2016-07-29, 09:03
Medlem
kraksparks avatar
Idag är det 51 år sen grabbarna försvann
Citera
2016-07-29, 09:05
Medlem
kraksparks avatar
Här läst hela tråden o följt den .
Man har ju tankar o funderingar om dessa grabbar.

Om de nu lever någonstans i världen hur har de kunnat hålla sig i alla år utan att kontakta nära o kära.

KÅ hade ju 1 barn på 3 månader när han försvann . Måste ju vara jobbigt att inte kunna närvara med sitt barns uppväxt likaså med hans barnbarn.
Senast redigerad av krakspark 2016-07-29 kl. 09:24.
Citera
2016-07-29, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
51 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Idag är det 51 år sen grabbarna försvann

Ja, idag är det på dagen 51 år sedan som Dahlsjö, Johansson och Karlsson försvann tillsammans med den midnattsblå PVn med registreringsnummer O 18920.

Kl. 14.11 samma dag (ibland anges klockslaget till kl. 14.10) så inleddes Grodmansrånet i Gamlestaden.

Var någonstans befann sig då de tre försvunna unga männen och bilen? Kanske någonstans längs Säveåns stränder?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-29 kl. 14:14.
Citera
2016-07-30, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke fick inte se sin son växa upp.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Här läst hela tråden o följt den .
Man har ju tankar o funderingar om dessa grabbar.

Om de nu lever någonstans i världen hur har de kunnat hålla sig i alla år utan att kontakta nära o kära.

KÅ hade ju 1 barn på 3 månader när han försvann . Måste ju vara jobbigt att inte kunna närvara med sitt barns uppväxt likaså med hans barnbarn.

Helt klart får man sina funderingar om dessa personer och då framför allt gällande Kjell-Åke. Det är ju honom som vi känner till mest om.

Ja man tycker att detta borde ha känts jobbigt för honom att inte få se sin son växa upp. Samma sak med att aldrig få se sina barnbarn.

Ju längre tiden gick så kom det nog att kännas allt svårare och svårare att ta kontakt.
Citera
2016-08-05, 16:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under Förlorat, tillvarataget.

I det här inlägget Inlägg 4773 tas detta med "Dansken på Järntorget" upp.

Efter att ha gått igenom gamla handlingar så är troligtvis inte detta samma person med den andre dansken. "Dansken på Järntorget" är född 1938 och den andre Bent född 1940. Så det lär ha funnits två danskar med förnamnet Bent vid den här tiden i Haga och dessutom i samma slags kretsar.

Har fått ett tidningsurklipp skickat till mig. Detta är från G-P 2016-07-25 med rubriken "Sökte arvingar - tror sig hittat son."

Den annons där Bent Christensen efterlyste barn i Göteborg satte han in under "Förlorat, tillvarataget."

Citerar av ett stycke i artikeln: "Annonsen har inte bara hjälpt honom att hitta en eventuell son. Även en bekant från förr hörde av sig.

- En prästassistent som brukade hjälpa mig på den tiden kontaktade mig. Han hade känt igen mitt ansikte på fotot i annonsen. Nu är han 90 år men vi ska ses när jag kommer till Göteborg, säger Bent Christensen."

Intressant är uppgiften att också Kjell-Åke skall ha erhållit hjälp från kyrkligt håll efter att han försvann.

Kanske skulle också Kjell-Åke ha en annons under "Förlorat, tillvarataget" tillsammans med "det mäktiga fotot"?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-05 kl. 16:41.
Citera
2016-08-29, 20:32
Medlem
Nästan en miljon visningar - det är helt otroligt att Dahlsjö-fallet fascinerar oss så. Och ändå vet ingen vad som egentligen hände den 29 juli 1965...
Ett stort tack till alla er som håller tråden levande, tillför fakta och ibland mer eller mindre troliga spekulationer och teorier.
Och ett extra stort tack till Skaraborg2 som startade tråden den 22 april 2009, alltså för mer än sju år sedan. Det är ungefär 142 000 visningar per år eller nästan 12 000 visningar i månaden.
Kanske får vi någon gång reda på vad som hände med Kjell-Åke, Gay och Jan-Olof. Kanske tack vare den här tråden.
Citera
2016-08-29, 23:58
Medlem
KeithRichardss avatar
OK, vi kan väl säga att den 1.000.000:e besökaren i tråden vinner en reality tour i Haga med Skara bakom ratten på en midnattsblå PV.
Citera
2016-09-01, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
En reality tour i Haga vore intressant.

En reality tour i Haga tillsammans med någon eller några som själva var i ungefär samma ålder som de försvunna 1965, bodde i Haga och besökte dessa platser som de tre försvunna gjorde för över 50 år sedan vore mycket intressant. Fortfarande finns det en hel del sådana personer kvar i livet.

Naturligtvis har mycket som det såg ut då blivit förändrat. Mycket bebyggelse har rivits, i ännu större utsträckning i Annedal, och livet i Haga är helt förändrat numera.

