2016-09-18, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
ja Cюрприз! Du dyker upp som vanligt som gubben ur lådan med dina färgade påståenden och felslut.

Naftogaz låg i centrum för Yanukovychklanens, Firtashs och Putins bedrägerier - förra regimen snodde 3-4% av BNP varje år genom Naftogaz, det är så det företagets skulder uppstod. Rysk gas köptes in till minst marknadspris, subventionerades av ukrainska skattemedel genom att Naftogaz gick minus 3-4% av BNP, varje år. Således är skulder relaterade till Naftogaz ganska tydligt kopplade till förra regimen och inget annat. Firtash tog hand om 50%, Gazprom 50% av vinsten. Yatseniuk tog bort hela konstruktionen, och man tog kontroll över Naftogaz och UkrTransGaz, ett tydligt bra tecken för Ukraina. UkrTRansGaz sysslade med raffinaderier mm och var en annan mjölkko kopplat till NaftoGaz, men hanterar numera gas tex från Slovakien. Kolomoisky var delägare i UkrTRansGaz (under Yanukovych) och Yatseniuk/Poroshenko tog ifrån honom detta till statlig kontroll. Således finns åtminstone två oligarker, Firtash och Kolomoisky, som är klara "intressenter" att utmana staten under Poroshenko. Naftogaz och UkrTransGaz är inte privatiserat, det har organisatoriskt lags över på ett ministerium. Naturligtvis följer man utvecklingen. Yatseniuk gjorde en välgenomförd energireform, men det finns all anledning att följa utvecklingen. Poroshenko sitter som man vet med stöd av dels Kolomoisky, dels Opposition Blok så han har inte alltför stor handlingskraft.

Här är ett klart problem, när såna som KillBill lägger all skuld för allt som har hänt och händer på Poroshenkos krets. Poroshenko är president de jure, men bara för det kontrollerar han inte hela statsapparaten de facto, dessutom en svag president enligt konstitutionstillägget. Yanukovych bröt sönder och samman staten, tom frivilligbataljoner var tvungna att användas för att få viss kontroll. Ännu värre är det med staten, då Yanukovych lojala sitter runtom i hela domstolssystemet, med undantag här och var för en och annan oligark. Här finns konkurrerande oligarker som besitter mycket makt och pengar, vissa i konkurrens med Poroshenko, andra neutrala, någon i eventuellt stöd. Firtash och Kolomoisky är direkta konkurrenter och dödsfiender, potentiellt är båda mot vad än Poroshenko gör på energiområdet. Går inte direkt dra nån slutsats om UkrTransGaz än mer än att det finns viss försök till dragkamp mellan oligarker.

Du är ju så full av skit att det surrar flugor. Visst stals det miljarder från Naftogaz och UkrTransGaz under Janukovitj med hjälp av Firtasj och andra. Det var ju just det problemet som skulle åtgärdas med hjälp av en plan avseende transparens och bolagsstyrning som EU och EBRD hade enats om med Ukrainas regering och Naftogaz nya ledning. EU och EBRD ger då Naftogaz $300 miljoner i lån med villkor att man håller sig till denna plan för att få ordning på skiten. Istället så tar Porosjenko det kanske viktigaste dotterbolaget och för över det från Naftogaz till ekonomiministeriet (som ligger under hans kontroll). Utan att på något sätt informera EU eller EBRD eller förklara vad han håller på med!

Slutsatser av det här går visst att dra. Porosjenko vill se till att rätt beslut tas i UkrTransGaz och därför har han till att börja med fört bort bolaget från EU:s kontroll. Nästa steg är också helt uppenbart om man har någon som helst erfarenhet av hur kriminella sovjetoligarker jobbar. Porosjenko ska låta UkrTransGaz ingå olika avtal med leverantörer som han äger eller på att sätt styr och genom internprissättning se till att alla vinster slussas ut från bolaget till honom själv. Det är för fan oligarkmetodik 1A.

Det är så jävla typiskt att göra det här precis innan det amerikanska presidentvalet. Porosjenko vet mycket väl att Obama bara vill att det ska vara lugnt och fint i omvärlden så att hans sista dagar blir soliga och Clinton blir vald till hans efterträdare. EU-byråkraterna har dessutom begränsad kunskap i hur oligarker slussar ut pengar ut statliga företag. Och byråkraterna har ingen personlig "skin in the game" - de är mer angelägna om att gå sina politiska uppdragsgivare till mötes än att verkligen försvara det ukrainska folkets intressen. Så det bästa de kan komma med är ungefär som i Team America, att "skriva ett argt brev för att förklara hur arga de är" över Porosjenkos beteende.

