Lewicki är alldeles för långsam och oteknisk för att hänga med i ett tvåmanna-mittfält. Vi måste ha två bolltrygga spelare där.
Fransson gjorde det riktigt bra genom att täcka ytor på mitten.Holländarna kom sällan igenom på mitten. Det mesta gick genom kanterna.
Fransson gjorde Lewickirollen fast sämre. Han vann inga bollar eller närkamper. Jag vet inte vilken betydelse det hade i den här matchen att han är mer bolltrygg än Lewicki. Han hade ju aldrig bollen, vann den aldrig, bröt inga passningar, läste aldrig spelet osv. I sådana här match behövs en mer naturlig defensiv mittfältare.
Olsen 4 - Otvivelaktigt matchens lirare som höll oss kvar i matchen vid flertalet sekvenser. En poängräddare sänd från ovan.
Lustig 2 - Lustig gnetar på men skapar inte särskilt mycket framåt, slår helt värdelösa inlägg, även om han stängde sin kant rätt bra.
Granen 3 - En helt klart godkänd insats, jag förväntar mig dock lite mer ledaregenskaper på plan när han har bindeln. Borde kunna skapa en bättre enhet av backlinjen.
Lindelöf 3 - Även här ett godkänt betyg, stabil och mycket pondus för sin ålder. Jag gillar att han fullföljer bollstöt lite längre upp på plan, bollvinster som skjuter till energi i laget.
Wendt 1 - Det känns som att många håller hans rygg för grollet med Hamrén. Usel i positionsspelet, dålig med boll och många gånger en riskfaktor, det mesta hände på hans kant. Parkera honom på bänken.
Rohdén 2 - Började ganska bra med några offensiva räder men föll sedan bort mer och mer. Bidrog mycket i defensiven och vid 50-50-situationer. Tröttnade lite för fort, andra halvlek får en etta.
Fransson 2 - Han var väldigt anonym i stora delar av matchen, borde ha sökt boll lite oftare i början för att komma in i matchen. Men, han gick aldrig bort sig och täckte av mycket ytor.
Hiljemark 3 - Kom ner och hämtade mycket boll, inte helt oäven i den rollen, om än dock inte perfekt på något sätt. Hiljemark har högre frekvens än bollsnille och borde inte riktigt ta på sig registarollen.
Forsberg 3.5 - Mycket energi och boll, skapade några lägen på egen hand, hotade samt fixade några hörnor. Jag gillar när han fyller på i andravågen, föll bort lite för mycket för att få fyra.
Berg 4 - Var inte särskilt delaktig i spelet men när han väl fick sin chans så tog han den med råge. Löpte i övrigt ganska mycket och bidrog på det sättet. Det är ett supermål.
Guidetti 1.5 - Makabert lite boll och delaktighet i spelet, länkade på inget sätt med Berg eller övriga laget. En halv poäng för smart duellspel när han agerade target.
Håller med till stor del, bortsett från Forsberg. Jag gillar verkligen honom men tyckte inte alls att han lyfte som jag hoppats på. Defensivt släpper han ju helt och då måste man, enligt min mening, producera mer framåt för att komma undan med det. Rejälare försvarsspel från hans sida och situationen som ledde fram till målet hade inte uppstått.
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Oavsett insatsen får man väl ändå säga att chansen att Sverige går till VM är större efter matchen än vad den var inför.
På så sätt är jag nöjd.
Tycker du det? Jag vill hävda tvärtom, med tanke på att det finns ett ännu bättre lag i gruppen. De här hemmamatcherna måste vi vinna om vi ska ta oss till VM.
För övrigt skönt att höra Janne Anderssons vettiga tankar efter matchen. Det har vi inte varit bortskämda med de senaste åren.
Tycker du det? Jag vill hävda tvärtom, med tanke på att det finns ett ännu bättre lag i gruppen. De här hemmamatcherna måste vi vinna om vi ska ta oss till VM.
Fast jag tänker lite också på att Frankrike tappade poäng mot Vitryssland. Samt det att Holland imponerade inte så mycket att jag är säker på att de tar full pott mot Bulgarien och Vitryssland. De kommer att tappa poäng.
