2016-09-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Inte otroligt att det var orsaken till försvinnandet..Det behöver inte nödvändigtvis vara ngt överlagt mord utan det som på den tiden ansågs som dråp.

Att de tre skulle vara inblandade i Grodmansrånet ser jag som helt uteslutet. Dessa var 'småbusar' och inga rånare av den digniteten. Sedan ska vi dessutom inte glömma att rånarna dessutom åkte fast så det gör det hela än mer långsökt..

Kanske Dahlsjö-gänget varit med i periferin kring Grodmansranet? Men jag tvivlar pa ett samband där.
Citera
2016-09-07, 01:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, ungefär kan det kännas rimligt att resonera kring Karlsson. Det fanns väl sedan någon hypotes att grabbarna skulle hyrts in för att göra något för att avleda polisen vid tiden för grodmansrånet, inte att de skulle varit mer inblandade än så eller ens vetat vad som var på gång.

På vilket vis avledde de polisen? Dessutom varför skulle dessa rånare välja ut just dessa gossar? Skulle det dessutom göra att de inte kom hem på alla dessa år eller finns det simplare förklaring?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Kanske Dahlsjö-gänget varit med i periferin kring Grodmansranet? Men jag tvivlar pa ett samband där.

Du är inte ensam om att tvivla! Det händer ju faktiskt att saker inträffar på samma dag. Sedan efter avtjänat straff så skulle inte rånarna nämna att dessa tre var inblandade, trots att de fortfarande var försvunna.

Polisen tror inte på det, jag har aldrig trott på det, men det är alltid kul att krydda en historia och vända och vrida på allting i det oändliga..
Citera
2016-09-07, 01:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
På vilket vis avledde de polisen? Dessutom varför skulle dessa rånare välja ut just dessa gossar? Skulle det dessutom göra att de inte kom hem på alla dessa år eller finns det simplare förklaring?

Du är inte ensam om att tvivla! Det händer ju faktiskt att saker inträffar på samma dag. Sedan efter avtjänat straff så skulle inte rånarna nämna att dessa tre var inblandade, trots att de fortfarande var försvunna.

Polisen tror inte på det, jag har aldrig trott på det, men det är alltid kul att krydda en historia och vända och vrida på allting i det oändliga..

Den hypotes som framförts var att de skulle gjort något för att avleda polisen men att de misslyckades med detta och att det skulle vara ett skäl till att de stack. Men det finns givetvis många skäl att tvivla - jag har ingen anledning att tro på denna förklaring är rimligare än någon annan. Men det är så kopplingen till rånet beskrivits.
Citera
2016-09-07, 01:16
Medlem
why123s avatar
Citat:
Den hypotes som framförts var att de skulle gjort något för att avleda polisen men att de misslyckades med detta och att det skulle vara ett skäl till att de stack. Men det finns givetvis många skäl att tvivla - jag har ingen anledning att tro på denna förklaring är rimligare än någon annan. Men det är så kopplingen till rånet beskrivits.

Ja, det finns all anledning att tvivla. Det är just en hypotes och var den kommer ifrån har jag ingen aning om. Men vilken anledning skulle de ha att sticka när rånarna åkte fast? Skulle rånarnas polare komma och ge dem stryk?
Då kunde de ju bara samlat hela Haga så det håller inte, eller så kunde de legat lågt en tid. Det finns/fanns inte någon anledning att hålla sig borta i årtionden.
Citera
2016-09-07, 01:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja, det finns all anledning att tvivla. Det är just en hypotes och var den kommer ifrån har jag ingen aning om. Men vilken anledning skulle de ha att sticka när rånarna åkte fast? Skulle rånarnas polare komma och ge dem stryk?
Då kunde de ju bara samlat hela Haga så det håller inte, eller så kunde de legat lågt en tid. Det finns/fanns inte någon anledning att hålla sig borta i årtionden.

Läser man tråden tror jag man kan få någon idé om varifrån hypotesen kommer men jag minns det ärligt talat inte. Kanske Skara kan fylla i denna lucka? Jag har svaga minnesbilder men jag ska inte börja svamla för då vet jag inte om jag skapar en trådsanning genom att vimsa till det.

