2016-08-31, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Känner du till Poppers vetenskapsteori? Iaf rätt populär bland fysiker. Enligt Popper måste vetenskapliga teorier vara falsifierbara, annars är det helt enkelt inte en vetenskaplig teori. För hur bevisar man att en teori är sann? Man kan bekräfta förutsägelser från den, men det garanterar ju inte någonting om vad framtida noggrannare mätningar kan visa. Däremot behöver man ju bara falsifiera en teori EN gång så vet man ju att den inte är sann. Eller iaf inte helt sann.

Efter denna lilla utvikning är svaret på din fråga alltså: formulera religionen som en vetenskaplig teori som förutsäger saker. Kolla om dessa förutsägelser stämmer. Om något inte gör det, så vet du att iaf den teorin är falsk.

Problemet är förstås att det är sällan som religioner formuleras på just detta sätt.

Ändå tycker jag att det iaf är värt en tanke. Vetenskapliga teorier måste alltså vara iaf i princip falsifierbara. Religioner däremot anses inte kunna gå att motbevisa. Det detta landar i, tror jag, är helt enkelt att religioner inte är vetenskapliga teorier.

Fast när man tänker på det är det ju ganska mycket som är viktigt som inte är eller iaf inte bör ses som vetenskapliga teorier. T ex i kärlek är det nog en ganska dålig idé att anstränga sig mycket för att försöka falsifiera teorin om sin egen eller sin partners kärlek. "Asså fan, om hon *verkligen* älskar mig, så pallar hon med om jag knullar runt lite". BAD IDEA! Kolla INTE om du kan falsifiera kärlek. Du kommer nog nämligen att lyckas, och det är kanske inte vad du vill.

Allt som är viktigt är inte vetenskap.
Jag anser dock att de flesta religioner gör vetenskapliga anspråk.
Enligt dig kan man i så fall bevisa att Jesus inte gick på vatten. Det är ju väldigt lätt att testa om människor kan gå på vatten. Börjar man då säga att det är något övernaturligt med Jesus o.s.v., så kan man säga detsamma om enhörningar.
Citera
2016-08-31, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Koppling är det är inte upp till skeptikerna att motbevisa påståendena , var sig det handlar om gud eller enhörningar.
Enhörningen blir likt Russels tekanna en analogi till varför det är så.

Fast vem är det som påstår något egentligen?

Det är ingen frisk människa som påstår att enhörningar existerar.

Däremot är det ateisten som påstår någonting: att Gud inte finns!
Citera
2016-08-31, 20:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Nej, något sådant påstår inte ateister. De du menar är anti-teister.
Citera
2016-08-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, något sådant påstår inte ateister. De du menar är anti-teister.

You get my point
Citera
2016-08-31, 21:48
Medlem
Citat:
Fast vem är det som påstår något egentligen?

Det är ingen frisk människa som påstår att enhörningar existerar.

Ja, vem är det som påstår något egentligen? Sug på den ett tag...
Citera
2016-08-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, vem är det som påstår något egentligen? Sug på den ett tag...

Att Gud finns är utgångsläget.

Den som då påstår att Gud inte finns har bevisbördan.
Citera
2016-08-31, 21:51
Medlem
Citat:
Att Gud finns är utgångsläget.

Den som då påstår att Gud inte finns har bevisbördan.
Ha, ha, du är rolig du.
Varför är det utgångsläget? Och vilken Gud gäller som utgångsläge?
Citera
2016-08-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ha, ha, du är rolig du.
Varför är det utgångsläget? Och vilken Gud gäller som utgångsläge?

En Skapare (a.k.a Gud) är utgångsläget. Är inte det självklart för dig? För 97% av jordens befolkning är det så iaf.
Citera
2016-08-31, 22:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
You get my point
Nej, jag ser ingen poäng med att påstå felaktigheter.
Citera
2016-08-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, jag ser ingen poäng med att påstå felaktigheter.

Okej då menar jag "anti-teister" då besserwisser
Citera
2016-08-31, 22:15
Medlem
Citat:
En Skapare (a.k.a Gud) är utgångsläget. Är inte det självklart för dig? För 97% av jordens befolkning är det så iaf.
Om alla trodde på samma skapare, då hade det varit lite anmärkningsvärt.
Nu är det så att dom flesta tror på samma skapare som sin familj/vänner/umgänge, så jag tar inte den statistiken seriöst. Indoktrinering kallas det.
Och att tro på gud/gudar innebär inte att man tror på en skapare. 28% tror på en skapare, enligt denna undersökning.
http://www.varldenidag.se/nyheter/halva-varlden-tror-pa-en-gud/cbbked!uXe1MkAFNZoGgD3j5VQbg/
https://v-a.se/2011/04/mindre-an-halften-av-jordens-befolkning-tror-pa-evolutionsteorin/
Citera
2016-08-31, 22:21
Medlem
Citat:
Om alla trodde på samma skapare, då hade det varit lite anmärkningsvärt.
Nu är det så att dom flesta tror på samma skapare som sin familj/vänner/umgänge, så jag tar inte den statistiken seriöst. Indoktrinering kallas det.
Och att tro på gud/gudar innebär inte att man tror på en skapare. 28% tror på en skapare, enligt denna undersökning.
http://www.varldenidag.se/nyheter/halva-varlden-tror-pa-en-gud/cbbked!uXe1MkAFNZoGgD3j5VQbg/
https://v-a.se/2011/04/mindre-an-halften-av-jordens-befolkning-tror-pa-evolutionsteorin/

Bara ca 3% av världens befolkning är ateister, det säger en hel del om vem som påstår något!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in