Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-28, 15:18
  #22861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Ifall någon person sade sig veta vad Gud är för något. Skulle du anta att detta var helt omöjligt? Dvs. att Gud enligt dig helt enkelt inte existerar och därmed är ett sådant påstående automatiskt helt falskt?




Svara på frågan
Jag skulle bedöma ett sådant påstående efter vilka belägg som presenteras. Skulle inte du?
Citera
2016-08-28, 15:21
  #22862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Man kan inte bevisa ett sådant påstående. Gud är ett icke-fysiskt fenomen som inte går att bevisa. Det är inte så att Gud är en elefant nere i Afrika som jag kan ta dig till.

Poängen är inte om det går att bevisa eller inte. Frågan är ifall du skulle se det som en omöjlighet att en mänsklig varelse vet vad Gud är?

Dessa Grekiska Gud är Idoler. Gud och Idoler är inte samma sak.
Nä, jag ser det inte som omöjligt. Dock verkar många troende anse att det är omöjligt att veta vad Gud ör. Alltså är jag mer öppen .....
Citera
2016-08-28, 15:27
  #22863
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä, jag ser det inte som omöjligt. Dock verkar många troende anse att det är omöjligt att veta vad Gud ör. Alltså är jag mer öppen .....

Så med andra ord så ser du Guds existens som en möjlighet. Min nästa fråga är då ifall du söker efter Gud?

Hur angriper du problemet? Hur ser du på Gud? Var börjar du leta?
Citera
2016-08-28, 15:34
  #22864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Så med andra ord så ser du Guds existens som en möjlighet. Min nästa fråga är då ifall du söker efter Gud?

Hur angriper du problemet? Hur ser du på Gud? Var börjar du leta?
Om det existerar en gud och den vill ha kontakt med mig, varför ska jag leta?
Hur många gudar letar du efter? Alla som någon någonsin trott på? Berätta gärna hur du gör?
Citera
2016-08-28, 15:59
  #22865
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om det existerar en gud och den vill ha kontakt med mig, varför ska jag leta?

Det är argument out of ignorance. Du kan inte finna Gud om du inte vill hitta Gud. Det är du som bestämmer om du vill se Gud, Gud gömmer sig inte, Gud finns överallt. I naturen, i Livet. Det är du som måste ta första steget mot Gud.


Citat:
Hur många gudar letar du efter? Alla som någon någonsin trott på? Berätta gärna hur du gör?

Jag kan hitta på en action-hjälte gud från filmen Avengers men det gör det inte till en Gud, det är en Idol. Lär dig skillnaden.

Mitt sätt att leta efter Gud är att först erkänna vad Gud är för mig. Gud för mig är kärlek, frihet och lycka. Gud är godhet och det är Livets Natur. Utifrån detta söker jag.

Sökandet efter Gud är baserat på meditation genom att vara medveten om sina tankar och känslor för de är dessa som är roten till lidande och ondska, som leder till våld och förödelse i vårt samhälle.

Gud är inget objekt och därför kan man inte hitta Gud med hjälp av någon intellektuell process. Men för att hitta Gud så måste man veta vad man söker efter och här är en bra definition:

Hur vet du att du hittat Gud?
Genom att ha blivit fri från alla former av mänskligt lidande, och därmed har du en inneboende lycka som aldrig lämnar dig. Som aldrig kan förstöras.

Finns väldigt bra böcker som beskriver hur man ska söka:

The power of Now, Eckhart Tolle
A new earth, Eckhart Tolle
Awareness, Anthony De Mello
Freedom from the Known, Jiddu Krishnamurti
Tao Te Ching
Citera
2016-08-28, 16:05
  #22866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Det är argument out of ignorance. Du kan inte finna Gud om du inte vill hitta Gud. Det är du som bestämmer om du vill se Gud, Gud gömmer sig inte, Gud finns överallt. I naturen, i Livet. Det är du som måste ta första steget mot Gud.




Jag kan hitta på en action-hjälte gud från filmen Avengers men det gör det inte till en Gud, det är en Idol. Lär dig skillnaden.

Mitt sätt att leta efter Gud är att först erkänna vad Gud är för mig. Gud för mig är kärlek, frihet och lycka. Gud är godhet och det är Livets Natur. Utifrån detta söker jag.

Sökandet efter Gud är baserat på meditation genom att vara medveten om sina tankar och känslor för de är dessa som är roten till lidande och ondska, som leder till våld och förödelse i vårt samhälle.

Gud är inget objekt och därför kan man inte hitta Gud med hjälp av någon intellektuell process. Men för att hitta Gud så måste man veta vad man söker efter och här är en bra definition:

Hur vet du att du hittat Gud?
Genom att ha blivit fri från alla former av mänskligt lidande, och därmed har du en inneboende lycka som aldrig lämnar dig. Som aldrig kan förstöras.

Finns väldigt bra böcker som beskriver hur man ska söka:

The power of Now, Eckhart Tolle
A new earth, Eckhart Tolle
Awareness, Anthony De Mello
Freedom from the Known, Jiddu Krishnamurti
Tao Te Ching
Om Gud är kärlek, frihet och lycka, ja då tror jag också Gud existerar. Med den definitionen kan en Avengers lika väl klassas som en Gud. Eller naturen, eller universum.
Hur noga har du sökt efter alla tusentals gudar som folk trott/tror på?
Och självklart måste inte jag ta första steget för att hitta Gud, det är en regel påhittad av människor. Eller har du bevis för nåt annat?
Citera
2016-08-28, 16:18
  #22867
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om Gud är kärlek, frihet och lycka, ja då tror jag också Gud existerar. Med den definitionen kan en Avengers lika väl klassas som en Gud. Eller naturen, eller universum.
Hur noga har du sökt efter alla tusentals gudar som folk trott/tror på?
Och självklart måste inte jag ta första steget för att hitta Gud, det är en regel påhittad av människor. Eller har du bevis för nåt annat?

