Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-07, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Nej, det går inte att träna upp sin IQ.

Det som påstås är att man kan träna upp sin hjärna några enstaka poäng genom att öva på den typ av uppgifter som förekommer på provet.
Sedan är man utvilad samt testat liknande prov under samma förutsättningar kan man säkra ett par poäng till.

Men 10+ poäng är inte troligt att man kan öka.

Problematiken är att det finns en ändlig mängd prov och då också provfrågor. Fantasin att skapa nya frågor är mycket begränsad då det inte anses befogat att slänga flera hundra tusen kronor på konsulter som gör det. Så om du gör nog många IQ-test kommer du efter ett tag att kunna 95% av alla de mönster som representeras. Är du smartare nu? Nej. Får du bättre på framtida prov? Ja.
Citera
2015-11-07, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalaxyNewsRadio
På tal om att känna sig intelligent.
Personligen har jag upplevt att dom som känner sig intelligenta oftast är motsatsen.
Som med kunnighet, ju mer man tror sig veta och förstå - desto mindre vet och förstår man.

Själv bara gjort webtestet och landade på 122.
Nog för att det känns weird då jag upplever mig ha ett IQ på typ 90.. då det verkar helt omöjligt för mig att fungera i nån normala sammanhang längre perioder.

Och glöm inte:
- “People who boast about their I.Q. are losers.” - Stephen Hawking.

Argument from authority. Nice.
Citera
2015-11-21, 02:48
Medlem
Om någon är intresserad kan ni läsa Mensas senaste tråd om den här tråden här.
http://i.imgur.com/1coTafH.png
Citera
2015-11-23, 14:51
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Att göra det övervakade testet kostar 295 kronor, så att internettestet skulle ge ett bättre resultat är inte alls korkat. Naturligtvis vill de att fler ska tro att de har en chans att vara med, för att fler ska göra det bevakade testet.

Att lägga till fem poäng när man skriver på FB är praxis. Har aldrig hört någon påstå att de har ett tvåsiffrigt IQ. Man kan dessutom anta att de som söker sig till dessa test inte är så ointelligenta heller.

Kan det verkligen tjäna enorma summor pengar på att ha enklare internettest... Jaja, säger du det så.

Jag ska iaf göra ett övervakat test om ca en vecka, för skojs skull. Tror knappast jag har mer än 115. Men den som lever får se.
Citera
2015-11-23, 17:37
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Kan det verkligen tjäna enorma summor pengar på att ha enklare internettest... Jaja, säger du det så.
Menade att det inte var en dum idé. Annars finns det en medlemsavgift har jag för mig.
Citera
2015-11-23, 23:47
Medlem
Fick maxpoäng i årskurs 8, har inte gjort något sedan dess, är 20+ nu. Bara risk att bli besviken
Citera
2015-12-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murmansk3
mensas tar ju bara upp din visuella intelligens så jag anser att WAIS är ett mycket bättre test för att visa en individs relativa IQ-nivå

Mensa gör dessutom enbart ett av de deltest som ingår i den kategorin på WAIS. Det finns en stark korrelation mellan verbal och spatial förmåga, vilket gör att man använder någonting kallat GAI - general ability-index för att uttala sig om personens intelligens. Detta är verbal och spatial sammantaget. WAIS mäter kognitiv förmåga där man även inkluderar arbetsminne och snabbhet.
För mig personligen hamnade jag skyhögt på den spatiala delen (den del som liknade MENSA-deltesterna var högst) och väldigt, väldigt högt på den verbala delen. Däremot hamnade jag oerhört genomsnittligt, typ snäppet över medel, på arbetsminne och snabbhet.

WAIS säger mer om hur en individ fungerar i det dagliga livet, vilket är anledningen till att man använder det inom psykvården. Man kan dock om man vill söka in till MENSA med sitt GAI.
Citera
2015-12-12, 15:20
Bannlyst
Nej det kan du inte.

Om du nu tänker logiskt
Mensa får in pengar på sina test, vore det inte perfekt marknadsföring att stämpla alla som gör internettestet som oupptäckta genier?
Citera
2015-12-15, 13:55
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih
Har gjort testet två gånger.

Första gången:
Svarade på 4/5 kanske, jag var bara 15.
Fick 126 om jag inte minns fel. (Vilket jag nog gör.)

Andra gången
Svarade på alla, kanske 2 år sedan.
Resultat: 132

Max är "135 och uppåt".
( http://www.mensa.se/bli-medlem/oevervakat-test/185-vilken-aer-den-maximala-iq-man-kan-erhalla-pa-det-oevervakade-testet )

Är inte med i Mensa. Men ser fint ut i CV:t.

Kom ihåg:
Träffar du någon smurf som påstår att de har över 140, skrik på dem tills de får tinnitus.
Har man 140+ på riktigt så måste man ha Aspergers eller något.
Chanserna är f.ö. jävligt små att de ens skulle skryta om en IQ över 140. Det är bara sjukt...

PS.
För mycket metylfenidat i DAT-cellerna, ursäktar om inlägget blev stökigt.

vadå, jag har 180 iq

mmuuuuhhhhhh
Citera
2015-12-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarateDog1

http://imgur.com/HJprOUs

Rätt svar:

Någon som förstår hur man ska tänka?

Jag kom fram till rätt men tror inte att jag tänker rätt. Nån som sitter inne med en bättre logik?

Jag tänkte:

Det ska vara en lång av varje färg per rad, alltså måste det vara en lång blå i den sista.

Nästa steg var vilket håll den blå ska ligga åt och det finns två liggande och en stående av de andra. Så då ska det vara den liggande blå. Totalt tre av varje färg av de minsta, gör att det måste vara en liten grön. Känns väldigt långsökt!
Citera
2016-01-23, 22:13
Medlem
Soxis avatar
Gjorde testet och landade på 70. Enligt deras modell är jag alltså lätt utvecklingsstörd. Kanske överanalyserade, förstod det fel, eller så är jag helt enkelt lobotomerad vad det gäller förmåga till att se logiska mönster.

Säger IQ något om universal kognitiv förmåga eller mäter den agentens matematiska kapacitet?
Är diagnotiserad med ADD samt dyskalkyli.

Citat:
Den enda gemensamma funktionsnedsättningen för personer med Downs syndrom är utvecklingsstörningen. Den intellektuella utvecklingen skiljer sig dock kraftigt mellan olika individer. Intelligenskvoten (IQ) vid Downs syndrom varierar mellan 20 och 85. Cirka 1-2 % av de drabbade har en IQ över 70, ungefär 35-45 % har en lätt utvecklingsstörning (IQ 50-70) och 50-60 % måttlig eller svår utvecklingsstörning (IQ under 50). I sällsynta fall förekommer en IQ lägre än 30.

Nu klassas jag inofficiellt som mongolid!
Senast redigerad av Soxi 2016-01-23 kl. 22:56.
Citera
2016-01-24, 10:58
Medlem
Soxis avatar
Prövade nu igen på morgonen. Hade tänkt för djupt och snårat in mig. Fick 98 nu. Det kan jag gå med på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in