På förhand kändes det hopplöst, det är fortfarande så klart svårt och vi är knappast favoriter till topp två. Det känns bara lite mer hoppfullt.
Fast jag tänker lite också på att Frankrike tappade poäng mot Vitryssland. Samt det att Holland imponerade inte så mycket att jag är säker på att de tar full pott mot Bulgarien och Vitryssland. De kommer att tappa poäng.
På förhand kändes det hopplöst, det är fortfarande så klart svårt och vi är knappast favoriter till topp två. Det känns bara lite mer hoppfullt.
Du tänkte Frankrikes resultat också, det gjorde inte jag, så där har du en bra poäng!
Fast nog såg väl Holland hyfsade ut ändå? Vi hade väl egentligen inte en riktig målchans. Därmed inte sagt att det ser helt mörkt ut. Oavgjort mot Holland är naturligtvis ingen katastrof, men under matchen så känner man verkligen vilket profillöst lag vi har. När såg det senast ut så, utan en enda riktig stjärna? Blir intressant att se ifall Janne är coachen att vända det till Sveriges fördel.
Du tänkte Frankrikes resultat också, det gjorde inte jag, så där har du en bra poäng!
Fast nog såg väl Holland hyfsade ut ändå? Vi hade väl egentligen inte en riktig målchans. Därmed inte sagt att det ser helt mörkt ut. Oavgjort mot Holland är naturligtvis ingen katastrof, men under matchen så känner man verkligen vilket profillöst lag vi har. När såg det senast ut så, utan en enda riktig stjärna? Blir intressant att se ifall Janne är coachen att vända det till Sveriges fördel.
Vi kommer ju att ha mer boll mot Bulgarien, Vitryssland och Luxemburg. Det blir ju rätt annorlunda matchen mot denna.
Klarar vi att undvika krokbenen som ovanstående lag vill sätta ut tror jag att vi är med i racet rätt länge.
Fransson gjorde Lewickirollen fast sämre. Han vann inga bollar eller närkamper. Jag vet inte vilken betydelse det hade i den här matchen att han är mer bolltrygg än Lewicki. Han hade ju aldrig bollen, vann den aldrig, bröt inga passningar, läste aldrig spelet osv. I sådana här match behövs en mer naturlig defensiv mittfältare.
Håller med, Fransson hade verkligen ingen bra match på något sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Förstår inte hatet mot Wendt. Fick han någon som helst hjälp av Forsberg? Inte helt lätt när han ALLTID lämnas 1 mot 2 holländare ute på kanten.
Det är väl för att det har tjatats om en jävla vänsterback i åratal. Och så är han kass - återigen. Nä, spela Augustinsson, säger jag.
Det är väl för att det har tjatats om en jävla vänsterback i åratal. Och så är han kass - återigen. Nä, spela Augustinsson, säger jag.
Att säga att han var kass är väl inte särskilt nyanserat. Om man jämför med högerkanten ställdes Lustig mot en ofarligare kant. Wendt hade betydligt mer att göra och fick som sagt ingen hjälp av Forsberg heller.
Till nästa samling om en månad hoppas jag på följande ändringar i truppen.
* Patrik Carlgren ut, Jacob Rinne in.
Vem som är tredjemålvakt spelar mindre roll, men Rinne är helt enkelt bättre och då känns det rimligt om han går före.
* Pontus Jansson ut, Alexander Milošević in.
Milošević får speltid och det i en bättre liga.
* Emil Krafth ut, Mattias Johansson/Emil Salomonsson in.
Ingen tjänar på att Krafth sitter på bänken i A-landslaget när han kan hjälpa U21 till EM.
* Ludwig Augustinsson ut, Martin Olsson in.
Samma anledning som med Krafth. Om Olsson inte är skadefri än kan Pierre Bengtsson kallas in, alternativt använda Niklas Hult som vänsterback och kalla in Quaison som ytter.
* Alexander Fransson ut, Albin Ekdal in.
