Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Jo, då... Den så kallade "Midnattsmannen" är ett mysterium. Han/hon/hen efterlystes i tidningarna och kanske även i radion, utan att höra av sig. Det skulle kunna vara pappa Widegren, men knappast Viola. Gångstilen på en person, i alla fall när det gäller en person man känner, är ett vanligt sätt att identifiera en person på avstånd. Jag inbillar mig att man på avstånd, eller i mörker, även kan avgöra om det är en kvinna eller man som man ser. Män och kvinnor går något olika. Tror jag...
Så här står det i Brottets Krönika:
"Ett annat spår, som länge intresserade polisen, gavs av grannflickan Gudrun Tjärnberg och hennes fästman Rinaldo Edlund. I sällskap med några andra ungdomar hade de på söndagskvällen varit borta på dans i Gideåberg och återvänt till Västerbränna vid midnatt, då de sett en kortväxt man i fyrtioårsåldern, iklädd tröja, gå förbi Widegrens. De hade även förvånats sig över, att lyset brann hos Widegrens så sent på natten (vilket väl berodde på, att kökslampan var tänd och att fru Widegren flera gånger varit uppe för att titta om Vivi kommit hem). Vem midnattsmannen var kunde aldrig klarläggas."
Oftast namnges bara Rinaldo Edlund som vittne till denna iakttagelse, men ibland nämns även att grannflickan Gudrun Tjärnberg såg "Midnattsmannen".
I "slutklämmen" i Brottets Krönika om Viola-fallet säger utredaren Janne Sundin:
[I]"Det enda riktigt mystiska som kvarstår i denna affären är den man som den aktuella söndagsnatten sågs gå förbi Widegrens. Tyvärr har vi aldrig kunnat spåra honom."[/i]
Oddsen att det skulle ha sprungit omkring främlingar vid den här tiden en söndagskväll i ett glesbygdsområde i Helgum är egentligen närmast obefintlig. De ökar emellertid av att det varit dans i en grannby och det lär ha varit flera än Rinaldo Edlund och Gudrun Tjärnberg som varit iväg på dansen från Violas hemby. Jag tror därför att den de såg antingen var Karl eller Viola Widegren - eller möjligen Agnes.
Det var mitt i natten och det de reagerade med all säkerhet främst på var att det var någon som var ute vid denna tid natten mot en måndag och en kommande arbetsdag. Åtminstone Gudrun Tjärnberg - grannflickan - hade garanterat känt igen både Karl och Viola - och Agnes också - om hon kunnat se personen i fråga ordentligt.
Om jag tillåter mig att spekulera lite - vilket vissa tydligen stör sig på nu - kan jag tänka mig att Viola kan ha varit vid liv runt midnatt men död före gryningen. Om jag hade velat undvika att frysa ihjäl i decembernatten men inte gå in i huset igen hade jag tagit min tillflykt till ladugården där det givetvis fanns en viss värme. Om den som sågs hade andra kläder än man förväntade sig när det gäller Viola kan det ändå ha varit hon. Om hon varit i ladugården fanns det säkert kläder upphängda på någon vägg där, kläder att dra på sig när man jobbade i ladugården. Där talar jag utifrån min egen uppväxt i en liknande by som denna. (Och för att skydda sina egna finkläder är det ju rätt troligt att hon i det läget drog på sig andra klädesplagg över dem om hon hittade några. Det kan ha haft en dubbelt funktion, nämligen just för att hålla värmen också.)
I ladugården kan alltså Viola ha hållit sig gömd och varm. Om Karl Widegren på egen hand eller tillsammans med sin fru gjort något som de lyckades dölja för polisen och alla andra behöver det inte ha skett i nära anslutning till det att hon anlände till hemmet. Det ha hänt under natten eller nästa dag också för den delen.
Det finns ju flera olika skeenden som varit möjliga. Men som som mer än en person skrivit - Viola lämnade med all säkerhet aldrig gården. Om hon tog livet av sig, dog genom en olycka eller genom någon annans hand kan det ha skett senare än den 5 december. Personen som sågs från grannhuset sågs ju den 6 december.