2016-09-17, 18:07
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det kan mycket väl varit en vanlig toalett eftersom ordet "klo" användes. Alltså en förkortning av ordet klosset. Eller WC om man så vill. Troligen med vanligt lås eftersom en hasp som ligger påhängd på utsidan så gott som utesluter att någon befinner sig där inne. Vad skulle anledningen till det i såna fall vara? Hon måste ju ut förr eller senare.

Det är ju inte omöjlig men i så fall ytterst ovanligt. Jag är uppvuxen på landet och har upplevt ett flertal gånger när folk byggt om/byggt ut sina hus för att få till en vattenklosett/badrum, men har aldrig sett att någon byggt vid ladugården istället för vid boningshuset. Men, men, någon gång ska det ju vara första gången med allt.
Citera
2016-09-17, 18:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare en dörr till ladugården?

Citat:
Det kan mycket väl varit en vanlig toalett eftersom ordet "klo" användes. Alltså en förkortning av ordet klosset. Eller WC om man så vill. Troligen med vanligt lås eftersom en hasp som ligger påhängd på utsidan så gott som utesluter att någon befinner sig där inne. Vad skulle anledningen till det i såna fall vara? Hon måste ju ut förr eller senare.

Eftersom ingen av oss vet så kan det ha varit en vattenklosett eller om man vill kalla det för WC.

Om detta var ett WC med vanligt lås så skulle det förklara att Agnes låste upp dörren. Om det var på detta sätt så måste det ha funnits ytterligare en dörr till ladugården och det var denna väg i s f Viola tog då hon försvann.

Vilket låter ganska vettigt med tanke att man då kunde gå från ladugården direkt in på toan.
Citera
2016-09-17, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bensinransonering 1948.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Jo, det går att jämföra den 17-årig Viola Widegren med den 16-årige Kjell-Åke Johansson på mer än en punkt:
1. Bådas försvinnanden har rönt stort intresse och saknar förklaringar än idag.
2. Båda har, enligt flera uppgifter, synts på mer än ett ställe efter att de försvann. Som jag ser det, är dessa uppgifter inte trovärdigare när det gäller någon av dem, även om du Skaraborg2, driver tesen att Kjell-Åke Johansson lever än idag. Jag tänker inte argumentera emot dig på den punkten även om det, som jag ser det, varken är mer eller mindre troligt än att Viola Widegren lever.

Du har helt rätt i att det inte var detsamma att försvinna i lilla Sollefteå som i stora Göteborg men kanske är det just därför som Viola Widegrens försvinnande fascinerar så många än idag.

Kortet med att en bil inte var var mans egendom 1948 har du dragit tidigare och du har helt rätt, men låt oss titta på lite statistik hämtad från SCB:s årsbok 1948: http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/Statistisk%20årsbok%201914-2001/Statistisk%20arsbok%20for%20Sverige%201948.pdf

På sidan 190 hittar du följande uppgift: 1947 fanns det 4661 personbilar registrerade i Västernorrlands län. Det område som idag motsvarar Sollefteå kommun hade drygt 10 procent av de invånare som fanns i länet vid denna tid (283 750 år 1950). Då kan vi väl drista oss till att tro att det fanns någonstans mellan 400 och 450 bilar i Sollefteåtrakten, kanske till och med några fler, eller hur?.

Anser du att det är helt omöjligt att Viola kan ha känt en av ägarna till dessa bilar? Om du inte anser det är det väl inte heller omöjligt att hon kan ha blivit hämtad av just den bilägaren vid en på förhand uppgjord tid denna kväll?

Du har helt rätt i att båda dessa personers försvinnande saknar än idag förklaringar. Du har dock fel i att försvinnandet 1965 rönte stort intresse. Efter att det hade skett och under de fortsatta årtionderna var det precis tvärtom. Däremot kom detta fall sedermera att röna stort intresse men detta skedde först under 2010-talet och då tack vare tråden på Flashback.

Jag vidhåller min ståndpunkt att det inte går att jämföra Violas och Kjell-Åkes försvinnanden med varandra även om de var i ungefär samma ålder. Däremot tycker jag att Violas försvinnande är mera jämförbart med den 18-årige "Hymme" Lundquist som också försvann 1965.

Däremot håller jag med dig att Viola kan ha känt någon av dessa ca 450 bilägare och på förhand kan ha gjort upp om ett sammanträffande under kvällens lopp. Går inte att säga att så inte var fallet eftersom ingen vet hur det förhöll sig.

