2016-07-25, 14:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Resa till Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Kanske tog dom tre grabbarna en sväng över till danmark ?
Så här fungerade resorna till Danmark 1965.

"Den första leveransen 1965 från det franska varvet är STENA DANICA som från 24 juni 1965 sätts in i trafik Göteborg – Frederikshavn med två turer i vardera riktningen. Det här fartyget innebär ett helt annat hot mot den etablerade konkurrenten Sessanlinjen. Nu slåss rederierna om samma resenärer och framför allt som samma fraktkunder. Ett problem för Stenalinjen är att Stenpiren inte är byggd för att hantera stora mängder bilar och lastbilar. STENA DANICA blir därför tvungen att efter avgång från Stenpiren anlöpa Sannegårdshamnen i Göteborg för att kunna ta ombord lastfordon"

http://blogg.stenaline.se/ombord/aret-var-1965/#.V5UFsjVcnIU

De kan mycket väl ha gjort en resa över till Fredrikshavn - kanske flera gånger, men inte tror jag att de gjorde detta den 29 juli. Då hade man nog annat i åtankarna? Dessutom var det ett riktigt skitväder den här torsdagen. Kyligt, blåsigt med mycket nederbörd.

Själv åkte jag tillsammans med föräldrarna till Fredrikshavn i början av september 1965.
Citera
2016-07-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
De kan mycket väl ha gjort en resa över till Fredrikshavn - kanske flera gånger, men inte tror jag att de gjorde detta den 29 juli. Då hade man nog annat i åtankarna? Dessutom var det ett riktigt skitväder den här torsdagen. Kyligt, blåsigt med mycket nederbörd.

Själv åkte jag tillsammans med föräldrarna till Fredrikshavn i början av september 1965.

Vad kan dom tre grabbarna haft i åtanke tror du ?
Plötsligt gick dom tre upp i rök ,men ingen tycks kunna svara på vart dom tog vägen ?
Åkturen till badande i Åsa verkar ha ställts in pga vädret och på Hisingen tycks den sista säkra iakttagelsen skett ?

Jag har lite svårt att tro att dessa tre plötsligt skulle få för sej att sticka iväg utan någon egentlig anledning. Och att någon skulle ta död på alla tre låter också orimligt.
Dock kan Anledningen bero att dom tre på ett eller annat sätt burit sej dumt åt,Och med rädsla för att åka fast så valde dom tre till en början att hålla sej undan en tid.
Nu blev ju som bekant försvinnandet längre än en tid, en tid blev snarare ett livslångt försvinnande.
Och i detta försvinnande fanns det säkerligen inslag av irritationer och ovänskap mellan dom tre som kanske resulterade i någon av grabbarnas död ,Vilket gjorde att försvinnandet förlängdes ?

Så till en undran:
Den äldre brodern Dahlsjö fick ju betala bilförsäkringen på bilen...
Fick han aldrig några parkeringsböter på denna bil ??
Vad mer än grodmansrånet hände i och runt Göteborg 1965 ?
Senast redigerad av zebop 2016-07-25 kl. 19:36.
Citera
2016-07-25, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
En märklig dag den 29 juli 1965 i Göteborg.

Citat:
Vad kan dom tre grabbarna haft i åtanke tror du ?
Plötsligt gick dom tre upp i rök ,men ingen tycks kunna svara på vart dom tog vägen ?
Åkturen till badande i Åsa verkar ha ställts in pga vädret och på Hisingen tycks den sista säkra iakttagelsen skett ?

Jag har lite svårt att tro att dessa tre plötsligt skulle få för sej att sticka iväg utan någon egentlig anledning. Och att någon skulle ta död på alla tre låter också orimligt.
Dock kan Anledningen bero att dom tre på ett eller annat sätt burit sej dumt åt,Och med rädsla för att åka fast så valde dom tre till en början att hålla sej undan en tid.
Nu blev ju som bekant försvinnandet längre än en tid, en tid blev snarare ett livslångt försvinnande.
Och i detta försvinnande fanns det säkerligen inslag av irritationer och ovänskap mellan dom tre som kanske resulterade i någon av grabbarnas död ,Vilket gjorde att försvinnandet förlängdes ?

