2016-11-29, 09:54
Medlem
Om det nu är så att fadern (eller någon annan i familjen?) orsakade hennes död den kvällen, var det inte då lite onödigt att hitta på en våldsam historia som orsak till att hon försvann frivilligt? Hade det inte varit bättre att säga att allt var frid och fröjd och att hon sagt att hon skulle resa bort några dagar? Att omedelbart påpeka att det fanns osämja i familjen är ju ingen bra utgångspunkt, så till vida man inte är oskyldig och talar sanning?
Citera
2016-11-29, 10:22
Medlem
vanligajags avatar
Vad finns det för källor på det påstådda kvinnoropet på hjälp utanför elevhemmet vid 4-tiden ?
Anmäldes det som tips till polisen ?
Citera
2016-11-29, 11:00
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Lustigt att det även fanns ett Hotell Appelberg. Anknytning till läkare Appelberg?

Viola hade ju stark ångest inför mötet med sin far, tänk om hon hade en medföljande stöttning i form av Gustaf Appelberg, som alldeles säkert hade tillgång till bil. De hade då inte möjlighet att färdas tillsammans till Helgum eftersom det inte hade sett bra ut.

Denne Appelberg som hon fått sitt kall från och som hon ofta pratade om, till faderns förtret. Nu visste Viola att hennes framtid i vården var i fara. Dessutom så var våld från fadern ett fullt möjligt alternativ.

Fadern ligger tillsynes oberörd i ottomanen och det märkliga är att Viola attackerar direkt, utan att ta av sig kappan och anmärkningsvärt frankt. Tänka: anfall är bästa försvar mot en som Karl W är inte smart, om hon nu inte ville ha det resultatet. Att hon skulle fly med sin kärlek.

Det innebär inte att Appelberg hyste sådana känslor, då han gifte sig något år innan. Det var kanske bara stark sympati och lite "välgörenhet".När Viola kom utspringandes blodig och förtvivlad så blev det en chock och han körde henne i säkerhet.

Sedan då? En ny identitet och vem är bättre skickad än en läkare, kanske en som arbetar på en kvinnoklinik, kanske Dr Gustaf Appelberg....

I vad grundar du att Viola hade stark ångest???

Att Karl Widegren inte uppmuntrade Violas förälskelse i Appelberg - förutsatt att den uppgiften är riktig - är väl ändå inget som ska läggas honom till last? Appelberg var relativt nygift och hade en liten son vid tiden för Violas försvinnande.

Om Appelberg fanns i faggorna, varför tog Viola bussen istället för att åka bil? Och varför skulle Appelberg ta risken att få ett hypotetiskt engagemang i Viola lagt sig till last? För han hade fått problem om en sån historia blivit spridd i lilla Sollefteå. Och exakt vad skulle göra Appelberg lämpad att skaffa Viola en ny identitet?
Citera
2016-11-29, 12:50
Medlem
vanligajags avatar
Idag heter ju fastigheten Södra Holmstrand 138. Enligt Google Earth finns idag finns en fastighet med adress/beteckning Södra Holmstrand 136 på vänster sida, längs med vägen ner till älven. Möjligt att jag missat att den funnits där hela tiden.
Var det möjligtvis torpet som pappan ägde vid denna tid ? Hade för mig att det sas ligga bortom grannfastigheten. Om detta var torpet, så passerar man det på väg genom skogen till älven.
Och nattvandraren, om han existerade, skulle kunna varit på väg dit. Förklarar om man tar en genväg över hyresvärdens tomt i såfall.
Citera
2016-11-29, 13:25
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Lustigt att det även fanns ett Hotell Appelberg. Anknytning till läkare Appelberg?

Viola hade ju stark ångest inför mötet med sin far, tänk om hon hade en medföljande stöttning i form av Gustaf Appelberg, som alldeles säkert hade tillgång till bil. De hade då inte möjlighet att färdas tillsammans till Helgum eftersom det inte hade sett bra ut.

Denne Appelberg som hon fått sitt kall från och som hon ofta pratade om, till faderns förtret. Nu visste Viola att hennes framtid i vården var i fara. Dessutom så var våld från fadern ett fullt möjligt alternativ.

Fadern ligger tillsynes oberörd i ottomanen och det märkliga är att Viola attackerar direkt, utan att ta av sig kappan och anmärkningsvärt frankt. Tänka: anfall är bästa försvar mot en som Karl W är inte smart, om hon nu inte ville ha det resultatet. Att hon skulle fly med sin kärlek.

Det innebär inte att Appelberg hyste sådana känslor, då han gifte sig något år innan. Det var kanske bara stark sympati och lite "välgörenhet".När Viola kom utspringandes blodig och förtvivlad så blev det en chock och han körde henne i säkerhet.

Sedan då? En ny identitet och vem är bättre skickad än en läkare, kanske en som arbetar på en kvinnoklinik, kanske Dr Gustaf Appelberg....

