2017-02-27, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Körkort.

Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Vem är detta då?

Förstod att du skulle ställa den frågan.

Redan på ett tidigt stadium framkom det, dessutom från flera olika håll, att Dahlsjö, Johansson och Karlsson behövde en person som hade något som de inte hade. Nämligen körkort.

Varför de behövde bilen och vad denna användes till vet vi inte, men något var det. Mycket möjligt smuggling av något slag.

Om de t. ex. smugglade brännvin och blev stannade i en trafikkontroll så gick det inte att ha en körkortslös chaufför. När de däremot var ute och t. ex. nöjesåkte så körde oftast Gay men även Dahlsjö ibland.
Citera
2017-03-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vid Kjell-Åkes pappas begravning 2008 så bevistades denna av en äldre man som hade bråttom. Detta var varken Kjell-Åke själv eller Janne Dahlsjö. Det var en del märkliga incidenter som inträffade i föräldrarnas lägenhet i Brämaregården. Även när föräldrarna flyttade från Brämaregården ca 1993 skedde ytterligare en sådan.

Varifrån kommer dessa uppgifter och vilken typ av "märkliga incidenter" är det frågan om?
Citera
2017-03-04, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En "spelevink" från Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Varifrån kommer dessa uppgifter och vilken typ av "märkliga incidenter" är det frågan om?

Dessa uppgifter kommer från Kjell-Åkes syster.

Kan återigen ta upp händelsen som inträffade när föräldrarna höll på att flytta från Brämaregården ca 1993 - alltså ca 28 år efter att han försvann.

Åtminstone modern var i a f hemma och var i flyttagen då det ringde på dörren. När hon öppnade denna såg hon en man stående med en nyckel i ena handen. Denne man kände hon igen och berättade senare för sin dotter att "Det var en spelevink i från Haga". Hon hade dock inte träffat denne sedan familjen flyttade därifrån 1965.

"Spelevinkens" förklaring var att han skulle titta på en lägenhet alldeles i närheten av deras och passade därför på att hälsa på hos familjen Johansson eftersom de skulle flytta.

När Kjell-Åke försvann så innehade han nyckel till lägenheten i Brämaregården. Låset till lägenheten var det samma 1993 som 1965 även om Kjell-Åke inte kände till det. Den här nyckeln som "Nyckelmannen" höll i handen kan mycket väl ha varit den samma som Kjell-Åke ägde och som försvann med honom.

Man kan fråga sig varför denne "spelevink" ville komma och hälsa på någon som han inte hade träffat sedan 1965?

Det slutade med att modern och "Spelevinken" stod i dörren och pratade en stund och sedan gick han därifrån. Hur "Nyckelmannen" hade fått reda på att de skulle flytta vet jag inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-04 kl. 22:20.
Citera
2017-03-06, 17:08
Medlem
Kan denne ha varit ditskickad av KÅ för att hämta eller leta efter något..?

Finns det fler händelser?
(Det kanske har skrivits men trots att jag läst allt kan man ju missa/glömma detaljer...)
Citera
2017-03-07, 22:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Radiodokumentären.

I kvällens avsnitt av Veckans brott så medverkade den f. d. polisen Sven Albihn.

Han medverkade också i radiodokumentären om Dahlsjö-fallet och "Hymme".
Citera
2017-03-08, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lägenheten i Brämaregården.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Kan denne ha varit ditskickad av KÅ för att hämta eller leta efter något..?

Finns det fler händelser?
(Det kanske har skrivits men trots att jag läst allt kan man ju missa/glömma detaljer...)

Jag, och flera med mig, tror att denne "spelevink" var ditskickad av Kjell-Åke. Dock inte för hämta någonting. Kjell-Åke kan omöjligt ha vetat var någonstans detta fanns som han ev. sökte efter. Det han sökte efter kanske inte ens fanns kvar? Han hade inte varit i lägenheten under ca 28 år? Vad vi i a f känner till.