Så till en undran:
Den äldre brodern Dahlsjö fick ju betala bilförsäkringen på bilen...
Fick han aldrig några parkeringsböter på denna bil ??
Vad mer än grodmansrånet hände i och runt Göteborg 1965 ?

Säg så här: Ingen ville berätta vart de tog vägen och vad som var orsaken fastän ett ganska stort antal personer kände till vad som hade hänt. Ingen var speciellt talträngd i dessa kretsar eller att springa till polisen. Inte ens efter att åratal. Där står vi den dag som i dag är efter 51 års försvinnande.

Nej att åka och bada och tälta i Åsa en dag som denna var det inte tal om. Dessutom var åtminstone Kjell-Åke Johansson vare sig intresserad av sol, bad och campingliv. Jag tror inte att de någonsin ens hade i åtanke på någon resa ner till Åsa. Detta använde de bara som en förevändning.

Den sista säkra iakttagelsen är troligtvis den som gjordes natten mot den 29 juli i Olskroken. Då var Dahlsjö och Karlsson där och hälsade på en god vän. De skall då ha färdats i O 18920.

Jag tror nog att alla tre ville ta sig ut i den vida världen och slippa polis, övervakning- och nykterhetsnämnder, barnavårdsnämnd, dåligt betalda arbeten, gråtande småbarn m. m. Att bege sig ut i den stora vida världen så fodrades det pengar som ingen av dem hade.

Den 29 juli på eftermiddagen/kvällen väntade Kjell-Åkes flickvän på honom i hans föräldrars bostad i Brämaregården. Hon hade också tagit med sig deras nyfödde son. Eftersom han aldrig dök upp så gick hon hem efter en tids väntande.

De hade velat försvinna, åtminstone för ett tag, men de kunde aldrig ha tänkt sig att det skulle leda till ett livslångt försvinnande. När Kjell-Åke och hans syster träffades en till två dagar innan den 29/7 utanför ungkarlshotellet Labor på Mellangatan i Haga, så visste ingen av dem att det var sista gången de såg varandra.

Jag tror, och flera med mig, att alla tre hade med det välkända Grodmansrånet att göra. Jag kan inte bevisa det på något sätt men den teorin tror jag starkt på.

Det fanns säkert flera orsaker till att de blev tvungna att försvinna. Skall här ta upp den kanske viktigaste orsaken. Rånet i Gamlestaden blev en verklig flopp och det blev inga pengar för att kunna vifta adjö till Göteborg - åtminstone för ett tag.

Om det fanns någon ovänskap mellan Dahlsjö, Johansson och Karlsson har i a f inte på något sätt framkommit under årens lopp.

När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad.

Jag tror att Dahlsjö och Johanssons försvinnanden var "frivilliga" men under tvång.

Den 29 juli 1965 så försvann även den 18-årige "Hymme" Lundquist i Göteborg från Drottningholm.

Om den äldre brodern Dahlsjö erhöll någon eller några böter för felparkering vet jag inte. Däremot vet jag att när han såg bilen stod på röd fällning så stoppade han in pengar i parkeringsautomaten. Detta tyder också på att bilen fortfarande stod skriven på honom när den försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-25 kl. 21:00.
Citera
2016-07-25, 20:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Smuggelresa med körkortslösa chaufförer?

Citat:
1965 var ju året då passagerarfärjor ersattes med morderna bilfärjor .
Det är inte omöjligt att de tre grabbarna skulle åka över för att fylla bilen med alkohol. Trots att politikerna ändrat införsereglerna av alkohol 1965.Alkohol och Järntorget fungerade ju väl för nyblivna langare. Eller var dom så att säga skickebud ?
En sån här ev resa kan ge en hel del spekulationer i fallet.

Nej det är absolut ingen omöjlighet. Mycket möjligt att de också hade gjort detta innan den 29 juli.