Mind the gap, som britterna säger.

Klassavståndet mellan en 40-årig underläkare på Sollefteå lasarett och ett 17-årigt sjukvårdsbiträde från landsbygden var enorm 1948.
Citera
2016-11-29, 14:42
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Mind the gap, som britterna säger.

Klassavståndet mellan en 40-årig underläkare på Sollefteå lasarett och ett 17-årigt sjukvårdsbiträde från landsbygden var enorm 1948.

30-årig, annars helt korrekt. Märkligare kärlekshistorier har för all del funnits men de är få.
Citera
2016-11-29, 20:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efternamnet Appelberg.

Citat:

Det anrika Hotell Appelberg i Sollefteå finns kvar än idag.

Var hotellet fick sitt namn ifrån vet jag inte men efternamnet Appelberg är inte så ovanligt som man kan tro.

Doktor Appelberg kom väl från Finland om jag inte missminner mig. Det fanns bl. a. en annan släkt med detta efternamn som kom från Eskilstuna.

Personer med efternamnet Appelberg
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-29 kl. 20:37.
Citera
2016-11-29, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det anrika Hotell Appelberg i Sollefteå finns kvar än idag.

Var hotellet fick sitt namn ifrån vet jag inte men efternamnet Appelberg är inte så ovanligt som man kan tro.

Doktor Appelberg kom väl från Finland om jag inte missminner mig. Det fanns bl. a. en annan släkt med detta efternamn som kom från Eskilstuna.

Personer med efternamnet Appelberg

Hotellet har fått sitt namn efter Erik Appelberg.

Tror att du får ligga i för att koppla ihop de två aktuella Appelbergarna.
Citera
2016-11-29, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hotell Appelberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Hotellet har fått sitt namn efter Erik Appelberg.

Tror att du får ligga i för att koppla ihop de två aktuella Appelbergarna.

Vem var denne Erik Appelberg?
Citera
2016-11-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
I vad grundar du att Viola hade stark ångest???

Att Karl Widegren inte uppmuntrade Violas förälskelse i Appelberg - förutsatt att den uppgiften är riktig - är väl ändå inget som ska läggas honom till last? Appelberg var relativt nygift och hade en liten son vid tiden för Violas försvinnande.

Om Appelberg fanns i faggorna, varför tog Viola bussen istället för att åka bil? Och varför skulle Appelberg ta risken att få ett hypotetiskt engagemang i Viola lagt sig till last? För han hade fått problem om en sån historia blivit spridd i lilla Sollefteå. Och exakt vad skulle göra Appelberg lämpad att skaffa Viola en ny identitet?

"Stark ångest" inför mötet med sin far. Hennes framtid inom vården, som är hennes dröm, kan vara på väg att haverera fullständigt för att han vill annorlunda. Dessutom så är risken överhängande att det hela ackompanjeras med stryk.

Jag anser att det är ett rimligt antagande i en annars väldigt spekulativ tråd. Är det inte det vi håller på med, spekulation? Skulle alla hålla sig till fakta enbart så hade det här dött ut för länge sedan. Vi baserar våra teorier på fakta.

Jag tycker att det är en intressant historia, speciellt eftersom det finns flera här som har gedigna kunskaper om detta gamla fall. Många av mina meningar avslutas med frågetecken, av den enkla anledningen att jag ställer frågor till de som har fakta.

Ibland kan en gammal tråd väckas till liv genom att en ny kommer in och ställer annorlunda frågor eller t. o. m kommer med egna teorier. Eller ska tråden inavlas och styras av snobbism?
Citera
2016-11-30, 00:29
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vem var denne Erik Appelberg?

Lars Erik Appelberg 1842-1910, grundade hotellet 1882. Släkten verkar komma från södra Sverige. Finns det släktskap med Gustaf Appelberg är det på långt håll.

Citat:
"Stark ångest" inför mötet med sin far. Hennes framtid inom vården, som är hennes dröm, kan vara på väg att haverera fullständigt för att han vill annorlunda. Dessutom så är risken överhängande att det hela ackompanjeras med stryk.

Jag anser att det är ett rimligt antagande i en annars väldigt spekulativ tråd. Är det inte det vi håller på med, spekulation? Skulle alla hålla sig till fakta enbart så hade det här dött ut för länge sedan. Vi baserar våra teorier på fakta.

Jag tycker att det är en intressant historia, speciellt eftersom det finns flera här som har gedigna kunskaper om detta gamla fall. Många av mina meningar avslutas med frågetecken, av den enkla anledningen att jag ställer frågor till de som har fakta.

Ibland kan en gammal tråd väckas till liv genom att en ny kommer in och ställer annorlunda frågor eller t. o. m kommer med egna teorier. Eller ska tråden inavlas och styras av snobbism?