Bensinransonering återinfördes 1948
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-17 kl. 18:40.
Citera
2016-09-17, 18:44
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har helt rätt i att båda dessa personers försvinnande saknar än idag förklaringar. Du har dock fel i att försvinnandet 1965 rönte stort intresse efter att det hade skett och under de fortsatta årtionderna. Det var precis tvärtom. Däremot kom detta fall sedermera att röna stort intresse men detta skedde först under 2010-talet och då tack vare tråden på Flashback.

Jag vidhåller min ståndpunkt att det går inte att jämföra dessa båda personers försvinnande även om de var i ungefär samma ålder.

Däremot håller jag med dig att Viola kan ha känt någon av dessa ca 450 bilägare och på förhand kan ha gjort upp om ett sammanträffande under kvällens lopp. Går inte att säga att så inte var fallet eftersom ingen vet hur det förhöll sig.

Bensinransonering återinfördes 1948

Jo, jag är medveten om att Dahlsjögängets försvinnande inte rönte något större intresse i sin absoluta samtid - jag har läst tråden noga. Om man ska göra jämförelser - vilket egentligen inte fyller någon större funktion - är det rättvisare att jämföra Viola Widegrens försvinnande med konstnärssonen Hymme Lundqvists eftersom det rönte en liknande massmedial uppmärksamhet i sin samtid. Den tråden växer ju däremot inte alls i samma takt som Viola Widegrens och Dahlsjögängets här på Flashback. Varför det är så brukar jag fundera över ibland när jag är inne och läser om dessa mystiska försvinnanden.
Citera
2016-09-17, 18:59
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Det är ju inte omöjlig men i så fall ytterst ovanligt. Jag är uppvuxen på landet och har upplevt ett flertal gånger när folk byggt om/byggt ut sina hus för att få till en vattenklosett/badrum, men har aldrig sett att någon byggt vid ladugården istället för vid boningshuset. Men, men, någon gång ska det ju vara första gången med allt.

Det har inte fallit dig in att det kanske redan fanns ett ute-dass just i ladugården som senare gjordes om till WC av praktiska skäl? Widegrens hus var för övrigt ett Per Albin-torp med små rum och ytor. Att då dra in en toa inne skulle kanske begränsa ytterligare. Och fördyra.
Citera
2016-09-17, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jämförelser mellan två olika försvinnanden.

Citat:
Jo, jag är medveten om att Dahlsjögängets försvinnande inte rönte något större intresse i sin absoluta samtid - jag har läst tråden noga. Om man ska göra jämförelser - vilket egentligen inte fyller någon större funktion - är det rättvisare att jämföra Viola Widegrens försvinnande med konstnärssonen Hymme Lundqvists eftersom det rönte en liknande massmedial uppmärksamhet i sin samtid. Den tråden växer ju däremot inte alls i samma takt som Viola Widegrens och Dahlsjögängets här på Flashback. Varför det är så brukar jag fundera över ibland när jag är inne och läser om dessa mystiska försvinnanden.

Jag tycker det också. Där finns det betydligt mera likheter som jag ser det. Båda var också i samma ålder, påstådda iakttagelser på en mängd olika platser både i Sverige och utomlands, ingen av vem var kriminella och, precis som du omnämner, rönte en liknande massmedial uppmärksamhet.

Undrar om inte hans försvinnande är nr. 2 efter Violas att ha erhållit en sådan massmedial uppmärksamhet när det gäller äldre olösta försvinnanden? Den stora skillnaden mellan dessa två försvinnanden är den att Violas föräldrar inte ville ha denna enorma publicitet vilket däremot åtminstone "Hymmes" mamma ville.

Vissa trådar växer ordentligt och vissa andra inte. Gällande "Hymme"-tråden så beror det till en viss del på att denna tråd var låst under åratal.

För att ett försvinnande skall bli riktigt intressant så skall det ha "allt". Violas hade precis allt som fodrades för att bli så.
Citera
2016-09-17, 19:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan mycket väl ha varit på det sättet.

Citat:
Det har inte fallit dig in att det kanske redan fanns ett ute-dass just i ladugården som senare gjordes om till WC av praktiska skäl? Widegrens hus var för övrigt ett Per Albin-torp med små rum och ytor. Att då dra in en toa inne skulle kanske begränsa ytterligare. Och fördyra.

Tack för informationen.

Kan mycket väl ha varit på det sättet att ett utedass i ladugården blev omgjort till ett WC.
Citera
2016-09-17, 19:13
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
I boken Brott vi minns, 2010 av Anna-Maria Stawreberg tas Violas försvinnande upp på sidorna 18-27 under rubriken Gåtan Viola Widegren. Illustrerat med foton.

