Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-23, 22:20
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atm
Det är ju buslätt.
De vill väl locka många att göra testet genom att göra ett relativt enkelt test på nätet.
Men det står ju uttryckligen att internettestet inte på något sätt utgör en garanti för att fixa det riktiga testet.
Citera
2007-04-23, 22:36
Medlem
Daineas avatar
som redan påpekats så står det klart och tydligt att det bara är en fingervisning om ungefär hur ett test går till. För kuriosa kan nämnas att jag fick 131-135 precis som alla andra på detta, men att mitt riktiga, övervakade Mensatest gav 122.
Citera
2007-04-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Jag har alltid ställt mig skeptisk till IQ-test på Internet.
Det förefaller mig att man inte kan mäta IQ genom slumvis utvalda logiska problem. Dels därför att man, enligt mig, kan gissa sig till rätt svar, man kan av en slump se mönstret direkt, utan att ha någon som helst logisk begåvning m.m m.m. - (ja, jag är petig och vet inte hur sånt fungerar)

Men nu undrar jag vad ni tror. Tror ni att man kan bedöma IQ över internet?

http://www.mensa.se/content/view/52/90/ länk till deras IQ test.

En annan sak som jag ställer mig skeptisk till är deras procentuella bedömning. Enligt dem så har jag ~134 IQ, fick samma på bägge proven. och enligt Mensa så är det bara 8 % av befolkningen som har det... Det känns lite "plastigt" enligt mig.

Skulle vara kul om folk skrev vad ni fick på testet. Men då får man endast ha gjort testet en gång(!) och självfallet så ska det inte vara några sorts pikar i den här tråden.

Men det hade som sagt varit kul att se vad folk får på testet, då jag inte tror att de stämmer.

Du läste rutan som kommer upp innan du börjar testet va?

Innan testet påbörjas måste du verifiera att du förstått följande:
Provtestet mäter inte IQ. Det avser endast att ge en ungefärlig bild av hur ett begåvningstest genomförs.

Resultatet som presenteras efter provtestets slut är ungefärligt och bygger på uppskattningar utifrån vad en mindre referensgrupp har presterat.

Provtestet är till skillnad från Mensas inträdestest inte ett vetenskapligt utformat begåvningstest. Resultatet på provtestet innebär ingen garanti för att man kan eller inte kan bli medlem i Mensa.

Testet du gör som intagningsprov ska vara väl kalibrerat.
Citera
2007-04-23, 23:00
Medlem
komnata622s avatar
Provet på danska mensasidan liknar det riktiga mer.

http://www.mensa.dk/testiq.html
Citera
2007-04-23, 23:02
Medlem
Ssjoss avatar
Värst va det var pajkastning här då.

Menasas "snabb test" avser inte att ge en bedömning av din "exakta iq" (det står väl tom när man gör testet eller kommer jag ihåg fel?)

Finns andra seriösare IQ test på nätet. Finns även en uppsjö av totalt oseriösa.
Att mensa skulle vara en konspiration för att lura folk på 100-lappar har jag svårt att tro....

Kolla efter andra trådar, vet att jag läst/skrivit om detta förut.
Citera
2007-04-23, 23:39
Medlem
BlackBeavers avatar
Eftersom det finns många olika sätt att vara intelligent på så har sådana här tester ganska låg tillförlitlighet generellt. Som vanligt så om man är intresserad av något som t ex IQ-test så kan man lätt lära sig mer om just den typen av logik och tankesätt som utmärker just det testet och få höga poäng. Dvs man kan träna upp sitt resultat.
Citera
2007-04-23, 23:47
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Eftersom det finns många olika sätt att vara intelligent på så har sådana här tester ganska låg tillförlitlighet generellt. Som vanligt så om man är intresserad av något som t ex IQ-test så kan man lätt lära sig mer om just den typen av logik och tankesätt som utmärker just det testet och få höga poäng. Dvs man kan träna upp sitt resultat.

Enligt Mensa är dock den möjligheten begränsad; jag vill minnas att det ska vara möjligt att träna upp till max 10% ökning.
Citera
2007-04-23, 23:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Enligt Mensa är dock den möjligheten begränsad; jag vill minnas att det ska vara möjligt att träna upp till max 10% ökning.

Stämmer säkert men 10% är ju en rätt hyfsad ökning...
Citera
2007-04-23, 23:52
Medlem
stonetemplepetes avatar
en alldeles utmärkt kontroll för att se om du kan göra deras iq-test helt enkelt. Om du får ett bra resultat på nätet så kanske du vågar prova deras riktiga test...vågar du?
Citera
2007-04-24, 00:01
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Stämmer säkert men 10% är ju en rätt hyfsad ökning...

Jo, det är klart; med den ökningen så hade jag ju kunnat klara inträdeskravet...

Hmm, kanske dags att öva, hehe.
Citera
2007-04-24, 00:32
Medlem
kravallmackans avatar
Nått skummt är det ju med internettesten... har gjort några olika nu och resultaten varierar, gjorde testet på iqtest.dk nyss och fick 122, gjorde samma test för ca ett år sen och fick 129.. och sen vidare gjorde jag även svenska mensas test innan ikväll och fick 135+ har även gjort nått amerikanskt test för ett tag sen där jag fick 131 (efteråt erbjöd dom mig dessutom att få gå med i deras klubb eller va det nu va till rabatterat pris på grund av mitt "höga IQ")

ugglor i mossen nån??
Citera
2007-04-24, 15:55
Medlem
#Att mensa skulle vara en konspiration för att lura folk på 100-lappar har jag svårt att tro...#

men jag är jävligt säker på att det är så,, att vara med i den föreningen är som att vara med i frimurarna eller rotary,, det kan man ju vara om man har det behovet ihärdiga rygg dunkningar,,men om man inte har det finns det andra sätt att söka spetts kompitens när man behöver det,,

för inte så länge sen så när man mönstrade så fick man göra ett iq test ,,
om man lyckades bra på det så straffades man då försökte dom göra yrkes millitär och befäl av en det inneba att man fick ligga i lumppen längre än alla andra

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in