Citat:
Ursprungligen postat av
JayMcLovin
Materia och energi är samma sak enligt e=mc2.
Exakt, och det är just det som är poängen, dvs att universum inte skapats, utan att allt det gäller är en omvandling mellan energi och materia.
Citat:
Ursprungligen postat av
JayMcLovin
Vad jag vet expanderar universum, så skapas är väl rätt ordval. Har precis för mig att jag sett en dokumentär om big bang där en vetenskapsman förklarar att steg ett i att förstå big bang är att acceptera att något kan skapas ur ingenting...
Jag skulle hemskt gärna se den dokumentär som du nämner för jag har ytterst svårt att tro att någon skulle kunna vara vetenskapsman utsedd att tala om big bang och samtidigt förklara att steg ett i att förstå big bang är att acceptera att något kan skapas ur ingenting. Det finns inget i teorin om big bang som förutsätter att det fanns ett
ingenting som allt skapades ur. Teorin talar istället om att all materia var ytterst sammanpressad och vid en ytterst hög temperatur.
En vanlig teori är att universum komprimerats allt mer och mer likt ett svart hål, och när komprimeringen nått ett kritiskt värde så skedde en omvänd reaktion och massa slungades iväg i alla riktningar.
Man kan se ett liknande förlopp i varje enskild galax där det finns ett svart hål i centrum och allt mer materia samlas i centrum, tills det uppstår en reaktion likt en supernova.
Det enda som man skulle kunna påstås har skapats är rummet, men det är inte heller säkert att ens det är skapat i och med att man kan säga att rummet bara är en illusion som visar var den yttersta materien finns för tillfället och rum skulle endast behöva skapas om det fanns något hinder (en vägg) som hindrade materia att avlägsna sig ytterligare. Rummet är alltså en illusion i och med att det vi kallar rum i universum inte är något som vi kan mäta och säga att det definitivt slutar vid en viss punkt. Vi kallar det bara för rum därför att vi är vana vid att arbeta inom slutna system när vi utför beräkningar. De som säger att universums rum expanderar ständigt säger så därför att galaxerna i universum färdas i olika riktningar bort från varandra och de yttersta galaxerna finns allt längre och längre bort. Hur stort universum sedan är går inte att mäta.
Man kan alltså undra över om det före big bang var en enda stor galax som komprimerades på grund av ett kraftigt svart hål och sedan självupplöstes när temperaturen genom komprimeringen blev för hög och delar av kärnan blev de svarta hål som idag finns i centrum för galaxer, och att varje galax i sin tur en dag kommer att genomgå samma process och det är inte otänkbart att det skulle finnas parallella universa som i sin tur skickat iväg galaxer som om några biljoner år kommer att krocka med de yttersta galaxerna och då kanske ge upphov till en ny lokal big bang.