloggen som Skaraborg2 länkar till i inlägget närmast ovanför:
Citat:
Hösten 1947, brusten blindtarm, Viola var inlagd två månader(!) på lasarettet i Sollefteå (infektion i bukhinnan?)

Våren 1948, en månad på lasarettet pga “komplikationer” (sviter efter infektion?).
Den långa vistelsen på lasarettet lär gjort Viola intresserad av att jobba med sjukvård

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback