2016-09-07, 12:10
Medlem
NirvanAs avatar
Förlora/kryssa mot frankrike, kryssa mot holland även borta, vinn resten av matcherna, bör leda till playoff... Lite mycket begärt säkerligen men som vi såg igår, frankrike kan kryssa mot sopgäng... holland torskade mot grekland och ser inte särskilt bra ut... Om sverige kan vinna mot de andra lagen borta som hemma borde det kunna gå
Citera
2016-09-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Varför egentligen? Jag har aldrig förstått det resonemanget riktigt. Det får istället konsekvensen att det tar alldeles för lång tid för spelare att etablera sig i A-landslaget. De blir talanger till de är 23. Ska de satsa på U21 och sedan går till EM kommer det att dröja ett år till innan de får en riktig chans i A-landslaget. De bästa spelarna ska tas till i A-truppen i första hand. Egenvärdet i framgångar för de yngre landslagen är inte så stort egentligen. Det är istället spelarnas utveckling som bör räknas.
Fast statistiken visar ju att spelare i generationerna som tog sig långt i U21-EM 2004 och 2009 har haft betydligt lättare att etablera sig i A-landslaget. Det gynnar svensk fotboll på sikt att spela stora mästerskap på ungdomssidan. Lindelöf ska ju givetvis inte släppas, han är ju helt ordinarie, men jag ser inte riktigt vitsen att Krafth, Augustinsson och Fransson ska sitta på bänken mot Luxemburg istället för att ta Sverige till U21-EM.

Det är klart att speciellt Augustinsson ska vara ordinarie i en landslagstrupp, men det skadar ju inte någon att han "lånas" ut någon match eller två. Isaksson och Källström "lånades" ju båda ut till U21 när deras EM-plats skulle säkras 2003. De hade ju inte direkt några problem att etablera sig i landslaget om man säger så. Spelares utveckling hämmas ju knappast av att spela två matcher med U21-landslaget.
Senast redigerad av HaconBacon 2016-09-07 kl. 12:13.
Citera
2016-09-07, 12:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka
Du tänkte Frankrikes resultat också, det gjorde inte jag, så där har du en bra poäng!

Fast nog såg väl Holland hyfsade ut ändå? Vi hade väl egentligen inte en riktig målchans. Därmed inte sagt att det ser helt mörkt ut. Oavgjort mot Holland är naturligtvis ingen katastrof, men under matchen så känner man verkligen vilket profillöst lag vi har. När såg det senast ut så, utan en enda riktig stjärna? Blir intressant att se ifall Janne är coachen att vända det till Sveriges fördel.

Innan match hade oavgjort mot Holland varit klart godkänt, tycker jag. Det här är första gången på åratal som man slipper oket Zlatan. Nu måste svenska landslaget på nytt spela sig samman och lära hitta varandra osv. Jag gladdes åt att startelvan bestod av lintottar. Jag gladdes åt att Olsen kändes så trygg. Det är mycket som är utbytt och borta och det känns bra. Kanske kommer jag börja följa landslaget igen...
Citera
2016-09-07, 12:24
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Fast statistiken visar ju att spelare i generationerna som tog sig långt i U21-EM 2004 och 2009 har haft betydligt lättare att etablera sig i A-landslaget. Lindelöf ska ju givetvis inte släppas, han är ju helt ordinarie, men jag ser inte riktigt vitsen att Krafth, Augustinsson och Fransson ska sitta på bänken mot Luxemburg istället för att ta Sverige till U21-EM.

Det är klart att speciellt Augustinsson ska vara ordinarie i en landslagstrupp, men det skadar ju inte någon att han "lånas" ut någon match eller två. Isaksson och Källström "lånades" ju både ut till U21 när deras EM-plats skulle säkras 2003. De hade ju inte direkt några problem att etablera sig i landslaget om man säger så. Spelares utveckling hämmas ju knappast av att spela två matcher med U21-landslaget.

De spelarna hade väl etablerat sig ändå även om inte Sverige gått långt i de turneringarna? Är en spelare tillräckligt bra för att ta en plats i A-truppen ska alltid det går före att spela med ett yngre landslag. Det är bättre att de får vara med i A-truppens träningar och fångas upp av A-landslaget. Då tror jag det lättare att gå in som ordinarie när den dagen väl kommer. Då har de lärt sig hur det fungerar på en högre nivå.

Jag ser också en poäng i att andra spelare får chansen i U21 och att de kanske kan ta med fler 95;or, 96;or och 97;or och ge dem matchning i U21. Tycker det är bra att Linus Wahlqvist fick chansen mot Spanien istället för Emil Krafth. Fortsätt på den vägen.
Citera
2016-09-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Mina betyg på startelvan:

Wendt 1 - Det känns som att många håller hans rygg för grollet med Hamrén. Usel i positionsspelet, dålig med boll och många gånger en riskfaktor, det mesta hände på hans kant. Parkera honom på bänken.

Forsberg 3.5 - Mycket energi och boll, skapade några lägen på egen hand, hotade samt fixade några hörnor. Jag gillar när han fyller på i andravågen, föll bort lite för mycket för att få fyra.

Det är lustigt hur olika man ser på saker och ting. Flopp-Foppa gör inte ett rätt i defensiven igår vilket sätter Wendt i svåra situationer. Såg du inte hur jävla ensam han var gång på gång?

Likadant var det för övrigt med Olsson under EM i perioder, bland annat när Irland gjorde mål, Forsberg blev fullständigt borttrollad. Så länge som vi spelar honom på den positionen mot hyfsade lag så kommer våra vänsterbackar i princip få dra dubbla lass.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-09-07 kl. 12:38.
Citera
2016-09-07, 12:39
Medlem
Citat:
De spelarna hade väl etablerat sig ändå även om inte Sverige gått långt i de turneringarna? Är en spelare tillräckligt bra för att ta en plats i A-truppen ska alltid det går före att spela med ett yngre landslag. Det är bättre att de får vara med i A-truppens träningar och fångas upp av A-landslaget. Då tror jag det lättare att gå in som ordinarie när den dagen väl kommer. Då har de lärt sig hur det fungerar på en högre nivå.

Jag ser också en poäng i att andra spelare får chansen i U21 och att de kanske kan ta med fler 95;or, 96;or och 97;or och ge dem matchning i U21. Tycker det är bra att Linus Wahlqvist fick chansen mot Spanien istället för Emil Krafth. Fortsätt på den vägen.
Ja, precis. Och alltså gör det inget för spelarnas utveckling att spela två matcher med U21-landslaget. Om spelaren är tillräckligt bra kommer chansen i A-landslaget. Jag vill som sagt inte att de ska spela permanent i U21-landslaget tills de blir överåriga, men när Sverige har ett sådant bra läge att gå till EM borde någon bänkspelare i A-landslaget kunna avvaras, iaf till matchen mot Kroatien.
Citera
2016-09-07, 12:44
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Det är ett av alternativen. Igår hade vi ingen mittfältare som gick in i närkamper och vann boll. Då blir också omställningslägena få.

Fransson höll i bollen mycket? Vann han en enda närkamp på hela matchen?

Att vinna bollen ibland tackar man aldrig nej till, viktigast är ändå att inte släppa fel ytor. Tycker ändå att innermittfältet höll sina ytor relativt bra defensivt igår.

Det stora som saknades var istället bollinnehav, det hade behövts en mittfältare som Kristoffer Olsson i u21 som inte bara vill ha bollen utan kräver bollen. Och som, till skillnad från Hiljemark, när han får bollen inte stressar iväg den på ett tillslag till samma mittback utan att ha någon i ryggen, eller när han äntligen vänder upp får panik och slår en stenhård passning till första alternativet han ser, helt utan tanke på vad som ska hända sen.

