2016-08-13, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det finns nog inga bilder, men jag sitter just nu med en bok där folk berättar om när de sett Jesus.
I den står allt från det vad Johannes ska ha sett på ön Patmos, till mer nutida berättelser.
Om inte Jesus sade något, hur vet dom att det var Jesus dom såg?
Citera
2016-08-13, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om inte Jesus sade något, hur vet dom att det var Jesus dom såg?

Jag tror att man redan innan man eventuellt träffar Jesus måste ha litet kunskaper om vem
Jesus sägs vara. Man måste alltså ha litet kunskaper om vem Jesus är, då vet
man vem det är man ser...nånting ditåt.

Om man ärligt söker Jesus och Gud, så kan han svara, men det är inte säkert.
Senast redigerad av pk2 2016-08-13 kl. 01:54.
Citera
2016-08-13, 07:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag tror att man redan innan man eventuellt träffar Jesus måste ha litet kunskaper om vem
Jesus sägs vara. Man måste alltså ha litet kunskaper om vem Jesus är, då vet
man vem det är man ser...nånting ditåt.

Hur mycket kunskap är "litet" kunskap (det finns knappast många kvar på denna planet som inte har "litet" kunskap om kristendomen)?

Och desutom är anekdotisk information om att "se" Jesus fortfarande inte en del av det som från en gemensam nutidig kommunikationsplatform kallas bevisföring.
Citera
2016-08-13, 09:31
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Man kan säga så här, att för de starkt gudstroende nunnor och munkar, dvs dem i celibat, som bestämt sig och håller deterministisk gudstro, för dem existerar gud i alla dimensioner, dygnets alla timmar, de ser bara den vision de bestämt sig för att troget hålla sig till och många lever så på livstid : deras kall.

Oavssett religiös riktning. Jag tycker att teologi och mer renlärig teologi där den absolut atron är helt befäst, är dem som mest ärligt kan förklara sina val eller sin öden i möten-med-gud, som de själv menar, att det är oåterkalleliga inre övertgelser om att ha mött gud, mött t.ex Jesus elelr mött den religiösa preferens de nu förhåller sig till, som brukar vara väldigt mångaa, de har ett myller av andaar, änglar, figurer former elelr icke-former enbart illusioner som de är fästa vid och som håller deras övertygelse, fast och orubblig. Det är dem som influerar världsligt levande att hålla sig så trogna det går til vad alla nunnor och munkar i celibatleverne, har att säga om härligheten att leva i samvaaro med gud och dem som påstår att gud existerar, resp. att gud inte existerar. Olika riktningar ger olika utsagor eller bekräftar helt olika i färden mot sina EGNA ideal.
Citera
2016-08-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Det jag menade var att publicisterna kan behandlas som auktoritetsfigurer efter de har gjort en vetenskaplig publikation.

Och? Personligen anser jag att beläggen är det relevanta. Om någon annan presenterar auktoritetsargument och påstår att det är ett belägg så får du väl ta det med dem.
Citera
2016-08-15, 22:17
Medlem
Citat:
Jag använder mig fortfarande av metaforer för själva begreppet bevis.
Ja du verkar ju tycka om att vara så luddig som det bara går. Finns verkligen ingen anledning alls att använda sig av metaforer när man ska definiera vad ett bevis är.

Citat:
Det krävs alla fossiler från ett steg till ett annat för att bevisa dess evolution.
Nej, det gör det inte. Och vad har evolutionen med trådens ämne att göra?

Citat:
Samtidigt krävs det alla mänskliga beteenden från en period till en annan för att bevisa Gud.
Utveckla, tack.
Citera
2016-08-19, 17:22
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Utveckla, tack.