Däremot kan "spelevinken" har varit ditskickad för att se hur det såg ut i den lägenheten som Kjell-Åke själv hade bott från och till under några månaders tid 1965. Kanske hade han med sig en kamera för att fotografera?

Kjell-Åke höll säkert koll på sina familjemedlemmar som blev kvarlämnade. Han kan mycket väl någon gång nattetid stått ute på Lantmätaregatan och tittat upp mot lägenheten.

Däremot inträffade en annan händelse i lägenheten i Brämaregården där Kjell-Åke mycket väl hade tänkt att hämta något som han ville ha. Denna har också blivit omnämnd tidigare i tråden. Som t. ex. hans kvarlämnade plånbok som bl. a. innehöll en kombinerad liten adress- och anteckningsbok.

Den här händelsen inträffade mitt i natten i lägenheten. De fyra personer som låg och sov var mamman, pappan, den yngre brodern och systern. Hon har även berättat om denna händelse.

Den inträffade någon gång under hösten 1965. Omöjligt att få en mera exakt tidpunkt. Mitt i natten slås ett fönster upp på vid gavel med dunder och brak precis som det hade varit korsdrag. Alla familjemedlemmarna vaknar och undrar vad som hade hänt men det gick inte att hitta någon förklaring till varför fönstret hade slåtts upp på vid gavel. Det fanns inget korsdrag.

Misstankarna fanns att det kan ha varit Kjell-Åke själv som hade låst upp lägenhetsdörren med sin egen nyckel samt att han hade ställt upp ytterdörren på gatuplanet.

Misstankarna fanns alltså redan då att det kunde ha varit Kjell-Åke eftersom modern sa innan de gick och la sig igen något i stil med att "Det var Kjell-Åkes ande som gick genom lägenheten".

Jag är osäker på om fönstret hade slåtts upp på vid gavel eller om det hade stängts med dunder och brak. Vilket det än var så vaknade alla fyra personerna av oljudet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-08 kl. 22:01.
Citera
2017-03-13, 03:17
Medlem
Ingen ny info. Bara lite frågor.

Först och främst. Ett stort tack till Skaraborg2, CrapStack och alla andra som på ett och annat vis bidragit till framgångarna med detta otroligt mystiska fall. Det har varit fantastiskt att läsa om det här.

Jag har nu under några dagar läst igenom tråden. Jag läste varenda inlägg på sidorna 1-100 och efter det har jag mest skummat igenom den, och hoppat över vissa sidor.

Uppgiftslämnarna - Hur gick det med dem? Var dom trovärdiga? Gav deras ledtrådar något?
Går det att göra en ny sammanfattning av vad vi vet än så länge?

Vilket var det senaste genombrottet?

Gör ni fortfarande research på fallet?

Ni får gärna svara här eller i PM.

Devin
Citera
2017-03-15, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Allehanda uppgifter under årens lopp.

Citat:
Ursprungligen postat av DevinScarlettes
Ingen ny info. Bara lite frågor.

Först och främst. Ett stort tack till Skaraborg2, CrapStack och alla andra som på ett och annat vis bidragit till framgångarna med detta otroligt mystiska fall. Det har varit fantastiskt att läsa om det här.

Jag har nu under några dagar läst igenom tråden. Jag läste varenda inlägg på sidorna 1-100 och efter det har jag mest skummat igenom den, och hoppat över vissa sidor.

Uppgiftslämnarna - Hur gick det med dem? Var dom trovärdiga? Gav deras ledtrådar något?
Går det att göra en ny sammanfattning av vad vi vet än så länge?

Vilket var det senaste genombrottet?

Gör ni fortfarande research på fallet?

Ni får gärna svara här eller i PM.

Devin

Tack för din uppskattning. Det har funnits många duktiga och intresserade skribenter i tråden under årens lopp.

Verkligen inte dåligt av dig att du har orkat med att ta del av så många sidor som du har gjort.

