Citat:
Ursprungligen postat av
Raven666
Ja, varifrån skulle Viola ha fått sina pengar? Det finns flera uppgifter på att hon arbetade mycket och unnade sig lite. Så mitt svar på den frågan är att det även på en låg lön går att lägga undan och spara pengar. Om vi tänker oss att makarna Widegrens uppgifter stämmer och att Viola har sagt följande: "Jag ska fara bort och inte komma hem mer." Tror du då inte att hon sparat pengar för att kunna ge sig iväg?
Ja, jag är beredd att äta upp vilken hatt som helst på att det gick att ordna ett förfalskat pass i Sollefteå 1948. Det gick med all säkerhet på mindre orter än så. Men om du läst det jag skrev lite mer noggrant så skulle du sett att hon, enligt min teori, inte hade behövt något pass.
Varför tog Viola omvägen via hemmet om hon tänkte rymma? En fråga som bara hon skulle kunna besvara. eller hur? Men det kan ju dels ha varit precis som du skriver att hon ville göra ett sista besök i hemmet, dels att hon inte bestämt sig fullt ut att göra det förrän hon var hemma hos familjen. Det skulle kunna förklara det hon, enligt uppgift, ska ha sagt till sina kamrater: "Om jag får stryk nu kommer jag inte tillbaka."
Varför skulle Viola vilja straffa fadern? Vem skulle kunna svara på den frågan annat än hon själv även i detta fall. Det finns emellertid många uppgifter om hur sträng fadern varit mot henne och att hon var rädd för honom. Hämnd är en stark drivkraft för många människor.
Klas Kohlström skriver ju i NKK 2000 att det målats upp en bild av Viola "från allra första dagen till en spröd och blyg skogsblomma, ett nunnelikt väsen som aldrig ens i förstulenhet blickat åt en pojke." Och du, Waltzing Matilda, har själv spätt på den synen av Viola i ett tidigt inlägg i den här tråden, #9, genom att skriva: "Viola - en skötsam och stillsam familjeflicka - var hemma på besök hos sina föräldrar." Det är nog dags att revidera den bilden av Viola Widegren, oavsett om avled/dödades den 5 december 1948, eller levde efter detta datum.
Än en gång. Jag har presenterat ett fantasifullt scenario som i mina ögon inte alls är helt otroligt även om jag personligen lutar åt att det inträffat en olycka - men inte på älven vilket jag har argumenterat emot tidigare.
Visst, Viola var förmodligen sparsam. Problemet var att hon inte jobbat så länge på lasarettet så några större summor kan hon inte ha haft undangömda, i synnerhet inte som hon köpt julklappar och dessutom hade en hundralapp kvar i handväskan (använder man löneindex motsvarar det 8.000 idag, löneindex utgår från manliga industriarbetare och jag skulle tro att Viola hade sämre betalt).
Jag minns faktiskt inte om det finns någon känd uppgift hur mycket Viola sammanlagt kan ha tjänat när hon arbetade på lasarettet, Crime-boy eller S2 kanske kan hjälpa?
Vidare har jag ingen en aning om vad Viola menade, hon kanske hade en "plan". Eller så slängde hon ur sig något bara - eller så ljög föräldrarna; samma gäller kommentaren till elevkamraterna.
Angående pass - du får komma med något bättre än en hatt för att jag ska tro på att Viola kunde ordna ett pass lite hipp som happ i lilla Sollefteå och jag har utan att slarva läst dina funderingar liksom jag har läst samma från andra skribenter. Någon form av identitetshandling hade den hypotetiskt rymmande Viola haft nytta av, helst en där hon framstod som myndig. Varför kontrollerar du inte om det kan ha varit så enkelt som du tror att ordna ett falskt pass, lär finnas historiker som kan svara?
Jag uppfattar inte Viola som överdrivet rädd för sin pappa, ska man tro på föräldrarnas berättelse vågade hon visa ganska mycket attityd den där decemberkvällen. Och hon lät sig inte kuvas av agan från vare sig fadern eller styvmodern. Likaså hade hon trotsat Carl genom att inte studera i den takt hon lovat.
Så rädd, nja? Däremot i brytningsfas, på väg att bli vuxen, fått smak på ett annat och för en 17-åring säkert roligare liv än att gå hemma på gården och sist men inte minst, ha tjänat egna pengar och upptäckt hur roligt det är. Fanns det dessutom en eller annan man hon var intresserad av, om än på avstånd, ville hon garanterat inte hem till byn; alltsammans säkert påverkat och kanske förstärkt av sorgen efter hennes mamma.
Och igen, hennes lillasyster, som rimligen hade en liknande uppväxt, oaktat att hon mist två syskon och fick genomleva trakasserierna från byborna - hon hade av allt att döma ett gott förhållande till föräldrarna medan Viola enligt dig skulle varit livrädd. Varför?
Bilden av Viola som skötsam och stillsam är den som finns bevarad genom dem som berättat om henne. Den kanske inte stämmer, hon kanske var en tonårig ulv i fårakläder som partajade hej vilt och hade en hel hop älskare och varför inte ett par älskarinnor - i lönndom då eftersom det inte finns några vittnesmål som stödjer detta - eller så var hon just så välartad som hon beskrivits. Hon lär inte ha haft mycket ork kvar att spralla loss iaf, det var tungt arbete hon hade som sjukvårdsbiträde, som du kanske minns ville hon använda sin lediga söndag till att sova och ta det lugnt. Män var hon av allt att döma på väg att upptäcka, säkert låg det en del sanning i ryktena om att hon var eller hade varit förälskad.
Varför vill du så gärna revidera den bild som finns av henne?
Till sist, har du läst mina inlägg i tråden vet du att jag tror att Viola verkligen lämnade sitt hem, utan väska och barhuvad, upprörd, tilltufsad och med näsblod efter slagen mot ansiktet - men utan någon plan för vart hon skulle ta vägen. Jag tror inte hon sprang mot älven utan hon begav sig någon annanstans, på jakt efter en fristad, någonstans att hålla sig undan. Hon var säkert rasande på sin far och styvmor, ledsen för att lillasyster tvingats bevittna bråket och slagen, och hon tänkte inte gå tillbaka i första taget. Dessutom frös hon säkert även om det inte var särskilt kallt för att vara en decemberkväll, på klo kan det inte varit särskilt varmt utan hon ville säkert komma inomhus.
Sen hände något, något som berövade Viola livet. Jag tror inte hon kom långt från sitt hem utan det hände i närheten, minst en person var inblandad utöver Viola själv och den personen eller personerna såg till att hennes kropp försvann. Kanske var det någon från byn, kanske var det någon utsocknes som kom med bil. Kanske en ren olycka, kanske någon som gav sig på henne sexuellt och tog livet av henne i anslutning till det. Och kanske, om det fanns en eller flera gm i byn, utnyttjade man det faktum att Carl Widegren var illa tåld och ett tacksamt mål för skitsnack.