2015-11-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Så kan jag med tycka ibland
Fast jag såg att du helst slipper smaken! Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det, men jag upplever att märket Imovane smakar mindre än t.ex. Zopiklon Pilum. Man kan även testa svälja tabletterna med någon annan dryck än vatten så att smaken "blandas upp" och inte blir lika påtaglig. Juice och té funkar bra tycker jag. Inte öl! Jag misstänker att alkohol interagerar på nåt sätt med tabletterna så att effekten försämras om man dricker precis vid intag. Bättre att dricka innan i så fall, om man nu är ute efter att förstärka effekten.
Citera
2015-11-19, 16:57
Medlem
Synatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Nej jag ska inte berätta. Ja det slår på utavhelvete, väldigt direkt, fullt rus på en gång, efter 3-5 min.

Men det är helt sjukt, metallsmaken finns där ändå.
Det är för att 5% av smaken/ämnet släpps ut i saliven genom tungan, haha smått otroligt men sant.
Citera
2015-11-19, 19:07
Medlem
Då har man Stilnoct(bytt från Imovane),hämtar ut det ikväll,återkommer imorgon hur jag upplevde det.

Edit: Har hämtat dom nu,30 st,10 mg,en till natten. Som sagt,återkommer.
Senast redigerad av Sjukdom-1854 2015-11-19 kl. 19:42.
Citera
2015-11-19, 21:08
Medlem
Stör mig inte på imovane smaken heller, tvärtom är det ju en indikation på att de börjat verka. Sitta och käka och dricka mjölk när ruset kommer är ju underbart. Tyvärr får jag inte mycket till rus längre. Dagen efter om jag äter 4+ så kan jag störa mig på smaken dock.
Citera
2015-11-19, 21:22
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Fast jag såg att du helst slipper smaken! Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det, men jag upplever att märket Imovane smakar mindre än t.ex. Zopiklon Pilum. Man kan även testa svälja tabletterna med någon annan dryck än vatten så att smaken "blandas upp" och inte blir lika påtaglig. Juice och té funkar bra tycker jag. Inte öl! Jag misstänker att alkohol interagerar på nåt sätt med tabletterna så att effekten försämras om man dricker precis vid intag. Bättre att dricka innan i så fall, om man nu är ute efter att förstärka effekten.

Tycker kaffe tar bort det mesta av smaken faktiskt. Älskar kaffe så det fungerar ypperligt i alla fall.
Citera
2015-11-19, 21:27
Medlem
Redlinezs avatar
Är det många som tycker att Imovane/Stilnoct minskar i effekt om man tagit benso dagligen?
Citera
2015-11-19, 21:35
Medlem
T-L-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Är det många som tycker att Imovane/Stilnoct minskar i effekt om man tagit benso dagligen?

Tror att nästan alla som prövat tycker det, inklusive mig själv.
Citera
2015-11-19, 22:53
Medlem
Jag är en 29-årig tjej som för drygt två år sedan träffade den berömda väggen. Sömnproblem var bara ett i mängden av symptom och jag fick då Zolpidem utskrivna av neurolog. De var då ett rent måste för att kunna sova öht. Åt dessa regelbundet och märkte efter ett tag hur jag började tappa effekt av dem och bestämde mig för att sluta med extrem sömnlöshet som konsekvens ett tag efter. Kom ur "beroendet" rätt fort ändå och sov snart på egen hand igen, om än knackigt p.g.a. min utbrändhet. (var så sjuk och hade så kraftiga fysiska symptom att jag utreddes för MS).

Nu några år efter är jag fortfarande inte helt frisk. Kanske aldrig kommer bli 100%. Är mycket mer stresskänslig och påverkbar av yttre omständigheter och sömnen rubbas väldigt lätt. Jag var aldrig på återbesök hos läkare eftersom jag började jobba igen redan efter knappt ett halvår (för tidigt, jag vet) och fick rekommendationen via företagshälsan nu för ett tag sedan att gå och prata med en läkare + kolla upp min hjärtklappning med ett EKG. Har nu varit där och det var ingen fara med hjärtat, utan det är ångest som framkallar denna hjärtklappning - inte direkt förvånande.