Kim Jung Il pwns Hans Blix
https://www.youtube.com/watch?v=TUzbKO5haVo
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-18 kl. 17:51.
2016-09-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Jag tror vi helt enkelt ser väldigt olika saker vad gäller vad som händer här. Saker blir bättre, men långsamt, och det tack vara trycket från Europa, som genom Ukrainas befolkning, kan kräva reformer och minskad korruption. Men saker tar tid, och att stabilisera ett land när det är i ett "informellt" krig med Ryssland har inte varit, och är inte lätt.

Vad gäller babbla eller diskutera politik om du besöker Kiev, Lvov eller Kharkov, tror jag faktiskt inte att du kommer ifrån det om du hamnar i en diskussion. Det dyker upp ganska snabbt, och alla är vana vid att det finns olika åsikter, det är ju inte direkt så att det finns två sidor utan det finns en rad olika åsikter om t.ex. hur snabbt man bör gå fram och vad man ska privatisera och hur.
Om du säger att Putin är en gud så kanske folk reagerar då det är få som ansera att invasionen av Krim och Donbass varit bra, men någon form av åsikt bör man nog ha, ingen fara.
Sen har jag dock exempel på personer som 2014 i April diskuterade, men den perfekta kombinationen perfekt ryska, och latinskt temperament. Inte det mest lyckade För det är klart att om det är du som börjar veva så kommer du få svar, speciellt senare på kvällen

Klart att vi ser saker och ting olika. Det är naturligt och leder till en debatt, som förhoppningsvis leder till bättre samsyn, men i Ukraina-tråden är den sällsynt.

Du bad mig komma till Ukraina och presentera mina åsikter och du vet att det vore dumt. Jag har kunnat uttrycka mig fritt i flera europeiska länder, men i Ukraina skulle jag hålla käft, om jag besökte landet idag.

Det är den långsamma förbättringen vi kan diskutera. Den består mest av ett långsamt förfall sedan 1991 och jag tror att många ukrainare vet det. Kuppen speedade upp processen och tar landet till stupet, gränsen (Ukraina betyder gränslandet). IMF kräver nu en ”pensionsreform”, jag hoppas du förstår hur illavarslande det låter. Ukrainare ska inte stå som lemlar och låta sig falla utför stupet på utländskt kommando.

Det är sant att Hollande och Merkel sätter press på Poroshenko, senast alldeles nyligen, men när de höjer rösten om Ukraina, vill avsluta sanktionerna mot Ryssland eller lägga ned TTIP-avtalet, så vips salabim äger terrorattentat rum (dokumenterat av en kunnig netizen). Det är ingen tvekan om vem som bestämmer i Ukraina och EU. Man måste beundra dessa två politiker, som kan skällas ut för mycket annat, för att de ens försöker tala med Poroshenko och rädda det sköra Minsk2.

VP är bara människa, inte en gud, och han gör misstag ibland, enligt min åsikt och även sin egen. Vem tycker att Ukrainas sönderfall är bra? Kuppen i Kiev startade processen och de enda som tjänade på det är Krim-borna, som jag gratulerar till en tryggare och ekonomiskt säkrare tillvaro, ty Krim är VP:s skötebarn och kommer inte tillåtas misslyckas.

Säger du att ukrainarna har latinskt temperament? Det gör det i så fall lättare för mig att förstå folket, ty den latinska världen är mig inte obekant. Sist jag var i de krokarna en längre tid å yrkets vägnar glömde jag mitt svenska telefonnummer, så bra mådde jag.
2016-09-18, 22:57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Klart att vi ser saker och ting olika. Det är naturligt och leder till en debatt, som förhoppningsvis leder till bättre samsyn, men i Ukraina-tråden är den sällsynt.

Du bad mig komma till Ukraina och presentera mina åsikter och du vet att det vore dumt. Jag har kunnat uttrycka mig fritt i flera europeiska länder, men i Ukraina skulle jag hålla käft, om jag besökte landet idag.
Du har aldrig varit i Ukraina enligt egen utsago. Men sådant förändras om vi känner "vedhuggare" rätt.