Om/när en sådan resa gjordes så behövdes det dock en fjärde person. Varken Dahlsjö eller Karlsson innehade körkort så därför behövdes det någon med körkort som körde bilen.

Jag har mycket svårt att tänka mig att de vågade göra en smuggelresa med körkortslösa chaufförer.
Citera
2016-07-25, 21:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Säg så här: Ingen ville berätta vart de tog vägen och vad som var orsaken fastän ett ganska stort antal personer kände till vad som hade hänt. Ingen var speciellt talträngd i dessa kretsar eller att springa till polisen. Inte ens efter att åratal. Där står vi den dag som i dag är efter 51 års försvinnande.

Nej att åka och bada och tälta i Åsa en dag som denna var det inte tal om. Dessutom var åtminstone Kjell-Åke Johansson vare sig intresserad av sol, bad och campingliv. Jag tror inte att de någonsin ens hade i åtanke på någon resa ner till Åsa. Detta använde de bara som en förevändning.

Den sista säkra iakttagelsen är troligtvis den som gjordes natten mot den 29 juli i Olskroken. Då var Dahlsjö och Karlsson där och hälsade på en god vän. De skall då ha färdats i O 18920.

Jag tror nog att alla tre ville ta sig ut i den vida världen och slippa polis, övervakning- och nykterhetsnämnder, barnavårdsnämnd, dåligt betalda arbeten, gråtande småbarn m. m. Att bege sig ut i den stora vida världen så fodrades det pengar som ingen av dem hade.

Den 29 juli på eftermiddagen/kvällen väntade Kjell-Åkes flickvän på honom i hans föräldrars bostad i Brämaregården. Hon hade också tagit med sig deras nyfödde son. Eftersom han aldrig dök upp så gick hon hem efter en tids väntande.

De hade velat försvinna, åtminstone för ett tag, men de kunde aldrig ha tänkt sig att det skulle leda till ett livslångt försvinnande. När Kjell-Åke och hans syster träffades en till två dagar innan den 29/7 utanför ungkarlshotellet Labor på Mellangatan i Haga, så visste ingen av dem att det var sista gången de såg varandra.

Jag tror, och flera med mig, att alla tre hade med det välkända Grodmansrånet att göra. Jag kan inte bevisa det på något sätt men den teorin tror jag starkt på.

Det fanns säkert flera orsaker till att de blev tvungna att försvinna. Skall här ta upp den kanske viktigaste orsaken. Rånet i Gamlestaden blev en verklig flopp och det blev inga pengar för att kunna vifta adjö till Göteborg - åtminstone för ett tag.

Om det fanns någon ovänskap mellan Dahlsjö, Johansson och Karlsson har i a f inte på något sätt framkommit under årens lopp.

När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad.

Jag tror att Dahlsjö och Johanssons försvinnanden var "frivilliga" men under tvång.

Den 29 juli 1965 så försvann även den 18-årige "Hymme" Lundquist i Göteborg från Drottningholm.

Om den äldre brodern Dahlsjö erhöll någon eller några böter för felparkering vet jag inte. Däremot vet jag att när han såg bilen stod på röd fällning så stoppade han in pengar i parkeringsautomaten. Detta tyder också på att bilen fortfarande stod skriven på honom när den försvann.

Jag vet ju att det finns en teori om detta, men finns det något som talar för att det skedde efter försvinnandedatumet eller kan det ha varit orsaken till försvinnandet?
Citera
2016-07-25, 21:20
Medlem
Venators avatar
Är det förresten belagt om grabbarna någon gång tidigare varit och tältat och badat i Åsa?

Och lagom till årsdagen av försvinnandet har tråden nått 400 sidor...
Citera
2016-07-25, 21:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej intresserad av att bada.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Är det förresten belagt om grabbarna någon gång tidigare varit och tältat och badat i Åsa?

Och lagom till årsdagen av försvinnandet har tråden nått 400 sidor...

Nej aldrig.

Den som det finns mest känt om är Kjell-Åke. När hans syster åkte och badade, i t. ex. Hovås, försökte hon få med honom. Han följde aldrig med.
Citera
2016-07-25, 21:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nej aldrig.