Olsson mötte förresten bättre spelare än Hiljemark och Fransson, och visade ett helt annat mod och spelkänsla. Även Hallberg var mycket bra där.
Citera
2016-09-07, 12:58
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Ett mysterium att Sam Larsson inte är uttagen i truppen.

Helt okej insats igår, märks att laget inte är samspelt än då många passningar gick bakom spelarna eller för tidigt. Men jag var aldrig riktigt orolig när holländarna var runt det svenska straffområdet. Under Hamrén visste man ju att så fort motståndaren var omkring straffområdet kunde det bli mål när som helst. Nu kändes det tryggare på nåt sätt.

Sam instället för Rhodén är inte otänkbart - dock har han brister rent defensiv om jag förstår rätt? Jannes spelidé handlar om att försvaret börjar med anfallarna, så alla måste dra sitt strå i stacken plus lite till...
Citera
2016-09-07, 13:11
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Mina betyg på startelvan:

Guidetti 1.5 - Makabert lite boll och delaktighet i spelet, länkade på inget sätt med Berg eller övriga laget. En halv poäng för smart duellspel när han agerade target.

Jag vet att många gått hårt på Guidetti, då jag även sett andra ge honom lågt betyg. Jag vet inte om det kändes annorlunda för oss som var på plats, men jag hade ögonen på honom ganska mycket och tycker han var helt okej. Håller delvis med om din kritik, men kom ihåg att han sprang på allt och visade enormt mycket vilja. Bara det borde resultera i minst 2,5 i alla fall. Jag tycker att han stundtals visade upp sina kvaliteter också, speciellt när han oxade fram med bollen. Fast visst, han fick en del frisparkar mot sig
Citera
2016-09-07, 13:21
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Tyckte han var helt ok fram till 55 då hans energi tog slut, att han inte blev utbytt tidigare är för mig ett mysterium.

Roligt med många olika åsikter av folk som faktiskt är fotbollskunniga i omdömena av spelarna.

Otroligt frustrerande att se matchen på en oskarp tv, svårt att urskilja vem som är vem på plan, bedrövligt!
Tyckte han var för bedrövlig redan innan, en riktig alibispelare som inte tar för sig. Frågan är hur Janne ska fylla posten, kanske ska han försöka övertala någon som slutat i landslaget, för såhär kan vi inte ha det. Å andra sidan känns det rätt kört, Holland var inte ens speciellt bra men var långt bättre än oss och att förlita sig på att vi har tur med både domslut och en målvakt som räddar oss lär knappast fungera i längden.
Citera
2016-09-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är lustigt hur olika man ser på saker och ting. Flopp-Foppa gör inte ett rätt i defensiven igår vilket sätter Wendt i svåra situationer. Såg du inte hur jävla ensam han var gång på gång?

Likadant var det för övrigt med Olsson under EM i perioder, bland annat när Irland gjorde mål, Forsberg blev fullständigt borttrollad. Så länge som vi spelar honom på den positionen mot hyfsade lag så kommer våra vänsterbackar i princip få dra dubbla lass.

1a tjugo minuterna jobbade Forsberg fint i defensiven, därefter tappade han positionerna helt resten av matchen och lämnade Wendt åt sitt öde. Har aldrig varit imponerad eller sett Wendts storhet - men hoppas jag kommer göra det. Men för att kunna göra en rättvis bedömning av wendt i denna match så måste han först få klona sig och göra om situationerna... Det hade varit helt annat om man kört 4-4-1-1 med Foppa som släpande. Då hade kanterna varit låsta & nyckeln inmurad av firma Augustinsson/Wendt... Förövrigt en förändring som jag tycker Janne borde gjort i halvtid då vi har 1-0 utan att ha lånat boll.

Men det är hårresande hur lågt fotbollskunnande det är på vissa flashbackfötter
Citera
2016-09-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
ar aldrig varit imponerad eller sett Wendts storhet - men hoppas jag kommer göra det.
Då har du aldrig sett honom i Tyskland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in