Bara detta år har många goda nyheter kommit från det fina Ukraina. Det är ett folk med initiativkraft och många intelligenta människor. Det är inte för intet som de finaste maskinerna i det misslyckade Sovjetunionen kom just från Ukraina, som T-34:an och världens största flygplan, motorerna till rymdraketerna etcetera etcetera. Nu ska till exempel exemplar #2 av världens största flygplan, det ukrainska Antonovs AN-124 byggas och fler är på väg! Medan ryssarna äter sin ost gjord av plaster.
2016-09-18, 23:20
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:

Nix, jag sa att jag tycker att du borde besöka landet. Om man diskuterar ett land så länge som du har diskuterat Ukraina så tycker jag att en tur med UIA fram och tillbaka kan vara trevligt Jag kan dock rekommendera vad du ska besöka om du vill!

Citat:
...

VP är bara människa, inte en gud, och han gör misstag ibland, enligt min åsikt och även sin egen. Vem tycker att Ukrainas sönderfall är bra? Kuppen i Kiev startade processen och de enda som tjänade på det är Krim-borna, som jag gratulerar till en tryggare och ekonomiskt säkrare tillvaro, ty Krim är VP:s skötebarn och kommer inte tillåtas misslyckas.

Nja, Krim har nog förlorat ganska många turister...
https://themoscowtimes.com/articles/...tourists-52879

Säger du att ukrainarna har latinskt temperament? Det gör det i så fall lättare för mig att förstå folket, ty den latinska världen är mig inte obekant. Sist jag var i de krokarna en längre tid å yrkets vägnar glömde jag mitt svenska telefonnummer, så bra mådde jag.[/quote]

Nej, jag talar om en person som står med benen i båda världarna... Så länge du har ett rationellt sätt att diskutera så är det inga problem. Ukraina är ett fredligt land, med fredliga människor. KGB styr inte långre här...
2016-09-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Nix, jag sa att jag tycker att du borde besöka landet. Om man diskuterar ett land så länge som du har diskuterat Ukraina så tycker jag att en tur med UIA fram och tillbaka kan vara trevligt Jag kan dock rekommendera vad du ska besöka om du vill!

Nja, Krim har nog förlorat ganska många turister...
https://themoscowtimes.com/articles/...tourists-52879

Säger du att ukrainarna har latinskt temperament? Det gör det i så fall lättare för mig att förstå folket, ty den latinska världen är mig inte obekant. Sist jag var i de krokarna en längre tid å yrkets vägnar glömde jag mitt svenska telefonnummer, så bra mådde jag.

Nej, jag talar om en person som står med benen i båda världarna... Så länge du har ett rationellt sätt att diskutera så är det inga problem. Ukraina är ett fredligt land, med fredliga människor. KGB styr inte långre här...[/quote]

Krim förlorade massor av ukrainska turister, men de nya ryska är penningstarkare och drar in mer per capita, enligt de rapporter jag har. Frågan är om antalet ryska turister multiplicerat med ett medelvärde eller en median överstiger de inkomster ukrainska turister drog in förr i tiden. Ekonomiska aggregat är svåra att förfalska, eftersom vilken ekonomisk mupp som helst kan analysera dem, men jag har inga siffror. Så vitt jag vet, väntades fem miljoner turister till Krim år 2015, men målet nåddes inte efter den avbrutna elförsörjningen.

Krim går från turistberoende till helt andra saker. Jordbruket och infrastrukturen rustas upp. Det senare är ett jättelikt arbete efter de dementa Ukraina-åren och tar tid. Köerna är långa på de vägar som rustas upp med vägarbeten. Vägarna i Sevastopol är ännu i dåligt skick, men det prioriterade elsystemet är renoverat och har slutat brinna.

Nu finns det vatten, trots att Högra Sektorn stängde av den ukrainska tillgången. Nu finns det el, trots att sura Tatar-ledare och extremister stängde av ledningarna. Snart finns det en viktig bro.

Det ryska försvaret bygger nya anläggningar. Företag anpassar sin vintillverkning till nya villkor. Några tillverkningsföretag etablerar sig, men Sberbank gör det inte. Krim har absorberat massor av flyktingar från Ukraina och det kan bara göras i en växande ekonomi.

