Citat:
Ursprungligen postat av
zebop
Vad kan dom tre grabbarna haft i åtanke tror du ?
Plötsligt gick dom tre upp i rök ,men ingen tycks kunna svara på vart dom tog vägen ?
Åkturen till badande i Åsa verkar ha ställts in pga vädret och på Hisingen tycks den sista säkra iakttagelsen skett ?
Jag har lite svårt att tro att dessa tre plötsligt skulle få för sej att sticka iväg utan någon egentlig anledning. Och att någon skulle ta död på alla tre låter också orimligt.
Dock kan Anledningen bero att dom tre på ett eller annat sätt burit sej dumt åt,Och med rädsla för att åka fast så valde dom tre till en början att hålla sej undan en tid.
Nu blev ju som bekant försvinnandet längre än en tid, en tid blev snarare ett livslångt försvinnande.
Och i detta försvinnande fanns det säkerligen inslag av irritationer och ovänskap mellan dom tre som kanske resulterade i någon av grabbarnas död ,Vilket gjorde att försvinnandet förlängdes ?
Så till en undran:
Den äldre brodern Dahlsjö fick ju betala bilförsäkringen på bilen...
Fick han aldrig några parkeringsböter på denna bil ??
Vad mer än grodmansrånet hände i och runt Göteborg 1965 ?
Säg så här:
Ingen ville berätta vart de tog vägen och vad som var orsaken fastän ett ganska stort antal personer kände till vad som hade hänt. Ingen var speciellt talträngd i dessa kretsar eller att springa till polisen. Inte ens efter att åratal. Där står vi den dag som i dag är efter 51 års försvinnande.
Nej att åka och bada och tälta i Åsa en dag som denna var det inte tal om. Dessutom var åtminstone Kjell-Åke Johansson vare sig intresserad av sol, bad och campingliv. Jag tror inte att de någonsin ens hade i åtanke på någon resa ner till Åsa. Detta använde de bara som en förevändning.
Den sista säkra iakttagelsen är troligtvis den som gjordes natten mot den 29 juli i Olskroken. Då var Dahlsjö och Karlsson där och hälsade på en god vän. De skall då ha färdats i O 18920.
Jag tror nog att alla tre ville ta sig ut i den vida världen och slippa polis, övervakning- och nykterhetsnämnder, barnavårdsnämnd, dåligt betalda arbeten, gråtande småbarn m. m. Att bege sig ut i den stora vida världen så fodrades det pengar som ingen av dem hade.
Den 29 juli på eftermiddagen/kvällen väntade Kjell-Åkes flickvän på honom i hans föräldrars bostad i Brämaregården. Hon hade också tagit med sig deras nyfödde son. Eftersom han aldrig dök upp så gick hon hem efter en tids väntande.
De hade velat försvinna, åtminstone för ett tag, men de kunde aldrig ha tänkt sig att det skulle leda till ett livslångt försvinnande. När Kjell-Åke och hans syster träffades en till två dagar innan den 29/7 utanför ungkarlshotellet Labor på Mellangatan i Haga, så visste ingen av dem att det var sista gången de såg varandra.
Jag
tror, och flera med mig, att alla tre hade med det välkända
Grodmansrånet att göra. Jag kan
inte bevisa det på något sätt men den teorin tror jag starkt på.
Det fanns säkert flera orsaker till att de blev tvungna att försvinna. Skall här ta upp den kanske viktigaste orsaken. Rånet i Gamlestaden blev en verklig flopp och det blev inga pengar för att kunna vifta adjö till Göteborg - åtminstone för ett tag.
Om det fanns någon ovänskap mellan Dahlsjö, Johansson och Karlsson har i a f inte på något sätt framkommit under årens lopp.
När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad.
Jag tror att Dahlsjö och Johanssons försvinnanden var "frivilliga" men under tvång.
Den 29 juli 1965 så försvann även den 18-årige "Hymme" Lundquist i Göteborg från Drottningholm.
Om den äldre brodern Dahlsjö erhöll någon eller några böter för felparkering vet jag inte. Däremot vet jag att när han såg bilen stod på röd fällning så stoppade han in pengar i parkeringsautomaten. Detta tyder också på att bilen fortfarande stod skriven på honom när den försvann.