Eftersom jag känner att sömnen är så extremt viktig för att jag ska fungera och jag redan är extremt känslig och har regelbundna sömnbesvär, bad jag läkaren att få zolpidem då jag ju haft dem innan. Det visade sig att jag i princip skulle bli tvungen att vädja till henne för att hon ens skulle skriva ut en ask, trots at jag sa att jag bara ville ha det som en "trygghet" så att jag kan ta OM det behövs så att jag ska kunna klara min vardag med heltidsjobb. När jag loggar in på apoteket så har läkaren skrivit ut en annan sort (zopiklon) som jag hört ska ge skitäcklig smak i munnen och eftersom zolpidem funkat bra innan så ringde jag och bad om att få dessa utskrivna istället. Det skulle jag få, tack och lov. När jag går till apoteket för att hämta dem så ligger där BÅDE Zolpidem (bara 30 st 5 mg) och Zopiklon 30 st (7,5 mg). Läkaren hade alltså glömt att ta bort Zopiklonen och bara skrivit ut Zolpidem utöver. Eftersom det verkade vara så omständigt att ens få några utskrivna öht, passade jag på att hämta ut båda sorter för att ha i beredskap. Detta känns SÅ JÄKLA SKÖNT! Jag behöver nu inte ha ångest och vara orolig över att inte kunna sova när det är hektiska perioder och jag kommer att spara på dessa så länge det bara går. Ta en halv bara vid behov liksom.

Nu till min fundering! Tror ni att jag kan få nya utskrivna när mina befintliga tagit slut (om minst ett år, kanske länge än så)? Om jag då skriver och ber om förnyat recept via "Mina vårdkontakter", tror ni att det kommer att bli tvärnej, eller kan jag få det beviljat om de ser att jag inte fått recept (á 60 st "svagdosare") utskrivna på över ett år?

Så länge man inte missbrukar dessa tabletter, är de enligt min åsikt en gåva från ovan. En trygghet och ett stort hjälpmedel för en hållbar och någorlunda bekymmersfri tillvaro där man åtminstone vet att man kan få sin återhämtning när det är som värst och slipper få mer symptom och bli extra stresskänslig för att man inte får sova.

Ursäkta långt inlägg! Kommentera gärna med era tankar/erfarenheter kring detta.
Citera
2015-11-19, 23:16
Medlem
Nehalems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emee
Jag är en 29-årig tjej som för drygt två år sedan träffade den berömda väggen. Sömnproblem var bara ett i mängden av symptom och jag fick då Zolpidem utskrivna av neurolog. De var då ett rent måste för att kunna sova öht. Åt dessa regelbundet och märkte efter ett tag hur jag började tappa effekt av dem och bestämde mig för att sluta med extrem sömnlöshet som konsekvens ett tag efter. Kom ur "beroendet" rätt fort ändå och sov snart på egen hand igen, om än knackigt p.g.a. min utbrändhet. (var så sjuk och hade så kraftiga fysiska symptom att jag utreddes för MS).

Nu några år efter är jag fortfarande inte helt frisk. Kanske aldrig kommer bli 100%. Är mycket mer stresskänslig och påverkbar av yttre omständigheter och sömnen rubbas väldigt lätt. Jag var aldrig på återbesök hos läkare eftersom jag började jobba igen redan efter knappt ett halvår (för tidigt, jag vet) och fick rekommendationen via företagshälsan nu för ett tag sedan att gå och prata med en läkare + kolla upp min hjärtklappning med ett EKG. Har nu varit där och det var ingen fara med hjärtat, utan det är ångest som framkallar denna hjärtklappning - inte direkt förvånande.

Eftersom jag känner att sömnen är så extremt viktig för att jag ska fungera och jag redan är extremt känslig och har regelbundna sömnbesvär, bad jag läkaren att få zolpidem då jag ju haft dem innan. Det visade sig att jag i princip skulle bli tvungen att vädja till henne för att hon ens skulle skriva ut en ask, trots at jag sa att jag bara ville ha det som en "trygghet" så att jag kan ta OM det behövs så att jag ska kunna klara min vardag med heltidsjobb. När jag loggar in på apoteket så har läkaren skrivit ut en annan sort (zopiklon) som jag hört ska ge skitäcklig smak i munnen och eftersom zolpidem funkat bra innan så ringde jag och bad om att få dessa utskrivna istället. Det skulle jag få, tack och lov. När jag går till apoteket för att hämta dem så ligger där BÅDE Zolpidem (bara 30 st 5 mg) och Zopiklon 30 st (7,5 mg). Läkaren hade alltså glömt att ta bort Zopiklonen och bara skrivit ut Zolpidem utöver. Eftersom det verkade vara så omständigt att ens få några utskrivna öht, passade jag på att hämta ut båda sorter för att ha i beredskap. Detta känns SÅ JÄKLA SKÖNT! Jag behöver nu inte ha ångest och vara orolig över att inte kunna sova när det är hektiska perioder och jag kommer att spara på dessa så länge det bara går. Ta en halv bara vid behov liksom.