Från sidan 21 gör jag några kortare citat.

"Grälet ska ha urartat, han ska ha givit sin dotter en örfil och Viola rusade in på toaletten, säger Christer Johansson, som sparat sin pappas pärmar med förhörsutskrifterna"

"Både styvmodern Agnes och åttaåriga halvsystern såg misshandeln av Viola. Enligt Carl ska Viola ha stannat kvar så länge på toaletten, som fanns i en annan byggnad, att Agnes till slut öppnade dörren. Men toaletten var tom och Agnes berättade då det hela för Carl som genast gick ut på gården för att leta efter henne."

I vilken byggnad låg toaletten?

Enligt polisförhören..som jag läst.. så gick Viola lugnt och stilla ut genom dörren. Väskan lämnade hon i köket. Föräldrarna satte sig då vid köksbordet och väntade att hon skulle komma in igen. Efter en stund gick Agnes ut och tittade om hon fanns på toan. Som jag förstod så såg ingen att hon gick direkt dit efter uppträdet. Det var en gissning eller ett antagande. Sen ska vi ju också ha i åtanke att föräldrarna var de enda åsyna vittnena till ett händelseförlopp på ca 10 minuter. Och vi ska också ha i åtanke att nåt annat också kan hänt. Ingen såg Viola någonsin mer sen grannen såg henne stiga av bussen och gå in i huset. Resten är alltså föräldrarnas ord.
Citera
2016-09-17, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
De enda vittnena till händelsförloppet.

Citat:
Enligt polisförhören..som jag läst.. så gick Viola lugnt och stilla ut genom dörren. Väskan lämnade hon i köket. Föräldrarna satte sig då vid köksbordet och väntade att hon skulle komma in igen. Efter en stund gick Agnes ut och tittade om hon fanns på toan. Som jag förstod så såg ingen att hon gick direkt dit efter uppträdet. Det var en gissning eller ett antagande. Sen ska vi ju också ha i åtanke att föräldrarna var de enda åsyna vittnena till ett händelseförlopp på ca 10 minuter. Och vi ska också ha i åtanke att nåt annat också kan hänt. Ingen såg Viola någonsin mer sen grannen såg henne stiga av bussen och gå in i huset. Resten är alltså föräldrarnas ord.

Just det.

Det är just detta jag menar som jag läste från Stawrebergs bok. Jag har aldrig läst, vad jag kan minnas, tidigare att föräldrarna verkligen såg Viola gå in på toan och det var från denna som hon skall ha försvunnit från. Det har alltid framkommit att det var när hon lämnade köket som familjen såg henne för sista gången.

Naturligtvis måste vi ha detta i åtanke att föräldrarna var de enda vittnena till händelseförloppet. Ingen utomstående fanns på plats så dessa ord är enbart deras.
Citera
2016-09-17, 22:28
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
"Grälet ska ha urartat, han ska ha givit sin dotter en örfil och Viola rusade in på toaletten, säger Christer Johansson, som sparat sin pappas pärmar med förhörsutskrifterna" Men toaletten var tom och Agnes berättade då det hela för Carl som genast gick ut på gården för att leta efter henne."
Citat:
"I förhör berättar pappan att Viola låser in sig på toaletten och att hon inte kommer ut därifrån. Styvmodern Agnes Widegren låser till slut upp toaletten och inser att Viola inte är kvar där inne." Så det skall alltså ha varit från toaletten som Viola försvann?
Citat:
De flesta utedass jag har sett har också varit på samma sätt som de du har sett. Minns dock i min barndom att vi hade en nyckel till det utedass som vi använde.

Jag reagerade på att Agnes låste upp dörren. Antingen fanns det haspar på in- och utsidan och då behövdes det ingen nyckel, eller om det fanns en nyckel så hade Viola tagit den med sig när hon sprang dit. I s f kunde inte Agnes ha låst upp dörren om det nu inte fanns två nycklar.
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Kan man döpa om ett utedass till toalett kanske man inte är så noga med låsanordningen på dassdörren heller? Just det där har jag funderat över många gånger och inte hittat något som stillar min nyfikenhet. Fanns det verkligen ett lås? Hur kunde det vara låst och Agnes Widegren ha tillgång till nyckeln? Eller var det i själva verket haspar och Agnes lirkade upp insideshaspen från utsidan? Hur kom det sig att den var pålagd om Viola var därifrån? En dörr vidare från klo till ladugården?
Citat:
Efter en stund gick Agnes ut och tittade om hon fanns på toan. Som jag förstod så såg ingen att hon gick direkt dit efter uppträdet.

