2016-09-13, 00:15
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag utesluter inte att Viola kan ha rymt med någon man, det finns uppgifter om att hon "svärmade" för både en tjusig läkare och en manlig patient. Hon ska ha skrivit om männen i brev till väninnor.

Någonstans, kanske här i tråden, så nämndes en polsk läkare. Viola försvinner drygt tre år efter krigslutet där Polen var drabbat. Hur väl fungerade administrationen och myndigheternas arbete i Polen (eller något annat krigsdrabbat europeiskt land) så nära efter kriget. Det torde inte vara omöjligt att ta sig till Polen, särskilt inte om det nu fanns en polack "med i bilden" som dessutom hade ett "fint arbete" som läkare.

Men, det är mina egna vilda spekulationer... Troligast är kanske att hon trots allt hamnade i älven. Dock tror jag i så fall att det var en olycka och inte något självmord.

En olycka är egentligen det jag lutar åt också men jag tror som jag tidigare skrivit inte på älvteorin.
Citera
2016-09-13, 00:27
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisklisa
Hur vet man att Viola inte har hört av sig till systern? Om hon nu skulle ha lämnat landet kan hon ju ha kontaktat sin syster, men bett henne att hålla tyst om det.
Det kan man inte veta, givetvis. Nu var det inte mig du citerade, men jag svarar ändå.

Raven666 skrev om det resonemang som tidigare förts i tråden.

Och jag tror inte att det är säkert att Viola skulle hört av sig till systern om nu Viola nu har rymt och var vid liv de närmaste åren. Då, innan mobilerna kom, så ringde man till folk på den fasta "familjetelefonen" och då var det oftast någon av föräldrarna som svarade. Därför tror jag att Viola inte skulle ha ringt hem till lillasystern, det hade varit för riskabelt.

Brev hade varit mindre riskabelt eftersom Viola brevväxlade med folk runt om i världen. Detta visste föräldrarna om och jag tror inte att de läste hennes emottagna brev.
Citera
2016-09-13, 00:31
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
En olycka är egentligen det jag lutar åt också men jag tror som jag tidigare skrivit inte på älvteorin.
Varför inte älven?
Nu har jag inte letat upp ditt inlägg om varför du inte tror att hon kan ha hamnat i Faxälven. Jag har läst alla i lägg men minns inte ditt inlägg.
Citera
2016-09-13, 00:41
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Varför inte älven?
Nu har jag inte letat upp ditt inlägg om varför du inte tror att hon kan ha hamnat i Faxälven. Jag har läst alla i lägg men minns inte ditt inlägg.

Det är inlägg 1327, en sida tillbaka.
Citera
2016-09-13, 04:05
Medlem
Citat:
Inte helt omöjl med 1 mord som skulle fingeras som
olycka----kan inte va kul va barn till den gubben !
Citera
2016-09-13, 08:21
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det är inlägg 1327, en sida tillbaka.

Oj, då...
Om hon hamnat i älven så tror jag att det handlar om en olycka.
Senast redigerad av Pajosv 2016-09-13 kl. 08:26.
Citera
2016-09-13, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stor skillnad mellan Viola och Kjell-Åke.

Citat:
Varför skulle inte en 17-årig kvinna kunnat planera sitt försvinnande? I en stor tråd här på Flashback drivs ju tesen att Kjell-Åke Johansson, som vid 16-års ålder försvann med sina vänner i Göteborg fortfarande lever och håller sig undan. Det finns, som jag ser det, inget som säger att en 17-årig kvinna från de ångermanländska skogarna inte hade kunnat göra detsamma.

Visst skulle det kunna vara möjligt.

Det går dock inte att jämföra den 17-åriga Viola Widegren med den 16-årige Kjell-Åke Johansson. Det är mycket stora skillnader mellan dem.

Först så försvann denne brådmogne yngling nästan 17 år senare i Göteborg. Han levde ett helt annat liv än vad hon gjorde. Han umgicks i kretsar som definitivt inte Viola gjorde. Han var småkriminell.

