Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy
Jag tror att det också finns en uppgift om lilla-systern i Bernhardssons bok där hon säger: "Vivi gick på klo hon". Men det är säkert föräldrarnas ord som hon upprepar. Bernhardsson fick säkert tillgång till förhören och som jag minns..när jag själv läste dem...så var uppgiften om toan mer ett antagande än ett faktum:
Citat tidningen Misstänkt nr 10 2009:
"I förhör berättar pappan att Viola låser in sig på toaletten och att hon inte kommer ut därifrån. Pappan och styvmodern Agnes Widegren låser till slut upp toaletten och inser att Viola inte är kvar där inne".
Bernhardssons uppgift är den troligaste om Viola alltså kom utanför dörren. OM föräldrarna verkligen sett att hon gått in där skulle ju saken varit i ett annat läge. Och lås eller hasp inte haft någon större betydelse.
Bernhardssons uppgift är helt klart den troligaste och även den riktiga. Han var ansedd som mycket noggrann och stod högt i kurs för sin noggrannhet. Även hos polismyndigheterna. Han brukade få tillgång till hela polisutredningen och dessa var många under alla år.
I
Brottets krönika, del 3, 1959 återfinns bl. a. också detta på sidan 540:
"De andra följer Vivi med ögonen. De tror att hon är på väg för att hänga av sig kappan. Styvmodern tar upp Vivis hatt och sätter fram ett handfat med vatten så att flickan kan tvätta av sig blodet.
I samma ögonblick slår farstudörren igen med en smäll.
- Hon gick bestämt, säger fru Widegren.
- Ja, låt henne gå, svarar fadern resignerat, men innerst inne tror och hoppas han, att Vivi endast gått ut på avträdet för att få vara i fred med sina tankar."
Nej föräldrarna såg inte att Viola skulle ha gått ut på avträdet. Enbart en förhoppning att hon så hade gjort.