Visst är det bra att KGB inte längre styr, men tycker du att det är bättre med Avakov, SBU, ATO och västerländska utländska order? Poroshenko, en av de värsta europeiska politiker jag har stött på i mitt liv?
2016-09-19, 09:26
Bannlyst
Nu skriver Financial Times om Porosjenkos övertagande av Ukrainas gasförsäljning

Financial Times: Ukraine under fire over gas group revamp
http://www.ft.com/cms/s/89a349a4-7da...15fb462f4.html

Det här är en riktig vändpunkt som borde vara droppen för alla som har något som helst intresse av att Ukraina blir ett normalt fungerande land. Porosjenko har nu tagit av sig masken. Han har exakt samma motiv som Janukovitj med skillnaden att han har USA:s stöd istället för Rysslands. Målet är att stjäla, stjäla, stjäla och dessutom på exakt samma sätt som Janukovitj - genom att köra in parasitsnabeln i Ukrainas energisektor.

EU och USA är på väg att hamna i exakt samma form av ekonomisk utpressning som Ukraina ägnade sig åt mot Ryssland fram till 2014. Ryssland fick erbjuda billig gas och banklån till den ukrainska industrin OCH se genom fingrarna på att Ukrainas politiska ledning stal rysk naturgas ämnat för export vidare till Europa. De ukrainska oligarkerna svarade genom att bete sig som totala svin mot både Ryssland och mot den egna befolkningen. Nu är det samma visa: EBRD och IMF får ge lån med obefintliga motprestationer OCH acceptera att Porosjenko suger ut de statliga bolagen på resurser tillsammans med sina kriminella kumpaner Kononenko, Avakov, Granovsky med flera. Hela högen bara spottar på Väst och på det folk som de är kallade att tjäna.

Utfallet för Rysslands del känner vi till. Ukrainarna blev skitförbannade och förlorade allt förtroende för sin brodernation Ryssland, som i sin tur tappade en stor del av sitt inflytande i Ukraina. Snart kommer vi i EU att uppfattas på samma sätt som Ryssland: som en vidrig kolonisatör som under slagordet "white man's burden" låter Ukrainas maharajor leva i sus och dus medan folket lever på existensminimum. Vi kommer att bli hatade av ukrainarna precis som engelsmännen blev hatade av indierna. You just wait and see!
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-19 kl. 09:38.
2016-09-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Nu skriver Financial Times om Porosjenkos övertagande av Ukrainas gasförsäljning

Det här är en riktig vändpunkt som borde vara droppen för alla som har något som helst intresse av att Ukraina blir ett normalt fungerande land. Porosjenko har nu tagit av sig masken. Han har exakt samma motiv som Janukovitj med skillnaden att han har USA:s stöd istället för Rysslands. Målet är att stjäla, stjäla, stjäla och dessutom på exakt samma sätt som Janukovitj - genom att köra in parasitsnabeln i Ukrainas energisektor.

EU och USA är på väg att hamna i exakt samma form av ekonomisk utpressning som Ukraina ägnade sig åt mot Ryssland fram till 2014. Ryssland fick erbjuda billig gas och banklån till den ukrainska industrin OCH se genom fingrarna på att Ukrainas politiska ledning stal rysk naturgas ämnat för export vidare till Europa. De ukrainska oligarkerna svarade genom att bete sig som totala svin mot både Ryssland och mot den egna befolkningen. Nu är det samma visa: EBRD och IMF får ge lån med obefintliga motprestationer OCH acceptera att Porosjenko suger ut de statliga bolagen på resurser tillsammans med sina kriminella kumpaner Kononenko, Avakov, Granovsky med flera. Hela högen bara spottar på Väst och på det folk som de är kallade att tjäna.

Utfallet för Rysslands del känner vi till. Ukrainarna blev skitförbannade och förlorade allt förtroende för sin brodernation Ryssland, som i sin tur tappade en stor del av sitt inflytande i Ukraina. Snart kommer vi i EU att uppfattas på samma sätt som Ryssland: som en vidrig kolonisatör som under slagordet "white man's burden" låter Ukrainas maharajor leva i sus och dus medan folket lever på existensminimum. Vi kommer att bli hatade av ukrainarna precis som engelsmännen blev hatade av indierna. You just wait and see!
Att förvanska närhistorien hjälper tyvärr inte . Det är ju "broderlandet" Ryssland som invaderat Ukraina, inte tvärtom. Så att framställa Ryssland som offer i konflikten är ju ett självbedrägeri av sällan skådat slag. Har dessutom Poroshenko USA:s fulla stöd så lär han inte kunna använda ryska gangstermetoder för att berika sig. Ollehelge eller Birgerkungen som kan Ukraina kan säkert förklara och räta ut frågetecknen och tviveln du har om det demokratiska Ukrainas framsteg.
2016-09-19, 10:30
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:

Gubben i lådan... Fast mer drama...Du avslöjar dig direkt genom ditt hat mot Ukraina hela tiden.

