2016-08-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Häller du kallt vatten finns det en risk att stekpannan slår sig.

Om du har lite sjudande vatten vid sidan om kan du slänga ner köttbullarna i det ett par sekunder tills du ser att formen har satt sig, då brukar de hålla.

Där finns det hur många skolor som helst, det finns en monstertråd på detta forum där alla slänger ut sina köttbullerecept, börja kolla där.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
1. Onödigt enligt mig, speciellt om du kör med gjutjärn. Kör på kall vatten du.
2. Skaka pannan och vänd ofta på bullarna så blir de runda och fina. Ha inte i för många på en gång.
3. Brukar krydda rejält mycket mer än i receptet, kan dock inte säga en exakt mängd. Stek en liten klutt av färsen och smaka av. Eller smaka på den rå om du törs, det gör jag.

Smaklig spis!

Okej tack för svar! Jag skakade panna och det var då som de förstördes lite hehe. Men jag kör teflon, det jag ska tänka på är väl att jag inte får köra diskmedel i den och sen bara plastberedskap.
Citera
2016-08-29, 22:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Okej tack för svar! Jag skakade panna och det var då som de förstördes lite hehe. Men jag kör teflon, det jag ska tänka på är väl att jag inte får köra diskmedel i den och sen bara plastberedskap.
Mitt fetade, du tänker nog på en gjutjärnspanna. Teflon kan jag inte tänka mig skulle skadas av diskmedel.
Citera
2016-08-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mitt fetade, du tänker nog på en gjutjärnspanna. Teflon kan jag inte tänka mig skulle skadas av diskmedel.

Mina föräldrar har lärt mig det att man inte ska köra diskmedel i teflonpanna.
Citera
2016-08-29, 22:28
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Du ska alltid diska teflonpannor med diskmedel!
Citera
2016-08-30, 08:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är nog nått som de fått ifrån gjutjärn, och trott det gäller även teflon.
Men visst går det bara torka ur en teflonpanna och inte diska den.

Sen när det är kallt vatten i gjutjärn, så mindre mängder kommer inte påverka strukturen så mycket.
I din teflonpanna så är väl det rätt lugnt också, om nu du inte har riktigt höga temperaturer.
Citera
2016-08-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du ska alltid diska teflonpannor med diskmedel!

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är nog nått som de fått ifrån gjutjärn, och trott det gäller även teflon.
Men visst går det bara torka ur en teflonpanna och inte diska den.

Sen när det är kallt vatten i gjutjärn, så mindre mängder kommer inte påverka strukturen så mycket.
I din teflonpanna så är väl det rätt lugnt också, om nu du inte har riktigt höga temperaturer.

Okej kanske ska börja diska den med diskmedel då
Citera
2016-08-30, 12:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej kanske ska börja diska den med diskmedel då
Det låter helt okey, men tänk nu på att en gjutjärn inte ska diskas mer än i absoluta nödfall.
Och diskas den, så ska den alltid brännas in igen.
Om du nu kommer ha en sådan i framtiden, hur man bränner in den igen finns det finns på nätet.
Citera
2016-08-30, 16:56
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Teflonpannor kan få en extremt matt och konstig yta av maskindiskmedel. Har hänt när jag hade diskmaskin för 20 år sen.
Citera
2016-08-30, 17:06
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Teflonpannor kan få en extremt matt och konstig yta av maskindiskmedel. Har hänt när jag hade diskmaskin för 20 år sen.

En teflonpanna böver inte heller diskas i annat än varmt vatten. Torka ur med papper.
Citera
2016-08-30, 17:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Maskindiskmedel är väldigt start, samtidigt som säger någon diska med diskmedel.
Så tänker jag på typ YES.
Citera
2016-08-30, 17:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tja, jag skulle inte blästra den ren heller men att ha lite diskmedel i pannan när man diskar av den funkar på min teflonpanna - men jag skulle inte komma på tanken att göra samma med min gjutjärnspanna.
Citera
2016-08-30, 18:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tja, jag skulle inte blästra den ren heller men att ha lite diskmedel i pannan när man diskar av den funkar på min teflonpanna - men jag skulle inte komma på tanken att göra samma med min gjutjärnspanna.
Hehe, jag har blästrat en gjutjärnspanna efter en olycka i köket.
Där jag trodde jag drog ned det till ettan, men i själva verkat stannade på det högsta.
Det var ingen vacker syn i pannan eller hela lägenheten den gången.
Efter blästring, så blev pannan sjukt bra, den betedde sig som en teflonpannan nästan efter inbränning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in