Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Säg så här: Ingen ville berätta vart de tog vägen och vad som var orsaken fastän ett ganska stort antal personer kände till vad som hade hänt. Ingen var speciellt talträngd i dessa kretsar eller att springa till polisen. Inte ens efter att åratal. Där står vi den dag som i dag är efter 51 års försvinnande.
Nej att åka och bada och tälta i Åsa en dag som denna var det inte tal om. Dessutom var åtminstone Kjell-Åke Johansson vare sig intresserad av sol, bad och campingliv. Jag tror inte att de någonsin ens hade i åtanke på någon resa ner till Åsa. Detta använde de bara som en förevändning.
Den sista säkra iakttagelsen är troligtvis den som gjordes natten mot den 29 juli i Olskroken. Då var Dahlsjö och Karlsson där och hälsade på en god vän. De skall då ha färdats i O 18920.
Jag tror nog att alla tre ville ta sig ut i den vida världen och slippa polis, övervakning- och nykterhetsnämnder, barnavårdsnämnd, dåligt betalda arbeten, gråtande småbarn m. m. Att bege sig ut i den stora vida världen så fodrades det pengar som ingen av dem hade.
Den 29 juli på eftermiddagen/kvällen väntade Kjell-Åkes flickvän på honom i hans föräldrars bostad i Brämaregården. Hon hade också tagit med sig deras nyfödde son. Eftersom han aldrig dök upp så gick hon hem efter en tids väntande.
De hade velat försvinna, åtminstone för ett tag, men de kunde aldrig ha tänkt sig att det skulle leda till ett livslångt försvinnande. När Kjell-Åke och hans syster träffades en till två dagar innan den 29/7 utanför ungkarlshotellet Labor på Mellangatan i Haga, så visste ingen av dem att det var sista gången de såg varandra.
Jag tror, och flera med mig, att alla tre hade med det välkända Grodmansrånet att göra. Jag kan inte bevisa det på något sätt men den teorin tror jag starkt på.
Det fanns säkert flera orsaker till att de blev tvungna att försvinna. Skall här ta upp den kanske viktigaste orsaken. Rånet i Gamlestaden blev en verklig flopp och det blev inga pengar för att kunna vifta adjö till Göteborg - åtminstone för ett tag.
Om det fanns någon ovänskap mellan Dahlsjö, Johansson och Karlsson har i a f inte på något sätt framkommit under årens lopp.
När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad.
Jag tror att Dahlsjö och Johanssons försvinnanden var "frivilliga" men under tvång.
Den 29 juli 1965 så försvann även den 18-årige "Hymme" Lundquist i Göteborg från Drottningholm.
Om den äldre brodern Dahlsjö erhöll någon eller några böter för felparkering vet jag inte. Däremot vet jag att när han såg bilen stod på röd fällning så stoppade han in pengar i parkeringsautomaten. Detta tyder också på att bilen fortfarande stod skriven på honom när den försvann.
I detta inlägget skriver du att ingen ville berätta var de tog vägen och vad som var orsaken fastän ett ganska stort antal personer kände till vad som hänt. Hur vet du det? Kan du någon gång besvara raka frågor?
I detta inlägget skriver du att du
tror att alla tre hade med Grodmansrånet att göra men du kan inte bevisa det. Det är faktiskt helt onödigt att ö.h.t blanda in det eftersom det inte finns något som helst belägg för att de tre hade med rånet att göra. Polisen har också avfärdat det. Det är just sådana grejer som får tråden att spåra ut helt. Du tycker säkert att det är kul då det kommer inlägg och ställs frågor till dig samtidigt som tråden växer. Samtidigt saknar det som så mycket annat substans.
Inser du hur dumt det låter när du beskriver detta som så oehört känsligt att människor än idag inte vågar prata om det.
Sedan återkommer du till uttrycket att de försvann "frivilligt men under tvång". Det låter ju precis som du vill väldigt mystiskt. Varför skriver du inte att de försvann för att slippa fängelsestraff t ex.. Det är vad vi vanliga människor brukar kalla rymma från rättvisan. Begår jag ett brott och inte vill åka i fängelse så lämnar jag Sverige fast jag inte vill det och bosätter mig i ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige.
Då har jag lämnat Sverige frivilligt men jag var tvungen till det för att inte åka i fängelse. Alltså frivilligt men under tvång om jag inte ville hamna i fängelse. Du behöver inte uttrycka dig så kryptiskt.
Skulle vi plocka bort det tvångsmässiga upprepande om bilens färg och registreringsnummer och andra helt irrelevanta saker hade tråden varit överskådlig och lättare att hålla reda på.