Oavsett koppling till rånet eller inte fanns det en anledning att hålla sig borta om Karlsson mött en våldsam död och man antingen var inblandade eller befarade att man riskerade samma slut. Sedan kan man väl tänka sig att de skapade sig nya liv och inte ville bli igenkända och indragna även om den akuta faran kanske var över.
Citera
2016-09-07, 01:44
Medlem
why123s avatar
Citat:
Läser man tråden tror jag man kan få någon idé om varifrån hypotesen kommer men jag minns det ärligt talat inte. Kanske Skara kan fylla i denna lucka? Jag har svaga minnesbilder men jag ska inte börja svamla för då vet jag inte om jag skapar en trådsanning genom att vimsa till det.

Oavsett koppling till rånet eller inte fanns det en anledning att hålla sig borta om Karlsson mött en våldsam död och man antingen var inblandade eller befarade att man riskerade samma slut. Sedan kan man väl tänka sig att de skapade sig nya liv och inte ville bli igenkända och indragna även om den akuta faran kanske var över.

Det finns något som talar för att Karlsson avled runt denna tid. Det som verkar rimligt är att de andra två på det ena eller andra sättet bidrog till hans död.

Sedan håller jag helt med dig om att de andra har skapat sig ett nytt liv. Vad ska det svara efter bara 20 år t ex varför de hållit sig borta? Det blir även svårt att ge en anledning till att de stack och inte skrev kort eller på något sätt gav sig tillkänna.

Är de dessutom inblandade i Karlssons död kan vi inte bortse från att samvetet och skammen finns där. Karlssons syster lever och det finns säkert fler släktingar, så frågor kommer att behöva besvaras.

Tar man bort mycket av det oväsentliga som förekommer i tråden och går på det som faktiskt verkar vara sant så var K-Å Johansson i Karlssons lägenhet. Ingen har heller sett honom efter den dagen. Vi vet också att han på många sätt var "den svaga länken", beroende på för hög alkoholkonsumtion. Detta kan till sist ha orsakat irritation i kompisrelationen, han kan t ex ha blivit jobbig och det har gått över styr..
Citera
2016-09-07, 10:54
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det finns något som talar för att Karlsson avled runt denna tid. Det som verkar rimligt är att de andra två på det ena eller andra sättet bidrog till hans död.

Sedan håller jag helt med dig om att de andra har skapat sig ett nytt liv. Vad ska det svara efter bara 20 år t ex varför de hållit sig borta? Det blir även svårt att ge en anledning till att de stack och inte skrev kort eller på något sätt gav sig tillkänna.

Är de dessutom inblandade i Karlssons död kan vi inte bortse från att samvetet och skammen finns där. Karlssons syster lever och det finns säkert fler släktingar, så frågor kommer att behöva besvaras.

Tar man bort mycket av det oväsentliga som förekommer i tråden och går på det som faktiskt verkar vara sant så var K-Å Johansson i Karlssons lägenhet. Ingen har heller sett honom efter den dagen. Vi vet också att han på många sätt var "den svaga länken", beroende på för hög alkoholkonsumtion. Detta kan till sist ha orsakat irritation i kompisrelationen, han kan t ex ha blivit jobbig och det har gått över styr..

Ja, bra sammanfattning, jag har fått samma bild. Om de båda andra sedan själva bidrog till Karlssons död, bevittnade den och/eller deltog i att städa upp efteråt och dölja spåren är en öppen fråga. l
Citera
2016-09-07, 12:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre kategorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Hur menar du känsligt fortfarande?

Därför att det än idag finns en hel del personer ,som inte är anonyma, som vet vad som hände och vad som var orsaken till deras försvinnanden. Dessa personer kände de tre försvunna väl. Dessa vägrar fortfarande att berätta. I vissa fall har det dock gjorts vissa antydningar.

Sedan har vi kategorin de som är anonyma och som tar kontakt på olika sätt. Även här är det på samma sätt. Det är känsligt och att de skall försöka att berätta vad som hände framöver.