Ryssland erbjöd aldrig billig gas. Energin köptes av Ryssland till marknadspris eller mer! Firtash som står nära Putin delade vinsten med Gazprom 50/50 och Regionpartiet finansierades av pengarna. Subventionerna låg helt på ukrainsk sida, och gav stora hål i Ukrainas skattemedel, då statliga Naftogaz gick -3-4% av BNP varje år. Ett bedrägeri som Yanukovych, Firtash och Putin alla var överens om och som Tymoshenko tillfälligt saboterade 2008-2009. För detta blev hon sedan nedsvärtad i oligarkpressen och fråntagen hedern och satt i fängelse när hon förlorat presidentvalet mot Yanukovych! Upp och ner vända världen....

Poroshenko är inte ens i en mardröm jämförbar med Yanukovych.

Angående populism, psyops i Ukraina, oligarkmedia, och även såna som du.
Man kan se det tydliga mönstret som efter Orange revolutionen, också efter 2014. Hur man omedelbart försökte ge det nuvarande styret skuld för allt som hänt innan de tog över. Att insinuera att allt är värre nu än innan. Och försöka få folk besvikna då Rom inte byggs på en dag. Det fanns ingen snabb väg ur det som Yanukovych lämnade efter sig. Och saboterar gör man genom annekteringar och illdåd.

Att Yatseniuk skött sig väl vet vi,att Tymoshenko har karaktär och valde att sitta i fängelse hellre än att fly. Det där är politiker som jag gillar mer. För Poroshenko däremot finns olika scenarion, han kan vara insyltad i korrumpering eller inte. Klart man ska följa utvecklingen. Hans bakgrund liknar Yushenkos, dvs från utkanten av Socialistpartiet/Regionpartiet. Men han kommer avgå demokratiskt vid ett förlorat val. Man ska inte överdriva Poroshenkos makt, han är svag president under konstitutionstillägg. Alla beslut tas av parlamentet och där har han mycket knapp majoritet med stöd av Yatseniuk, Kolomoisky och Donbassföreträdare. Så det blir inte helt lätt att sno gasbolaget som du är rädd för.

Ukrainarna hatar inte Europa, de älskar Europa. De kommer om det blir nyval välja in mer nationalistiska partier med klarare västinriktning. Som jag skrivit tidigare, valssystemet i konstitutionen måste göras om till proportionerligt, inte hybridval och bort med immunitet som gynnar kriminella och status quo. Denna konstitutionsändring och ett mer utspritt ägande av medier är nödvändigt för en fungerande demokrati.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-09-19 kl. 11:09.
2016-09-19, 10:58
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:

Krim förlorade massor av ukrainska turister, men de nya ryska är penningstarkare och drar in mer per capita, enligt de rapporter jag har. Frågan är om antalet ryska turister multiplicerat med ett medelvärde eller en median överstiger de inkomster ukrainska turister drog in förr i tiden. Ekonomiska aggregat är svåra att förfalska, eftersom vilken ekonomisk mupp som helst kan analysera dem, men jag har inga siffror. Så vitt jag vet, väntades fem miljoner turister till Krim år 2015, men målet nåddes inte efter den avbrutna elförsörjningen.

Krim går från turistberoende till helt andra saker. Jordbruket och infrastrukturen rustas upp. Det senare är ett jättelikt arbete efter de dementa Ukraina-åren och tar tid. Köerna är långa på de vägar som rustas upp med vägarbeten. Vägarna i Sevastopol är ännu i dåligt skick, men det prioriterade elsystemet är renoverat och har slutat brinna.

...

Det ryska försvaret bygger nya anläggningar. Företag anpassar sin vintillverkning till nya villkor. Några tillverkningsföretag etablerar sig, men Sberbank gör det inte. Krim har absorberat massor av flyktingar från Ukraina och det kan bara göras i en växande ekonomi.

Visst är det bra att KGB inte längre styr, men tycker du att det är bättre med Avakov, SBU, ATO och västerländska utländska order? Poroshenko, en av de värsta europeiska politiker jag har stött på i mitt liv?

Den artikel som jag läste (som faktiskt var från Tass) så spenderade ryssarna mindre än vad tidigare turister gjorde. Länkat till artikeln tidigare, och orkar inte sök. Dock verkar de ukrainska turisterna öka igen.