Skansberget, alias "Rånarkullen" finns förstås kvar. Tänk om någon verkligen kände till detta berg riktigt ordentligt?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-01 kl. 14:57.
Citera
2016-09-06, 00:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fascinering och stort intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Nästan en miljon visningar - det är helt otroligt att Dahlsjö-fallet fascinerar oss så. Och ändå vet ingen vad som egentligen hände den 29 juli 1965...
Ett stort tack till alla er som håller tråden levande, tillför fakta och ibland mer eller mindre troliga spekulationer och teorier.
Och ett extra stort tack till Skaraborg2 som startade tråden den 22 april 2009, alltså för mer än sju år sedan. Det är ungefär 142 000 visningar per år eller nästan 12 000 visningar i månaden.
Kanske får vi någon gång reda på vad som hände med Kjell-Åke, Gay och Jan-Olof. Kanske tack vare den här tråden.

Tack för din uppskattning.

Aldrig kunde jag tro att intresset skulle bli så stort då tråden en gång startades.

Fascineringen och intresset beror helt säkert på att det var så många händelser som inträffade just den 29 juli 1965 i Göteborg. Frågorna är många. Ingen kan med säkerhet säga vad som egentligen hände den här ödesdigra dagen.

En liknande händelserik dag som denna i Sverige känner i a f inte jag till.

1. Vad hände med Dahlsjö, Johansson och Karlsson och varför?
2. Lever Kjell-Åke Johansson än idag?
3. Vad hände med den midnattsblå PV:n?
4. Hade "Hymmes" försvinnande något att göra med de övrigas?
5. Var Dahlsjö-gänget involverat i Grodmansrånet?
6. Varför är det fortfarande efter 51 år så känsligt?

Detta gamla fall, måste vara den tråd som har haft mest besökare gällande gamla olösta svenska försvinnanden. Helena-fallet inträffade ju först 1992.

Vem vet? Kanske får vi någon gång reda på vad det var som hände?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-06 kl. 00:42.
Citera
2016-09-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för din uppskattning.

Aldrig kunde jag tro att intresset skulle bli så stort då tråden en gång startades.

Fascineringen och intresset beror helt säkert på att det var så många händelser som inträffade just den 29 juli 1965 i Göteborg. Frågorna är många. Ingen kan med säkerhet säga vad som egentligen hände den här ödesdigra dagen.

En liknande händelserik dag som denna i Sverige känner i a f inte jag till.

1. Vad hände med Dahlsjö, Johansson och Karlsson och varför?
2. Lever Kjell-Åke Johansson än idag?
3. Vad hände med den midnattsblå PV:n?
4. Hade "Hymmes" försvinnande något att göra med de övrigas?
5. Var Dahlsjö-gänget involverat i Grodmansrånet?
6. Varför är det fortfarande efter 51 år så känsligt?

Detta gamla fall, måste vara den tråd som har haft mest besökare gällande gamla olösta svenska försvinnanden. Helena-fallet inträffade ju först 1992.

Vem vet? Kanske får vi någon gång reda på vad det var som hände?

Hur menar du känsligt fortfarande?
Citera
2016-09-07, 00:42
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det föll nog bort vad jag avsåg men jag hade fetmarkerat i citatet, vad du skrev: "När det gäller Gay Karlsson så kom han att avlida kort tid efter försvinnandedatumet. Av vilken orsak vet vi inte men han kan mycket väl ha blivit mördad."

Jag har ju som sagt sett detta tidigare, i alla fall som spekulation, men frågan är om det finns skäl att tro att skedde efter försvinnandedatumet, eller om det var orsaken till försvinnandet?

Inte otroligt att det var orsaken till försvinnandet..Det behöver inte nödvändigtvis vara ngt överlagt mord utan det som på den tiden ansågs som dråp.

Att de tre skulle vara inblandade i Grodmansrånet ser jag som helt uteslutet. Dessa försvunna killar var 'småbusar' och inga rånare av den digniteten. Sedan ska vi dessutom inte glömma att rånarna dessutom åkte fast så det gör det hela än mer långsökt..

Tillägg: Att det skulle betraktas som känsligt är väl tveksamt. Snarare förefaller det som om ointresset varit stort. Inte ens de närmaste släktingarna till åtminstone två av killarna verkar varit särskilt bekymrade utan bara trott att de stuckit, vilket också verkar vara fallet.
Senast redigerad av why123 2016-09-07 kl. 00:56.
Citera
2016-09-07, 00:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Inte otroligt att det var orsaken till försvinnandet..Det behöver inte nödvändigtvis vara ngt överlagt mord utan det som på den tiden ansågs som dråp.

Att de tre skulle vara inblandade i Grodmansrånet ser jag som helt uteslutet. Dessa var 'småbusar' och inga rånare av den digniteten. Sedan ska vi dessutom inte glömma att rånarna dessutom åkte fast så det gör det hela än mer långsökt..

Ja, ungefär kan det kännas rimligt att resonera kring Karlsson. Det fanns väl sedan någon hypotes att grabbarna skulle hyrts in för att göra något för att avleda polisen vid tiden för grodmansrånet, inte att de skulle varit mer inblandade än så eller ens vetat vad som var på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in