Att försvinna 1965 i en storstad med mycket sjöfart var inte på samma sätt som att försvinna i skogarna i Ångermanland 1948. Fortfarande hade Sverige inte återhämtat sig från de ransoneringar som infördes under kriget.

Dessutom var inte en bil var mans egendom 1948 vilket det var 1965.
Citera
2016-09-13, 22:47
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Julklappar?

I en del tidningsartiklar om Violas försvinnande finns uppgifter om att hon skulle haft med sig julklappar hem, åtminstone till systern. Är det någon som vet om den uppgiften stämmer eller inte? Jag har svårt att tro på att det skulle vara så.
Citat:
Ingmar Norlén skriver i sin bok Nordens Mata Hari och andra spioner mördare och bedragare från 1995:

"Till sin pappa Carl Widegren hade hon köpt en necessär för 36 kronor och till styvmamman, Agnes, en handväska för exakt samma belopp."

Jag sett detta tidigare någonstans, men det kan ju vara så att det är samma ursprungskälla, dvs Ingmar Norléns bok.

I någon annan källa stod det nog bara att hon hade köpt julklappar till familjen. I samband med att necessären och handväskan nämnts, så har det också nämnts att en docka och docksäng skulle bli en julklapp till lillasyster och att Viola sydde dockkläder och annat till dockan.

I Brottets Krönika del 3 så finns en bild på syster Gerd på Garnisonssjukhuset som står böjd över en docksäng. Så en viss sanning finns det nog när det gäller julklapparna till familjen. (Jag har inte kommit till det eventuella avsnittet i Brottets Krönika III ännu...)

Edit:
Letade upp "avsnittet" i Brottets Krönika III och där står det när pappan har krävt att hon kommer hem:

"- Jag har inte råd att ta en taxi. Jag har köpt julklappar för nästan alla mina pengar, säger Vivi, men det är inte riktigt sant för i handväskan ligger det över etthundra kronor kvar av hennes avlöning."

En lite uppdatering om eventuella julklappar:

Carl Olof Bernhardsson skriver vidare i Brottets Krönika III:

"Fredagen den 3 december får Vivi avlöning, över tvåhundra kronor. Hon har planerat många inköp. Det är snart jul och hon gläds åt att för första gången kunna ge föräldrarna och och lillasystern julklappar, som hon köpt för egna ärligt förtjänade pengar. Pappan ska få en necessär för trettiosex kronor, styvmodern en väska som kostar exakt lika mycket. rättvist ska det vara.

Och, för Eva-Marie har hon en alldeles speciell överraskning, som hon länge förberett med hjälp av mosterns symaskin, en riktig docksäng med blunddocka. Vivi har köpt en vanlig korg och själv sytt en sänghimmel av rosablommigt vistratyg. Det röda täcket, lakanen och örngottet är redan färdiga, återstår bara att brodera ”Lenalill” i rött på alltsammans. Så skall dockan heta."

Så nog stämmer uppgiften om att viola köpt julklappar till både far, styvmor och lillasyster.
Citera
2016-09-14, 00:01
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ett planerat försvinnande?

Så kommer vi till det faktum att Viola inte skulle ha haft pass eller pengar. Kan någon garantera att hon inte hade det? Visst hade hon kunnat ordna med ett pass? Det kan inte ses som helt omöjligt. Givetvis fanns det mer än en person som kunde ordna ett förfalskat sådant även i lilla Sollefteå. Och hon kan definitivt ha haft mer pengar än vad de som utrett fallet trott sig veta.

Även utan pass hade hon ändå utan större problem kunnat ta sig utomlands. Den teorin har jag fört fram tidigare. Nämligen att hon skulle ha tagit sig via Jämtland och Östersund till Norge och Trondheim. Det är många som rört sig över gränsen mellan Jämtland och Tröndelag genom åren.

Så har vi då resonemangen om varför hon inte hört av sig till systern? Ja, så länge systern bodde hemma kunde hon knappast göra det via telefon eller brev utan att avslöja sig.

