2010-09-25, 13:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enorm uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Håller med om att föräldrarna antagligen ville vänta med polisanmälan, dels för allt skvaller som skulle uppstå om polisen började fråga ut grannarna etc, dels för att skydda Viola från att hamna i diverse register.

Ja jag tror också att föräldrarna ville försöka att få tag på henne innan de "slog på stora trumman" och anmälde Viola som försvunnen. Jag tror att huvudorsaken var det enorma skvaller som de visste skulle uppstå i bygden när hela poilsapparaten drogs igång och all den publicitet som därmed skulle komma till stånd.

Dock tror jag inte föräldrarna förstod vilken enorm uppmärksamhet det skulle bli samt att de skulle få leva med denna till sin död.
Citera
2010-10-10, 14:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 16 september 1970.

Vad som bl.a. var intressant att läsa avsnittet om VW i "Brott vi minns" var att det finns en del foton som jag aldrig har sett förut. Bl.a. ett på Viola själv.

I tidslinjen kan man läsa om Violas dödförklaring den 16 september 1970. Kommer mycket väl ihåg hur omskrivet detta blev i media. Åtminstone en stor kvällstidning (på den riden en kvällstidning) hade denna nyhet på första sidan.
Citera
2010-10-10, 17:41
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad som bl.a. var intressant att läsa avsnittet om VW i "Brott vi minns" var att det finns en del foton som jag aldrig har sett förut. Bl.a. ett på Viola själv.

I tidslinjen kan man läsa om Violas dödförklaring den 16 september 1970. Kommer mycket väl ihåg hur omskrivet detta blev i media. Åtminstone en stor kvällstidning (på den riden en kvällstidning) hade denna nyhet på första sidan.

Var det samma avsnitt som i Misstänkt?
Citera
2010-10-11, 10:08
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Ja, vad jag minns är det samma text som i tidningen men med pappans redigerade brev till polisen uteslutet.
Citera
2010-10-11, 10:24
Medlem
Rebellion79s avatar
Ögnat igenom detta försvinnande..intressant med äldre sådana med.

Jag tror dessvärre pappan hade ihjäl sin egen dotter,fruktansvärt..

Känner som så att hon hade lite för mycket egen vilja för att det skulle passa sig på den tiden, var på hennes pappa har ihjäl henne....i rent raseri

/N
Citera
2010-10-11, 10:27
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ja jag tror också att föräldrarna ville försöka att få tag på henne innan de "slog på stora trumman" och anmälde Viola som försvunnen. Jag tror att huvudorsaken var det enorma skvaller som de visste skulle uppstå i bygden när hela poilsapparaten drogs igång och all den publicitet som därmed skulle komma till stånd.

Dock tror jag inte föräldrarna förstod vilken enorm uppmärksamhet det skulle bli samt att de skulle få leva med denna till sin död.

Det är tvetydigt att Violas försvinnande inte anmäldes tidigare. Men om pappan verkligen varit skyldig till hennes död borde han (och mamman) ha begripit att det inte skulle fungera att stoppa huvudet i sanden och att det skulle slå tillbaka mot dem att inte polisen kontaktades? Om Viola lämnade hemmet levande antog förstås föräldrarna att hon bidade sin tid någonstans och skulle dyka upp - och de sökte henne ju på lasarettet, hos släktingar och även hemma i byn. Om man förutsätter att Widegrens trodde att Viola inte råkat illa ut utan fanns någonstans i närheten blir deras agerande relativt logiskt tycker åtminstone jag, särskilt för en familj som ville sköta sig själv och var vana vid omgivningens skvaller.

Med facit i hand och flickan försvunnen kommer deras uteblivna anmälan i annat ljus.
Citera
2010-10-11, 13:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta foton.

Ingen kan ju naturligtvis helt utesluta att fadern hade ihjäl Viola under ett raserianfall. Personligen tror jag dock inte detta.