Nu till min fundering! Tror ni att jag kan få nya utskrivna när mina befintliga tagit slut (om minst ett år, kanske länge än så)? Om jag då skriver och ber om förnyat recept via "Mina vårdkontakter", tror ni att det kommer att bli tvärnej, eller kan jag få det beviljat om de ser att jag inte fått recept (á 60 st "svagdosare") utskrivna på över ett år?

Så länge man inte missbrukar dessa tabletter, är de enligt min åsikt en gåva från ovan. En trygghet och ett stort hjälpmedel för en hållbar och någorlunda bekymmersfri tillvaro där man åtminstone vet att man kan få sin återhämtning när det är som värst och slipper få mer symptom och bli extra stresskänslig för att man inte får sova.

Ursäkta långt inlägg! Kommentera gärna med era tankar/erfarenheter kring detta.

Jag har väldigt mycket samma uppfattning som du har. Att kunna ha Zolpidem till hands är något som gör att jag oftast kan somna utan att behöva ta dom, och när det väl är något som gör att jag inte kan sova så har något som jag vet kommer fungera bra.

Det jag tror att vården oroar sig för är att just dessa lite starkare preparat har en tendens att användas, kanske inte som ett missbruk, men ändå med fel intention, och därför vågar dom inte vara så generösa som man kanske hade önskat.

Det skiljer sig dock extremt mycket från läkare till läkare. Min kontakt på psykiatrin litar såpass mycket på mig att jag får oftast det jag ber om, men då just för att hon vet att jag iaf numera har ett väldigt ansvarsfullt förhållande till läkemedel.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att dom ska bry sig om att du hämtat ut Imovane. Så mycket tid har dom inte för att leka detektiver hela dagarna. Otur kan man ju ha, men jag skulle bli förvånad om det inte finns en historik för missbruk som gör att dom tittar lite extra noga på vissa patienter.

Med det sagt ska jag inte sticka under stol med att jag kanske inte litar på vården såpass att jag bara ber om nytt när det gamla är slut. Zolpidem är såpass viktigt för mig att jag ser till att ha en liten buffert hemma ifall att något skulle göra att man inte kan få ny utskriven.

Och nej, jag konsumerar inga mängder, utan det handlar om typ en i månaden när jag mår bra, och en i veckan när jag mår mindre bra.
Citera
2015-11-19, 23:33
Medlem
trueforgoods avatar
Nån mer än jag som ser helt nedpundad ut fast värre efter ett par-tre stillisar? Ser pigg och fräsch ut annars med alterta ögon, men efter dessa piller är ögonen hängiga, svart runt omkring och man ser allmänt sjuk ut.
Citera
2015-11-19, 23:34
Medlem
Precis så tänker jag med. Och nej, jag kommer i så fall att se till att ha några hemma innan jag ber om nytt recept. Lite strategisk får man ju vara, haha!

Jag har nu testat att ta en halv 7,5 Zopiklon/Imovan vid två tillfällen och är inte överväldigad. Eller visst, de hjälpte för att somna, men smaken var ju inte jättekul och jag fick inte riktigt samma "sköna känsla" vid verkan. Men det kan man såklart leva med, så länge det hjälper med insomningen.

Huruvida en halv 5 mg Zolpidem kommer att räcka för effekt när jag är i mina svackor, är jag dock skeptisk till. Hade ju varit bättre med delbara 10mg så en halv hade varit fullt tillräckligt. Tror det var 10mg jag hade när jag var sjuk. Men men, man tager vad man haver och i detta fallet får man ju vara väldigt tacksam för det man faktiskt har fått.

Tack för ditt svar!
Citera
2015-11-19, 23:39
Medlem
Jag har nu fått Zopiklon utskruvet av min läkare då Circadin var lika effektiva som att julpynta. Så på lördag tänkte jag testa detta. Kommer dock börja jääävligt försiktigt och se om det först och främst förbättrar sömnen. Kommer följa denna tråd mer nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in