Har du dock mer information om att omvandlingen av företagen skulle gå bra? Och var hittar du information om att det skulle finnas många flyktingar från Ukraina?

Jag kan se att det fanns en poäng med att "styra upp" Ryssland när Putin tog över. Dock så borde han låmnat helt efter sina två omgångar, nu är han bara en maktgalning och militarist. Det jag ser är att Poroshenko är det bästa för Ukraina just nu. Så länge de gamla maktmännen och kvinnorna finns kvar så känns det som att han styr bort från detta. Visserligen tar det tid och de gamla försöker ta tillbaka förlorad mark. Dock med Europas hjälp så kommer de bara kunna fördröja det då Ukraina är ett annat land än igår. Dock så finns det en hel del arbete kvar innan man har decentraliserat bort makten från dessa Sovjet-dinosarier. En klar majoritet av unga vill ha ett mer europeiskt Ukraina med en stabil marknadsekonomi. De gamla ser också fördelarna, men förstår att de aldrig riktigt kommer bli en del av detta. Där finns en möjlighet till rebound, och där finns det också ett intresse för politikerna att höja pensionerna. Vilket jag egentligen också stödjer då pensionerna är skrämande låga.
2016-09-19, 11:31
Bannlyst
Citat:
Gubben i lådan... Fast mer drama...Du avslöjar dig direkt genom ditt hat mot Ukraina hela tiden.

Ryssland erbjöd aldrig billig gas. Energin köptes av Ryssland till marknadspris eller mer! Firtash som står nära Putin delade vinsten med Gazprom 50/50 och Regionpartiet finansierades av pengarna. Subventionerna låg helt på ukrainsk sida, och gav stora hål i Ukrainas skattemedel, då statliga Naftogaz gick -3-4% av BNP varje år. Ett bedrägeri som Yanukovych, Firtash och Putin alla var överens om och som Tymoshenko tillfälligt saboterade 2008-2009. För detta blev hon sedan nedsvärtad i oligarkpressen och fråntagen hedern och satt i fängelse när hon förlorat presidentvalet mot Yanukovych! Upp och ner vända världen....

Poroshenko är inte ens i en mardröm jämförbar med Yanukovych.

Angående populism, psyops i Ukraina, oligarkmedia, och även såna som du.
Man kan se det tydliga mönstret som efter Orange revolutionen, också efter 2014. Hur man omedelbart försökte ge det nuvarande styret skuld för allt som hänt innan de tog över. Att insinuera att allt är värre nu än innan. Och försöka få folk besvikna då Rom inte byggs på en dag. Det fanns ingen snabb väg ur det som Yanukovych lämnade efter sig. Och saboterar gör man genom annekteringar och illdåd.

Att Yatseniuk skött sig väl vet vi,att Tymoshenko har karaktär och valde att sitta i fängelse hellre än att fly. Det där är politiker som jag gillar mer. För Poroshenko däremot finns olika scenarion, han kan vara insyltad i korrumpering eller inte. Klart man ska följa utvecklingen. Hans bakgrund liknar Yushenkos, dvs från utkanten av Socialistpartiet/Regionpartiet. Men han kommer avgå demokratiskt vid ett förlorat val. Man ska inte överdriva Poroshenkos makt, han är svag president under konstitutionstillägg. Alla beslut tas av parlamentet och där har han mycket knapp majoritet med stöd av Yatseniuk, Kolomoisky och Donbassföreträdare. Så det blir inte helt lätt att sno gasbolaget som du är rädd för.

Ukrainarna hatar inte Europa, de älskar Europa. De kommer om det blir nyval välja in mer nationalistiska partier med klarare västinriktning. Som jag skrivit tidigare, valssystemet i konstitutionen måste göras om till proportionerligt, inte hybridval och bort med immunitet som gynnar kriminella och status quo. Denna konstitutionsändring och ett mer utspritt ägande av medier är nödvändigt för en fungerande demokrati.

Ytterligare en textmassa med anklagelser om "psyops" (tydligen är jag i gott sällskap med Financial Times), diverse vinklade beskrivningar av korruptionen före 2014, och allmänna och fullständigt grundlösa anklagelser om att jag "hatar Ukraina" bara för att jag yttrar kritik. Du ljuger dessutom så det stänker - Ukraina betalade aldrig marknadspris för rysk naturgas, det var flera gånger lägre än vad EU betalade.