Det stämmer att Gud är i regel påhittad av människor, men de försökte beskriva vad Gud är på riktigt, men eftersom de inte vet vad Gud är så gjorde de grova misstag.

Gud vilar inte på tankens nivå med ideér, abstraktioner, koncept etc...

Gud är bortom det. Även om jag säger Gud är evig lycka så är det bara ett mentalt koncept trots att det är sant. Gud finns bortom mentala koncept, och det är till och med beskrivet i Bibeln.

Du sade, Gud är något du också tror på om det är kärlek lycka etc...Men jag personligen tror inte på något då tro är på tankens nivå som inte klarar av att inse en levande sanning. Gud är snarare något man ska veta och känna, inte tro på. Att tro på Gud ger ingen effekt. Att känna Gud ger däremot en enorm effekt i form av evig lycka.


Jag sade att Gud finns överallt, du måste vara öppen till det bara. Så egentligen behöver du inte ta ett första steg. Men om du dras till negativa krafter såsom makt, ilska, aggression då kommer du inte finna Gud.
__________________
Senast redigerad av -Obi-Wan-Kenobi- 2016-08-28 kl. 16:21.
Citera
2016-08-28, 16:22
  #22868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Det stämmer att Gud är i regel påhittad av människor, men de försökte beskriva vad Gud är på riktigt, men eftersom de inte vet vad Gud är så gjorde de grova misstag.

Gud vilar inte på tankens nivå med ideér, abstraktioner, koncept etc...

Gud är bortom det. Även om jag säger Gud är evig lycka så är det bara ett mentalt koncept trots att det är sant. Gud finns bortom mentala koncept, och det är till och med beskrivet i Bibeln.

Du sade, Gud är något du också tror på om det är kärlek lycka etc...Men jag personligen tror inte på något då tro är på tankens nivå som inte klarar av att inse en levande sanning. Gud är snarare något man ska veta och känna, inte tro på. Att tro på Gud ger ingen effekt. Att känna Gud ger däremot en enorm effekt i form av evig lycka.
Ironiskt nog så är ju det din tro.... Eller så vet du detta, men kan inte bevisa det.
Citera
2016-08-28, 16:39
  #22869
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ironiskt nog så är ju det din tro.... Eller så vet du detta, men kan inte bevisa det.

Finns inget jag behöver bevisa för dig, jag agerar i enlighet med vad som är sant för mig. Men du kan inte kräva bevis för Gud, därför att det baseras på din okunnighet. Det enda jag kan göra är att diskutera med dig om hur man når Gud. Men om du hela tiden ställer dig på tvären och kräver bevis i förväg så kan vi inte kommunicera på ett konstruktivt sätt. Jag försöker inte övertyga dig om att du ska TRO på Gud. Jag vill att du ska KÄNNA Gud.

Ifall du inte känner dig manad att söka efter sanningen då kommer du aldrig hitta den. Att gnälla över bevis gör inte saken bättre
Citera
2016-08-28, 16:46
  #22870
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om Gud är kärlek, frihet och lycka, ja då tror jag också Gud existerar. Med den definitionen kan en Avengers lika väl klassas som en Gud. Eller naturen, eller universum.
Hur noga har du sökt efter alla tusentals gudar som folk trott/tror på?


Du försöker objektifiera Gud.

Gud kan inte klassas som:

1. Naturen
2. Universum

Gud ÄR naturen och Universum. Gud är inget objekt.

Ifall jag skapar en Natur Gud eller en Kärleks Gud då har jag skapat en Idol. Lär dig skillnaden.
Citera
2016-08-28, 17:06
  #22871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Finns inget jag behöver bevisa för dig, jag agerar i enlighet med vad som är sant för mig. Men du kan inte kräva bevis för Gud, därför att det baseras på din okunnighet. Det enda jag kan göra är att diskutera med dig om hur man når Gud. Men om du hela tiden ställer dig på tvären och kräver bevis i förväg så kan vi inte kommunicera på ett konstruktivt sätt. Jag försöker inte övertyga dig om att du ska TRO på Gud. Jag vill att du ska KÄNNA Gud.

Ifall du inte känner dig manad att söka efter sanningen då kommer du aldrig hitta den. Att gnälla över bevis gör inte saken bättre
Sanningen har jag inget emot att söka. Får jag fråga hur många gudar du tror på, och du får gärna ge en anledning till varför du inte tror på alla gudspåståenden? ( kanske det beror på din okunnighet?)
Om du tror på alla gudspåståenden kan du glömma den frågan .....
Men om du inte tror på alla gudspåståenden, så undrar jag varför du inte känner dig "manad att söka efter sanningen"?
Citera
2016-08-28, 17:08
  #22872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Du försöker objektifiera Gud.

Gud kan inte klassas som:

1. Naturen
2. Universum

Gud ÄR naturen och Universum. Gud är inget objekt.

Ifall jag skapar en Natur Gud eller en Kärleks Gud då har jag skapat en Idol. Lär dig skillnaden.
Jag "lär" mig gärna skillnaden när du kan ge belägg för dina påståenden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback