2016-08-29, 16:53
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Lite intressant hitta länkar som denna i Aftonbladet från Millennieskiftet och hur synen var på Stilnoct/Imovane då

Dock tycker man att rätt lite nytt hänt på 16 år? Känns som om utveckligen på området sömnmedicin står rätt still så att skrivas.

Citat:
Ursprungligen postat av FreshToDeath
HAHAHA helt jävla underbart. Där ser man hur samhället är.

Helt underbar!

"– Men nu är de gamla bensodiazepinerna på väg bort. Det som gäller nu är Imovane och Stilnoct som är mycket mindre beroendeframkallande. Även Propavan och Sonata som är utan någon kemisk tillvänjningseffekt alls har blivit allt vanligare, säger Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi vid Karolinska institutet."

"Sonata anses vara det enda sömnpreparat som inte ger dåsighet dagen efter. Preparaten Imovane och Stilnoct anses vara de ”snällaste” preparaten efter Propavan och Sonata, trots att de medför en viss risk för tillvänjning."

Fram med ropparna igen Torbjörn Åkerstedt!
Citera
2016-08-29, 18:10
Bannlyst
Tjena ,

ingen som testat stilnox från Sanofi?

riktigga eller bara skit...

är ju dyra ,men ingen garanti
Citera
2016-08-29, 22:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerran777
De gånger jag tagit Imovane som du beskriver att du vill göra så har det slutat med att jag blivit ännu piggare. Tar man dem däremot till sömns som ordinerat så brukar de göra resten av jobbet.

Sitt på sängkanten. Svälj ner med vatten. Lägg dig.

Ah okej! Tack för svar.

Vill inte fluddra egentligen, däremot iom min sjukdomsbild så tycker jag tanken på att ta ngt preparat och inte känna hur min kropp reagerar (vilket man inte gör om man gör det medicinen är till för; släcker lampan) känns läskig. Kontrollbehov.

Som skrivet, ett ångestknippe av kaliber är jag. Därmed vill jag första gången jag tar Imovane, min första "benso", så att säga av vad jag förstått till sin kemiska struktur, ta den vaken och fortsätta vara vaken för att se hur min kropp reagerar.

Förstått av andra i fancluben att vaken på imovane fungerar och att det kan vara en rätt trevlig upplevelse för vissa.

Ikväll blev det dock whiskey igen. Börjar jobba på Onsdag så sen är det slut med det vardagar. Istället för Imovane blev det en drog jag definitivt har koll på sen flera år tillbaka
Citera
2016-08-29, 22:27
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ah okej! Tack för svar.

Vill inte fluddra egentligen, däremot iom min sjukdomsbild så tycker jag tanken på att ta ngt preparat och inte känna hur min kropp reagerar (vilket man inte gör om man gör det medicinen är till för; släcker lampan) känns läskig. Kontrollbehov.

Som skrivet, ett ångestknippe av kaliber är jag. Därmed vill jag första gången jag tar Imovane, min första "benso", så att säga av vad jag förstått till sin kemiska struktur, ta den vaken och fortsätta vara vaken för att se hur min kropp reagerar.

Förstått av andra i fancluben att vaken på imovane fungerar och att det kan vara en rätt trevlig upplevelse för vissa.

Ikväll blev det dock whiskey igen. Börjar jobba på Onsdag så sen är det slut med det vardagar. Istället för Imovane blev det en drog jag definitivt har koll på sen flera år tillbaka

Jag förstår men problemet med att ta den vaken och se hur din kropp reagerar blir lite snett. För zopiklonet kommer påverka dig annorlunda om du håller dig vaken. Den ger dig ångestlindring och mysfaktor. Personligen blir jag piggare dessutom. Klockan skenar iväg. Folk flummar på dem vakna. Inte när de sover. Vissa menar att de är bättre än benzo som ångestlindring och vissa har t.o.m. fått det utskrivet mot just det. Men det är i grund och botten sömnpiller som man ska sova på. Då funkar det inte att sitta och vänta på vad som händer. Du kommer ju känna den krypa på även om du ligger ner i ett släckt rum under täcket. Hinner du somna innan lär du ju inte behöva dem alls.

Och bara för ordningens skull så är det ingen "benzo". Det är en Z-analog av benzo och enligt somliga, inte mig dock, bättre än benzo.
Citera
2016-08-29, 22:48
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Jag förstår men problemet med att ta den vaken och se hur din kropp reagerar blir lite snett. För zopiklonet kommer påverka dig annorlunda om du håller dig vaken. Den ger dig ångestlindring och mysfaktor. Personligen blir jag piggare dessutom. Klockan skenar iväg. Folk flummar på dem vakna. Inte när de sover. Vissa menar att de är bättre än benzo som ångestlindring och vissa har t.o.m. fått det utskrivet mot just det. Men det är i grund och botten sömnpiller som man ska sova på. Då funkar det inte att sitta och vänta på vad som händer. Du kommer ju känna den krypa på även om du ligger ner i ett släckt rum under täcket. Hinner du somna innan lär du ju inte behöva dem alls.

