Citat:
Ursprungligen postat av
erog
Kan denne ha varit ditskickad av KÅ för att hämta eller leta efter något..?
Finns det fler händelser?
(Det kanske har skrivits men trots att jag läst allt kan man ju missa/glömma detaljer...)
Jag, och flera med mig, tror att denne "spelevink" var ditskickad av Kjell-Åke. Dock inte för hämta någonting. Kjell-Åke kan omöjligt ha vetat var någonstans detta fanns som han ev. sökte efter. Det han sökte efter kanske inte ens fanns kvar? Han hade inte varit i lägenheten under ca 28 år? Vad vi i a f känner till.
Däremot kan "spelevinken" har varit ditskickad för att se hur det såg ut i den lägenheten som Kjell-Åke själv hade bott från och till under några månaders tid 1965. Kanske hade han med sig en kamera för att fotografera?
Kjell-Åke höll säkert koll på sina familjemedlemmar som blev kvarlämnade. Han kan mycket väl någon gång nattetid stått ute på Lantmätaregatan och tittat upp mot lägenheten.
Däremot inträffade en annan händelse i lägenheten i Brämaregården där Kjell-Åke mycket väl hade tänkt att hämta något som han ville ha. Denna har också blivit omnämnd tidigare i tråden. Som t. ex. hans kvarlämnade plånbok som bl. a. innehöll en kombinerad liten adress- och anteckningsbok.
Den här händelsen inträffade mitt i natten i lägenheten. De fyra personer som låg och sov var mamman, pappan, den yngre brodern och systern. Hon har även berättat om denna händelse.
Den inträffade någon gång under hösten 1965. Omöjligt att få en mera exakt tidpunkt. Mitt i natten slås ett fönster upp på vid gavel med dunder och brak precis som det hade varit korsdrag. Alla familjemedlemmarna vaknar och undrar vad som hade hänt men det gick inte att hitta någon förklaring till varför fönstret hade slåtts upp på vid gavel. Det fanns inget korsdrag.
Misstankarna fanns att det kan ha varit Kjell-Åke själv som hade låst upp lägenhetsdörren med sin egen nyckel samt att han hade ställt upp ytterdörren på gatuplanet.
Misstankarna fanns alltså redan då att det kunde ha varit Kjell-Åke eftersom modern sa innan de gick och la sig igen något i stil med att "Det var Kjell-Åkes ande som gick genom lägenheten".
Jag är osäker på om fönstret hade slåtts upp på vid gavel eller om det hade stängts med dunder och brak. Vilket det än var så vaknade alla fyra personerna av oljudet.