Vad jag tycker är intressant är fotot på Viola på sidan 18 som jag aldrig har sett förut. Troligtvis taget vid hennes konfirmation. Dessutom på (troligtvis) modern där hon kommer gående väl påpälsad i snön tillsammans med flera polismän på sidan 21.
Citera
2010-10-11, 15:21
Medlem
Rebellion79s avatar
Citat:
Ingen kan ju naturligtvis helt utesluta att fadern hade ihjäl Viola under ett raserianfall. Personligen tror jag dock inte detta.

Vad jag tycker är intressant är fotot på Viola på sidan 18 som jag aldrig har sett förut. Troligtvis taget vid hennes konfirmation. Dessutom på (troligtvis) modern där hon kommer gående väl påpälsad i snön tillsammans med flera polismän på sidan 21.

om ni tittar på bilden att döma är det mer än ett gammalt foto ,det är ett foto där man kan se en antydan till en "blåklocka" under höger öga?

Jag tror faktiskt med största sannolikhet att hennes far hade ihjäl henne.
Varför annars låsa in det andra barnet, tror också den andra dottern hade en aning om detta också,men hon fick tiga av rädsla för sitt liv ..
Citera
2010-10-11, 18:00
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79
om ni tittar på bilden att döma är det mer än ett gammalt foto ,det är ett foto där man kan se en antydan till en "blåklocka" under höger öga?

Varför annars låsa in det andra barnet, tror också den andra dottern hade en aning om detta också,men hon fick tiga av rädsla för sitt liv ..

Du menar alltså att föräldrarna lät Viola fotografera sig med ett blåöga? Till konfrimationen?
Citera
2010-10-12, 00:45
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79

Jag vill påstå att Viola har mörka fläckar under båda ögonen och det har hon på flera bilder jag sett av henne som tonårsflicka. En del människor har det. Det är ibland dessutom ärftligt, se på bilden av pappan som också verkar ha skuggor under ögonen.

Det är inget fastlaget faktum att lillasystern suttit inlåst under natten efter Violas försvinnande, tvärtom finns det uppgifter att hon som vanligt skulle gått till sängs i kökssoffan.
Citera
2010-10-12, 05:32
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Du menar alltså att föräldrarna lät Viola fotografera sig med ett blåöga? Till konfrimationen?

Nja, jag tror Rebellion79 menar bilden som är länkad i början av tråden. Men de mörka fläckarna under båda Violas ögon syns tydligt på konfirmationsporträttet också. Vi har ju diskuterat när bilden här i tråden kan vara tagen och det finns inget som säger att den inte var nytagen när Viola försvann. Om det stämmer borde det alltså vara någon i Sollefteå som isf skulle gett henne blåklockan, pappan kom inte åt eftersom han var hemma i Västby (och hade Viola kommit tillbaka efter ett besök hemma och varit blåslagen hade det varit känt, tro mig). Men jag tror alltså detta är de mörka fläckar en del får i den tunna huden under ögonen. I Misstänkts artikel om Viola finns två bilder på Carl Widegren. Jag vill påstå att Viola var lik honom i utseendet och att han också hade dessa fläckar.
Citera
2010-10-12, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mörka fläckar under ögonen.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag vill påstå att Viola har mörka fläckar under båda ögonen och det har hon på flera bilder jag sett av henne som tonårsflicka. En del människor har det. Det är ibland dessutom ärftligt, se på bilden av pappan som också verkar ha skuggor under ögonen.

Det är inget fastlaget faktum att lillasystern suttit inlåst under natten efter Violas försvinnande, tvärtom finns det uppgifter att hon som vanligt skulle gått till sängs i kökssoffan.

På konfirmationsfotot så har Viola mörka fläckar under båda ögonen. Dessa fläckar verkar inte vara "blåklockor" utan mera på det sätt att hon hade dessa mörka fläckar mer eller mindre permanent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in