Och bara för ordningens skull så är det ingen "benzo". Det är en Z-analog av benzo och enligt somliga, inte mig dock, bättre än benzo.

Ah förstår. Tar till mig. Både förklaringar, tips och ordningsuppdatering. Tack! Kommer därmed ta min första som det är tänkt och "lita" på preparatet. Inte ikväll dock som planerat. Blev Whiskey och det är rätt trevligt och ångestlindrande också Vill inte arbeta dagen efter vid första intag, åter igen för kontrollbehovet, och vill dega dagen efter beroende på hur jag reagerar på det, så får bli nyktert Fredag eller Lördag istället att skicka iväg min testballong.

Kan dock hända jag ger upp när jag får en förmodan usel sömnperiod första tiden på nya jobbet Ons-Tors-Fred och tar ändå. Kan bara inte ta Propavan. Kan inte visa mig från den bästa sidan första tiden på nya jobbet som en efterbliven Zombie vilket är min biverkning dagen efter på det rävgiftet.
Citera
2016-08-29, 23:05
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
....

Nemas. Gör så!
Håller med dig om wirren. Den håller alltid vad den lovar. Och Propavan med sin halveringstid på 8 timmar är ju som gjutet att jobba dagen efter på. Bara halva verkningsgraden kvar när det är dags att börja sin morgon med "Walking dead".
Citera
2016-08-29, 23:23
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Nemas. Gör så!
Håller med dig om wirren. Den håller alltid vad den lovar. Och Propavan med sin halveringstid på 8 timmar är ju som gjutet att jobba dagen efter på. Bara halva verkningsgraden kvar när det är dags att börja sin morgon med "Walking dead".

Oh yes. Min läkare, trots blanka rullar utöver noter om min ångestproblematik, vill bara skriva ut medicin mot graviditetsillamående och Propavan. Måste vara riktigt ful eller inte kunna snacka för mig för under vardagliga former är jag skötsam och skulle enbart använda Imovane vid behov. Nåväl. Mitt problem och inte ditt. Har morsans karta Imo och kommer försöka arbeta upp den klokt.
Citera
2016-08-30, 07:57
Medlem
Har någon varit med om att fått hallisar och verkligen varit HELT borta på dessa? Fick i mig 150mg + en 10 öl kan jag tänkte mig. 5-6 timmar är borta och hur fan jag höll på tydligen. Värre kioskmongo skulle man nog få leta efter. Letade efter folk i lägenheten som inte ens fanns i timmar, benzo-rage, massor med dumt skit på fejjan. Fan blanda inte stilnoct med alkohol, hade glömt hur farligt det kunde bli
Citera
2016-08-30, 12:25
Medlem
Har tagit zolpidem för sömnen i nästan två veckor nu. 10mg till kvällen (2-3 kvällar har det varit 15mg, och en kväll 20 - men som sagt endast tagit på kvällarna i insomningssyfte), men nu idag och igår har jag börjat få ett helvetes dåligt mående med ångest på grund av jag vet inte vad. Medicinen hjälpte igårkväll och jag kunde somna iallafall, men idag är känslan tillbaka. Vill verkligen inte fastna i ett läge där jag måste knapra benzo/zolpidem för att klara av vardagen, tanken var bara att ta tabletterna för att fixa sömnen under en period.

Stress över skola/jobb/relationer är väl aningen högre än normalt, men det är inget jag normalt sett har problem att hantera. Har mått dåligt förut, men då har jag alltid kunnat peka på vad som ger mig ångest, nu är det mer generell panikkänsla över ingenting/allting. Kan medicinen öht inverka här? Ska jag trappa ned? Ser inget om ångestkänslor i biverkningarna i FASS. Kanske är fel tråd, ber om ursäkt då.
Citera
2016-08-30, 12:32
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aderenalin
Tjena ,

ingen som testat stilnox från Sanofi?

riktigga eller bara skit...

är ju dyra ,men ingen garanti

Jag har testat Stilnox Sanofi från en av de stora shopparna och den var det inget fel på direkt!
Citera
2016-08-30, 13:38
Medlem
visdomst4nds avatar
Fick stilnox på recept (och haft imovane innan det) för några år sen. Under den tid jag missbrukade lyckades jag få ut det men idag när jag är betydligt mycket mer städad och träffar en ny läkare på ny vårdcentral så vägrar han hjälpa mig med det. Vad fan handlar det om?

Har jag väl haft det så förstår jag inte och han gav mig inga skäl heller. Jävla idiot läkare som dömer en efter första besöket.
Citera
2016-08-30, 16:53
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:

Att tidsuppfattningen blir bättre har jag också märkt. Dagarna på jobbet går mycket fortare nu. Även om jag gör något extremt enformigt och trist som förut kunde få mig att hata mitt liv. Har delvis tappat förmågan att bli så uttråkad att jag bara vill dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in