Den som det finns mest känt om är Kjell-Åke. När hans syster åkte och badade, i t. ex. Hovås, försökte hon få med honom. Han följde aldrig med.

Se där... Tack för det!
Citera
2016-07-25, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 29 juli 1965 i Göteborg.

Citat:
Jag vet ju att det finns en teori om detta, men finns det något som talar för att det skedde efter försvinnandedatumet eller kan det ha varit orsaken till försvinnandet?

Är inte riktigt säker på vad du menar men antar att du tänker på Grodmansrånet.

Grodmansrånet 1965

Hur såg det ut för de tre försvunna den 29 juli? Var höll de till? Ja det vet vi inte men det finns ändå litet uppgifter om vad dessa inte gjorde.

Janne Dahlsjö arbetade som vanligt på firma Underhållstjänst onsdag 1965-07-28. Efter avslutat arbete återvände han inte till sin bostad. Den 29 juli kom han aldrig till sitt arbete. Alltså Dahlsjö försvann redan dagen innan från sin familj.

När det gäller Kjell-Åke Johansson så har det givits flera olika förklaringar i media. En av förklaringarna var att han vägrade denna dag att gå till sitt arbete. En annan var att han hade semester. Ytterligare en annan att han gick till arbetet men kom aldrig dit. Kan ha funnits ev. ytterligare någon förklaring.

Vad än anledningen var, så kom hans arbetsskor i a f att bli stående i familjen Johanssons hall tills dessa slängdes. Sina arbetsskor hade han behövt i sitt arbete som klassningsarbetare på NORAB.

Gay Karlsson hade inget fast arbete vid den här tiden. Händelsen utanför arbetsförmedlingen på Värmlandsgatan inträffade antingen den 28/7 eller den 29/7. Går inte att säga med säkerhet vilket som var det rätta datumet.

Vad vi kan säga utifrån detta är att två av dem, Dahlsjö och Johansson, inte var på sina resp. arbeten den här dagen. Gällande Gay går det inte att säga med full säkerhet hur det förhöll sig.

Kl. 14.11 denna dag inleddes bankrånet i Gamlestaden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-25 kl. 22:50.
Citera
2016-07-25, 22:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Är inte riktigt säker på vad du menar men antar att du tänker på Grodmansrånet.
[...]

Det föll nog bort vad jag avsåg men jag hade fetmarkerat i citatet, vad du skrev: "När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad."

Jag har ju som sagt sett detta tidigare, i alla fall som spekulation, men frågan är om det finns skäl att tro att skedde efter försvinnandedatumet, eller om det var orsaken till försvinnandet?
Citera
2016-07-25, 23:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fredag 1965-07-30.

Citat:
Det föll nog bort vad jag avsåg men jag hade fetmarkerat i citatet, vad du skrev: "När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad."

Jag har ju som sagt sett detta tidigare, i alla fall som spekulation, men frågan är om det finns skäl att tro att skedde efter försvinnandedatumet, eller om det var orsaken till försvinnandet?

Personligen tror jag inte detta var orsak till att Dahlsjö och Johansson försvann.

Det finns en uppgift om att Gay var i livet fredag 1965-07-30 i Göteborg.

Stämmer den uppgiften? Det kan den mycket väl göra men jag kan inte gå i god för att uppgiften är riktig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-25 kl. 23:27.
Citera
2016-07-27, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Obligatorisk bilbesiktning infördes 1965-01-01.

Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Kan man kanske via "bilskatteverket" fånga upp någon info?? När togs de runda bilskattekvittona bort?

Jag tror inte att det skulle gå att få fram någon info på detta sätt.

Volvon kunde köras helt lagligt under 1965 - även efter den 29 juli. Bilförsäkringen var betald och den var skattad av den äldre brodern Dahlsjö för detta år.

Obligatorisk bilbesiktning infördes 1965-01-01 för alla registrerade fordon äldre än fem år. Den midnattsblå var nio år, men vi kan nog utgå ifrån att bilen aldrig kom att besiktigas innan den försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-27 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in