Ta nu och håll dig till ämnet för fan. Ämnet är Situationen i Ukraina - just nu, inte hur det var för 5 år sedan. Och situationen just nu är att en likadan eller ännu värre korruption tar form under en ny president och med dina och mina skattepengar som insats.

Vad får dig att tro att jag hatar Ukraina? Det jag hatar är stöld och framför allt hatar jag att kriminaliteten sker i Västs namn. Det var just detta som fick ryssarna att vända sig från Väst 1998. Vi satt och sponsrade ryska korrupta politiker och tryckte in IMF-miljard efter miljard som stals till höger och vänster medan befolkningens levnadsstandard föll genom källaren. Parallellen är fullständigt uppenbar till vad som sker i Ukraina 2016.

Meet the new boss, same as the old boss.
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-19 kl. 11:56.
2016-09-19, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ryssland erbjöd aldrig billig gas [till Ukraina]...

Stop Fake!

Mellan åren 2000-2010 betalade EU mångdubbelt mer än vad Ukraina gjorde för rysk naturgas. Under åren 2006-2010 (alltså då Birgers vänner satt vid makten) betalade EU $8-16/mcm medan Ukraina betalade $3-6/mcm.

http://noelmaurer.typepad.com/aab/20...gy-weapon.html

Det var faktiskt under Janukovitj som de ukrainska priserna började närma sig marknadspris, men även under honom så fick Ukraina en rabatt från Gazprom.

Fram till cirka år 2010 så trodde den ryska statsledningen att de skulle kunna tämja Ukraina genom att erbjuda jätterea på rysk naturgas. Gradvis upptäckte ryssarna att ukrainska Naftogaz var en totalt opålitlig motpart som stal gas, vägrade betala för sig och som bara belönade oligarker medan ukrainarna fortsatte att hata Ryssland. Därför bestämde sig Ryssland för att fasa ut den ukrainska gasrabatten.
2016-09-19, 14:45
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Stop Fake!

Mellan åren 2000-2010 betalade EU mångdubbelt mer än vad Ukraina gjorde för rysk naturgas. Under åren 2006-2010 (alltså då Birgers vänner satt vid makten) betalade EU $8-16/mcm medan Ukraina betalade $3-6/mcm.

http://noelmaurer.typepad.com/aab/20...gy-weapon.html

Det var faktiskt under Janukovitj som de ukrainska priserna började närma sig marknadspris, men även under honom så fick Ukraina en rabatt från Gazprom.

Fram till cirka år 2010 så trodde den ryska statsledningen att de skulle kunna tämja Ukraina genom att erbjuda jätterea på rysk naturgas. Gradvis upptäckte ryssarna att ukrainska Naftogaz var en totalt opålitlig motpart som stal gas, vägrade betala för sig och som bara belönade oligarker medan ukrainarna fortsatte att hata Ryssland. Därför bestämde sig Ryssland för att fasa ut den ukrainska gasrabatten.

Ja bla bla, superseriös länk. Du glömmer följande faktum. Att det var generellt ökande priser inom energi under hela 2000-talet. Att UKraina förband sig att till specifikt pris konsumera väldigt stora fasta volymer gas, det var inga helt rörliga priser. Att ukrainska skattemedel därmed subventionerade en mycket hög konsumtion. utöver de rena skillnaderna i priset. Den som varit i Ukraina, vet att det inte var termostaternas land, allt värms till max, och varmvatten slösas. Allt pga av överkonsumtion. Ja, när ukrainsk ekonomi lyfte då lyfte också energipriser. Under TYmoshenkos tid (2009- genom utpressning av Putin) började i princip marknadspriser gälla eller överpriser. Det finns en anledning att Ukraina inte importerar gas från Ryssland i dag eftersom den är dyrare än marknadspris. Ja jag vet att det är svårt för dig, men överkonsumerar man volymer, blir priset väldigt högt för de volymer som man verkligen behövde. Jag antar att du gillar att köpa 2 ggr mer vodka än du super upp?

Yatseniuk regeringen tog bort hela Naftogaz bedrägeri konstruktionen, Gazprom fasade bara ut sig själv från ukrainska marknaden genom sitt överpris och utpressningsbeteende. En sämre motpart får man leta efter. Ukraina importerar inte längre gas från Ryssland....
Senast redigerad av birgerkungen 2016-09-19 kl. 14:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in