Jag är en 29-årig tjej som för drygt två år sedan träffade den berömda väggen. Sömnproblem var bara ett i mängden av symptom och jag fick då Zolpidem utskrivna av neurolog. De var då ett rent måste för att kunna sova öht. Åt dessa regelbundet och märkte efter ett tag hur jag började tappa effekt av dem och bestämde mig för att sluta med extrem sömnlöshet som konsekvens ett tag efter. Kom ur "beroendet" rätt fort ändå och sov snart på egen hand igen, om än knackigt p.g.a. min utbrändhet. (var så sjuk och hade så kraftiga fysiska symptom att jag utreddes för MS).
Nu några år efter är jag fortfarande inte helt frisk. Kanske aldrig kommer bli 100%. Är mycket mer stresskänslig och påverkbar av yttre omständigheter och sömnen rubbas väldigt lätt. Jag var aldrig på återbesök hos läkare eftersom jag började jobba igen redan efter knappt ett halvår (för tidigt, jag vet) och fick rekommendationen via företagshälsan nu för ett tag sedan att gå och prata med en läkare + kolla upp min hjärtklappning med ett EKG. Har nu varit där och det var ingen fara med hjärtat, utan det är ångest som framkallar denna hjärtklappning - inte direkt förvånande.
Eftersom jag känner att sömnen är så extremt viktig för att jag ska fungera och jag redan är extremt känslig och har regelbundna sömnbesvär, bad jag läkaren att få zolpidem då jag ju haft dem innan. Det visade sig att jag i princip skulle bli tvungen att vädja till henne för att hon ens skulle skriva ut en ask, trots at jag sa att jag bara ville ha det som en "trygghet" så att jag kan ta OM det behövs så att jag ska kunna klara min vardag med heltidsjobb. När jag loggar in på apoteket så har läkaren skrivit ut en annan sort (zopiklon) som jag hört ska ge skitäcklig smak i munnen och eftersom zolpidem funkat bra innan så ringde jag och bad om att få dessa utskrivna istället. Det skulle jag få, tack och lov. När jag går till apoteket för att hämta dem så ligger där BÅDE Zolpidem (bara 30 st 5 mg) och Zopiklon 30 st (7,5 mg). Läkaren hade alltså glömt att ta bort Zopiklonen och bara skrivit ut Zolpidem utöver. Eftersom det verkade vara så omständigt att ens få några utskrivna öht, passade jag på att hämta ut båda sorter för att ha i beredskap. Detta känns SÅ JÄKLA SKÖNT! Jag behöver nu inte ha ångest och vara orolig över att inte kunna sova när det är hektiska perioder och jag kommer att spara på dessa så länge det bara går. Ta en halv bara vid behov liksom.
Nu till min fundering! Tror ni att jag kan få nya utskrivna när mina befintliga tagit slut (om minst ett år, kanske länge än så)? Om jag då skriver och ber om förnyat recept via "Mina vårdkontakter", tror ni att det kommer att bli tvärnej, eller kan jag få det beviljat om de ser att jag inte fått recept (á 60 st "svagdosare") utskrivna på över ett år?
Så länge man inte missbrukar dessa tabletter, är de enligt min åsikt en gåva från ovan. En trygghet och ett stort hjälpmedel för en hållbar och någorlunda bekymmersfri tillvaro där man åtminstone vet att man kan få sin återhämtning när det är som värst och slipper få mer symptom och bli extra stresskänslig för att man inte får sova.
Ursäkta långt inlägg! Kommentera gärna med era tankar/erfarenheter kring detta.