2016-02-17, 21:41
Medlem
srsbsnss avatar
Hur ser mensas övervakade test ut?

Hej allesammans!

Inom ett par dagar ska jag göra mensas IQ-test. Jag undrar om vi har några här inne som gjort det som kan berätta hur det ser ut?
Som jag förstått det ska man lösa 45 frågor på 50minuter.

Det jag undrar lite över är om "frågorna" man ska lösa ser ut på liknande sätt som de som finns på mensas "internet test" då dessa känns väldigt enkla. Är alla frågor/figurer svart/vita eller finns det de med olika färg?

Jag har gjort internet-testet och det var mycket enkelt. Jag gjorde även ett IQ-test på DN.se (http://www.dn.se/nyheter/fragesport/iq-test-hur-intelligent-ar-du/) som var rätt enkelt.

Skulle uppskatta enormt om någon kunde hjälpa mig svara på om det stämmer att man har 50minuter på sig att lösa 45 frågor samt om figurerna är svartvita eller färgade. Anledningen till att jag frågar om de är färgade är för att jag har gjort liknande IQ-test med färg (blåa, röda, gula, gröna färger i figuren) där jag känt att jag inte lyckats lika bra av någon anledning.

Stort, stort tack på förhand!

srsbsns
Citera
2016-02-18, 17:01
Medlem
Du får reda på allting under genomgången innan testet. Lycka till
Citera
2016-02-18, 18:01
Medlem
srsbsnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Du får reda på allting under genomgången innan testet. Lycka till

Jo så mycket förstår jag med, brukar vara så oavsett vilket test man gör :P Hade dock varit uppskattat om man har några mensa medlemmar här som kan hjälpa till så man kan förbereda sig mentalt.
Citera
2016-02-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbsns
Jo så mycket förstår jag med, brukar vara så oavsett vilket test man gör :P Hade dock varit uppskattat om man har några mensa medlemmar här som kan hjälpa till så man kan förbereda sig mentalt.
Det är ju fusk. Ska du göra ett test så gör det utan att försöka få förhandsinfo. Drick en stor kopp kaffe innan och motionera lite så blodomloppet funkar i hjärnan innan du gör testet.
Citera
2016-02-19, 13:06
Medlem
Bagarnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih
Har gjort testet två gånger.

Första gången:
Svarade på 4/5 kanske, jag var bara 15.
Fick 126 om jag inte minns fel. (Vilket jag nog gör.)

Andra gången
Svarade på alla, kanske 2 år sedan.
Resultat: 132

Max är "135 och uppåt".
( http://www.mensa.se/bli-medlem/oevervakat-test/185-vilken-aer-den-maximala-iq-man-kan-erhalla-pa-det-oevervakade-testet )

Är inte med i Mensa. Men ser fint ut i CV:t.

Kom ihåg:
Träffar du någon smurf som påstår att de har över 140, skrik på dem tills de får tinnitus.
Har man 140+ på riktigt så måste man ha Aspergers eller något.
Chanserna är f.ö. jävligt små att de ens skulle skryta om en IQ över 140. Det är bara sjukt...

PS.
För mycket metylfenidat i DAT-cellerna, ursäktar om inlägget blev stökigt.

Varför skulle du vilja skrika högt på en person med Aspberger så att denna får tinnitus?
Citera
2016-04-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Har haft liknande erfarenheter med Mensafolk och det är väl inte föga förvånande heller att det är just väldigt arroganta och elitistiska tomtar som frivilligt går med i Smarta Klubben där alla som är "för dumma" inte får vara med och leka med pussel. Hela grejen med Mensa känns väldigt mycket sandlåda i min mening, inget särskilt långt steg från Vita Klubben där inga negrer får vara med. Folk kan vara idioter oavsett var de står på IQ-skalan, tyvärr
Intelligenta människor kanske vill träffa mer likasinnade människor ibland. Att vara intelligent kan vara lite av ett handikapp för många och det är bra att de har en socialklubb där de får dela sina tankar med någon som orkar lyssna.
Citera
2016-04-22, 01:03
Medlem
Binx-Bollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Tänk på att frtB är svårare än frt A . Så man behöver inte ha lika många rätt på b för att uppnå ett vist resultat. Jag är ganska säker på att alla frågor ger lika mycket poäng. Det kvittar alltså vilka man svarar fel på.

Det stämmer inte alls, testen är likvärdiga. Poängantalen som ibland skiljer sig åt är utifrån psykologens rättning (just nu Sara Henrysson Eidvall) Självklart så är vissa frågor "värda" mer än andra, jämför de tre första med de tre sista tex.
Citera
2016-04-25, 16:54
Medlem
Fick mitt resultat nu, 131 i IQ.

Om jag går med, hur är det där med mejladressen, är mejltjänsten bra? Använder ni den?
Är mest intresserad av det
Citera
2016-05-03, 01:51
Medlem
Binx-Bollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor

Om jag går med, hur är det där med mejladressen, är mejltjänsten bra? Använder ni den?

Hur menar du? Det som ger mest är Fb grupperna enligt mig men du kommer endast åt dem genom det interna forumet.

Mailen är endast till för div utskick.
Citera
2016-05-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arno-pro
Tack för bra info! Har själv tänkt skriva det övervakade testet inom kort och några frågor till er som skrivit FRT:

1) Är testet i färg eller svartvitt?

2) Hur lång tid bör man ungefär lägga på de första, säg 20 uppgifterna? 5-10 sek vardera? Vill få en känsla för hur mycket tid som bör reserveras för de svårare uppgifterna.

3) Hur svåra upplever ni att de sista fem uppgifterna på FRT är i förhållande till de sista fem uppgifterna på det danska övningstestet (http://mensa.dk/test-din-ik)? I linje med, svårare eller enklare?

Sorry för sent svar, De sista 4 uppgifterna på FRT mensa är lättare än de 5 sista på danska mensa. testet är i svart vitt och du bör absolut träna på snabbhet för det måste gå undan utav bara fasen i början, jag skrev ner svaret samtidigt som jag vände blad bokstavligt talat och ändå hann jag inte klart för mot slutet så tar det lite längre tid per uppgift såklart
Citera
2016-05-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor

du bara väljer något valfritt @mensa.se jag körde fulingen mail@mensa.se men efter ett halvår fick jag ett mail typ där de snällt önskade att jag bytte eftersom den kunde misstolkas, nu minns jag inte vad jag bytte till men det var något liknande. Mailen funkar som en alias till din riktiga mail så om du heter xxx@mensa.se och någon mailar dig dit så kommer det till din vanliga mail så det är ju nice
Citera
2016-08-22, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binx-Bolling
Det stämmer inte alls, testen är likvärdiga. Poängantalen som ibland skiljer sig åt är utifrån psykologens rättning (just nu Sara Henrysson Eidvall) Självklart så är vissa frågor "värda" mer än andra, jämför de tre första med de tre sista tex.

Detta var ny information. Har du drömt det eller har du någon källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in