Utöver dessa två kategorier finns det en tredje. Dessa personer kommer med förslag på olika orter i Sverige där antingen Kjell-Åke eller ev. barn och barnbarn kan leva.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-07 kl. 12:40.
Citera
2016-09-07, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Iakttagelser av Kjell-Åke har gjorts även efter 1965.

Citat:
Tar man bort mycket av det oväsentliga som förekommer i tråden och går på det som faktiskt verkar vara sant så var K-Å Johansson i Karlssons lägenhet. Ingen har heller sett honom efter den dagen.

Fel!

Kjell-Åke sågs av en person i Linköping 1972. Därför kom Kjell-Åke att ånyo efterlysas i PU 1972. Den här person var en gammal bekant från tiden i Haga. Med stor sannolikhet så kom han även att iakttagas vid hela tre tillfällen i början av 2010-talet. Alla dessa troliga iakttagelser gjordes i västra Sverige.

Om du menar att Gay Karlsson inte skulle ha setts efter den 29 juli så kan den uppgiften också vara felaktig. En UL har gjort gällande att Gay, Kjell-Åke och "fjärde mannen" strålade samman i Haga den 30 juli. Efter detta datum finns inga som helst uppgifter gällande Gay.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-07 kl. 17:17.
Citera
2016-09-07, 18:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fel!

Kjell-Åke sågs av en person i Linköping 1972. Därför kom Kjell-Åke att ånyo efterlysas i PU 1972. Den här person var en gammal bekant från tiden i Haga. Med stor sannolikhet så kom han även att iakttagas vid hela tre tillfällen i början av 2010-talet. Alla dessa troliga iakttagelser gjordes i västra Sverige.

Om du menar att Gay Karlsson inte skulle ha setts efter den 29 juli så kan den uppgiften också vara felaktig. En UL har gjort gällande att Gay, Kjell-Åke och "fjärde mannen" strålade samman i Haga den 30 juli. Efter detta datum finns inga som helst uppgifter gällande Gay.

Ja, nu menar jag givetvis Karlsson. Om han sågs någon dag efter det datumet är ganska ointressant för mig. Självklart menar jag att det inte finns några senare rapporteringar om hans förehavande.

Dessutom kan vi väl stryka den 29 juli som den dag de "försvann", eftersom det är möjligt att samtliga tre har synts efter det datumet. Det som kan konstateras är väl i stort sett att åtminstone två av de stuckit och det är trots allt inte förbjudit att hålla sig borta. Att spika den 29 juli som datumet de "försvann" känns lite märkligt. De kan ju har surrat omkring i Göteborg med omnejd i ett par dagar innan de gav sig av.

Från början var ju storyn att tre unga män satte sig i en bil den 29 juli och sedan inte sågs till. Det verkar ju inte stämma alls, således kan vi bortse från det datumet. Det som kan sägas om den 29 juli var att de tre sågs tillsammans i en bil den dagen, inget annat. Möjligen också att det var den sista gången någon såg de tre tillsammans, men det säger ju egentligen ingenting. De var ju tre individer med varsin vilja och de hade väl inte svurit på att hålla ihop hela livet, eller?

Nu förmodar jag att du kommer att nämna K-Å Johanssons ålder, men han var ju inte på något sätt ett barn på det viset. Tvärtom väntade hans tjej barn och kände han för att sticka så tror jag inte att han funderade så mycket över om han hade åldern inne för det..
Citera
2016-09-07, 23:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget som går att bevisa.

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys

Det är inget som går att bevisa men helt klart är att möjligheten finns.

Vare sig Dahlsjö eller Kjell-Åke var på sina respektive arbeten den 29 juli. Eftersom Gay vid sitt försvinnande inte hade något stadigvarande arbete kan även han ha varit ledig denna dag.
Citera
2016-09-08, 00:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Säg så här: Ingen ville berätta vart de tog vägen och vad som var orsaken fastän ett ganska stort antal personer kände till vad som hade hänt. Ingen var speciellt talträngd i dessa kretsar eller att springa till polisen. Inte ens efter att åratal. Där står vi den dag som i dag är efter 51 års försvinnande.