När hennes far hade dött hade det gått över 30 år och dels kanske inte Viola var vid liv då även om levde efter 1948 och när hon dödförklarades, dels kanske hon inte nåddes av den informationen om hon lämnat landet. Kanske räknade hon med att framför allt fadern skulle få ett litet helvete om hon lyckades hålla sig borta - vilket han ju också fick. Det skulle kunna vara ett "straff" som hon ville ge honom.

En sanslös och kanske helt osannolik historia - javisst. Men avfärda den inte med att Viola bara var en oskyldig och oerfaren 17-årig ung kvinna/flicka utan pass och pengar. Det är att göra det för lätt för sig.

Om inte annat så kanske jag gett er en stunds roande läsning i den sena kvällstimman.

Varifrån skulle Viola fått pengar? Som vikarierande sjukvårdsbiträde tjänade hon inga större summor och som omyndig kunde hon inte röra sitt arv utan pappans medgivande.

Idag krävs vårdnadshavares godkännande av passansökan för minderårig. Jag vet inte hur reglerna var vid tiden för Violas försvinnande men hon var inte myndig än på flera år. Mycket tveksamt om hon själv kunnat ansöka om pass. Är det verkligen troligt att det fanns passförfalskare verksamma i Sollefteå i slutet av 40-talet - på Violas tid hade stan ca 7800 innevånare och det var ingen hamnstad precis?

Och om hon planerade att ge sig av - varför ta omvägen via föräldrahemmet? Tänkte hon "rymma" var det väl onödigt - ville hon möta familjen en sista gång borde hon inte börjat bråka utan snällt åkt hem för att umgås några timmar.

Varför skulle Viola vilja straffa fadern, dessutom på ett sätt som gjorde inte bara hans utan även styvmoderns och lillasysterns liv så svåra som de måste varit där i byn med allt skitsnack etc? Absolut inget har framkommit att den yngre systern hade en dålig relation till föräldrarna eller inte litade på dem, varför skulle Viola varit annorlunda? Att hon och fadern var osams om hennes utbildning och yrkesval räcker inte imo. Scenen där Carl försöker aga dottern är inte smickrande för honom, men vad säger att han inte ångrade sig djupt och hade gjort vad han kunnat för att bli sams med Viola om hon inte försvunnit?

Det fanns uppgifter om män Viola varit intresserad av men frågan är om det alls var seriöst om ens sant, hade Viola varit involverad i en djup kärleksrelation borde hennes kamrater och husmor vid lasarettets elevhem vetat om det, man har inte mycket privatliv när man bor så. Och om "Violas man" finansierat hennes försvinnande, vem var han som var redo att enlevera en 17-åring och varför saknades han inte i Sollefteå, han kan väl inte ha stannat kvar efter Violas försvinnande utan skvallret borde gått och pekat ut honom?
Citera
2016-09-17, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Toaletten.

I boken Brott vi minns, 2010 av Anna-Maria Stawreberg tas Violas försvinnande upp på sidorna 18-27 under rubriken Gåtan Viola Widegren. Illustrerat med foton.

Från sidan 21 gör jag några kortare citat.

"Grälet ska ha urartat, han ska ha givit sin dotter en örfil och Viola rusade in på toaletten, säger Christer Johansson, som sparat sin pappas pärmar med förhörsutskrifterna"

"Både styvmodern Agnes och åttaåriga halvsystern såg misshandeln av Viola. Enligt Carl ska Viola ha stannat kvar så länge på toaletten, som fanns i en annan byggnad, att Agnes till slut öppnade dörren. Men toaletten var tom och Agnes berättade då det hela för Carl som genast gick ut på gården för att leta efter henne."

I vilken byggnad låg toaletten?
Citera
2016-09-17, 13:55
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

I vilken byggnad låg toaletten?

Enligt de uppgifter jag har i ladugården, vid den gavel som vetter mot boningshuset.
Citera
2016-09-17, 14:05
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Enligt de uppgifter jag har i ladugården, vid den gavel som vetter mot boningshuset.

Vi borde inte prata toalett, det var ett utedass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in