Samma anledning som ovan. Det är bra för svensk fotboll om vi når U21-mästerskap. Ekdal är skadefri då och känns som en naturlig ersättare.
* Oscar Lewicki ut, Jakob Johansson in.
Lewicki har svårt att övertyga mig i år och Jakob Johansson gör det riktigt bra i Grekland. Är värd att få chansen.
* Kiese Thelin och Claesson ut, Sam Larsson in.
Sam Larsson gör det bra i Holland och har en dimension i sitt spel som landslaget saknar.
Lite många ändringar tycker vissa kanske, men jag tycker att Janne...
a) borde snacka ihop sig med Håkan om att vi faktiskt har stor möjlighet att nå U21-EM och släppa spelare som inte är ordinarie.
b) faktiskt ta ut mer spelare som spelar kontinuerligt i sina klubbar.
Till nästa samling om en månad hoppas jag på följande ändringar i truppen.
* Patrik Carlgren ut, Jacob Rinne in.
Vem som är tredjemålvakt spelar mindre roll, men Rinne är helt enkelt bättre och då känns det rimligt om han går före.
* Pontus Jansson ut, Alexander Milošević in.
Milošević får speltid och det i en bättre liga.
* Emil Krafth ut, Mattias Johansson/Emil Salomonsson in.
Ingen tjänar på att Krafth sitter på bänken i A-landslaget när han kan hjälpa U21 till EM.
* Ludwig Augustinsson ut, Martin Olsson in.
Samma anledning som med Krafth. Om Olsson inte är skadefri än kan Pierre Bengtsson kallas in, alternativt använda Niklas Hult som vänsterback och kalla in Quaison som ytter.
* Alexander Fransson ut, Albin Ekdal in.
Samma anledning som ovan. Det är bra för svensk fotboll om vi når U21-mästerskap. Ekdal är skadefri då och känns som en naturlig ersättare.
* Oscar Lewicki ut, Jakob Johansson in.
Lewicki har svårt att övertyga mig i år och Jakob Johansson gör det riktigt bra i Grekland. Är värd att få chansen.
* Kiese Thelin och Claesson ut, Sam Larsson in.
Sam Larsson gör det bra i Holland och har en dimension i sitt spel som landslaget saknar.
Lite många ändringar tycker vissa kanske, men jag tycker att Janne...
a) borde snacka ihop sig med Håkan om att vi faktiskt har stor möjlighet att nå U21-EM och släppa spelare som inte är ordinarie.
b) faktiskt ta ut mer spelare som spelar kontinuerligt i sina klubbar.
Varför egentligen? Jag har aldrig förstått det resonemanget riktigt. Det får istället konsekvensen att det tar alldeles för lång tid för spelare att etablera sig i A-landslaget. De blir talanger till de är 23. Ska de satsa på U21 och sedan går till EM kommer det att dröja ett år till innan de får en riktig chans i A-landslaget. De bästa spelarna ska tas till i A-truppen i första hand. Egenvärdet i framgångar för de yngre landslagen är inte så stort egentligen. Det är istället spelarnas utveckling som bör räknas.
Målvakten och backlinjen skötte sig i stort sett bra. Det svajade till vänster men det var mest Forsbergs fel. Mot Frankrike bör vi spela med tre centrala (varav två sittande) mittfältare framför Lustig, VLN, Granen och Augustinsson. På kanterna flyttar vi Forsberg till höger och sätter Olsson eller Wendt på vänster. Det innebär att vi tätar till rejält och bara har tre kreativa spelare på plan (Forsberg, Ekdal och Berg) + kanske Olssons speed. Men vi kommer att vara hårt pressade och allt annat än kontringsfotboll kan vi bara drömma om. Vi behöver bollvinnande och bollhållande för det finns inte en chans att bara parkera buss i 90 minuter.
Mot Luxemburg blir det ett helt annat spel men jag tycker vi bör satsa på mera fysik i straffområdet och spela med Kujovic. Speed i all ära men här blir vi bollförande och kreativiteten på mittfältet blir viktigare samtidigt som det behövs någon att lyra in bollar till när spelet låser sig.