Nej att åka och bada och tälta i Åsa en dag som denna var det inte tal om. Dessutom var åtminstone Kjell-Åke Johansson vare sig intresserad av sol, bad och campingliv. Jag tror inte att de någonsin ens hade i åtanke på någon resa ner till Åsa. Detta använde de bara som en förevändning.

Den sista säkra iakttagelsen är troligtvis den som gjordes natten mot den 29 juli i Olskroken. Då var Dahlsjö och Karlsson där och hälsade på en god vän. De skall då ha färdats i O 18920.

Jag tror nog att alla tre ville ta sig ut i den vida världen och slippa polis, övervakning- och nykterhetsnämnder, barnavårdsnämnd, dåligt betalda arbeten, gråtande småbarn m. m. Att bege sig ut i den stora vida världen så fodrades det pengar som ingen av dem hade.

Den 29 juli på eftermiddagen/kvällen väntade Kjell-Åkes flickvän på honom i hans föräldrars bostad i Brämaregården. Hon hade också tagit med sig deras nyfödde son. Eftersom han aldrig dök upp så gick hon hem efter en tids väntande.

De hade velat försvinna, åtminstone för ett tag, men de kunde aldrig ha tänkt sig att det skulle leda till ett livslångt försvinnande. När Kjell-Åke och hans syster träffades en till två dagar innan den 29/7 utanför ungkarlshotellet Labor på Mellangatan i Haga, så visste ingen av dem att det var sista gången de såg varandra.

Jag tror, och flera med mig, att alla tre hade med det välkända Grodmansrånet att göra. Jag kan inte bevisa det på något sätt men den teorin tror jag starkt på.

Det fanns säkert flera orsaker till att de blev tvungna att försvinna. Skall här ta upp den kanske viktigaste orsaken. Rånet i Gamlestaden blev en verklig flopp och det blev inga pengar för att kunna vifta adjö till Göteborg - åtminstone för ett tag.

Om det fanns någon ovänskap mellan Dahlsjö, Johansson och Karlsson har i a f inte på något sätt framkommit under årens lopp.

När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad.

Jag tror att Dahlsjö och Johanssons försvinnanden var "frivilliga" men under tvång.

Den 29 juli 1965 så försvann även den 18-årige "Hymme" Lundquist i Göteborg från Drottningholm.

Om den äldre brodern Dahlsjö erhöll någon eller några böter för felparkering vet jag inte. Däremot vet jag att när han såg bilen stod på röd fällning så stoppade han in pengar i parkeringsautomaten. Detta tyder också på att bilen fortfarande stod skriven på honom när den försvann.

I detta inlägget skriver du att ingen ville berätta var de tog vägen och vad som var orsaken fastän ett ganska stort antal personer kände till vad som hänt. Hur vet du det? Kan du någon gång besvara raka frågor?

I detta inlägget skriver du att du tror att alla tre hade med Grodmansrånet att göra men du kan inte bevisa det. Det är faktiskt helt onödigt att ö.h.t blanda in det eftersom det inte finns något som helst belägg för att de tre hade med rånet att göra. Polisen har också avfärdat det. Det är just sådana grejer som får tråden att spåra ut helt. Du tycker säkert att det är kul då det kommer inlägg och ställs frågor till dig samtidigt som tråden växer. Samtidigt saknar det som så mycket annat substans.

Inser du hur dumt det låter när du beskriver detta som så oehört känsligt att människor än idag inte vågar prata om det.

Sedan återkommer du till uttrycket att de försvann "frivilligt men under tvång". Det låter ju precis som du vill väldigt mystiskt. Varför skriver du inte att de försvann för att slippa fängelsestraff t ex.. Det är vad vi vanliga människor brukar kalla rymma från rättvisan. Begår jag ett brott och inte vill åka i fängelse så lämnar jag Sverige fast jag inte vill det och bosätter mig i ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige.

Då har jag lämnat Sverige frivilligt men jag var tvungen till det för att inte åka i fängelse. Alltså frivilligt men under tvång om jag inte ville hamna i fängelse. Du behöver inte uttrycka dig så kryptiskt.

Skulle vi plocka bort det tvångsmässiga upprepande om bilens färg och registreringsnummer och andra helt irrelevanta saker hade tråden varit överskådlig och lättare att hålla reda på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in