Gud är ett kollektivt beteende där man undviker lidande, alltså skapade Gud allt: Vetenskap/perception av verkligheten, samhället, teknologi, osv. Allt du upplever är från någon annans skapar-beteende. Därför går det inte fullständigt konvertera, i tekniska termer, teorier till fakta. Men något som går att bevisa eftersom vi upplever det i allt, som jag skrev, är då Gud.
Citera
2016-08-19, 18:00
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Gud är ett kollektivt beteende där man undviker lidande, alltså skapade Gud allt: Vetenskap/perception av verkligheten, samhället, teknologi, osv. Allt du upplever är från någon annans skapar-beteende. Därför går det inte fullständigt konvertera, i tekniska termer, teorier till fakta. Men något som går att bevisa eftersom vi upplever det i allt, som jag skrev, är då Gud.
Många ord utan verkstad. Gud = ingenting. Ett ord som är tomhet. Ett träd är ett träd, ett vatten är vatten, en sorg är en sorg man vet vad det är, en glädje är också något man vet, inget man behöver tro på lika lite som att en sunt funtad individ vet vad lycka är och fattar rätt bra vad olycka och armod är - och så kan man fortsätta och skriva en 100miljoners kilometerlång oändlighetsbok dör orden ord och ord.. andning, om vad som är och vad som inte är, eller är inte. Varhelst det skrivs gud, så ersätts det snabbt med någonting annat som är däremot igenkännbart, dvs man hänvisar till ständigt något annat, kallas att förskjuta och fördröja det som ingenting är, att försöka.. och försöka komma fram till vad det skulle kunna vara och varenda gång det där detta skulle kunan vara gud, så visar det sig vilken simpel förskjutning av verkligheten det handlar om, att göra det lätta så offantligt svårt och dessuom hemlighålla den mycket enkelfattliga verkligheten, som utgr från sinnen, inte andan, andan är bara ett resultat eller konsekvens av förskjutning och projiceringsexcess.
Citera
2016-08-20, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Många ord utan verkstad. Gud = ingenting. Ett ord som är tomhet. Ett träd är ett träd, ett vatten är vatten, en sorg är en sorg man vet vad det är, en glädje är också något man vet, inget man behöver tro på lika lite som att en sunt funtad individ vet vad lycka är och fattar rätt bra vad olycka och armod är - och så kan man fortsätta och skriva en 100miljoners kilometerlång oändlighetsbok dör orden ord och ord.. andning, om vad som är och vad som inte är, eller är inte. Varhelst det skrivs gud, så ersätts det snabbt med någonting annat som är däremot igenkännbart, dvs man hänvisar till ständigt något annat, kallas att förskjuta och fördröja det som ingenting är, att försöka.. och försöka komma fram till vad det skulle kunna vara och varenda gång det där detta skulle kunan vara gud, så visar det sig vilken simpel förskjutning av verkligheten det handlar om, att göra det lätta så offantligt svårt och dessuom hemlighålla den mycket enkelfattliga verkligheten, som utgr från sinnen, inte andan, andan är bara ett resultat eller konsekvens av förskjutning och projiceringsexcess.
Du sa det broder. Orkade inte läsa allt, men Gud=ingenting, träd=träd.
Wow, kunde aldrig ha kommit på bättre ord. Tack.
Citera
2016-08-21, 11:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är ett kollektivt beteende där man undviker lidande, alltså skapade Gud allt: Vetenskap/perception av verkligheten, samhället, teknologi, osv. Allt du upplever är från någon annans skapar-beteende. Därför går det inte fullständigt konvertera, i tekniska termer, teorier till fakta.

Helt korrekt. "Absolut" metafysik är en spekulation.

Citat:
Men något som går att bevisa eftersom vi upplever det i allt, som jag skrev, är då Gud.

Nix, det är bara new age (filmen) "Matrix"-flum tills dess bevis presenteras.

Jag gissar att du har trasslat dig in i "observer-created reality".
Citera
2016-08-28, 15:05
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Ifall någon person sade sig veta vad Gud är för något. Skulle du anta att detta var helt omöjligt? Dvs. att Gud enligt dig helt enkelt inte existerar och därmed är ett sådant påstående automatiskt helt falskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Se nu börjar din uppläsning av "argument" från missionsmanualen att ta en alternativ och mera konstruktiv riktning.

Självklart är precision och specifikation ett måste i religionsdebatten. Inte såna vaga generaliseringer som du hittills har presenterat på denna tråd.

Och med detta sagt: Försök hålla dig till trådämnet istället för att flaxa in på " 'guds'-bevis" o. dyl.

Svara på frågan
Citera
2016-08-28, 15:17
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, alla är agnostiker. Eller menar du att det finns folk som vet vad Gud är, och hur verifieras i så fall ett sådant påstående?
Och detta tjatande om att vara "öppen". Är du öppen för att Islam är den sanna tron? Asatro? Grekisk mytologi? Det kanske finns 20 gudar? Hur öppen är du, egentligen?

Man kan inte bevisa ett sådant påstående. Gud är ett icke-fysiskt fenomen som inte går att bevisa. Det är inte så att Gud är en elefant nere i Afrika som jag kan ta dig till.

Poängen är inte om det går att bevisa eller inte. Frågan är ifall du skulle se det som en omöjlighet att en mänsklig varelse vet vad Gud är?

Dessa Grekiska Gud är Idoler. Gud och Idoler är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in