DNR nationaliserar flera företag och portar de ukrainska oligarkerna, inklusive Akhmetov. Det var svårt att göra tidigare, men nu har handeln med Ryssland och andra länder kommit igång. Det finns en marknad och jobben och lönerna kan bevaras. De två Donbass-republikerna konsoliderar sig och det går förvånansvärt fort efter det förfärliga och grymma inbördeskriget och kuppen för bara två och ett halvt år sedan (jag jämför mycket försiktigt med det ekonomiska tyska under, som Churchill berömde på 1930-talet innan det vansinniga tvåfrontskriget började). Trots Ukrainas nya militära uppbyggnad vid gränsen och flera nya attacker på civila, som många i Sverige inte har hört talas om. Trots internationell demonisering.
Jämför med vad som har hänt i Ukraina. Jag ser alarmrapporter från Ukraina om att 80 procent av invånarna kommer att ha det svårt att betala de nya vatten-, värme- och elräkningarna kommande vinter (priserna är många gånger lägre i Donbass. 6-8 gånger?). De många pensionärerna får det svårt. Inte ens ett hushåll med två pensioner väntas kunna klara alla räkningar, enligt en analytiker, och jag vill ha en internationell hjälpinsamling till de ukrainska pensionärerna, men den kommer ju inte. Nå, den kommer ju inte till de frysande fattigpensionärerna i UK heller.
Oligarkerna behöver tämjas också i Ukraina. Inte konstigt att 52 procent i en opinionsundersökning, som redan rapporterat, säger att de kan tänka sig att rösta på Zakharchenko, Plotnitsky och andra i Donbass. Gerachenko, den där Anton, gick i taket och tog till obsceniteter när han fick veta det. Ukraina behöver återförenas från Donbass, som Tyskland borde ha återförenats från DDR och det säger jag som aldrig var kommunist. I DDR fanns kulturella och fosterländska värden och oligarkerna och bankerna tjänade inte pengar på en enda spik.
Några andra nyheter. Kazakstan tar inte längre emot ukrainska exportvaror via Ryssland. Allt gods måste sändas via Svarta havet, Georgien, Azerbadjan och Kaspiska havet. Detta påverkar också handeln med Kina och fördyrar och sinkar transporterna. Poroshenko vill att Kazakstan ska medla i inbördeskriget, men det sägs att det inte rapporteras i Ukraina. Sant?
Jag är lite trött på Ukraina-krisen och sparade inte alla länkar. Jag har några dagar inte alls postat och haft semester (andra kan ju ta över). Över Ukraina finns det inte mycket mer att säga än vila i frid, men Donbass och Krim kan leva. Bara Himmelen kan rädda gränslandet Ukraina. Det land som en gång var en viktig gräns står nu vid stupet, en förfärlig gräns. Ska Parubiy, Gerashenko och andra få sina lämlar att falla nedför stupet? Eller är det Poroshenko som försöker ta livet av sitt eget folk?
Maskinöversättning:
Citat:
And nationalization is a logical process because of the need of nationalization of property of oligarchs were saying originally, from the first days of formation of the DNI and the LC, but this was delayed because it was necessary first of all to make this industry at least has something to work - to give people jobs, wages, and to retain the markets.
Question: I adopted a Decree on sanctions (the list of who is forbidden to enter). First in the list is the oligarch Rinat Akhmetov, and the rest - 49 businessmen, the oligarchs, the owners of all technological chains of Donbass. What is this change?
Rostislav Ishchenko: you Know, the company owned by Akhmetov, who lives in Kiev, he is not wanted, considered loyal to the Ukrainian authorities, could trade with the European Union, regardless of what territory is. And the company overseen by LNR, DNR could only trade between Donetsk and Lugansk. Accordingly, for a sufficiently long period the authorities of the DNI and LC were forced to coexist with the Ukrainian oligarchy simply for the reason that otherwise, all these factories would have stopped. But the oligarchs have not used this pause, which he received for several years, in order to integrate into the new system. Choosing between the prospects of the DNI, LC and Ukraine is hopeless, they chose Ukraine for their natural stupidity, because I believe that someday things will get better [...]
http://www.nakanune.ru/articles/111842