2016-08-31, 16:54
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hehe, jag har blästrat en gjutjärnspanna efter en olycka i köket.
Där jag trodde jag drog ned det till ettan, men i själva verkat stannade på det högsta.
Det var ingen vacker syn i pannan eller hela lägenheten den gången.
Efter blästring, så blev pannan sjukt bra, den betedde sig som en teflonpannan nästan efter inbränning.
gjutjärnspannor steker bra, men problemet är alltid vikten. Går inte vända maten som en kock.. med pannkakor i spisfläkten ,och köttbullar som rullar på hela golvet
Citera
2016-08-31, 17:45
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
gjutjärnspannor steker bra, men problemet är alltid vikten. Går inte vända maten som en kock.. med pannkakor i spisfläkten ,och köttbullar som rullar på hela golvet
Haha.

Hett vatten och en vanlig diskborste håller gjutjärnspannan och teflonpannan redo för nästa omgång av matlagning hemma hos mig. Jag "diskar" alltid pannorna direkt efter det att jag har använt dem, och då de är varma.

Varför ska en torka ur dem med papper efter "diskningen"?

Jag har en egen diskborste för pannorna, för att slippa eventuella rester av diskmedel på borststråna. Stråna på diskborsten blir "svarta" efter ett tag, men det är inte något som är något problem.

Vill du kunna flippa pannkakor med en gjutjärnspanna, så finns det mindre storlekar som inte är så tunga att hantera. =)
Citera
2016-09-03, 11:00
Medlem
Hur länge ska en fläskfile vara inne i ugnen? Tänkte göra färdig potatisgratäng till som tar 20 minuter på 200grader, men fläskfilen behöver väl 30 kanske? Har ingen stektermometer så kan inte mäta tempen.
Citera
2016-09-03, 11:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hur länge ska en fläskfile vara inne i ugnen? Tänkte göra färdig potatisgratäng till som tar 20 minuter på 200grader, men fläskfilen behöver väl 30 kanske? Har ingen stektermometer så kan inte mäta tempen.
Lite lurig fråga, då det är så beroende på temperaturen på köttet.
En Svensk fläskfilé går att köra lite rosa i mitten, då trikiner inte har påvisas på +30år i det Svenska fläskköttet.
Sen är 200grader lite högt, då fläskfilé är ett litet känsligt kött, och blir lätt torrt.
Men funkar om man inte har nått val.

Men du steker/bryner väl köttet först antar jag.
Vi antar du ger bra färg, betyder en viss tillagning där.
Sen 12-15min i dina 200grader, så tror jag man ligger närheten av rosa/vitt.

Men för guds skull skaffa en termometer, den är utmärkt på vissa saker och pricka temperaturer som man inte tillagar ofta.
Finns ifrån 99:- tror jag till riktigt bra på tusenlappen, själv tog jag en K-typ ifrån Kina ochd en är väl använd.
För mig man hamnade runt 400:- på den, men var nått år sedan nu.
Citera
2016-09-03, 12:56
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Vill du kunna flippa pannkakor med en gjutjärnspanna, så finns det mindre storlekar som inte är så tunga att hantera. =)

Jag har en pannkakslagg just för ändamålet. Men inte fan flippar jag pannkakor med den. Måste nog hänga mer i gymmet och mindre i köket. :-)
Citera
2016-09-03, 15:22
Medlem
Citat:
Lite lurig fråga, då det är så beroende på temperaturen på köttet.
En Svensk fläskfilé går att köra lite rosa i mitten, då trikiner inte har påvisas på +30år i det Svenska fläskköttet.
Sen är 200grader lite högt, då fläskfilé är ett litet känsligt kött, och blir lätt torrt.
Men funkar om man inte har nått val.

Men du steker/bryner väl köttet först antar jag.
Vi antar du ger bra färg, betyder en viss tillagning där.
Sen 12-15min i dina 200grader, så tror jag man ligger närheten av rosa/vitt.

Men för guds skull skaffa en termometer, den är utmärkt på vissa saker och pricka temperaturer som man inte tillagar ofta.
Finns ifrån 99:- tror jag till riktigt bra på tusenlappen, själv tog jag en K-typ ifrån Kina ochd en är väl använd.
För mig man hamnade runt 400:- på den, men var nått år sedan nu.

Köpte en termometer nu, hur många grader ska fläskfilen vara på? Ska jag sätta in allt samtidigt på 200grader?
Citera
2016-09-03, 16:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Köpte en termometer nu, hur många grader ska fläskfilen vara på? Ska jag sätta in allt samtidigt på 200grader?
Max70C, men runt 65c och sen vila i 10min, sen stiger alltid kött ett par grader, en fläskfilé stiger runt 2-4grader efteråt(men du tar den på 65-max70 ändå).
En del vill ha sin rosa inuti, då får man nog ta den redan vid 60c.
Tänk på det går fort i slutet och att tempen stiger snabbt.
Då det är ofta att det kan gå sakta som tusan ifrån 40-50grader, för sen sista graderna gå fort som attan.
Baka inte in den i alufolie, det är bara om potatisgratängen visar sig ta extra tid som du gör detta.
Citera
2016-09-03, 17:31
Medlem
Citat:
Max70C, men runt 65c och sen vila i 10min, sen stiger alltid kött ett par grader, en fläskfilé stiger runt 2-4grader efteråt(men du tar den på 65-max70 ändå).
En del vill ha sin rosa inuti, då får man nog ta den redan vid 60c.
Tänk på det går fort i slutet och att tempen stiger snabbt.
Då det är ofta att det kan gå sakta som tusan ifrån 40-50grader, för sen sista graderna gå fort som attan.
Baka inte in den i alufolie, det är bara om potatisgratängen visar sig ta extra tid som du gör detta.

Okej I see, men tror du det tar 20 min för fläskfilen att komma upp till 65 på 200 grader?
Citera
2016-09-04, 09:29
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har en bit nötbog som väger drygt 1 kg. Ska jag lägga hela biten i grytan eller ska jag tärna den först?
Citera
2016-09-04, 10:36
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har en bit nötbog som väger drygt 1 kg. Ska jag lägga hela biten i grytan eller ska jag tärna den först?
Skall du göra en gryta skall du absolut tärna upp den. Men nötbog lämpar sig också riktigt bra att tillaga hel. I så fall skall du lägga den i en form i ugnen och sticka en termometer i den, när den kommer upp i 60-65 grader (beroende på hur rare du vill ha den), tar du ut den och lägger den att vila i aluminiumfolie.
Citera
2016-09-04, 10:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej I see, men tror du det tar 20 min för fläskfilen att komma upp till 65 på 200 grader?
Antagligen kortare tid.
200grader är rätt varmt för en så lite bit, så det bör gå bra mycket snabbare.
Men allt har med hur kallt/varmt köttet är.
Citera
2016-09-04, 11:25
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Du kan göra en pulled-beef (är den djupfryst kallas det kjälknöl) med den i ugnen. Supergott och blir smaskig köttfärs att göra gyros/paj etc av senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in