Gällande UL:s uppgifter som har lämnats under åratal så har en del av dem givit en hel del. T. o. m. har några av dem kunnat bli bekräftade p. g. a. av flera av varandra oberoende källor lämnat samma eller likartade uppgifter.

Den senaste mest intressanta uppgiften härrör sig från hösten 2012 och berör Kjell-Åke Johansson, men det droppar in mer eller mindre intressanta uppgifter varje år.

Research görs av naturliga skäl idag inte i samma utsträckning som under de första åren men det står s. a. s. aldrig helt stilla.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-15 kl. 22:53.
Citera
2017-03-17, 16:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mården ännu kvar 1970 på samma ställe.

I inlägg 4932 skrev jag bl. a. följande:

"Även det populära stället Mården kom att slå ned sina bopålar på en av långgatorna. Detta skedde någon gång under slutet av detta årtionde."

Detta är fel att Mårdens lunchbar flyttade till en av långgatorna i slutet av 1960-talet. Fortfarande 1970 låg Mården kvar på samma ställe som under Kjell-Åkes tid.

Det var någon gång under 1970-talets första hälft som restaurangen flyttade.
Citera
2017-04-04, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk till Det gamla Göteborg daterat den 2 april 2017.

Det gamla Göteborg.

Citat:

"En annan mycket spridd teori är att försvinnandena är ihopkopplade med det så kallade grodmansrånet som ägde rum samma dag som de tre personerna försvann. Det är inte troligt. Rånet begicks av en grupp vänner med ursprung i Ungern. De var alla tre mycket äldre än de tre försvunna unga personerna i PV:n."

Den sista meningen i den citerade texten är något felaktig. En av de tre ungrarna var mycket äldre än t. ex. Gay Karlsson som var född 1943. De båda övriga var knappt 3½ resp. knappt 3 år äldre än honom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-04-04 kl. 22:50.
Citera
2017-04-18, 20:23
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det gamla Göteborg.

Citat:

"En annan mycket spridd teori är att försvinnandena är ihopkopplade med det så kallade grodmansrånet som ägde rum samma dag som de tre personerna försvann. Det är inte troligt. Rånet begicks av en grupp vänner med ursprung i Ungern. De var alla tre mycket äldre än de tre försvunna unga personerna i PV:n."

Den sista meningen i den citerade texten är något felaktig. En av de tre ungrarna var mycket äldre än t. ex. Gay Karlsson som var född 1943. De båda övriga var knappt 3½ resp. knappt 3 år äldre än honom.

En välskriven artikel på min ära. Vad som jag har för mig diskuterats tidigare är Bräcke. Att han synts till i Bräcke, måste väl vara Bräcke på Hisingen?
Citera
2017-04-18, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bräcke i Jämtland.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
En välskriven artikel på min ära. Vad som jag har för mig diskuterats tidigare är Bräcke. Att han synts till i Bräcke, måste väl vara Bräcke på Hisingen?

Ja det var en välskriven artikel förutom detta med åldern.

Det Bräcke som det handlade om var faktiskt orten Bräcke i Jämtland. Där skall en bil ha setts i juli 1966 och vittnena menade att det var den midnattsblå. Den skall då ha varit sliten och illa medfaren. Utanför den stod en person. Inne i bilen satt det ytterligare två personer. Vittnena menade att den som stod utanför bilen var Kjell-Åke Johansson. De kände igen honom från en artikel i Expressen som hade blivit publicerad samma dag.

Sommaren 1966 hade bara fyra artiklar publicerats om deras förvinnande. En i GHT, två i GT och en i Expressen. Dessa publicerades alla under september-november 1965. Expressen för juli månad 1966 har gåtts igenom på mikrofilm och denna artikel har aldrig gått att få tag på.

Min personliga uppfattning är att det inte var vare sig rätt bil eller personer vittnena såg. Vad hade dessa tre storstadsgrabbar att göra i lilla Bräcke?
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-04-18 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in