Angående toaletten, utedasset , eller avträdet som det också benämns ibland, så skriver Carl Olof Bernhardsson i Brottets Krönika:

"Det går en kvart utan att någon säger något inne hos Widegrens. De sitter och väntar på att Vivi skall komma tillbaka. När hon inte gör så börjar fadern frukta, att hon i upphetsningen gått över till grannens, till Allan Söderbergs och hans fosterdotter Gudrun Tjärnberg för att skvallra om vad som skett. Han går ut för att se efter och märker då, att ytterhaken på dassdörren ligger på. Där kan Vivi alltså inte vara. Han spejar in genom grannens upplysta fönster, men kan inte se någon och återvänder in igen. Hustrun har gått till ladugården för att leta efter Vivi."
Citera
2016-09-18, 07:12
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Angående toaletten, utedasset , eller avträdet som det också benämns ibland, så skriver Carl Olof Bernhardsson i Brottets Krönika:

"Det går en kvart utan att någon säger något inne hos Widegrens. De sitter och väntar på att Vivi skall komma tillbaka. När hon inte gör så börjar fadern frukta, att hon i upphetsningen gått över till grannens, till Allan Söderbergs och hans fosterdotter Gudrun Tjärnberg för att skvallra om vad som skett. Han går ut för att se efter och märker då, att ytterhaken på dassdörren ligger på. Där kan Vivi alltså inte vara. Han spejar in genom grannens upplysta fönster, men kan inte se någon och återvänder in igen. Hustrun har gått till ladugården för att leta efter Vivi."

Jag tror att det också finns en uppgift om lilla-systern i Bernhardssons bok där hon säger: "Vivi gick på klo hon". Men det är säkert föräldrarnas ord som hon upprepar. Bernhardsson fick säkert tillgång till förhören och som jag minns..när jag själv läste dem...så var uppgiften om toan mer ett antagande än ett faktum:

Citat tidningen Misstänkt nr 10 2009:

"I förhör berättar pappan att Viola låser in sig på toaletten och att hon inte kommer ut därifrån. Pappan och styvmodern Agnes Widegren låser till slut upp toaletten och inser att Viola inte är kvar där inne".

Bernhardssons uppgift är den troligaste om Viola alltså kom utanför dörren. OM föräldrarna verkligen sett att hon gått in där skulle ju saken varit i ett annat läge. Och lås eller hasp inte haft någon större betydelse.
Citera
2016-09-18, 12:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bernhardsson mycket noggrann.

Citat:
Jag tror att det också finns en uppgift om lilla-systern i Bernhardssons bok där hon säger: "Vivi gick på klo hon". Men det är säkert föräldrarnas ord som hon upprepar. Bernhardsson fick säkert tillgång till förhören och som jag minns..när jag själv läste dem...så var uppgiften om toan mer ett antagande än ett faktum:

Citat tidningen Misstänkt nr 10 2009:

"I förhör berättar pappan att Viola låser in sig på toaletten och att hon inte kommer ut därifrån. Pappan och styvmodern Agnes Widegren låser till slut upp toaletten och inser att Viola inte är kvar där inne".

Bernhardssons uppgift är den troligaste om Viola alltså kom utanför dörren. OM föräldrarna verkligen sett att hon gått in där skulle ju saken varit i ett annat läge. Och lås eller hasp inte haft någon större betydelse.

Bernhardssons uppgift är helt klart den troligaste och även den riktiga. Han var ansedd som mycket noggrann och stod högt i kurs för sin noggrannhet. Även hos polismyndigheterna. Han brukade få tillgång till hela polisutredningen och dessa var många under alla år.

I Brottets krönika, del 3, 1959 återfinns bl. a. också detta på sidan 540:

"De andra följer Vivi med ögonen. De tror att hon är på väg för att hänga av sig kappan. Styvmodern tar upp Vivis hatt och sätter fram ett handfat med vatten så att flickan kan tvätta av sig blodet.
I samma ögonblick slår farstudörren igen med en smäll.
- Hon gick bestämt, säger fru Widegren.
- Ja, låt henne gå, svarar fadern resignerat, men innerst inne tror och hoppas han, att Vivi endast gått ut på avträdet för att få vara i fred med sina tankar."

Nej föräldrarna såg inte att Viola skulle ha gått ut på avträdet. Enbart en förhoppning att hon så hade gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in