Länken visar vårdens definition av ångest, inget tyder på att Viola led av dessa symtom, allra minst i stark form. Däremot var hon säkert arg och ledsen och orolig inför mötet med fadern.

http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Angest/?ar=True

Varför drar du in inavel och snobbism i ditt inlägg istället för att svara på de frågor jag ställde? Tycker du själv att det är rimligt att en ung läkare skulle äventyrat sitt äktenskap och sin sociala ställning för att köra i släptåg till Backebussen med Viola ombord? En söndagskväll, när han borde vara hemma med sin familj eller möjligen arbeta? Och hur skulle Viola fått tag i honom med kort varsel? Det finns inget vittnesmål att hon ringt efter en tilltänkt riddare.

Tanken att det fanns en bilburen mansperson i kulissen har diskuterats tidigare i tråden och det är svårt att förklara varför Viola då åkte buss, vilket finns vittnesmål att hon gjorde.

Och, som jag tidigare undrade, varför gjorde Karl fel som inte uppmuntrade dotterns påstådda förälskelse i en betydligt äldre man med familj? Jag hade inte uppmuntrat min dotter, hade du?

Var det fel att föräldrarna ville se sin dotter i hemmet ibland, att lillasyster fick träffa storasyster?
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2016-11-30 kl. 00:32.
Citera
2016-11-30, 17:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Violas klädsel den 5 december 1948 stämmer till stora delar överens med den klädsel som en kvinna bar när hon besökte en matbutik i Hägersten, enligt pappa Widegren. En några år äldre kvinna, som växt upp i Helgum, arbetade i butiken vid de två tillfällena som denna Viola-liknande kvinna besökte butiken. Vid ett ut av tillfällena stod en medelålders man en bit utanför butiken. Och jag har för mig att de sågs gå iväg tillsammans.

Vem var denne man? Gustaf Appelberg? Han bör då ha varit drygt 30 år. Men medelålders? Ja, om han hade ett "gubbigt" utseende...
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Polisen checkade av kvinnan i Hägersten. Det var inte Viola. Och om Appelberg rymt med henne..hur skulle han kunnat hålla det hemligt? Skulle hans egen familj hållit tyst i alla år?
Citat:
Kontrollerade polisen kvinnan som besökte butiken? Jag vet att Janne Sundin pratade med kvinnan som arbetade i butiken, hon var från Helgum.
Citat:
Ja i alla fall enligt Kohlström NK 2000
Citat:
Jag vet att polisen talat med Helgumskvinnan som arbetade i butiken och att signalementet var lite diffust.

Så här skriver Kohlström om händelsen:

I juli siktades nästa Viola. En dam, barnfödd i Västerbränna, var hemma på semester från sitt arbete i en livsmedelsbutik i Stockholm. Hon berättade för familjen Widegren, att hon två gånger sett en flicka handla i butiken, en flicka hon tyckt var slående lik Viola. Flickan hade haft hennarött, helt tydligt färgat hår, hade sett trött och luggsliten ut och uppträtt mycket skyggt. Hon hade ”vaktats” av en karl i 40-årsåldern som stått utanför. Kläderna hade stämt ganska bra överens med de Viola burit vid etterlysningen. Saken blev stort uppslagen.

Widegrens satte stort hopp till just denna iakttagelse och rasade mot att polisen tagit så lätt på saken. Emellertid kollade stockholmspolisen upp både detta och andra liknande tips och dessa var snart legio.

Från Svenska Dagbladet 9 juli 1949

"Landsfogde Rudström fick sent på kvällen rapport från överkonstapel Sundin. Det hade då visat sig, att fru Eriksson inte kunnat lämna ett signalement, som var användbart vid eventuella spaningar. Landsfogden beslöt också att inga spaningsåtgärder tills vidare skall vidtas av polisen."

Så du har helt rätt. Å andra sidan så sägs det att signalementet inte var användbart, det behöver inte betyda att det inte var Viola. Men vittnet i butiken blev all mer osäker. Men om polisen i Stockholm verkligen kunde identifiera denna Viola-liknande kvinna som en helt annan kvinna framgår inte helt tydligt. Men jag har ju inte läst polisutredningen...

Men det lär inte ha varit Viola.
Citat:
I den del av utredningen som jag fick läsa stod inget om detta vittnesmål. Det kanske finns med i delarna som är belagda med sekretess. Å andra sidan finns det väl en del att ifrågasätta i kvinnans berättelse? Hur väl kände hon Viola? Varför tilltalade hon henne inte då i såna fall? Varför larmade hon inte polisen direkt i Stockholm? Utan väntade till hon träffade föräldrarna i Helgum? Viola var ju efterlyst i hela landet. Självfallet var det inte Viola och det var ju ingen av de övriga tipsen heller.

Jag kanske missförstår dig, men nämns inte Helgumkvinnans vittnesmål, alltså hon som arbetade i butiken i Hägersten, och som trodde att hon sett Viola två gånger i butiken?

Du skrev att polisen checkade av henne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in